Lizzie Skrevet 16. mars 2004 #141 Del Skrevet 16. mars 2004 Selvom vi tar små små skritt mener jeg å merke at ting blir bedre. Det er jo grenser for hvor mange ting man kan kvitte seg med, så etter to måneder med 15 minutters decluttering som har resultert i en god del søppel - og mange udefinerbare gjenstander som mer eller mindre har fått seg faste plasser. Faste plasser er bra, for det gjør det så mye enklere å rydde! Har ingen tomme shampooflasker på badet, men derimot en hel haug halvtomme. Decluttering på badet i nærmeste fremtid vil bestå i å bruke opp disse for så å kaste dem - og kun kjøpe den på nytt som jeg liker best! Alt i alt så syns jeg det virker jeg, og gleder meg til å ta et lite skritt videre og utarbeide kontrolljournalen min på ordentlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 16. mars 2004 #142 Del Skrevet 16. mars 2004 Selvom vi tar små små skritt mener jeg å merke at ting blir bedre. Det er jo grenser for hvor mange ting man kan kvitte seg med, så etter to måneder med 15 minutters decluttering som har resultert i en god del søppel - og mange udefinerbare gjenstander som mer eller mindre har fått seg faste plasser. Faste plasser er bra, for det gjør det så mye enklere å rydde! Har ingen tomme shampooflasker på badet, men derimot en hel haug halvtomme. Decluttering på badet i nærmeste fremtid vil bestå i å bruke opp disse for så å kaste dem - og kun kjøpe den på nytt som jeg liker best! Alt i alt så syns jeg det virker jeg, og gleder meg til å ta et lite skritt videre og utarbeide kontrolljournalen min på ordentlig! Så eksakt det samme føler jeg. Vi har mye halvtomme ting på badet, så nå får min saboer EN såpe i dusjen om gangen, når den er tom kastes den og han får inn en ny halvtom flaske. Problemet med dusjsåper er at vi får så mange i GAVER som vi aldri får brukt opp. Jeg har ei venninne som gir meg såpe og lotion fra bodyshop, nå to år på rad. Den siste luktet bra da, den forrige likte jeg ikke (skal høre om mine "svigerinner" liker den, ellers kaster jeg den, for jeg fordro ikke lukta, og klødde av den) Ikke handle mer dusjsåpe før disse er tomme. Shampo klarer vi mer eller mindre å bruke en om gangen. Gleder meg til å lage en kontrolljournal jeg også, lurer på om jeg må gå innom en bokhandler i dag, og se om jeg finner en perm og skilleark i den størrelsen jeg vil ha, for a-planen min er for liten, den er fin som lommebok, men for liten til å ha kort, papirer, oversikter etc i. Men jeg har adresser og telefonnummer der, og div sånn. Skal vurdere fordelingen av slike ting mellom denne og den kontrolljournalen min når jeg bestemmer hvordan jeg vil lage den.... Gleder meg. Elsker å leke med penn og papir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 16. mars 2004 #143 Del Skrevet 16. mars 2004 Ja det med kontrolljournal tror jeg kan bli en morsom ting. Har forsøksvis tatt i bruk en gammel A-plan (ca 14x20 cm) der det er plass til en del kort o.l. Spesielt er den fin å samle opp medlemskort fra forskjellige steder som bokklubber eller foreninger. Da har man alt på et sted og slipper å lete seg tullete for å klare å avbestille en bok over nettet. Men desverre har jeg ikke kommet lenger enn dette.... Trenger skilleark og litt stæsj som gjør det enda mer morsomt å drive med (hva med en sånn flat liten kalkulator som de har til a-plan/filofax?) Men jeg hadde jo ikke tenkt til å bruke så mye penger på dette prosjektet da. Jeg har forresten også en sånn liten A-plan som lommebok, men den er jo absolutt stappfull i utgangspunktet. Det er det ikke plass til mer enn det aller mest nødvendige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 16. mars 2004 #144 Del Skrevet 16. mars 2004 Min A-plan er ikke av den minste størrelsen, men den er for liten til ånn kontrolljournal, den er full. Men, en del av de tingen jeg har der vil jeg gjerne ha i en kontrolljournal, adresser, telefonnummer, fastlegen. Uansett der der penger, bankkort, bilder, og MASSER av papirer, i tillegg til kalender da, den er full den. Oversikt over rutiner, oppgaver etc, nei det er der ikke plass til. Men, jeg har mange søte rosa, grønne, blå og gule pspirer til den da, så DET hadde passet for kontrolljournal. Bortsett fra at de altså er så små, A6 