Gå til innhold

Dine beste "snobbe"-historier?


Dolce

Anbefalte innlegg

For lenge siden, da jeg gikk på denne "snobbeskolen", fikk jeg ei venninne. Verdens søteste jente, men hadde ikke begrep om penger overhodet. Som skikkelig østkantjente som faktisk måtte jobbe for pengene for å f.eks en ny bukse eller genser synes jeg det var svært fascinerende hvordan min venninne og alle hennes venner fikk formelig ting slengt etter seg.

Meg: "Åh, er det en ny jakke? Den var fin"

Venninne: "Ja, pappa hadde ikke råd til noe dyrt noe, så den kostet bare 6000 kr!"

Altså, ikke noe galt i å kjøpe jakker til 6000 kr, men det var liksom denne litt naive holdningen til penger, at 6000 kr er en billig pris for en jakke. Jeg kunne fint ha kjøpt en jakke til 6000 kr, hvis jeg skulle hatt den i 15 år, men hun var sånn som fikk 2 nye jakker i året. Det også at hun "bare fikk" av pappa ble litt sprøtt for meg,

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uanonymbruker

Haha, apropos det med feil bokstaver på bilskiltene. Her i bøgda er det status blandt rånerne å ha HB på bilskiltene sine (Hjemmebrent) :legrine:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha herreguud, for en herlig tråd!

Jeg er aktiv innen ridemiljøet, og DER er det mange snobber... Var ei som ankom i helikopter på sprangstevne en gang. Og på facebook ser jeg en bekjent som fylte 15-årsdag: "Åh, tusen takk, verdens beste pappa! Akkurat det jeg ønsket meg!" og under teksten ligger det et bilde av en hestebil med plass til 3 hester for over 1 mill, kjørt pent opp i gårdsplassen...

Hadde noen i klassen som var skikkelig snobbete, spesielt ei som opprinnelig var fra Kongsvinger. Familien hadde ikke mye penger, men de var veldig sofistikerte og lukseriøse. Denne jenta gikk kun i moteklær, og en dag vi snakket litt om klær nevnte hun en t-skjorte hun bare MÅTTE ha, og den kostet BARE 2000 kroner!! Heelt sykt assa...

En annen jente i klassen som egentlig ikke er snobbete, bare veldig "fin" og nedvergende mot oss som kommer fra landet, hun presterte å komme med tidenes kommentar i timen. Hele klassen hadde undervisning i filmanalyse, og jeg fikk i oppgave om å beskrive en karakter. Jeg kom frem til adjektivet "bløt", siden denne karakteren var litt fløtepus, men siden jeg er ordentlig trønder ble det den litt mindre sjarmerende varianten "blaut". Så høres det da fra denne jenta: "nåh, vel... jeg ville vel heller sagt soft, jeg da :)" Hahaha, wtf? Og hver gang jeg snakket litt bred dialekt måtte hun kommentere med en sarkastisk undertone; "åh, så sjarmerende du er"...

Sånne folk gjør meg bare sinna.

Endret av Focklop
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i en kiosk, og en gang kom det innom en mann som så litt nedlatende på meg mens han sa "En avis er vel en avis, til tross for at jeg handler den her. Du må jo tjene noen kroner du og"

Har også en venn, som er ganske snobbete av seg

- "Åh, jeg syns virkelig synd på de som må handle på salg! Jeg blir flau av å gå i butikker når det er salg der, føler meg så fattig.."

- "Jeg tørr IKKE å gå ut døra i dag, jeg har fått kvise på nesa, tenk om folk tror at jeg ikke har råd til hudpleie.produkter?? Jeg ser fattig ut!!"

Ja, han er rimelig forfengelig av seg :P

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk. Navy

Jeg har en som faktisk er om to kompiser av meg. Han ene bodde oppi Holmekollen og andre var fra Bærum. Dette var vell å merke da jeg ikke hadde kjent dem så lenge, og de kjente hverandre heller ikke så godt, men vi satt å spiste lunsj sammen og snakket om sommer da han ene nevner:

Kompis1: Jeg gleder meg til å reise til sommerhuset vårt.

Kompis2: Ja samme her! Hvor har dere sommerhus?

Kompis1: "sted"

Kompis2: Tuller du, det har vi og! Hvor har dere vinterhytte da? (legg merke til at han spør som om at dette er en selvfølge)

Kompis1: "sted" hva med dere?

Kompis2: "sted", men hva med sommersted i utlandet da? vi har leilighet i "sted" (Igjen, selvfølge at alle har dette tenkte han)

Kompis1: Seriøst, vi har feriehus nesten på samme sted!

Så for dem var det tydeligvis en selvfølge å ha hus og hytter overalt..

Endret av Frk. Navy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte hvem dette var ,på et bilde jeg så hos noen.

