Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2012 #41 Skrevet 2. mai 2012 nord tror jeg. mer behagelige og jordnære folk har jeg inntrykk av så har det kanskje noe med at gutter med hårgele og rosa skjorter er det jævligste jeg vet (synes det er litt vel mange av dem på østlandet) Du er nordfra selv tenker jeg? "Hårgele og rosa skjorte" er ikke akkurat det mest vanlige blant folk på Østlandet. Søringer er alle sør for Trøndelag. Nordlendinger er alle nord for Trøndelag.
Gjest Sevastra Skrevet 2. mai 2012 #42 Skrevet 2. mai 2012 For meg er søringer alle sør for Trondheim. 3
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2012 #43 Skrevet 3. mai 2012 Og slutt å kalle dem som bor i Finnmark for nordlendinger. For vi er finnmarkinger! Nordlendinger kommer fra Nordland fylke. 1
Stueloff Skrevet 3. mai 2012 #44 Skrevet 3. mai 2012 Jeg er fra Troms og kaller alle som er fra Nordland og nordover for nordlendinger og alle som er fra lenger sør for søringer. Når det kommer til ts sitt spørsmål så skal jeg ikke uttale meg. Har prøvd folk fra flere forskjellige deler av landet, og det eneste jeg kan konkludere med er at landsdelene våre ikke er så stereotypisk som vi skal ha det til. 1
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2012 #45 Skrevet 3. mai 2012 Det er bare tre fylker som inngår i Nord-Norge: Nordland, Troms, Finnmark. Trøndere nord for Trondheim er da ikke nordlendinger.
Tidus Skrevet 3. mai 2012 #46 Skrevet 3. mai 2012 Merkelig å komme fra Trondheim egentlig. Føler meg hverken søring eller nording. Er jeg en midting? For øvrig er tema i tråden umulig å svare på, med mindre du har datet et representativt utvalg av minimum 50 nordlendinger og 50 sørlendinger. Alle med tilsvarende motstykker til hverandre når det kommer til jobb, utseende osv. 1
Teriyaki Skrevet 3. mai 2012 #47 Skrevet 3. mai 2012 Jeg sier ikke søringer selv om jeg er fra Nordland. Virker som om veldig mange fra østlandet ser ned på oss fra Nordland, merkelig nok.. I alle fall når jeg leser her inne. Skal jeg tro min søster, som bor i Oslo for tiden, så er det nærmest en trend å ha en nordlening i vennegjengen.. :gjeiper: 2
Tidus Skrevet 3. mai 2012 #48 Skrevet 3. mai 2012 Jeg sier ikke søringer selv om jeg er fra Nordland. Virker som om veldig mange fra østlandet ser ned på oss fra Nordland, merkelig nok.. I alle fall når jeg leser her inne. Skal jeg tro min søster, som bor i Oslo for tiden, så er det nærmest en trend å ha en nordlening i vennegjengen.. :gjeiper: Nordlandsdialekta er hardcore-versjonen av trønderdialekta. Har sikkert noe med det å gjøre
Gjest gjest Skrevet 3. mai 2012 #49 Skrevet 3. mai 2012 Jeg har en følelse på at de som ikke kan noe særlig om nord-norge er fra Oslo og rundt der. Som oftest de som tror det vandrer isbjørner i gatene. Eller at fleste av oss har fiskebåter og bruker den når vi skal på besøk til hverandre. Eller at vi bannes hele tiden fordi dem har hørt noen få gjøre det eller sett det på tv der man banner mye på tull. Som f.eks oluf 2
TheHairyToothfairy Skrevet 3. mai 2012 #50 Skrevet 3. mai 2012 Jeg sier ikke søringer selv om jeg er fra Nordland. Virker som om veldig mange fra østlandet ser ned på oss fra Nordland, merkelig nok.. I alle fall når jeg leser her inne. Skal jeg tro min søster, som bor i Oslo for tiden, så er det nærmest en trend å ha en nordlening i vennegjengen.. :gjeiper: Det er bare misunnelse. Det er gammelt nytt at Nordlendinger er samleobjekter i storbyene, det er litt verre stilt om du er Finnmarking eller fra Senja eller slike mer hardcore plasser. Dog, vi som er fra Narvik, vi blir møtt med mye fordommer - også nordpå! :/