eller noe sånn. Har lyst på bokhandler etter jobb i dag jeg. Men, jeg må til en som ligger litt unna, for de som ligger mellom meg og bussen har jeg vært innom, de har ikke skilleark i A5, eller plastlommer eller andre ting i A5. A4 er for stort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 16. mars 2004 #145 Del Skrevet 16. mars 2004 Ja, nå kan dere tro at vi har vært flinke. Jeg fikk "trussel" fra en veninne om at hun skulle komme på overnattingsbesøk. Kjempehyggelig, så jeg sa selvfølgelig ja. Men det var rett og slett ikke mulig å overnatte på gjesterommet vårt. Det ble stablet en del ting inn der i forbindelse med en omorganisering, og siden har det funget som lager i stede for gjesterom. "Må i alle fall ta det værste!" tenkte jeg, og satte i gang. Fikk unna store ting som åpenbart burde være andre steder, rydda litt i skapet, og fikk putta ting på plass der. Så gikk jeg løs på mindre ting som egentlig var rot, men som faktisk hadde et "hjem" der det hørte til. Ble grepet av inspirasjon, så jeg gikk deretter løs på de evindelige eskene med "kjekkt å ha", "minner fra gamledager" og "dette må jeg se på siden, legger det her så lenge". Kasta med hard hånd, blandt annet notater fra en rekke forelesninger som jeg helt garantert aldri hadde kommet til å bruke til noe.Mannen ble inspirert og tok tak i sine esker med papirer for årevis tilbake. For å få plass til det vi faktisk ville ta vare på (kasta mesteparten tror jeg...maaange kilo papiravfall) fortsatte vi med bokhylla. Nå sitter jeg her og ser på systemet som vi har klart å lage, og er svært fornøyd med oss. Og venninna mi som satte i gang det hele? Hun kom ikke likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. mars 2004 #146 Del Skrevet 16. mars 2004 Jeg har begynt på et nytt prosjekt. Kjøkkenbenken og oppvask-kunnen skal være fri for oppvask. Håper på at dette skal bli en vane om jeg jobber litt med det i begynnelsen. *håpløs* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 17. mars 2004 #147 Del Skrevet 17. mars 2004 Begynne med små babysteg ja, Lea. FlyLady krever faktsik bare at OPPVASKEN er ren, det kan godt være oppvask på benken. til å begynne med altså, så ser du hvordan dette "smitter" videre i hele hjemmet... Litt etter litt, med babysteg Dette klarer du ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 17. mars 2004 #148 Del Skrevet 17. mars 2004 Fakse: Så flinke dere har vært! Og det er jo så deilig å få tatt sånne sjauer! Lea: Det kommer til å funke kjempebra! Vi har hatt kjøkkenbenken rundt oppvaskkummen som forbedrringsområde nå i flere måneder. FØR: Alltid noe søl i kummen, en (gammel) kjele med vann og matrester.....veltede melkakartonger som egentlig skulle tørke, sure kluter som hadde sklidd ned i kummen...... *æsj* I tillegg så sto alltid døra til oppvaskmaskina åpen - uvisst av hvilken grunn. Antagelig trodde noen at noen andre snart skulle fylle den og sette den igang NÅ: Ingen får lov til å sette noe ned i kummen. Alt skal vaskes med en gang. Det kan godt få stå til tørk på sideflata, men ikke møkkete nede i kummen. Oppvaskmaskina skal være lukket igjen. Og det var nok! :o :-) :-) Når man først vasker ut av kjelen, så bretter man melkekartongene med det samme. Når man lukker igjen døra til oppvaskmaskina, kan den jo like godt fylles og startes med det samme. Eller rydde ut av.... Det er blitt små, overkommelige oppgaver som virkelig synes! Og det beste er at alle er med å gjøre det, for alle ser hvor enormt det hjelper! Så noen få baby-stesp - og så er det plutselig noen som har lært å gå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 17. mars 2004 #149 Del Skrevet 17. mars 2004 Nå har jeg shoppa en tynn perm i A5 (vi hadde bare en sånn 10cm, og det ble for klønete, for stort) og skilleark (fikk ikke akkurat velge, de hadde en type, 5-delt i farger. Men helt greit det) og ei lita plastlomme i A5, som jeg tenkte å ha kort oppi, eller noe sånn. Samt ei lita skriveblokk i A5 da. Der er ikke hull i arkene, det hadde de ikke, dumme bokhandleren, men jeg har da hullemaskin. Rett før jeg skulle betale fant jeg ei bok som var som ringblokk, med hull arkene, og de kunne rives ut og de hadde 4 forskjellige farger på kanten også, men den kostet 80 kroner, og