Svaret er: Hun er rik, hun er gift med,de tjener x antall kroner,navnet fikk jeg ikke

X kjøpte seilbåt,da de flyttet til x ved sjøen. Naboer og fjerne bekjente hadde jo også det. De skulle ikke være dårligere,så båten ble innkjøpt. Dette er folk som ikke kan seiling i store båter.

Når de omtaler venner med titler.

Jeg spurte en venn..gatulerer da med ny samboer. Hva heter han? Han er plattformsjef og tjener 1.2 mill i året. navnet da?

Anonym poster: e56e3bc32fe9e98647b815f0fa80778f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva foreldre kan ødelegge barna sine. Overfører snobbekulturen.

Min mening er at det betyr ikke hvor du bor,hvem du er gidt med, eller jobber med....det er hva du gjør.

Antagelig stot grad av dårlig selvtillitt?

Anonym poster: e56e3bc32fe9e98647b815f0fa80778f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk. Navy

Hytte på Tjøme, Geilo og den franske riviera? ;)

Disse stedene ble nevnt blandt annet ja, haha.. Kommer vell ikke som noen bombe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for dem var det tydeligvis en selvfølge å ha hus og hytter overalt..

Jaha? For dem er det en selvfølge, og det er det vel ikke noe galt i? Dersom man vokser opp i svært pengesterke miljøer blir det slik, akkurat som at mennesker som vokser opp i mindre pengesterke miljøer finner det som en selvfølge å ikke ha leilighet i Frankrike. Det er ingen forskjell.

Jeg ønsker ikke å være noen party pooper her nå, men synes denne tråden begynner å bli litt i overkant ekkel. I flere av eksemplene her så trekkes det frem folk som er helt normale etter sine standarder og oppfører seg slik nettopp fordi det er helt naturlig og normalt i deres naturlige setting. Det er deres verden. Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde blitt utstøtt dersom jeg hadde laget en tråd med tittelen "dine beste "folkelige"-historier" og ledd av han Per-Arne som alltid handler klærne sine på Dressmann, og ikke har en eneste yacht eller hytte.

Selvsagt, ekte komisk snobberi skal få lov til å mobbes litt, men vil si at ganske mange av tilfellene som nevnes her ikke går under det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? For dem er det en selvfølge, og det er det vel ikke noe galt i? Dersom man vokser opp i svært pengesterke miljøer blir det slik, akkurat som at mennesker som vokser opp i mindre pengesterke miljøer finner det som en selvfølge å ikke ha leilighet i Frankrike. Det er ingen forskjell.

Jeg ønsker ikke å være noen party pooper her nå, men synes denne tråden begynner å bli litt i overkant ekkel. I flere av eksemplene her så trekkes det frem folk som er helt normale etter sine standarder og oppfører seg slik nettopp fordi det er helt naturlig og normalt i deres naturlige setting. Det er deres verden. Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde blitt utstøtt dersom jeg hadde laget en tråd med tittelen "dine beste "folkelige"-historier" og ledd av han Per-Arne som alltid handler klærne sine på Dressmann, og ikke har en eneste yacht eller hytte.

Selvsagt, ekte komisk snobberi skal få lov til å mobbes litt, men vil si at ganske mange av tilfellene som nevnes her ikke går under det.

Ser ut som noen traff en nerve...

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? For dem er det en selvfølge, og det er det vel ikke noe galt i? Dersom man vokser opp i svært pengesterke miljøer blir det slik, akkurat som at mennesker som vokser opp i mindre pengesterke miljøer finner det som en selvfølge å ikke ha leilighet i Frankrike. Det er ingen forskjell.

Jeg ønsker ikke å være noen party pooper her nå, men synes denne tråden begynner å bli litt i overkant ekkel. I flere av eksemplene her så trekkes det frem folk som er helt normale etter sine standarder og oppfører seg slik nettopp fordi det er helt naturlig og normalt i deres naturlige setting. Det er deres verden. Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde blitt utstøtt dersom jeg hadde laget en tråd med tittelen "dine beste "folkelige"-historier" og ledd av han Per-Arne som alltid handler klærne sine på Dressmann, og ikke har en eneste yacht eller hytte.

Selvsagt, ekte komisk snobberi skal få lov til å mobbes litt, men vil si at ganske mange av tilfellene som nevnes her ikke går under det.

Litt enig i dette.

Hadde personene i historien snakket med en de ikke kjente, og gått ut ifra at vedkommende hadde både sommerhus, vinterhytte og feriehus i utlandet, så hadde det vært en smule korttenkt. Det er jo ikke vanlig eller en selvfølge å ha råd til det.

Men når to som kjenner hverandre godt nok til å gå ut ifra at den andre har alt dette, så må det jo være lov å spørre på den måten. Og om de ikke kjente hverandre godt nok til å gå ut ifra noe sånt kan det jo være at de sanset det litt på den andre sånn utifra livsstil, økonomi og familie.

For all del, jeg kan skjønne at man flirer litt inni seg når man overhører en slik samtale. Men jeg ser ikke automatisk noe direkte vondt i det heller.

