Gå til innhold

Kjøpe leilighet i Oslo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å kjøpe leilighet i Oslo.

Hvor bør jeg bo og ikke? Viktigste for meg er at det er trygt, lett tilgjengelig i forhold til kollektivt og gjerne nær naturen. Og så klart, ikke dyrt da, selv om det er håpløst i oslo :)

Jent på 30 år her

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Oslo er ein stor by med mange hyggelege område. Ein strategi kan vere å gå etter dei sentrale bussrutene (20, 21, 31, 37) og finne plassar som ligg langs dei. Grunnen til det er at mange av desse går omtrent heile døgnet, og det er veldig lett å kome seg rundt viss ein bur langs ei av desse.

Av områda som ligg slik til vil eg nemne St.Hanshaugen, Nydalen, Bjølsen, Etterstad, Tonsenhagen, Årvoll og Carl Berner. Alle desse områda er trygge, sentrale og ligg slik til at det er enkelt å kome seg ut i grøne område. Carl Berner har flotte område rundt Ola Narr og Hasle, på Bjølsen ligg Voldsløkka, og der er fleire parkar. Frå Bjølsen/Nydalen er det enkelt å kome seg opp i marka.

Med mindre du får tilbod om hybel i brugata er det veldig få område i byen som ikkje er trygge. Det handlar meir om korleis ein kjem seg heim om kvelden, ikkje gå langs akerselva åleine, og styr unna området bak hotell Plaza.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Majorstua!

Uten tvil den diggeste bydelen!

Slipper hipstermaset på Grunerløkka, blokkghetto ala Tsjernobyl på Carl Berner, narkisene i Gamle Byen, sossen og de unødvendige tilbudene på Frogner.

På Majorstua er det kort vei til Marka, rolig om natta (men folk i gatene hele døgnet), trygt, gode naboer, et steinkast til Frognerparken, gode shoppingmuligheter, kort vei til sentrum, koselige restauranter og så videre og videre!

:rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Majorstua er fint det, men det er vel neppe spesielt billig, og ikke nær naturen heller?

Mitt råd er: du bør bo der du har råd. Det er faktisk pri en, å ikke bo seg i hjel :) Med mindre du har et par millioner å legge i en bolig, ville jeg heller sett langs linje 2, 3 og 4 østover på t-banen. Mange fine områder der du omtrent kan spenne på deg skiene og gå rett ut i Østmarka. Men pass på at det er relativt kort vei til t-banen!

Det er ikke billig der heller, for all del. Men du kan kanskje få noen ekstra kvadratmeter for prisen. Og det er mange trivelige steder i Oslo, både i sentrum og Groruddalen, i øst og vest! :)

• Liker 2
Skrevet

Steder du burde unngå er steder som Tveita, Haugerud og oppover der. Alt for mange innvandrere og det skjer mye rart der. De etniske norske som bor der er ganske preget av å ha bodd der også, og er noen merkelige "vesner". Det samme med Ammerud, Stovner og Grorud. ALDRI kjøp eller lei noe der.

Unngå også Sinsen og Carl berner området. Generelt sett så er Oslo en skitten og møkkete by, men flere steder på Bygdøy og Frogner, Vika o.l er fine steder som er trygge i det minste.

• Liker 1
Skrevet

Majorstua!

Uten tvil den diggeste bydelen!

Slipper hipstermaset på Grunerløkka, blokkghetto ala Tsjernobyl på Carl Berner, narkisene i Gamle Byen, sossen og de unødvendige tilbudene på Frogner.

På Majorstua er det kort vei til Marka, rolig om natta (men folk i gatene hele døgnet), trygt, gode naboer, et steinkast til Frognerparken, gode shoppingmuligheter, kort vei til sentrum, koselige restauranter og så videre og videre!

:rodmer:

:jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Skøyenåsen, oppsal, ulsrud og bøler er fine steder :) Ligger ved t-banelinja, tar 15-20 minutter til sentrum (jernbanetorget/national), og du kan praktisk talt vandre rett ut i marka omtrent og Østensjøvannet. Rolig bebyggelse (kanskje unntatt bøler?).

