Anehan Skrevet 28. april 2012 #21 Skrevet 28. april 2012 Jeg vil også rose Ikea sine kjøkken. Vi satte inn nytt kjøkken for 3 år siden og før vi valgte Ikea så gikk vi rundt å forhøre oss om pris - rett og slett fordi vi ikke visste om kvaliteten på Ikea var bra nok. Kjøkkenet vårt med alle hvitevarer kom på 70 000 mot 250 000 de skulle hatt i snitt hos andre hvor kjøkkeninnredningen er i heltre (uten hvitevarer). Og vi er superfornøyd(!!!) med Ikea! Fint å se på, praktiske løsninger, lett å holde rent, og lett å sette sammen. Dere sparer en god del penger på det som dere heller kan bruke på andre prioriterte områder i huset - i tillegg kan man med god samvittighet bytte kjøkken når man er "lei" eller når den er blitt stygg. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å bytte kjøkkenet mitt etter 10 år dersom jeg hadde gitt 250 000 for det :-) Lykke til med planleggingen - det kan være litt av et styr til tider :-)
Gjest Janus Skrevet 28. april 2012 #22 Skrevet 28. april 2012 Å installere opplegg for sentralstøvsuger koster nesten ingen ting. Men, det reduserer ikke salgsverdien. Ikke noe nytt hus burde bygges uten idag. No doubt. Å installere røropplegg i ettertid er et rent helvete og i de fleste tilfeller umulig. Med hensyn til hva det koster å montere røropplegget når man har muligheten, så er det galskap å ikke gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #23 Skrevet 28. april 2012 Skal også bygge hus, og er i planleggingsfasen, dvs grunnskissen er ferdig. Derfor var det interessant å lese dette, spesielt det om sentralstøvsuger. Takk for tipset! Ellers har jeg satset på universell utforming/løsning med tanke på at jeg som gammel/eldre kan risikere å havne i rullestol eller miste førligheten. Det kan man forøvrig uansett, så det er lurt å tenke på slike ting også. Håper selvfølgelig at jeg ikke gjør det, men siden jeg nå har muligheten så benytter jeg meg av det. Som sagt før i denne tråden, verre å komme etterpå med ombygging og tilbygg etc. Satser også på et hus med minst mulig vedlikehold, om det er mulig. Skal ha alt på ett golv, og vinduer ned til golvet, slik at man kan nyte utsikten uten å reise seg opp. Vinduer høyt oppe skal jeg ikke ha, pga vanskelig rengjøring. Slike ting tenker jeg på, men dette er kanskje litt off topic her. Nevner det likevel. Lykke til, forresten! Alltid spennende med nye hus. 2
helenaa Skrevet 28. april 2012 #24 Skrevet 28. april 2012 Ang. tips om vaskerom i soveroms-etasjen: Nå er det vel ikke sikkert at det lar seg gjøre å flytte på det. Og jeg vil uansett slå et slag for å beholde det i hovedetasjen. Det er ganske greit å ha kort vei til vaskerommet når man holder på med ting i stua eller kjøkkenet (selv om man må bære klær ned og opp igjen). Særlig hvis man har små barn som man vil holde et øye med samtidig som klærne henges opp, brettes el.l. Vi skal også bygge, og jeg lurer veldig på dette med oppvarmingen. Det høres veldig fristende ut med vannbåren varme i gulvet. Men hva koster det egentlig? 1
sommermor Skrevet 29. april 2012 #25 Skrevet 29. april 2012 Jeg vil bare tipse dere om forumet byggebolig.no,der inne er det mange tips og råd å hente. Personlig har jeg aldri bygget hus,kun bygget ut leiligheten min.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #26 Skrevet 29. april 2012 - Ser mange her nevner sentralstøvsuger.. Vi har, men den har aldri blitt brukt må jeg innrømme, så det hadde jeg ALDRI giddet å brukt penger på. - Ville ikke hatt panel(hverken ekte eller plater) på veggene, da det er noe en går fort lei. - Vedovn. På knuskkalde dager er det gull! Det samme med varmepumpe. - Kjøkken kan en fint gå for IKEA, eller epoq gjennom lefdal. De har 20-25 års garanti, og er like fine som dyrere. Enig i alt unntatt det med panel. Jeg elsker ekte malt panel. Har det i "hele huset". Klassisk gårdsbygning. Her kommer det INGEN slette vegger, for å si det sånn.
