Gå til innhold

Dagbok om livet og graviditet og sånn

Nuttapia

Anbefalte innlegg

Skryteinnlegg og update:

Nå er det utrolig moro med lillemann! Annahver setning forståelig/gibberish :ler:

Vanskelig å telle hvor mange ord han har nå, men han gjør seg fortsått med opp til fire ord i en lang setning inneholdende av norsk og tullprat ;) Hehe..

Han er flink til å kose seg med lek alene og sammen med andre. Han er så blid og fornøyd, samtidig som han er sta - men ikke trassen.

Han synger mye og er veldig aktiv, uten at han er høyt og lavt hele tiden.

Han er svært behjelpelig, og vil delta i både matlaging, henge opp tøy etc. Han er flink og klarer nesten å kle på seg pysjen alene.

Nå skal vi snart reise ut på handletur, slik at han kan velge seg en potte. Da kjøper jeg to like, slik at han kan ha lik potte hos både mammaen og pappaen.

Samarbeidet med pappaen er helt strålende, ingen vanskeligheter. Lillemann virker god og trygg på å være hos pappaen annahver helg og hver onsdg til torsdag.

Han får mye skryt i barnehagen; viser omsorg for de andre barna, leker fint og det er tydelig at de andre barna er glad i Ed fordi de hopper og danser hver gang jeg leverer ham i bhg.

Lillemann tåler fint å bli snakket til. Han er en følsom gutt som alltid får en rolig forklaring på hvorfor det var galt å gjøre og han forstår at det var galt. Nå er det lenge siden jeg har brukt time out-stolen, og det er fint!

Jeg er så innmari takknemlig over hvordan han er, tross en mamma og pappa som bor hver for seg. At han er så trygg på seg selv, så blid og kreativ - det får hjertet mitt til å renne over av stolthet og glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Fortsetter under...

Magen er et kapittel for seg selv. Jeg ser/kjenner helt tydelig nå at magemusklene mine ikke har grodd sammen etter graviditeten. Når jeg prøver meg på push up, så tyter magen ut i en slags omvendt V, halvveis i øvelsen.

Det vil si at min utstående mage vil forbli utstående frem til jeg kan gå igjennom en operasjon.

Dersom jeg kommer inn på studiene, så begynner jeg i januar. Da er det 2 år med studier som krever sterk fysikk og psyke. Ergo kan/bør jeg ikke bli gravid på noen år. Året etter studiene er et pliktår, så jeg må fullføre det før jeg går ut i mammaperm. Ergo er jeg mest sannsynlig 35 når jeg kan få unge igjen. Da er lillemann 6 år og skal starte på skolen.

Er jeg gammeldgs? Noen med erfaringer? Jeg vil ikke bli en gammel mor..

Jeg vil få sterkere kropp dersom jeg hadde gått igjennom den operasjonen nå, enn om 5-6 år. Og det er nå jeg trenger styrken.

Pokker as..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, en mulighet er å bli gravid nå (da blir barnet født i januar/februar/mars om det klaffer fort) og dermed kan du starte på studiene i 2017, om barnefar tar fødselspermisjon januar-mai. Så har du en lang sommerferie og plutt nummer to starter i barnehage. Om plutt nummer to ikke får innvilget barnehage før det, selvsagt. Da får du også operert før studiet starer og magen vil være sterk og fin!

Det beste med dette scenarioet er at vi vil være gravid ca. samtidig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, en mulighet er å bli gravid nå (da blir barnet født i januar/februar/mars om det klaffer fort) og dermed kan du starte på studiene i 2017, om barnefar tar fødselspermisjon januar-mai. Så har du en lang sommerferie og plutt nummer to starter i barnehage. Om plutt nummer to ikke får innvilget barnehage før det, selvsagt. Da får du også operert før studiet starer og magen vil være sterk og fin!

Det beste med dette scenarioet er at vi vil være gravid ca. samtidig :ler:

Åh, det er jo det jeg ville - å få bebis nå :hjerte: Men vi har ikke plass.. Min kanskje kommende studieutdanning er betalt studie, ergo får vi ikke kjøpt oss noe før om ca ett år pga fast inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier - det vil ikke passe på lenge, og mest sannsynlig ikke "passe" da heller. Det passer aldri helt perfekt, så hvorfor ikke hoppe i det med det samme? Dere vil klare dere så bra når det skjer, det er jeg sikker på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det på en annen måte, hva vil du sitte og tenke tilbake på når du blir 70.. At du aldri fikk nummer to, fordi du ventet til alt skulle klaffe, og plutselig følte du deg for gammel, eller at det ble litt stress med å få ting til å gå opp med hus og utdanning - men dere endte opp med en til, og det gikk helt utmerket..? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min samboer er nok ikke helt klar enda. Han er 3 år yngre enn meg og koser seg maks med min sønn foreløpig.

Nei, vil absolutt ikke angre på at det ikke ble et barn til. Jeg vil gi sønnen min et søsken. Jeg har lest litt på nettet nå, og dersom jeg kommer inn på studiet, så kan jeg forsøke å planlegge graviditet i pliktåret, altså om 3 år. Flere har gjort det.

Om vi skulle lage bebis nå, så har jeg ingen inntekt å vise til, vi har ikke plass til et fastboende menneske til i leiligheten (og alt det utstyr det kreves).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

2-årskontroll på pjokken idag :hjerte:

13,2 kg og 90,5 cm høy.

Legen ville ha ham tilbake om ett år allerede, da han har vært litt opp og ned i vekt- og høydekurven sin. Det har nok noe med at han var mye syk med kruppanfall og halsbetennelser ifjor. Uff, lille klumpen, er så rart å tenke tilbake på sånt. Det gir fortsatt vondt i magen og ei tåre i øyekroken.

Min lille håpefulle har lært navn på de mest vanlige fargene - type regnbue + svart og hvitt. Han kan også navn på geometriske figurer, og disse tingene imponerte stort på helsestasjonen idag. Det er ekstra moro, for det er hans mamma som har lært ham det :jepp:

Det neste store er egentlig pottetreninga. Vi har begynt, men han sitter ikke i ro mer enn 5 sek omgangen :ler: Men det går seg nok til. Han synes det er uhyre spennende når andre er på do, så han forstår jo i bunn og grunn hva som skal skje på en slik plass :fnise:

Lille bøllefrøet er blitt en kosekladd. Når han skal sove, så ligger jeg gjerne litt ved siden av ham (utrolig deilig med vanlig seng til pjokken), og da skal han helst ligge klint inntil ansiktet mitt, da koser han seg maks og blir mer søvnig. "Tose, mamma!" :rodmer:

Endret av Nuttapia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasper er 14.5 kg og 89 cm sist jeg sjekka. Ganske mye mer hold i han, hehe. Men, det har det nå alltid vært :ler: Vi får nok ikke 2-årskontroll før i august/september grunnet flytting og bytting av helsestasjon, føles så lenge til. Bare 5 uker til han blir 2 år nå. Tiden flyyyr.

Utrolig gøy å lese om den flotte gutten du har. Han virker tvers igjennom helskjønn!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasper er 14.5 kg og 89 cm sist jeg sjekka. Ganske mye mer hold i han, hehe. Men, det har det nå alltid vært :ler: Vi får nok ikke 2-årskontroll før i august/september grunnet flytting og bytting av helsestasjon, føles så lenge til. Bare 5 uker til han blir 2 år nå. Tiden flyyyr.

Utrolig gøy å lese om den flotte gutten du har. Han virker tvers igjennom helskjønn!!! :)

Deilig med litt ekstra kjøtt på kroppen, da :) Godt å ha litt å tære på!

Ed hadde ikke hatt vondt av å lagt på seg en ekstra kilo til dårlige tider, han blir så utrolig for tynn.. Han har store krftige never og føtter, så tviler på at han lider noen nød. Blir nok en kraftkar, dette.

2-årskontroll er veldig koselig, altså.

Tiden flyr, ja! Helt latterlig :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå herlig å være stolt mamma på kontroll :) er nok en flott gutt du har!

Endret av FrøkenStrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå herlig å være stolt mamma på kontroll :) er nok en flott gutt du har!

Ja, han er slettes ikke så verst!

Merker godt at han begynner å bli stor (les: større) :ler: Han er så innmari oppmerksom på alt, prater bra og gjør seg forstått - og forstår mye. Samtidig som det er helt tydelig at han elsker mammaen og pappaen sin i hele verden, så er det NULL stress å si hade også. Han vinker bare, og er knallfornøyd.

Og slik skal det være, og det er så godt. Han stoler 100% på oss.

Igår bæsja han på potta. Han var superstolt og fikk stående applaus fra både sambo og meg! Må finne sånn potte-belønningsbok.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Gratulerer med overstått :blomst::flagg:
Håper alle hadde en strålende dag! Det hadde vi :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med overstått :blomst::flagg:

Håper alle hadde en strålende dag! Det hadde vi :jepp:

Gratulerer med dagen som var til deg også!

Vi hadde en veldig fin, dog litt kald, dag!

Avsluttet dagen med det jeg trodde var omgangssyken, men jeg tror jeg bare hadde forspist meg på pavlova kake :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen som var til deg også!

Vi hadde en veldig fin, dog litt kald, dag!

Avsluttet dagen med det jeg trodde var omgangssyken, men jeg tror jeg bare hadde forspist meg på pavlova kake :ler:

Takk for det!

Oh nooo, ikke deilig å overspise :fnise: Godt det ikke var noe dritt på vei da, det hadde vært kjipern!

----------

Jeg har forsøkt å smitte Ed med vannkopper fra fetteren sin. Prøvde ikke sånn latterlig hardt, kun et par klemmer og drikke fra samme tut. Men de lekte sammen hele dagen. Da var fetteren fortsatt med ferske blemmer og var hvit som et laken. Nå er det gått 9 dager siden da, og inkubasjonstiden på vannkopper er 10-20 dager. Så det blir spennende å se.

Er det riktig å informere barnehagen om at vi har forsøkt å smitte lillemann? For det er jo mange som drar på smittebesøk når det gjelder vannkopper.. Og alle må jo igjennom det før eller siden. Og det sies jo at jo yngre de er, jo mindre syke blir de..

:klo: hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke smittsomt før etter utbrudd og når de starter å væske, slik jeg har forstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke smittsomt før etter utbrudd og når de starter å væske, slik jeg har forstått :)

Ingen utbrudd her foreløpig. Fetteren hadde store ekle blemmer da vi var der for 15 dager siden. 5 dager igjen av inkubasjonstiden. Hadde vært greit om han drøyer til helgen dersom det skulle komme noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

KLippa og limt fra min treningsbok:

Har kjøpt meg hoppetau! Har brukt det kun én gang, da.. Har begynt å jobbe 100%, så det er plutselig en helt annen hverdag nå. Jeg er avhengig av å komme meg ut også, ikke bare være i leiligheten, så det blir litt annet enn trening som blir prioritert også. Hodet mitt er viktigere ;) Men asså - i juli har jeg ferie. Da blir det MYE trening, og det ser jeg innmari frem til.

Tips til steder å reise hvor man kan slappe av og samtidig være aktiv?

Ellers: Ting er greit. Lillemann har sine små raptuser innimellom, men slik er det jo bare ;) Han er ellers en meget fornøyd fyr med masse moro på lager :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått vært innom og oppdatert meg litt igjen! Lille E virker som en herlig tass! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Da har jeg endelig fått vært innom og oppdatert meg litt igjen! Lille E virker som en herlig tass! :hjerte:

Hei søte!

Ja, det er han absolutt! Begynt i mellomstor avdeling idag - blir spennende å hente ham! Skal oppdatere meg inne på bloggen din :)

KG-fri i hele sommer. Deilig! Kanskje det kommer noen flere tanker her utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...