Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nordlendinger <3

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at Øst-Norge ligger lenger sør enn Nord-Norge?

Jepp - men når man sier søringer så inkluderer jo det hele den delen av landet som ligger sør for Nord-Norge, derfor; hvis man mener østlendinger, bør man jo si det i stedenfor å inkludere, sørlendinger, vestleninger, trøndere osv..

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jepp - men når man sier søringer så inkluderer jo det hele den delen av landet som ligger sør for Nord-Norge, derfor; hvis man mener østlendinger, bør man jo si det i stedenfor å inkludere, sørlendinger, vestleninger, trøndere osv..

Det er et uttrykk i Nord-Norge, og det er brukt om østlendinger. Da er det ikke bare å forandre betydningen for uttrykket, ettersom man finner det for godt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er slang fra den tiden nordlendinger ble sett så mye ned på i Oslo at de til og med hadde problemer med å finne en plass å bo. Ingen ville ha en nordlending boende i leiligheten de leide ut. "Søring" er et negativt ladet ord fra den tiden. Nordlendinger har aldri hatt et like fiendlig forhold til de andre du nevner.

Skrevet

Søringer!!

AnonymBruker
Skrevet

Det er et uttrykk i Nord-Norge, og det er brukt om østlendinger. Da er det ikke bare å forandre betydningen for uttrykket, ettersom man finner det for godt.

Men man kan begynne å si østleninger! Det er aldri for sent å korrigere feil :)

• Liker 1
Gjest Vodka
Skrevet

hmmm ingen av de. For det finnes mer enn søringer og nordlendinger.

Gjest Vodka
Skrevet

Søring er det de i nord sier om de lengre sør, negativt. "Dumme søring"

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er slang fra den tiden nordlendinger ble sett så mye ned på i Oslo at de til og med hadde problemer med å finne en plass å bo. Ingen ville ha en nordlending boende i leiligheten de leide ut. "Søring" er et negativt ladet ord fra den tiden. Nordlendinger har aldri hatt et like fiendlig forhold til de andre du nevner.

Fullt klar over det. Men det er likefult feil å si søring.

På samme måte som ordet "pakkis" ble mye brukt for 10 år siden ment nedlatende ovenfor alle som så mørke ut, bruker man ikke det nå lenger, (joda, det er sikkert noen som gjør det) nettopp fordi det er nedlatende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men man kan begynne å si østleninger! Det er aldri for sent å korrigere feil :)

Ordet østlendinger brukes når man skal si noe positivt. Hvis det er noe negativt blir det "jævla søringa"

Gjest Itte
Skrevet

Ka med finnmarkinger da? Kor e dem hen i utspørringa??

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fant meg en nordlending og giftet meg med han.. Men han har bodd de siste 15årene i Oslo.. :)

Endret av La Papesse
AnonymBruker
Skrevet

Fullt klar over det. Men det er likefult feil å si søring.

På samme måte som ordet "pakkis" ble mye brukt for 10 år siden ment nedlatende ovenfor alle som så mørke ut, bruker man ikke det nå lenger, (joda, det er sikkert noen som gjør det) nettopp fordi det er nedlatende.

Det er feil å si at vi kommer fra oppe i Gokk også, men jammen er det mange som sier det allikevel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ordet østlendinger brukes når man skal si noe positivt. Hvis det er noe negativt blir det "jævla søringa"

Jaja, hvis det er greit å kalle hverandre nedlatende ord bare fordi man gjorde det i gamle dager kan jeg godt begynne å bruke "same" som skjellsord igjen, "pakkis" kan gjeninføres, "nigger" osv..

Jada, vet jeg setter det på spissen nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er feil å si at vi kommer fra oppe i Gokk også, men jammen er det mange som sier det allikevel.

Hmm.. aldri hørt det før...

Gjest Fitteper
Skrevet

Jeg kommer fra Kristiansand og av en eller annen grunn så synes jeg norlandsdialekt på noen jenter kan være litt sexy :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nordlending og sier aldri "søring". Jeg bruker østlending, vestlending, trønder, sørlending osv. Kanskje jeg til og med slår til med rogalending, nordmøring, drammenser, totning o.l. også hvis jeg er i riktig godlune. Hvor presis jeg er kommer an på dagsformen.

Min nåværende er en selverklært nordnorsk hillbilly fra ytre ødeland, helt kjemisk fri for rosa skjorter og hårgele, og jeg er så fornøyd med ham at jeg aldri bytter ham bort mot en "søring". Så nordlending er valget mitt i dette livet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nordlending og sier aldri "søring".

Ikke jeg heller. Nettopp fordi det er et negativt ladet ord.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil si at jeg foretrekker nordlendinger. De tre kjekkeste og mest sjarmerende guttene jeg har møtt har vært fra Nord-Norge. Jeg syns nordnorsk er veldig fint, bortsett fra Bodø-dialekten, den er ikke så fin.

Hilsen Østlendingen

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har det seg at nordlendinger ikke kan himmelretningene?? Kan de ikke kalle østlendinger for østlendinger i stedenfor søringer??

http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8r-Norge

Ikke uttal deg om noe du ikke har snøring på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...