det var den ikke verd.... Så da ble det disse tingene. Nå skal jeg kose meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 17. mars 2004 #150 Del Skrevet 17. mars 2004 Ja, nå har jeg kost meg litt med permen min, det blir gøy dette. Men 5 skilleark ER litt lite, så jeg vurderer nå om jeg burde kjøpe en pakke til og klippe litt av hver av arkfanene, slik at jeg får 10 skiller, eller ikke... venter nok litt til det hele får "gå seg til" litt, men jeg føler jeg må putte for mye i samme del, jeg hadde planlagt dette utfra en ti-skille, for det synes jeg at jeg trenger. Noen innspill på hvordan dere har gjort det? Jeg vil jo ikke bare ende opp med ett ark pr. skilleark heller, men.... Uansett, vasken skinner, det er klær i vaskemaskina som skal startes når jeg står opp, og vi har brukt 15 minutter på husarbeide i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 17. mars 2004 #151 Del Skrevet 17. mars 2004 Lea: Det kommer til å funke kjempebra! Vi har hatt kjøkkenbenken rundt oppvaskkummen som forbedrringsområde nå i flere måneder. FØR: Alltid noe søl i kummen, en (gammel) kjele med vann og matrester.....veltede melkakartonger som egentlig skulle tørke, sure kluter som hadde sklidd ned i kummen...... *æsj* I tillegg så sto alltid døra til oppvaskmaskina åpen - uvisst av hvilken grunn. Antagelig trodde noen at noen andre snart skulle fylle den og sette den igang Det er godt å høre at slike ting skjer/har skjedd i andre hjem også. Her har vi vært verdensmestre i å sette kjeler i vann. Men jeg har alltid vært helt i mot at tallerkener og sånt settes i kummen. Da blir det bare masse søl og tett sluk etter hvert. Desverre er ikke min kjære av samme oppfatning . Men nå er benken og kummen ryddig og ren. Passer på å rydde ut eller inn i oppvaskmaskinen mens jeg venter på at vannet skal koke f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 18. mars 2004 #152 Del Skrevet 18. mars 2004 Nå har jeg kasta alt som åpenbart var søppel i de to kontorskuffene mine. Skal ta arkivskuffen en annen dag, den er så full at den ikke holder seg lukket lengre, men jeg aner ikke hva som er i den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 18. mars 2004 #153 Del Skrevet 18. mars 2004 Arkivskuffer er noe herk, der havner alle de papirene og små greiene man ikke vet hvor man skal gjøre av, men som kan komme til å være kjekt å ha en eller annen tid i fremtiden. Min dårlige samvittighet havnet i en plastpose innerst i klesskapet da vi skulle ha endel overnattingsgjester i juleferien og der står den fremdeles... Ikke har jeg hjerte til å kaste den uåpnet heller, så på et eller annet tidspunkt er jeg nødt til å ta tak i den med hard hånd. Fordelen: Vi får jo bedre plass i klesskapet! Har fremdeles ikke gjort noe på badet denne uken, selvom jeg hadde mine planer. Målet for i dag er ihvertfall å kaste litt småting (gamle medisiner, prøvepakker ingen liker og sånne ting) og å vaske dusjforhenget! Sistnevnte er jo ingen stor jobb i seg selv - det bare virker som et stort tiltak, av en eller annen grunn. Kjøkkenbenken holder seg bedre nå enn før jeg begynte å fly, så den tenker jeg ikke så mye på lenger (men det er slett ikke alltid alt er ryddig og kummen skinner da) Uansett: Langt bedre enn før! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 18. mars 2004 #154 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg laga fem blad til jeg.... Fant knallgult papir i sånn ca samme hardhet som skillearkene (de er bare i litt stivt papir, ikke i papp nemlig) i korntorskuffen min. (Vi skulle jo rydde skuffer, ikke sant?) og klippet til, la ett mellom hver av de fargede, så da er annethvert gult. Bortsett fra at ett av de fargede var gult da, men det var en litt blassere gulfarge. Ser kanskje litt dumt ut akkurat der, men ganske så fornøyd er jeg. Jada, det synes nok at det er selvgjort, men det ga meg i alle fall flere skilleark! Og på bussen hjem begynte jeg på et brev til vår fjernadopterte "datter", så nå har jeg begynt å få det til! Så var det innsatsen i sonen da, og hjemmet generelt... Vel, badet tok jeg en dag i forrige uke, og pulten en annen dag, (fordi vi hadde hele leiligheta som sone forrige uke, fordi vi trudde vi kunne få besøk i helga) så egentlig er det ikke sååå mye å gjøre. Men vi gjør jo småting her og der likevel, og det hjelper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 19. mars 2004 #155 Del Skrevet 19. mars 2004 Jeg syns selv jeg var kjempeeffektiv i går ettermiddag. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å slenge dusjforhenget i vaskemaskinen. Kan faktisk ikke huske å ha gjort det før... Desverre ble det ikke helt rent, men mye bedre, og vi holder vel ut til vi får somlet oss til Ikea for innkjøp av et nytt. Og mens vaskemaskinen surret og gikk for seg selv fikk jeg vasket over badekaret, vasken, benken og doen og i tillegg tatt kjøkkenbenken. (Å ja, det sto kjeler med vann i i kummen -fysjom!) Etter det var jeg i grunnen fornøyd med meg selv og syns jeg fortjente å kose meg resten av kvelden! I morgen går vi vel løs på en ny sone, men jeg husker ikke helt hvilken, så i kveld tar jeg meg helt fri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 19. mars 2004 #156 Del Skrevet 19. mars 2004 Dårlig unnskyldning, hvilke soner som er når står det full oversikt over på hjemmesiden til flylady.... Men, vi begynner ikke på nye sone før på søndag, og ingen oppgaver før mandag, så du har litt tid på deg da Vi var sløve i går, så vi skal nok ta oss litt sammen i helga. Ikke ta igjen alt, det skal man jo ikke, men komme igang med rutinene igjen, de har glidd ut denne uka... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 20. mars 2004 #157 Del Skrevet 20. mars 2004 Ja, da har jeg kommet frem til at soverommet er neste på listen. Både positivt og negativt det egentlig. Positivt fordi jeg skiftet sengetøy og hang opp ny, ren gardin for bare en uke siden, pulten er relativt tom (vi har arbeidsplassen vår på soverommet) og det er nesten ingen klær som flyter rundt. Den negative saken er naturligvis den tidligere omtalte "arkivposen" som står innerst i klesskapet samt en ditto skuff der ingen lenger vet hva er i og ingen egentlig gidder å lete etter noe heller. Så da ser jeg hva jeg kommer til å bedrive kvarterene mine med den nærmeste uka! Men nå aller først ser det ut til å være uungåelig med "the weekly vacuuming". Jeg kan ikke fatte og begripe hvor alt dette støvet kommer fra, det yngler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 20. mars 2004 #158 Del Skrevet 20. mars 2004 Helt ekstremt, dette støvet som kommer fra ingensteds. Men i dag har vi vært late, ikke gjort noe som helst egentlig. Og nå som jeg er stappa i magen av tacos er det lite trolig at jeg gjør noe spesielt mer i kveld... Men det er helg, det er da vi skal ha tid til HVERANDRE det, ikke sant? Og det har vi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 21. mars 2004 #159 Del Skrevet 21. mars 2004 Tid til hverandre er viktigere enn støv! Det er vel den underliggende tanken med å bruke lite men effektiv tid på rydding og rengjøring også. Nå har jeg fått arkivposen min ut av klesskapet, men hva er det jeg ender opp med da? Jeg er jo her.... OK, tar 15 minutters pause... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 22. mars 2004 #160 Del Skrevet 22. mars 2004 Jeg har oppdaget noe merkelig! (Neida, har ikke ryddet på et sært sted ) Jeg har vært veldig opptatt av at ikke bare jeg skulle bli sittende med husarbeidet - hele familien skulle være med. Det har blitt mye masing og kjefting opp gjennom årene, ja. Nå når vi er FLYbabies, så funker det rimelig greit - alle er med når vi tar store sjauer. Men, altså, oppdagelsen: Det er enighet i familien om at den som steiker seg egg (f.eks.) skal vaske ut av panna etter seg. Før har panna så berømmelig blitt stående i vann i kummen, men medfølgende kaos..... Det funker ikke slik at alle vasker etter seg - men jeg har begynt med en liten ting: Jeg vasker ALLTID ut av kjeler og panner når de er brukt, uansett hvem som egentlig skulle gjort det. Tenkte først at nå "ødelegger" jeg årevis med oppdragelse. Men tvert imot: Det virker motiverende for alle - den som har litt "dårlig samvittighet" for å ha gått fra panna gjør enten 1) rydder litt annet istedet eller 2) er raskere med å vaske ut av panna en annen dag. Helt utrolig. Så en liten kjele og pannevask gjør at alt annen kjøkkenarbeid blir lettere og mindre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå