Gå til innhold

Bøndene aksjonerer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå skal det skapes køer og det skal skapes oppmerksomhet. Hvorfor? Jo, fordi før de i det hele tatt har satt seg ned for å diskutere saken formelt så avviser bøndene et åpningstilbud på 900 millioner ekstra fra Staten!

Jeg for min del synes ikke det er noe grunn for å drive på å sneglekjøre med traktor på allfartsvei for å demonstrere. De er tross alt Norges eneste private næringsdrivende som driver statlig finansiert. Hvis de ikke er fornøyd med det de får fra staten så bør de nesten tenke nytt slik at de klarer å leve av det, eller så bør de tenke over hva de egentlig trodde at de gikk til når de bestemte seg for å begynne med landbruk. De visste jo hva de gikk til, eller?

SLUTT Å SYT! Jada vi trenger mat, men dere får ikke sympati av å oppføre dere som stakkarslige FRP'ere!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har tydeligvis ikke helt peiling på gårdsdrift ser heg.

Bøndene tenker nytt hele tiden. Vi blir oppfordret til det. Problemet er at det ikke er lønnsomt for oss. Vinnerne i norsk landbruk er alle mellomleddene som tjener på våre råvarer. Vi blir syndebukkene for økte matvarepriser fordi mellomleddene ønsker seg mer penger i lomma.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke helt peiling på gårdsdrift ser heg.

Jeg vet såpass at omtrent alle andre steder klarer bønder å drive på en lønnsom måte UTEN hjelp fra staten. Hvorfor skal det være umulig her? Økonomisk hjelp gjør folk hjelpeløse og ute av stand til å stå på egne ben.

Alle andre private næringsdrivende må ta opp bedriftslån eller ta utav egen sparekonto for å starte opp, og de må belage seg på lite eller ingen lønnsutbetalinger den første tiden frem til bedriften er kommet på stell. Bønder skjønner hvirkelig ikke hvor godt de har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet såpass at omtrent alle andre steder klarer bønder å drive på en lønnsom måte UTEN hjelp fra staten. Hvorfor skal det være umulig her? Økonomisk hjelp gjør folk hjelpeløse og ute av stand til å stå på egne ben.

Alle andre private næringsdrivende må ta opp bedriftslån eller ta utav egen sparekonto for å starte opp, og de må belage seg på lite eller ingen lønnsutbetalinger den første tiden frem til bedriften er kommet på stell. Bønder skjønner hvirkelig ikke hvor godt de har det...

Her var det mange fordommer du.

Norge er lagt opp på en slik måte at det umulig for en person å leve på en inntekt på rundt 130 000 i året. Jeg driver en gård med en størrelse som etter norske mål er en stor gård. Jeg drive 3 årsverk, og har sesongarbeidere i sving for å klare innhøstingen. Gårdslivet er ingen dans på roser. Her må det jobbes. Ikke bare mandag til fredag, men mandag til søndag, alle ferier, helligdager og helger. Det er gjerne arbeidsdager som strekker seg fra 04.00 til 22.00, og av og til lenger.

Min inntekt er ikke noe å skryte av. Det jeg produserer for jeg solgt for noen få kroner pr. kilo. Butikkene selger det for rundt 25-30 kr. kiloen. Produsenten sitter igjen med fint lite. En vanlig årsinntekt for meg er rundt 220 000. Av disse skal det skattes. Etter det skal det betales ut lønn til sesongarbeiderne, noe som blir rundt 30 000 pr. mann pr. måned. Utenom det er det lån (for deg som tror at vi bønder ikke tar opp lån), det er strøm (og det er ikke snakk om kun noen hundrelapper i måneden, en driftseiendom trekker mye strøm), det skal betales for drivstoff til traktor, sprøytemidler, ymse nødvendige redskaper til driften og mye annet. I tillegg skal jeg selv og familien ha mat pluss at det jo kommer andre nødvendige utgifter. 220 000 er ikke nok for å betjene utgiftene.

Jeg fikk sist ca. 300 000 i støtte. Men disse går ikke rett i lomma. De går med i det store sluket nevnt ovenfor. Som regel har jeg et lite overskudd på noen 1000 pr. år. Ikke noe luksus altså.

Hadde jeg kunnet solgt mine varer direkte til forbruker, eller direkte til butikken, så kunne jeg ha klart meg uten støtte. Og det er der problemet ligger. Norge er ikke interessert i et system hvor vi bønder skal klare oss selv. Alt skal gjennom en drøss av mellomledd. Samtidig er det et fokus på egenprodusert mat, og hvor viktig det er.

De aller fleste er ikke interessert i å jobbe gratis, ei heller bønder. Og selvsagt skal vi også få si fra når vi føler at vår lønn ikke er god nok.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Du tror ikke bønder har lån når de starter opp? Mine foreldre har drevet gård i godt over 20 år, og har fortsatt lån (selv om det ikke er så stort lenger) fordi man stadig må investere i nytt utstyr.