solch Skrevet 3. mai 2012 #51 Skrevet 3. mai 2012 Jeg må nok velge søringer. Har forbi mot Nordlendinger. Men kunne jeg velge fritt, hadde det selvsagt blitt vestlendinger. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #52 Skrevet 3. mai 2012 Haha, for en problemstilling. Er selv fra vest i landet, og kommer ofte godt overens med de nordfra . 2
Gjest gjest Skrevet 3. mai 2012 #53 Skrevet 3. mai 2012 Generalisering er så teit. Som om at alle fra Østfold er lik og alle fra Nord-Norge er lik. Kan finne en dritt av en kjæreste begge plasser og en god kjæreste fra begge plasser. blir så oppgitt
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #54 Skrevet 3. mai 2012 Og slutt å kalle dem som bor i Finnmark for nordlendinger. For vi er finnmarkinger! Nordlendinger kommer fra Nordland fylke. Finnmarkinger er også nordlendinger. I bokmålsordboka står følgende: nordlending ~lending m1 1 person fra Nordland, t forskj fra tromsværing og finnmarking 2 person fra Nord-Norge Du er med andre ord både finnmarking og nordlending.
Gjest Sami Skrevet 3. mai 2012 #55 Skrevet 3. mai 2012 Skal man være helt presis kan man google ordet Finnmarking. Det er akkurat som om man omtaler dyr i feks gnagerfamilien når man mente bever. Vi er unike vi er finnmarkinger. Ikke nordlendinger. Vi er også europeere men i bunn og grunn er vi finnmarkinger. Vi har en annen kultur enn nordlendinger flest så hvorfor menge oss med dem?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #56 Skrevet 3. mai 2012 Skal man være helt presis kan man google ordet Finnmarking. Det er akkurat som om man omtaler dyr i feks gnagerfamilien når man mente bever. Vi er unike vi er finnmarkinger. Ikke nordlendinger. Vi er også europeere men i bunn og grunn er vi finnmarkinger. Vi har en annen kultur enn nordlendinger flest så hvorfor menge oss med dem? Ingen har sagt at dere skal menge dere med dem, men nordlendinger er et begrep som omfatter dere også. 1
Gjest Sami Skrevet 3. mai 2012 #57 Skrevet 3. mai 2012 I såfall kan Søringer brukes også, om samtlige sør for Trondheim. Da har vi to begreper and thats all.
absinthia Skrevet 3. mai 2012 #58 Skrevet 3. mai 2012 Det er bare misunnelse. Det er gammelt nytt at Nordlendinger er samleobjekter i storbyene, det er litt verre stilt om du er Finnmarking eller fra Senja eller slike mer hardcore plasser. Dog, vi som er fra Narvik, vi blir møtt med mye fordommer - også nordpå! :/ Haha... Til og med folk fra Narvik har fordommer mot folk fra Narvik, ..... Ihvertfall har de Narvikingene jeg kjenner det. 1
pinar Skrevet 3. mai 2012 #59 Skrevet 3. mai 2012 Jeg sier ikke søringer selv om jeg er fra Nordland. Virker som om veldig mange fra østlandet ser ned på oss fra Nordland, merkelig nok.. I alle fall når jeg leser her inne. Skal jeg tro min søster, som bor i Oslo for tiden, så er det nærmest en trend å ha en nordlening i vennegjengen.. :gjeiper: Hehe jeg velger ikke venner etter hva som er trendy eller hvor de er fra. Men hvem de er Det samme gjelder så klart kjærester. Kunne egentlig ikke brydd meg mindre om han var fra Tromsø, Oslo eller Bergen.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2012 #60 Skrevet 3. mai 2012 Og slutt å kalle dem som bor i Finnmark for nordlendinger. For vi er finnmarkinger! Nordlendinger kommer fra Nordland fylke. Nord-Norge er den nordligste og østligste landsdelen i Norge og består av fylkene Nordland, Troms og Finnmark. = Nordlendinger!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå