Gå til innhold

Dine beste "snobbe"-historier?


Dolce

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Frk. Navy

Jaha? For dem er det en selvfølge, og det er det vel ikke noe galt i? Dersom man vokser opp i svært pengesterke miljøer blir det slik, akkurat som at mennesker som vokser opp i mindre pengesterke miljøer finner det som en selvfølge å ikke ha leilighet i Frankrike. Det er ingen forskjell.

Jeg ønsker ikke å være noen party pooper her nå, men synes denne tråden begynner å bli litt i overkant ekkel. I flere av eksemplene her så trekkes det frem folk som er helt normale etter sine standarder og oppfører seg slik nettopp fordi det er helt naturlig og normalt i deres naturlige setting. Det er deres verden. Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde blitt utstøtt dersom jeg hadde laget en tråd med tittelen "dine beste "folkelige"-historier" og ledd av han Per-Arne som alltid handler klærne sine på Dressmann, og ikke har en eneste yacht eller hytte.

Selvsagt, ekte komisk snobberi skal få lov til å mobbes litt, men vil si at ganske mange av tilfellene som nevnes her ikke går under det.

Jeg kommer selv fra en pengesterk familie hvor vi og har feriehus både i Norge og utlandet, men jeg tar det ikke som en selvfølge at alle andre har det. Som jeg skrev hadde vi ikke kjent hverandre lenge, så jeg ble overrasket over hvor "selvfølgelig" de syntes det var at folk skulle ha hus og hytter overalt, da ingen av oss kjente hverandre særlig godt på denne tiden. Var ikke noe vondt ment, syntes bare det var litt morsomt. De er tross alt gode venner av meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
hjertesukka skrev (På 19.4.2012 den 21.39):

En slektning av meg, er utrolig snobbete. Han er enslig og særdeles opptatt av at man må dekke bordet ordentlig, med glass som hører til hver sort vin, og bestikk i riktig rekkefølge osv. Hver dag!

Jada, han er homse, det betyr forsåvidt ikke noe, men forklarer kanskje hans fascinasjon for borddekking. Han har også sans for interiør og er egentlig en spennende mann. Men noen ganger bikker det over.

 

En gang gjorde jeg en kjempetabbe i hans øyne fordi jeg kokte kaffe og ville servere til dessertkaka.

Han skreik i villelse og var helt rød i toppen: "Nei,nei,neiii- IKKE kaffe nå, vi skal selvfølgelig ha en utsøkt dessertvin - få den kaffen bort!". Fyren nærmer seg 70 år.

:fnise:

Blomster Finn? 😄

Anonymkode: d3cad...6a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenbarnet til svigerfar driver en stor byggbedrift/entreprenørskap og er god for noen millioner, men han har alltid på arbeidsklær fordi han selv jobber på golvet. En gang kom han med arbeidsklær inn i en bilforretning for å kjøpe mange nye firmabiler. Han ble møtt med: hva gjør du her? Vi selger bare dyre biler her. Helt Ok, sa han og gikk til en annen forretning hvor han fikk god service. Jeg skal bytte ut de fleste firmabilene og kjøper her på én betingelse. Du ringer til forretningen hvor jeg ble avvist og forteller at jeg har kjøpt 10 splitter nye firmabiler hos dere.

En annen historie: min fetter skulle møte foreldrene til den nye studiekompisen for første gang. Folk fra vestkanten med ekstremt god råd og status. Han introdusere seg med for og etternavn. Foreldrene: åh gudskjelov at du ikke har et sånn "sen" navn. Det skulle tatt seg ut om sønnen vår omgås en Hansen. Litt merkelig resonnement med tanke på at to av Norges rikeste heter Fredriksen og Andresen til etternavn. 

Anonymkode: d3cad...6a9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette overhørte jeg på polet for noen år siden, i hjemkommunen til en venninne. Dette er en stor hyttekommune, og det finnes veldig mange dyre hytter der, virkelig dyre hytter. Det var snakk om at en av hytteeierne hadde vært på auksjon og kjøpt en antikk brudekrone for å ha som pynt på hytta, jeg vet ikke om det er sant, men det sier noe om hvor nivået ligger.

Uansett, dame på polet, å dømme av både dialekt og påkleding tilhørte hun hytteeliten fra Bærum og Oslo vest. Hun huker tak i en ansatt og ber om hjelp til å finne en rødvin som passer til sånn og sånn mat. Den ansatte viser henne noen alternativer. Damen svarer: Men dere har ikke noe som er dyrt da? 

Min venninne og jeg så på hverandre og måtte kjempe for å ikke le da vi hørte det. Vi har snakket om det mye siden. Det er ikke så viktig at vinen er god og passer til maten, så lenge den er dyr.

Anonymkode: 856ea...fcb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

når jeg var student bodde jeg i samme kollektiv som fikk rubbel og bit betalt av foreldrene sine, og tydeligvis ALDRI hadde løftet en lillefinger før hun flyttet inn i kollektivet. Litt som en kvinnelig versjon av den karakteren Preben Lohrengren fra det showet "førstegangstjenesten" på NRK for en stund siden. 

hun hadde faktisk ALDRI satt på en vaskemaskin med klær før dette. Hun bare slengte fra seg ting på gulvet, og forventet at noen andre skulle vaske opp etter henne. Hun skjønte heller ikke hvordan man skulle steke mat, eller for eksempel koke poteter og grønnsaker. Ett av de aller første setningene hun kom med etter at hun flyttet dit, var faktisk "hva skal vi spise til middag i dag?" fordi hun var så godt vant til at noen andre lagde 100 prosent av samtlige måltider hele tiden. Det eneste hun behøvde å gjøre var jo selvfølgelig å spise opp all maten, og så skulle noen andre helst ta all oppvasken hver gang. 

Anonymkode: da0bd...216

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tre venninner studerte i Oslo for rundt 20 år siden. Vi kommer fra en bygd på Vestlandet. En lørdagskveld tok vi bussen fra et vorspiel i Bærum og til Oslo sentrum. Det satt to Bærumsgutter bak oss på bussen, som tydeligvis hørte på dialekten (og sikkert så det på oss også😂), for de spurte: Dere kommer ikke fra Bærum...? Eeeeer dere fattige lissom? 
😂😂😂 

Anonymkode: 5032d...c20

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene sko... skrev (På 16.4.2012 den 21.25):

Var på en kunstauksjon sammen med familien der et maleri skulle selges. Det var ett bilde mine foreldre virkelig ville ha på den auksjonen. Budrunden ble innbitt og vi fikk noen harde motstandere som også ville ha bildet, sammen med et galleri som også ville ha det. Galleriet gav seg, men den andre familien fortsatte å by. Omsider vant mine foreldre og fikk maleriet. Min mor gikk så bort til den andre fruen og spurte hva deres interesse var i dette maleriet siden det til slutt endte på cirka en kvart million. Fruen svarte så; "fargene på maleriet matchet gardinene på kjøkkenet". Hahaha!

 

En venns-venn: "Jeg havnet på en liten hytte på fattige 150 kvm."

Altså, har man råd til å bruke 250.000 på et maleri, så vil jeg si at det er selve definisjonen på snobberi

Anonymkode: b8e77...48a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme butikk som en influencer - viss mann jobbber som megler og hun er, vel....ehhh «fin frue» med interesse for interiør. Hun gikk rundt i det som sikkert var en rådyr jakke og med turban (!!) på hodet, pirket litt i matvarene her og der og gjorde høylytt uttrykk for «hvordan kan noen leve med så dårlig utvalg av ferske matvarer?» Det var på en Spar butikk....mannen så ganske brydd ut.... 

 

Anonymkode: 097b9...129

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er ikke egentlig det å se ned på snobber en form for snobberi i seg selv? 

Blir du sur over at noen investerer i kunst, noe av det som gjør livet verdt å leve? Er det slik at du avviser enhver form for underholdning, som er laget på grunn av enkeltes kreativitet? Stiller du krav til tv-serier? Eller kan de lage tv-serier på slump, uten tankekraft, for at du skal føle det er billig nok? Skal de se på et IKEA-bilde for å oppfylle fantasiene dine om hva som er bra? Skal de finne kjæreste på bussen fordi det er det du gjør? 

Anonymkode: 94215...90a

Hva er det du babler om? Jeg snakker ikke om at alt skal være billig. Men at det å kunne bruke 250.000 kr på et bilde tyder på at enkelte mennesker har alt for god råd.

Det er folk i dette landet som knapt har råd til mat, og da blir det litt absurd at noen kan bruke en kvart million på et bilde

Anonymkode: b8e77...48a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i politiet og for noen år siden ble vi sendt til et ekstremt fornemt strøk hvor mange i nabolaget hadde tomt med strandlinje. Det sto en kranbil på veien  som sperret for trafikken så istedenfor å ta det direkte med sjåføren ringte naboen oss. Greit nok, selv om naboen liksågodt kunne kjørt rundt siden veien var en sløyfe. 

Uansett, da vi kommer frem står kranbilen der med en enorm brygge som ble løftet ned til vannet. Siden det var 5 min igjen av løftet lot vi det bare være, men snakket med huseieren (som hadde bestilt kranen) som sto å så på. Huset hans kan ikke ha kostet mindre enn 30 millioner basert på området. 

Så sier han "det skal bli godt med litt ekstra plass til båt nummer to og sjøflyene". Altså flertall av antall fly. Det var hobbyen hans. 

Han snakket om det som jeg ville snakket om å bygge en bod så jeg fikk ekstra plass til gressklipperen. 
 

Skal sies at selv om han var på en annen planet enn vanlige folk på enkelte ting, var han en skikkelig fin type. Høflig og glad i en prat. Se for deg han montebello - karakteren til Trond Kirkevåg men med et snev av brødrene Dahl for de som husker de. 
 

Har møtt masse ekstremt rike folk i jobbsammenheng og 99% av de er veldig jordnære og sympatiske. De har vel lært at den beste måten å bygge seg opp på er å behandle folk bra. 
 

Har forresten en til. 
Eldre dame som ringte om en mann som kikket i postkassene til naboene. Og han var mørkhudet så han bodde garantert ikke der siden "slike folk" (hennes ord) ikke bodde i det området. 

Vi kommet frem og ser en mørkhudet mann som sto med hendene ned i en postkasse. Det var postbudet. 
 

Anonymkode: aa98e...f1a

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Zenobia skrev (9 minutter siden):

Har lest fra side 1 - 4. Måtte bare løfte denne, til allmenn adspredelse :popcorn:

Fornøyelig tråd (tross ispedd noen klassiske vandrehistorier), blir å scrolle litt her med ujevne mellomrom ja 🤣👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig flere som sier hytten. Veldig komisk, så lenge du ikke er fra Bergen…

Litt morsomt å observere norsk snobb i utlandet. Du skjønner på lang avstand at det er fiffi og foffo på tur😀

Anonymkode: e0e92...0e9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, Zenobia said:

Har lest fra side 1 - 4. Måtte bare løfte denne, til allmenn adspredelse :popcorn:

Bra, for dette er en klassiker! :arwen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besøkte en barndomsvenninne som kastet ett blikk bort på min Mercedes og litt brydd sa, jeg blir ikke imponert av folk som tar opp store lån for å kjøre rundt i jålete bil, så kastet hun litt arrogant på hodet. Hvorpå jeg svarte, jeg har ikke lån på bilen… 

Anonymkode: b66de...2d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 21.1.2021 den 10.04):

Søskenbarnet til svigerfar driver en stor byggbedrift/entreprenørskap og er god for noen millioner, men han har alltid på arbeidsklær fordi han selv jobber på golvet. En gang kom han med arbeidsklær inn i en bilforretning for å kjøpe mange nye firmabiler. Han ble møtt med: hva gjør du her? Vi selger bare dyre biler her. Helt Ok, sa han og gikk til en annen forretning hvor han fikk god service. Jeg skal bytte ut de fleste firmabilene og kjøper her på én betingelse. Du ringer til forretningen hvor jeg ble avvist og forteller at jeg har kjøpt 10 splitter nye firmabiler hos dere.

Anonymkode: d3cad...6a9

Min sjef (for mange år siden) opplevde akkurat det samme. Han jobbet mye "på gølvet" for å holde seg faglig oppdatert, og på grunn av jobbens natur brukte man arbeidstøy som ble skittent. Han skulle ordne nye firmabiler med budsjett på 10 mill, og stakk i en pause ned på den næreste bilforhandleren. Han hadde klinkende klart for seg akkurat hvilken modell og pakke han skulle ha, så han var der bare for å bestille.

Han kom etter kort tid tilbake, pisse sur. De hadde behandlet han som søppel og ledd av han da han spurte om å få se på bil XXX modell ABC (en ganske dyr modell). Det ble samme bil, men kjøpt av en forhandler i nabobydelen.

Ti år etter denne hendelsen (og mange år siden jeg slutter å jobbe i firmaet, som ble solgt til noen amerikanere og ikke eksisterer mer), skulle jeg selv kjøpe bil. Denne forhandleren var nærmest meg så min mann og jeg dro dit for prøvekjøring. Veldig lang historie kort så ble min mann og jeg anklaget av selgeren for å "ikke ha råd" til bilen vi ønsket å kjøpe, og anbefalt å "gå ned på utstyrspakken" og "revurdere modellen". Hvor denne idéen kom fra aner jeg ikke, vi møtte etter jobb i "kontorklær" og kommenterte ikke pris overhodet. Vi kjøpte ikke derifra, men en dyrere bil fra et annet merke.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på et hotell og en av gjestene krevde at madrassen skulle være ubrukt. Han var villig til å betale for det også.

Anonymkode: 4e8f8...ec2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...