Lista Skrevet 29. april 2012 #27 Skrevet 29. april 2012 Ang. sentralstøvsuger. Er det ikke fryktelig tungvint å støvsuge med den lange slangen slengende etter seg? Og bære den opp og ned. Kan noen med sentralstøvsuger fortelle meg alle fordelene, og ulempene, ved å ha/bruke sentralstøvsuger?
Gjest Jytte Skrevet 29. april 2012 #28 Skrevet 29. april 2012 Ang. sentralstøvsuger. Er det ikke fryktelig tungvint å støvsuge med den lange slangen slengende etter seg? Og bære den opp og ned. Kan noen med sentralstøvsuger fortelle meg alle fordelene, og ulempene, ved å ha/bruke sentralstøvsuger? Jeg forstår ikke helt problemstillingen? Jeg har min andre bolig med sentralstøvsuger og kunne ikke tenkt meg å være foruten. Fordeler: Mye enklere å dra med seg en slange fremfor en hel støvsuger. Dersom du velger flere uttak i hver etasje så trenger du ikke noen lang slange.Du kan ha løsning for smuler etc på kjøkken, med et smart sugeopptak i sokkelen på kjøkkeninnredningen. En sentralstøvsuger er langt mer helsevennlig da den ikke slipper ut små partikler i rommet ifm støvsuging - slik vanlige støvsugere gjør.For de av oss som har kjæledyr så vil jeg nesten si at sentralstøvsuger er uunværlig - den suger mye kraftigere og bedre enn en vanlig støvsuger. En sentralstøvsuger er vel en av de få tingen jeg ikke kan se noen ulemper med.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #29 Skrevet 29. april 2012 Nå har jeg aldri hatt sentralstøvsuger, men i hele mitt etterhvert ganske lange liv er det aldri noe jeg har savnet. Og uttakene er grusomt stygge (sorry). Jeg ville rett og slett prioritert et stort hus først. Og en god planløsning, som tilfredsstiller deres ønsker og behov. Deretter store vinduer som ga lys over alt. Etter det igjen er det, som en annen her skrev, et spørsmål om hva du kan gjøre om senere, og hva som vil være mer permanent. Trapp og fliser på bad skifter man ikke ut med det første, så kanskje legge litt penger i det. Jeg ville valgt nøytrale vegger og tak (listeløst mellom vegg/tak), og IKEA kjøkken, garderobeskap, osv. Velg enstavsparkett eller plank, trestavs er blitt så vanlig at jeg våger å tippe at det snart er ut. Tror jeg ville droppet vannbåren varme hvis det knep på pengene, det går an å støpe rørene og installere resten senere, hvis man finner ut at man ønsker det.