Endret av Tonje!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som noen traff en nerve...

Hva om jeg sier jeg hverken eier en hytte eller yacht, og tilhører arbeiderklassen? Står da poenget mitt plutselig sterkere?

Det jeg skrev går vel under begrepet "common sense".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare for gøy:P Jeg kan være snobbete selv og kommer fra et "snobbete" sted men det er jo morsomt likevel med sånne historier... tråden ligger under "Skråblikk og generaliseringer" ;)

Finnes det en harry-tråd forresten? Det burde det gjøre, så kan vi le litt av folk fra Hokksund ogsåxD

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Jeg har en som faktisk er om to kompiser av meg. Han ene bodde oppi Holmekollen og andre var fra Bærum. Dette var vell å merke da jeg ikke hadde kjent dem så lenge, og de kjente hverandre heller ikke så godt, men vi satt å spiste lunsj sammen og snakket om sommer da han ene nevner:

[..]

[..]For all del, jeg kan skjønne at man flirer litt inni seg når man overhører en slik samtale. Men jeg ser ikke automatisk noe direkte vondt i det heller.

Hun og de to som diskuterte hyttene hadde jo lunsj sammen så hun overhørte jo ikke samtalen. Og de som snakket kjente jo ikke hverandre så godt heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mammas side er ikke særlig "møblerte", men alle har greit med penger og klarer seg veldig bra. Ikke noe snobberi, med andre ord. Verre er det med farssiden min.. Faren min er død, så jeg har ikke så utrolig mye kontakt med den siden, men det er kanskje likegreit, for jeg grøsser hver gang jeg er der.. Tanten til faren min bor på "Bygdøøø" og de har ufattelig mye penger.

Meg: Åh, så deilig med varmelamper!

Hun: Ja, det er ok det. Vi pleier jo ikke akkurat å skru de av, så jeg tenker ikke så mye på det lenger.

Meg: Blir ikke det dyrt da?

Hun: Dyrt? Hah, penger er ikke noe tema her. Spesielt ikke strømregningen, det er småpenger.

Helt greit å ha penger altså, men hvorfor ikke bruke et halvt sekund på å skru de av om natten?

Farssiden av familien min har også en god del "riking-intriger", blant annet menn som har fått barn med hushjelpen og lignende. Jeg syns dette er ufattelig morsomt å snakke om, men noen ganger blir jeg bare oppgitt..

Jeg spurte litt om hva greia egentlig var, hvorpå hun sier:

"Dette var jo ikke akkurat en jente fra en møblert familie. Hun er vel det man kan kalle lett på tråden. Men hva kan man egentlig forvente? Hun var jo fra østkanten, slik som deg". Say whaaat?

Kjæresten min har en veldig kvalm kompis, som liker å tro at han er snobb. Han er forøvrig naboen til kjæresten min, som bor på østkanten.

Han har misforstått dette litt, og kommer med utsagn som:

"Men Adegami, drikker du den billigvinen? Det er Moët som gjelder, det bør du vite". :spy::fnise:

Han bruker også konsekvent -en-endinger, bortsett fra når han glemmer seg og sier "MajorstuA/hyttA/jentA" og lignende. Han må selvfølgelig rette på seg selv. "Jeg snakket med denne jenta... unnskyld, jeg mener jentEN".

Endret av Adegami
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun og de to som diskuterte hyttene hadde jo lunsj sammen så hun overhørte jo ikke samtalen. Og de som snakket kjente jo ikke hverandre så godt heller :P

Jeg er klar over at hun var der selv, men fant ikke i farten noen bedre måte å ordlegge seg på enn «overhørte» :) Og det at de ikke kjente hverandre så godt trenger ikke å bety at de ikke kjente hverandre godt nok til å kunne gå ut ifra at den andre hadde alle disse tre hyttene/sommerhusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Er det en ny veske du har kjøpt?"

- "Ja, det er Hermes. Jeg måtte jo ha med noe hjem fra New York"

- "Oi oi, Hermes. Det må jeg si er standsmessig"

- "Det er latest. Fin ikke sant?"

- "Jaja, uten tvil"

- "Jeg tappet omtrent hele kortet for alle reisepengene mine, så jeg måtte låne pappas platinum bittelitt. *Hihi*"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skikkelig bra "folke-historie" fra min bærumsektemann (han er forresten bare sånn moro-snobber, og sier teite ting med vilje for å se hva folk sier):

Han var på polet for å kjøpe vin (sikkert Möet, haha). Dette var i tiden før selvbetjening, og overhørte mannen foran seg i køen.

- Jeg skal ha 16 halvflasker 60.

Damen bak disken stusser litt, og sier

- Det blir billigere hvis du tar 8 helflasker.

- Nei, du skjønner. Vi skal ha komfmasjon og det skal være 1 per kuvvær!

Hahahaha! Selv reiser jeg gjerne i bobil, med Möet i kjøleskapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...