Gå til innhold

Husbygging. Hva ville Du prioritert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er helt i starten av byggeprosessen - dvs (vi tror) vi har valgt leverandør og hustype (ferdighus), og har en fin tomt i sikte. Det er et ferdighus med en gitt beskrivelse, men selvfølgelig et hav av muligheter på endringer/alternativer osv osv. Leverandøren ba oss gå gjennom beskrivelsen, men også tenke litt fritt hva som er viktig for oss og hva som er mindre viktig. Vi kan ikke få alle ønskene våre oppfylt, rett og slett pga økonomi, men så er det hva som er viktig. Føler jeg blir litt overveldet, rett og slett. SÅ jeg tenkte å hanke inn de tips og synspunkter jeg kunne få tak i, både fra familie og venner, men også her inne på forumet :)

Jeg tenker på alt mulig fra vannbåren varme/varmekabler - i alle etasjer, eller bare en? Parkett, laminat, tregulv, fylldører eller heltre dører, strie på veggene, eller panel - ekte eller plater? Dusj på alle tre bad, badekar, fliser eller vinylgulv og plater? Dyrere kjøkken eller rett og slett Ikea-kjøkken i stedet for det som følger pakken? Kjølerom eller ei? Sentralstøvsuger?

Tja, alt mulig egentlig! Bring it on! :)

(Huset er forøvrig i tre etasjer. 1. etasje med inngang/hall, bad, vaskerom, bod, stue, spisestue og kjøkken. 2. etasje med tre soverom, bad og loftsstue. Kjelleretasje med to boder, bad, kjellerstue og to disponible rom (fyller kravene for soverom).)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde hvertfall sikta meg inn på parkett og tregulv. Er ikke noe fan av laminat, synes det blir så fort stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er helt i starten av byggeprosessen - dvs (vi tror) vi har valgt leverandør og hustype (ferdighus), og har en fin tomt i sikte. Det er et ferdighus med en gitt beskrivelse, men selvfølgelig et hav av muligheter på endringer/alternativer osv osv. Leverandøren ba oss gå gjennom beskrivelsen, men også tenke litt fritt hva som er viktig for oss og hva som er mindre viktig. Vi kan ikke få alle ønskene våre oppfylt, rett og slett pga økonomi, men så er det hva som er viktig. Føler jeg blir litt overveldet, rett og slett. SÅ jeg tenkte å hanke inn de tips og synspunkter jeg kunne få tak i, både fra familie og venner, men også her inne på forumet :)

Jeg tenker på alt mulig fra vannbåren varme/varmekabler - i alle etasjer, eller bare en? Parkett, laminat, tregulv, fylldører eller heltre dører, strie på veggene, eller panel - ekte eller plater? Dusj på alle tre bad, badekar, fliser eller vinylgulv og plater? Dyrere kjøkken eller rett og slett Ikea-kjøkken i stedet for det som følger pakken? Kjølerom eller ei? Sentralstøvsuger?

Tja, alt mulig egentlig! Bring it on! :)

(Huset er forøvrig i tre etasjer. 1. etasje med inngang/hall, bad, vaskerom, bod, stue, spisestue og kjøkken. 2. etasje med tre soverom, bad og loftsstue. Kjelleretasje med to boder, bad, kjellerstue og to disponible rom (fyller kravene for soverom).)

Jeg ville hatt tregulv overalt .. men ta gjerne noe rimeligere i kjelleren hvis det blir for dyrt.

Når det gjelder vannbåren varme så ville jeg hatt det i kjelleretasjen og 1. etasje og på badet i 2. etasje.

Ikeakjøkken er både solid og pent, synes jeg og langt rimeligere enn feks. HTH.

Sentralstøvsuger er et must.

Hadde droppet kjølerom - men hvis jeg hadde hatt plass så ville et side-by-side skap vært deilig.

Og viktigst .... så mye skapplass som mulig. Skyvedørsgarderober er topp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til oppvarming ville jeg ikke gått for vannbåren varme da det er en svært kostbar investering i forhold til alternativet, og krever mer vedlikehold. Ville hatt vedovn/peis, el-kabler på bad og kanskje entré (for å fjerne vann etter sko etc.), og tradisjonelle panelovner ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til oppvarming ville jeg ikke gått for vannbåren varme da det er en svært kostbar investering i forhold til alternativet, og krever mer vedlikehold. Ville hatt vedovn/peis, el-kabler på bad og kanskje entré (for å fjerne vann etter sko etc.), og tradisjonelle panelovner ellers.

Det stemmer ikke med mine erfaringer. Våre utgifter til oppvarming er sterkt redusert da vi flyttet inn i bolig med vannbåren varme. I tillegg så gir det en behagelig, lun og jevn varme i hele huset.