Kosemose Skrevet 29. april 2012 #30 Skrevet 29. april 2012 Jeg ville prioritert inngang til vaskerom. Både for å henge ut tøy og for å kunne gå inn med møkkete sko osv. Så ville jeg prioritert utgang veranda/hage fra kjøkken. Ville også prioritert nok skap, kott og oppbevaring, mulighet for to stuer og mulighet for at noen kan hvile/jobbe selv om andre har besøk/spiller musikk. Og hvis det er soverom i 2. etasje ville jeg hatt skittentøysjakt ned på vaskerommet. Ville også prioritert fransk balkong/luftebalkong på soverom og store nok vinduer til at jeg kan ligge i sengen og se ut. Sentralstøvsuger! Grovkjøkken (evnt i forb med vaskerom)
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #31 Skrevet 29. april 2012 -Vaskerom nærme utgangen, i tilfelle skitne klær/skitten hund e.l. - Å forme stua på en måte slik at dere kommer langt nok unna tven ift. størrelse på den (anbefalinger fra øyespesialister og slikt for ikke å tukle med synet) - Ikea-kjøkken, eller kvik-kjøkken. Billige og gode kjøkken, kvik har noen snytfine! Også fin baderomsinnredning. - Ditch badekar på bad og gå for lang, smal dusj som dekker ene endeveggen. Et dusjhode i hver ende;) hot! - Lydisolering på soverom - Tregulv i 1. og 2. etg, flis i kjeller. - Vannbåren varme er lurt, bedre enn varmekabler. - En trivelig peis som er enkel å fyre i. Har dere plass kan dere investere i en litt større en, slik at dere får best mulig ventilering og varmen holder seg lenger i huset. Får også bakeluke på de store, namnam (ca 40 000 til 80 000, kommer an på teknologien bak det og størrelsen, hvordan fasaden ser ut osv.) - Dobbelt kjøleskap. - Selv om dere har billig kjøkken kan man få kjøpt hyller til hjørneskap som man kan trekke helt ut, istedet for å ta de en halv runde ut og likevel måtte strekke seg pokkers langt inn for å hente ting. - Matte fliser synes jeg pent, også på vegger på bad. Lykke til
Sulosi Skrevet 29. april 2012 #32 Skrevet 29. april 2012 Jeg ville hatt soverom i 2. og et lite bad med luke ned til vaskerom. Åpne og sende klærne rett ned, herlig. Vaskerommet må være stort nok til å kunne henge opp tøy til tørk og ha dør inn til hovedbad samt et klesrom for div sengtøy, vinterklær og annet som brukes ikke så ofte. Ellers vil jeg ha dør inn til kjøkkenet og dør ut til terassen. Deler av terassen skal ha tak og jeg må ha en stor utebod til sykler, hageutstyr osv. Garasje trenger jeg ikke. Yttergang og hovedgang må jeg ha og der skal det være masse skapplass (gjerne walk-in). Stor stue/kjøkken trenger jeg ikke hvis bare alt rotet kan få sin plass.
Majott Skrevet 30. april 2012 #33 Skrevet 30. april 2012 Vi bygde hus i 2006, og solgte det fordi vi flyttet til en annen kommune. Kjøpte et litt eldre hus da. Jeg har gått fra vannbåren varme i alle rom og sentralstøvsuger, til vedfyring, varmekabler og vanlig støvsuger. De to fordelen med sentralstøvsuger (etter min erfaring), er at du ikke har noen støvsugerkropp som dulter borti møblene og at man har mulighet til å ha luke på kjøkkenet til å koste smuler inn i. Men et feiebrett gjør jo samme nytten. Ellers synes jeg at slangen på sentralstøvsugeren er noe herk å hanskes med når den skal legges/henges bort, og den er like gjerne i veien når man støvsuger. Jeg kjøpte en god støvsuger fra Miele, og den suger faktisk bedre enn sentralstøvsugeren gjorde. Er like godt fornøyd med den. Vannbåren varme er lunt og godt. Men det er noen innstillinger på pumpa som må følges med på. Ved væromslag om vinteren, syntes jeg det tok lang tid før vannvarmen reagerte, og huset ble gjerne kaldt før det skjedde. Bruker du i tillegg vedovn, så vær obs på at romtempen går opp, dermed skrur vannvarmen seg ned, og det tar tid før varmen er tilbake i gulvene. I tillegg er det service og vedlikehold på systemet. Du kan heller ikke ta hull i gulvene senere (f.eks ved oppussing av bad eller kjøkken), fordi da tar du også hull på rørene. Jeg synes også investeringskostnaden var stor. Det tar mange år før man har spart inn det ved lavere strømregninger. Vannbåren varme øker verdien på huset, men det fører også til et høyere lån. Jeg synes vi har det like