De driver en gård som er over middels størrelse i Norge, men samtidig har de en samlet inntekt som er lavere enn min (som ikke er mye over landsgjennomsnittet) etter utgifter og skatt (selv med driftsinnskuddet regnet med). De driver også med melkeproduksjon, som man skulle tro var etterspurt etter julens "smørkrise", men som det likevel ikke ser ut til at gir noen spesielt god avkastning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Forresten tror jeg det er et fåtall bønder som aksjonerer i dag, i alle fall der jeg kommer fra, for de fleste vet at det bare rammer folk de vil ha støtten av. og da hjelper det ikke å irritere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for at vi må aksjonere på et vis for å vise missnøyen. Men jeg tror ikke det er lurt å stenge trafikken vi bør finne andre aksjonsformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat bør produseres i utlandet, hvor de har klima til det. Slutt å subsidiere bøndene, det gjør bare maten dyr!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet såpass at omtrent alle andre steder klarer bønder å drive på en lønnsom måte UTEN hjelp fra staten.

Hvor er omtrent alle andre steder?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat bør produseres i utlandet, hvor de har klima til det. Slutt å subsidiere bøndene, det gjør bare maten dyr!

Vi har faktisk jævlig billig mat i Norge, sett ift inntekt.

Innlegg redigert,

Sophie-Ann,mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i Norge er det ikke klima for å dyrke mat, men i alle andre land går det helt fint? Og hva legger du i "mat"?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten er dyr fordi det er andre enn kun bøndene som skal ha sin del av kaken. Jeg tjener noen få kroner pr. kilo av det jeg produserer, mens butikkene selger til 30 kr. kiloen, andre produkter selges for over 80 kr. kiloen i butikken. Jeg, produsenten, får ikke mer betalt, selv om forbrukerne må betale i dyre dommer i butikkene.

Vi har klima i Norge til å produsere. Men vi har ikke politikere som er interessert i at vi produsenter skal kunne tjene på våre varer.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiot. Vi har faktisk jævlig billig mat i Norge

Nei, blant den dyreste i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva legger du i "mat"?

Mat som bøndene produserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiot. Vi har faktisk jævlig billig mat i Norge, sett ift inntekt.

Usaklig argument. Hvorfor skal man betale mer bare fordi at man er rikere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usaklig argument. Hvorfor skal man betale mer bare fordi at man er rikere?

Har du noen gang hørt om at priser følger lønningsnivået?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er sjøl odelsjente og støtter selvsagt bøndenes aksjoner 100 % :) Uten bønder dør bygdene , og vil vi ha bygder som ligger øde i Norge ?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her var det mange fordommer du.

Norge er lagt opp på en slik måte at det umulig for en person å leve på en inntekt på rundt 130 000 i året. Jeg driver en gård med en størrelse som etter norske mål er en stor gård. Jeg drive 3 årsverk, og har sesongarbeidere i sving for å klare innhøstingen. Gårdslivet er ingen dans på roser. Her må det jobbes. Ikke bare mandag til fredag, men mandag til søndag, alle ferier, helligdager og helger. Det er gjerne arbeidsdager som strekker seg fra 04.00 til 22.00, og av og til lenger.

Min inntekt er ikke noe å skryte av. Det jeg produserer for jeg solgt for noen få kroner pr. kilo. Butikkene selger det for rundt 25-30 kr. kiloen. Produsenten sitter igjen med fint lite. En vanlig årsinntekt for meg er rundt 220 000. Av disse skal det skattes. Etter det skal det betales ut lønn til sesongarbeiderne, noe som blir rundt 30 000 pr. mann pr. måned. Utenom det er det lån (for deg som tror at vi bønder ikke tar opp lån), det er strøm (og det er ikke snakk om kun noen hundrelapper i måneden, en driftseiendom trekker mye strøm), det skal betales for drivstoff til traktor, sprøytemidler, ymse nødvendige redskaper til driften og mye annet. I tillegg skal jeg selv og familien ha mat pluss at det jo kommer andre nødvendige utgifter. 220 000 er ikke nok for å betjene utgiftene.

Jeg fikk sist ca. 300 000 i støtte. Men disse går ikke rett i lomma. De går med i det store sluket nevnt ovenfor. Som regel har jeg et lite overskudd på noen 1000 pr. år. Ikke noe luksus altså.

Hadde jeg kunnet solgt mine varer direkte til forbruker, eller direkte til butikken, så kunne jeg ha klart meg uten støtte. Og det er der problemet ligger. Norge er ikke interessert i et system hvor vi bønder skal klare oss selv. Alt skal gjennom en drøss av mellomledd. Samtidig er det et fokus på egenprodusert mat, og hvor viktig det er.

De aller fleste er ikke interessert i å jobbe gratis, ei heller bønder. Og selvsagt skal vi også få si fra når vi føler at vår lønn ikke er god nok.

Du får 300 000 og klager? Fyttihelvette så lite jeg støtter denne aksjonen!, blir faen meg kvalm!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...