Ville aldri vært det foruten lenger - og er langt mer fornøyd enn da vi hadde peisovn og elektriske varmekabler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så gir det en behagelig, lun og jevn varme i hele huset.

Hvis vi snakker gulvvarme er jeg enig da jeg er skeptisk til helseeffekten av å ha kabler i hele huset. Et lite "problem" med gulvvarme er dog at det er tregt.

Våre utgifter til oppvarming er sterkt redusert da vi flyttet inn i bolig med vannbåren varme.

Her spiller vel huskonstruksjonen i seg selv den største rollen. Få ting kan konkurrere med en virkningsgrad på 1 (elektrisitet), men en luft/luft varmepumpe kan være et fornuftig tilskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Vaskerom som man kan komme rett inn i utenfra.

Parkett.

Masse oppbevaringsplass.

Ikke for liten gang, det må være plass til oppbevaring slik at den blir lett å holde ryddig.

På kjøkken: mest mulig kolonialskuffer, deriblant til søpla. Eget skap for vaskemidler o.l.

Ville ikke vært for gnien når det gjelder innkjøp av oppvaskmaskin og stekeovn. Selv har vi to stekeovner, og det er veldig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Vaskerom i hovedetasjen, gjerne med mulighet for å komme inn utenfra.

-Matbod (og evt kjølerom) innenfor kjøkkenet slik at man slipper å feks gå i kjelleren for å hente poteter, mel, gryter osv.

-Sentralstøvsuger.

-Vinterhage slik at man kan kose seg "ute" i all slags vær.

-Stor veranda rundt så mye av huset som mulig.

-Stor gang, gjerne slik at man kan gå derfra og inn på vaskerom.

-Stort kjøkken.

-Minst to stuer slik at barna kan "henge" i den ene når de blir større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Vaskerom i hovedetasjen, gjerne med mulighet for å komme inn utenfra.

-Matbod (og evt kjølerom) innenfor kjøkkenet slik at man slipper å feks gå i kjelleren for å hente poteter, mel, gryter osv.

-Sentralstøvsuger.

-Vinterhage slik at man kan kose seg "ute" i all slags vær.

-Stor veranda rundt så mye av huset som mulig.

-Stor gang, gjerne slik at man kan gå derfra og inn på vaskerom.

-Stort kjøkken.

-Minst to stuer slik at barna kan "henge" i den ene når de blir større.

Ja, og minst to bad, parkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk plasseringen av vaskerommet er noe av det viktigste (kanskje fordi jeg synes det er noe herk å drive med).

Prøv å ha vaskerommet i samme etasje som garderobeskapene. Det sparer deg for sinnsykt mye arbeid.

Samtidig spiller det jo inn hvor/om du har tenkt å ha utesnor.

Jeg hadde flyttet vaskerommet opp i 2. etasje og hatt en liten wc der også. Luftesnor fra vinduet. Dermed foregår alt som har med skittentøy, vask, bretting og påplasslegging i samme etasje. Null trasking i trapper med bunker av klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på husprosjekt nummer tre nå og dette er det vi drar med oss fra tidligere prosjekt:

- fliser (eller annet gulv som tåler røff bruk) ved inngang, på kjøkken og på bad

- parkett av harde tresorter (ikke eik, gjerne bambus!)

- lagringsplass er utrolig viktig (allerhelst i form av innvendige boder - helst en i hver etasje)

- matbod/ spiskammer - får plass til utrolig mye inne i en matbod sammenlignet med antall skap som skal til

- hvis du har åpen kjøkkenløsning mot stue: grovkjøkken (med stor vaskekum, oppvaskmaskin etc)

- kjølerom er unødvendig, få heller tak i et billig ekstrakjøleskap på finn som kan gjemmes bort et sted dersom man skal ha selskap og trenger ekstra kjøleplass

- toalett i hver etasje (gjerne komplett bad, men hvertfall toalett!)

- eget vaskerom med plass til å henge opp tøy inne

- plassering av rom ift solforhold (hvor vil du ha morgensol, hvor vil du ha kveldssol)

- garderoberom i stedet for skap

- sentralstøvsuger med støvsugerluker på kjøkken og i gang sånn at man kan feie opp småting i stedet for å dra fram støvsugerslangen hver gang

- skap opp til taket på kjøkken

- nok stikkontakter! Seriøst - det er umuligå få for mange stikkontakter...

- "alt-i-ett"-bryter ved inngangsdøren som skrur av alt lys i hele huset

- vurder belysning nøye: spot'er er fint enkelte steder, men ikke for mange

- vindfang - med garderobeskap og plass til sko etc - sparer mye rot

Ift oppvarming så har vi i det siste prosjektet vårt valgt å investere i vann-vann varmepumpe med vannrør i alle gulv, pluss varmekabler på bad. Investeringskostnaden er dessverre veldig høy (brønnboring, varmepumpe, legging av vannrør i alle gulv), men driftsmessig er det absolutt verdt det! Vi har lave strømregninger (her burde jeg hatt et tall på antall kW/m2, men sitter på jobb og har ikke tilgang til siste strømregning), så jeg er ganske sikker på at investeringen betaler seg på sikt - men som sagt: investeringskostnaden er dessverre høy. Du kan jo få litt tilskudd fra Enova på dette, men det utgjør ikke så mye av totalen dessverre.

Jeg ville vurdert det nøye, uansett er vannbåren varme i gulv en svært behagelig varme. Vårt system er også forbausende raskt (jeg hadde forventetet et mye tregere system!), det tar ikke lang tid fra vi justerer temperaturen før systemet reagerer. Vi har også trådløse regulatorer (med natt/dag-innstilling) i alle rom så det er lett å holde oversikten over temperaturen i alle rom og lett å justere.

Lykke til - og husk å bruke god tid i planleggingsfasen - tenk gjennom alt! Ikke så lett, men jo mer du kan planlegge på forhånd jo bedre blir det til slutt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teknisk: Sørg for å fordele nettverkskabel og tv-kabel til alle rom fra en sentral i huset. Kablene bygges inn i veggene så man må passe på slikt tidlig. Det samme gjelder sentralstøvsuger, men der trenger man ikke så mange vegguttak. Det er verd å tenke på at man kanskje vil ha et sentralstøvsugeruttak i en garasje også. Om man ikke bygger garasjen nå så gjør iallefall klar rørene.

Tenk også litt på dimensjonering av strøm til en eventuell garasje. Om ikke mange år blir el-biler vanlige og effektiv opplading kan fort kreve tre-fase for å bli effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Støtter AB#11 i omtrent alt og har bare litt å tilføye:

Minst ett av toalettene bør være i et separat rom istedenfor på et baderom. Dette er praktisk fordi toalettet dermed kan brukes selvom badene er opptatt pluss at man slipper å slippe gjester helt inn på badet.

Generelt ville jeg lagt mye vekt på solid og framtidsrettet materialvalg på boligen og mindre på motesvingninger. Veggfarger, møbler og ting kan skiftes ut etterhvert. Det er mye verre å skifte ut et gulv eller en vegg pga slitasje etter få år. Jeg ville derfor foretrukket parkett og fliser på gulvene og ekte panel på veggene framfor laminat på gulv og huntonitt (eller andre "panelplater") på veggene. Unntaket kan i så fall være på soverom, gjesterom o.l, der det ikke er mye trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er laminat anbefalt på f.eks. kjøkken fremfor parkett for det tåler mye mer slitasje, vann etc. Laminat er ikke hva det var for 15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikea kjøkken ser stiligere ut enn merkekjøkkene. Mamma valgte ikea kjøkken da hun bygde for 5 år siden og det er fortsatt praktisk og ser bra ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt tips kan være å tenke over hva som er enkelt å utbedre senere og hva som vil være vanskelig og upraktisk å utbedre senere.

For eksempel å bytte ut et laminatgulv med parkett om 5 år er en relativ enkel operasjon, men å installere vannbåren varme i 2.etasje i ettertid vil være svært kostbart i forhold til å gjøre det nå.

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Annaires

- Ser mange her nevner sentralstøvsuger..

Vi har, men den har aldri blitt brukt må jeg innrømme, så det hadde jeg ALDRI giddet å brukt penger på.

- Ville ikke hatt panel(hverken ekte eller plater) på veggene, da det er noe en går fort lei.

- Vedovn. På knuskkalde dager er det gull! Det samme med varmepumpe.

- Kjøkken kan en fint gå for IKEA, eller epoq gjennom lefdal. De har 20-25 års garanti, og er like fine som dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å installere opplegg for sentralstøvsuger koster nesten ingen ting. Men, det reduserer ikke salgsverdien. Ikke noe nytt hus burde bygges uten idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det koster nesten ingen ting å montere røropplegget. Husk, man står fritt i å kjøpe/montere selve støvsugerenheten. Dette er standardisert og man kan kjøpe slikt utstyr senere. Det blir litt som å sette kontakter over alt i huset, selv der man ikke kan tenke seg at det vil bli bruk for det. Når man så får bruk for det er det veldig kjekt at kontakten finnes i veggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...