bra uten både sentralstøvsuger og vannbåren varme. Men jeg ville innstallert sentralstøvsuger uansett ettersom det inngår i pakken fra husleverandøren. Jeg ville ikke valgt vannbåren varme igjen. Vi hadde Ikea-kjøkken, og det var vi veldig fornøyd med. Jeg ville valgt walk-in-closet framfor garderobeskap/skyvedørsgarderobe på hovedsoverommet. Ville hatt vaskerom nært kjøkken, ettersom en oftest jobber på disse to stedene. Lett å gå imellom og gjøre flere ting samtidig. Ville satset på gode dusjløsninger framfor badekar, hvis dere da ikke MÅ ha badekar. Vi hadde steamdusj, men brukte nesten aldri steamen. Tregulv er best på stue, kjøkken og der dere oppholder dere ellers. Ville aldri valgt flis på kjøkken, alt som detter i gulvet knuses, og det er hardt å gå på. Laminat er kaldt og hardt. For all del, ha veranda og inngangsparti med overbygg! Det er kjedelig å måtte rydde inn sitteputene fra hagemøblene når det regner. Det er også godt å ha kort vei fra bilparkering/garasje til inngang. Du skal gå der på glattisen med tunge handleposer om vinteren. Matbod er gull verd. Det hadde vi ikke i huset vi bygde, og derfor ble kjøkkenskapene stappfulle, og vi manglet plass til oppbevaring av mat. Nå har vi matbod (med fryser og hyller) og kjølerom, og synes det er bedre! Vi hadde side-by-side kjøleskap (fryser og kjøleskap), samt et ekstra kjøleskap der vi bodde før, men jammen ble det fullt når vi handlet inn stort, eller ved høytider.
Gjest Annaires Skrevet 30. april 2012 #34 Skrevet 30. april 2012 (endret) Ang. sentralstøvsuger. Er det ikke fryktelig tungvint å støvsuge med den lange slangen slengende etter seg? Og bære den opp og ned. Kan noen med sentralstøvsuger fortelle meg alle fordelene, og ulempene, ved å ha/bruke sentralstøvsuger? Vi har, men har aldri brukt den. Så ser dessverre ingen fordeler. Bare ulempen med å dra denne hersens slangen opp og ned tre etasjer.. Endret 30. april 2012 av Annaires
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #35 Skrevet 30. april 2012 Jeg vil også rose Ikea sine kjøkken. Vi satte inn nytt kjøkken for 3 år siden og før vi valgte Ikea så gikk vi rundt å forhøre oss om pris - rett og slett fordi vi ikke visste om kvaliteten på Ikea var bra nok. Kjøkkenet vårt med alle hvitevarer kom på 70 000 mot 250 000 de skulle hatt i snitt hos andre hvor kjøkkeninnredningen er i heltre (uten hvitevarer). Og vi er superfornøyd(!!!) med Ikea! Fint å se på, praktiske løsninger, lett å holde rent, og lett å sette sammen. Dere sparer en god del penger på det som dere heller kan bruke på andre prioriterte områder i huset - i tillegg kan man med god samvittighet bytte kjøkken når man er "lei" eller når den er blitt stygg. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å bytte kjøkkenet mitt etter 10 år dersom jeg hadde gitt 250 000 for det :-) Lykke til med planleggingen - det kan være litt av et styr til tider :-) Men hvorfor skal man "bli lei" og bytte kjøkken hvert 10. år? Det er så utrolig lite miljøbevisst og så utrolig bruk- og kast mentalitet. Jeg lagde IKEA kjøkken for 13 år siden. Håndtakene og vannkrana og noen av dørene er slitt og må byttes, innebygde komfyren er byttet for mange år siden mens kjeramiske platetoppen og vifta fortsatt holder koken. Selve skapskrogene er det ingen ting å si på, de kan holde i 10 år til. Når det gjelder løsning og utseende syns jeg faktisk dette kjøkkenet er like stilig i dag som det var da vi lagde det. Jeg syns folk generelt burde tenke mer på forbruk og miljø, og tenke varighet og tidløse løsninger også når de velger IKEA. Det er liksom ikke noe grunn til å kaste fullt brukbare kjøkken etter 10 år, hvis man velger tidløse ting som man selv liker og trives med uavhengig av de siste kjøkkentrendene. 4
skrue Skrevet 30. april 2012 #36 Skrevet 30. april 2012 Siden det er så mye snakk om støvsuging. Kanskje noe å tenke på å ikke ha dørkarmer der det ikke er nødvendig (slik som mot våtrom). Dette gjør bruk av robotstøvsugere enklere. Slike støvsugere er fortsatt litt dyre men antar de fortsatt utvikles, forbedres og går ned i pris. Å unngå dørkarmer kan jo være bra uansett.