• Liker 4
Skrevet (endret)

Majorstua

Bislett

St.Hanshaugen

Torshov

Øvre Grunerløkka

Sagene

Disse områdene liker jeg iallfall..:) Det er ganske grei kollektivdekning alle disse stedene, men Majorstua, Torshov og Øvre Grunerløkka har vel best siden de er nære både busslinjer og trikkelinjer. Er også greit å komme seg til tbanen. Jeg føler at dette er ganske trygge områder. Majorstuen er vel kortest vei fra marka. Torshov har Torshovdalen da, og Akerselva går jo nedover gjennom Sagene/Grunerløkka, fint langs der på dagtid. Av disse har vel Torshov lavest priser.

Vil du bo litt utenfor sentrum kan du jo titte på Vindern eller Kjelsås/Grefsen.

Endret av SoftKitty
Gjest Coolaid
Skrevet

....Eller bare flytt til Bergen... :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Steder du burde unngå er steder som Tveita, Haugerud og oppover der. Alt for mange innvandrere og det skjer mye rart der. De etniske norske som bor der er ganske preget av å ha bodd der også, og er noen merkelige "vesner". Det samme med Ammerud, Stovner og Grorud. ALDRI kjøp eller lei noe der.

Unngå også Sinsen og Carl berner området. Generelt sett så er Oslo en skitten og møkkete by, men flere steder på Bygdøy og Frogner, Vika o.l er fine steder som er trygge i det minste.

Jeez.

Snakker vi virkelig om samme byen? Dette er jo så langt ut på landet (pun intended!) som det kan få blitt. *riste på hodet*

Men for all del, noen mennesker er jo avhengig av hvite eneboliger og veier svinger på seg, og synes det er skummelt med folk som heter Ramirez og Khan. Da kan det absolutt være fint å holde seg til Bygdøy.

(og jeg LIKER Bygdøy, faktisk, men blir bare så oppgitt over vestkantfansen som ikke klarer å argumentere for sitt foretrukne Oslo-sted uten å rakke ned på andre områder i byen. "Merkelige vesner" på Grorud? Selv om du har møtt tre rare mennesker fra Furuset betyr ikke det at hele Groruddalen er befolket av særinger. Er det forresten stor forskjell på menneskene på Tveita og Hellerud, synes du?)

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar :)

Bor på bjølsen nå. Elsker området og videre oppover akerselva, men det blir litt dyrt her om jeg skal kjøpe. St. Hanshaugen, Grunerløkka og Majorstua orker jeg ikke. Vil bort fra maset :)

Majorstua synes jeg forøvrig er forferdelig, er kanskje bare meg. Vestkanten frister heller ikke. Vil nær naturen, samtidig trygt og lett i forhold til t-bane helst :)

Men uansett, Bjølsen er favoritten, trives KJEMPE godt her!

AnonymBruker
Skrevet

Lambertseter er nær østmarka, og enkel ankomst til t-bane med linje 4!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ensjø og Etterstad er fint! T-bane og buss rett ved, også er det veldig fint på Etterstadsletta. Jeg syns prisene der er ikke så ille som andre steder i byen, også er det rolig og hyggelig der. Er mange parker og tur-områder i nærheten. I love it. :rodmer:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Torshov! :yvonne:

Jeg er kanskje inhabil siden jeg selv bor her, mer synes strøket har mye flott ved seg. Sentral beliggenhet, men likevel litt tilbaketrukket fra nattelivet og støyen. Godt kollektivtilbud, med trikk, buss, t-bane, tog, og flybuss i mange retninger. Flotte parker som Torshovdalen og Torshovdalen. Kort vei til gangveiene langs Akerselva og Nordmarka. Kort vei til gode shoppingmuligheter på Storo Storsenter (Oslos største kjøpesenter).

• Liker 2
Skrevet

Flytt til Grünerløkka :-D

Skrevet

Jeg bor selv på Grünerløkka og kan desverre ikke anbefale det.

Skulle jeg kjøpt leilighet idag, så hadde jeg kjøpt på Frogner, Majorstuen, St. Hanshaugen eller rett utenfor sentrumskjernen i vest, f.eks Borgen, smestad ol.

Det har blitt for multikulturelt og for mye narkiser og tiggere i området Sofienberg, Grünerløkka, Carl Berner.

Skrevet

Ullern er temmelig ok. Trygt, temmelig rent og grønt, og med kort vei til skog & mark + et digert treningssenter.

Litt dyrt, men det dukker opp noen røverkjøp her og der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løkka, for der bor alle kjendisene;P

AnonymBruker
Skrevet

Røa!

Skrevet

Kalbakken! Trygt, stille og rett ved marka (går tursti herfra og opp til skauen). Kan absolutt anbefales :) ikke er det så dyrt heller.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...