ini Skrevet 30. april 2012 #37 Skrevet 30. april 2012 Folk er forskjellige, men dette er hva jeg ser på som et absolutt must. Skikkelig vaskerom og godt med plass til å tørke klær. Gjerne et sted med god ventilasjon, evt en slags vifte e.l. Gawd, så lei jeg var av at klærne mine luktet mugg etter å ha hengt til tørk på vaskerommet i den gamle leiligheten min. Gjerne også med sjakt fra etasjer over hvor man kan kaste klærne ned, så man slipper styret med å gå og samle inn klær fra fem forskjellige steder for å vaske de. Relativt stort kjøkken ville vært et must for meg, spesielt med tanke på benkplass. Da kan man ha kjøkkenmaskin, blendere, kaffemaskin, og andre dingser stående fremme, og fremdeles ha nok plass å jobbe på. Ville også droppet mosaikkfliser over benkene, da disse kan være et mareritt å holde rene. På soverommene ville jeg sørget for nok skapplass. Det er ingenting som er mer kjipt enn å stue skapet så fullt at du egentlig ikke kan bruke det. På den annen side, er du en person som samler mye på ting er det sikkert ikke noen fordel heller. Jeg gjør ikke det, så for meg er det gull verdt med masse skapplass. Bod til sykler, barnevogner, gressklipper etc som er på bakkeplan. Da har ikke unger noen unnskyldning for å ikke låse inn sykkelen sin når den ikke er i bruk. Uteplass! Sommeren er så kort i Norge, så da må man nyte den lille tiden man har mest mulig. Derfor er det viktig å ha en utendørs "stue" som kan være et naturlig samlingssted for familien. Altså.. viktig for meg, that is. Nok bad. Litt avhengig av hvor mange man er, selvfølgelig. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg kranglet med søstrene mine om badet på morgenen når vi alle bodde under samme tak. Stor varmtvannsbereder. Ingenting sier "crappy start på dagen" som en kald dusj! Lykke til med husbygging! Håper dere blir fornøyde.
Munchlax Skrevet 30. april 2012 #38 Skrevet 30. april 2012 (endret) Siden det er så mye snakk om støvsuging. Kanskje noe å tenke på å ikke ha dørkarmer der det ikke er nødvendig (slik som mot våtrom). Dette gjør bruk av robotstøvsugere enklere. Slike støvsugere er fortsatt litt dyre men antar de fortsatt utvikles, forbedres og går ned i pris. Å unngå dørkarmer kan jo være bra uansett. Tenker du på dørstokker? Veldig praktisk å ha dørkarmer nemlig. Vi holder på å bygge hus nå, og vi får ikke lov til å ha hverken trapp opp til døren ute, eller dørstokker inne i huset. Det skal også være en viss størrelse på alle rom sånn at en rullestolbruker kan snu 360° uten å krasje i noe. Dette er visst en ny regel som har kommet fra handicapforbundet eller noe slikt. Folk i rullestol skal nemlig kunne bo i alle nye hus uten hinder. Endret 30. april 2012 av Puddelhue
skrue Skrevet 30. april 2012 #39 Skrevet 30. april 2012 Hehe, det var nok dørstokker ja. Litt sliten i hodet tydeligvis.
Lista Skrevet 30. april 2012 #40 Skrevet 30. april 2012 - Stort vaskerom med mye benkeplass til klesbretting og nok plass til å tørke klær. Det må også være dør rett inn til vaskerommet utenifra - Godt med skapplass i gangen - Romslig kjøkken med mye benke- og skuffeplass. Matbod og kjølehjørne. Sjalusiskap - "Master bedrom" med walk-in-closet og eget bad - Ekstra stue enten på loftet eller i kjelleren - Vannbåren varme i gulvene - Godt med bodplass - Godt med oppbevaring på badet - Lydisolerte soverom
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå