Gå til innhold

Merkelig venninne!

Fremhevede innlegg

Gjest Vampen
Skrevet

Når dama bor der over en uke og ikke gidder å bruke et eneste minutt av tiden på ungen er det vel ikke så rart om han føler seg oversett.

Det TS skriver er at hun gjentatte ganger har sagt nei til å spille spill. Det er ikke det samme som å blankt ignorere hans tilstedeværelse og "ikke gidde å bruke et eneste minutt av tiden på ungen".

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun sier jo at venninna aldri leker med han heller, men sitter og leser hele tiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Stakkars gutt, han tror sikkert det er han det er noe galt med :tristbla:

Nei, det tror jeg faktisk ikke. Husker godt bestemors mann, de bodde et stykke unna og kom derfor en helg i slengen når de først var der. Han var av den gamle skolen, og å leke med (knapt nok snakke med, egentlig), barn, det var utenkelig. Kan ikke si at jeg har fått dårlig selvtillit av det, vi så på ham som litt rar og litt skummel, og han definerte overhodet ikke hvem vi søsknene var.

Er ikke så glad i andres barn selv, og hjelper heller til med rydding og oppvask. Synes det bør være lov, jeg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke barn og hadde heller ikke lekt med gutten, men kunne de ikke gjort noe annet sammen da? Hvis jeg er på besøk hos noen så regner jeg med at jeg 'må' snakke med alle i huset, og ikke bare plukke ut de jeg liker best og er mest på bølgelengde med. Jeg har for eksempel gjort mange ting med venners småsøsken opp igjennom tidene, fordi det var en del av pakka.

Jeg hadde sagt at jeg ikke hadde lyst til å spille, men at vi for eksempel kunne gå en tur på butikken sammen og kanskje kjøpe en is, eller lage muffins (lite søl, lett å lage).

• Liker 1
Skrevet

Når jeg har gjester på overnatting kommer vi som regel til enighet om hva de kan gjøre. Ikke fordi det er et krav om at de må gjøre noe, de er tross alt gjester, men folk flest føler for å bidra med noe.

Om denne gjesten er utdannet kokk, så tar jeg det ikke som en selvfølge at han/hun vil bidra med matlagingen. Er gjesten utdannet regnskapsfører så ber jeg ikke han/hun om å gå over regnskapet mitt. Er gjesten ansatt i barnehage, så tar jeg det ikke som en selvfølge at han/hun har lyst til å tilbringe mer tid enn nødvendig med evt barn.

En 6 år gammel gutt kan fint få høre at det er "mamma sin gjest", og hvis hun sier nei til å leke, så skal man ikke mase mer. Er jeg på besøk til en venninne, og hun må på jobb en dag, så er det ikke en selvfølge at hennes samboer skal underholde meg, og ikke er det min jobb å underholde han heller.

• Liker 6
Skrevet

Tusen takk for svar - ALLE sammen! Ser at det er veldig forskjellig hva folk mener, og det er hadde jeg også regnet med. Vil bare si - nok en gang - at MINE BARN selvfølgelig er MITT ANSVAR. Det er ikke det det handler om! Jeg forventer ikke bleieskift og lek, barnepass eller annet. Absolutt ikke. Det handler ikke om å ta ansvar for barnet mitt, kun om å bruke 10 min. av sin tid til et spill. Sønnen min maste overhodet ikke, han spurte ved 3 forskjellige anledninger, og spurte ikke mer da han fikk nei. Men jeg så at han ble skuffet. Tror dette handler om egoisme og det å være seg selv nærmest, manglende lyst til å gjøre noe for andre, uansett om det krever minimalt. Noen av dere som har svart her inne som kjenner seg igjen? Noen mennesker er sånn, og jeg har lært at min venninne ikke skal tilbringe 1 uke med min familie flere ganger. Barna affiserer henne ikke, og det godtar jeg ikke på vegne av mine barn, de er faktisk en viktig del av meg. Og jeg er ikke av den oppfatning at barn skal ha full fokus, slik noen av dere sikkert vil tolke ut fra det jeg skriver. Men barna skal heller ikke skyves bort fordi de voksne skal prate og drikke kaffe hele dagen! Det burde iallfall mennesker som jobber med barn vite, og om de vil ha ha full avslapping en uke, burde de ikke en gang vurdere å feriere hos noen som har småbarn...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så Kommer det an på hvordan ungen din er. Godt mulig så er han litt irriterende, dette kan det være du er blind for, men folk fra utsiden ser det. Mange barn i den alderen kan oppføre seg bortskjemt og frekke, og det hadde ikke vert så interessant for meg å leke med en slik unge. Har ikke lest hele tråden, skriver bare det jeg tenker.

• Liker 1
Skrevet

Herremin, jeg blir overrasket over mange svar her!

Mange sier at de er ukomfortable med barn, og ikke vil gjøre noe de ikke har lyst til. Og derfor skal de med god samvittighet kunne avvise et barn de er sammen med en hel uke?!

Jeg er ikke spesielt komfortabel med fremmede barn selv, men ville likevel tatt meg litt tid til ungen. Voksne mennesker burde da kunne være såpass imøtekommende overfor et lite barn! Liker man ikke å spille spill, kan man vel gjøre noe annet sammen med barnet. Som en av de andre her sier, gå en tur i butikken eller lese en bok?

• Liker 2
Skrevet

Herremin, jeg blir overrasket over mange svar her!

Mange sier at de er ukomfortable med barn, og ikke vil gjøre noe de ikke har lyst til. Og derfor skal de med god samvittighet kunne avvise et barn de er sammen med en hel uke?!

Jeg er ikke spesielt komfortabel med fremmede barn selv, men ville likevel tatt meg litt tid til ungen. Voksne mennesker burde da kunne være såpass imøtekommende overfor et lite barn! Liker man ikke å spille spill, kan man vel gjøre noe annet sammen med barnet. Som en av de andre her sier, gå en tur i butikken eller lese en bok?

TS her. Er akkurat sånn jeg også tenker. Må være mange spesielle mennesker inne på denne siden. Meg selv først, meg selv sist! Selv har jeg brukt timesvis på å hjelpe min venninne med hagearbeid når jeg har besøkt henne. Ikke fordi jeg elsker det, men fordi jeg gjerne ville være til hjelp og fordi jeg vet det gleder henne. Det verste er at jeg vet at min venninne liker sønnen min, hadde hun ikke gjort det, ville jeg overhode ikke hatt henne her på besøk. Så det handler ikke om at jeg har en "ufordragelig" unge som hun misliker... Det handler heller ikke om at hun ikke er komfortabel med barn. Det handler rett og slett om at hun vil stikke nesa i boka og lese, i fred og ro, mesteparten av dagen!

AnonymBruker
Skrevet

Gjør hun noe annet enn å lese og slappe av da?

Hjelper hun til med oppvask f.eks?

Jeg mener at man må gjøre NOE når man er på besøk så lenge, enten det er å spille stigespill med ungen eller lage mat, ta oppvask o.l.

Gjør hun ingenting i huset, er jeg enig med deg. Hjelper hun til med husarbeid er jeg mer på hennes side.

Skrevet

Gjør hun noe annet enn å lese og slappe av da?

Hjelper hun til med oppvask f.eks?

Jeg mener at man må gjøre NOE når man er på besøk så lenge, enten det er å spille stigespill med ungen eller lage mat, ta oppvask o.l.

Gjør hun ingenting i huset, er jeg enig med deg. Hjelper hun til med husarbeid er jeg mer på hennes side.

Husarbeid... Tja... hun hjelper som regel til med å rydde av bordet etter at vi har spist, her i huset gjør alle det, også ungene. Innimellom er hun med oss og forbereder måltidene. Jeg syns det er helt greit. ER ikke sånn at jeg mener at hun nødvendigvis må gjøre all verden, hun er jo gjest her! Jeg syns bare det er rart at hun avviser et barn med et enkelt "Nei" de gangene han spør om hun vil spille. Etter mitt syn er det usosial oppførsel!

Skrevet

Altså: Selv om jeg ikke gidder engasjere meg spesielt mye i barn, så konverserer jeg da med de når det er naturlig. Gjerne ved matbordet. Stort sett slipper jeg billig unna med barna i familien, siden gubben liker å leke med de. Så når vi passer barn bruker jeg stort sett tiden på å lese bøker eller surfe på nettet, mens han tar seg av ungene.

Selv har jeg vokst opp med ei tante som jeg aldri kan huske at var med på noen form for lek. Uten at jeg så på det som veldig merkelig. Og mine foreldres venner var da deres venner, som da småkonverserte med oss barn, og holdt seg til det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husarbeid... Tja... hun hjelper som regel til med å rydde av bordet etter at vi har spist, her i huset gjør alle det, også ungene. Innimellom er hun med oss og forbereder måltidene. Jeg syns det er helt greit. ER ikke sånn at jeg mener at hun nødvendigvis må gjøre all verden, hun er jo gjest her! Jeg syns bare det er rart at hun avviser et barn med et enkelt "Nei" de gangene han spør om hun vil spille. Etter mitt syn er det usosial oppførsel!

Da bidrar hun så det holder. Og det er du som mor som krever for mye.

• Liker 3
Skrevet

Da bidrar hun så det holder. Og det er du som mor som krever for mye.

Nei, det dreier seg ikke om at hun bidrar eller ikke. Heller ikke om at mor krever for mye. Det dreier seg om å være hyggelig overfor alle når man er på besøk en hel uke. Også overfor barna.

Nå vet jeg ikke om venninna i det hele tatt pratet til barnet, eller om hun ignorerte totalt?

Om man bruker 10 min sammen med et barn i ny og ne, så er barnet veldig fornøyd med det. Da kan man også si nei når det ikke passer, uten at det er sårende for barnet. For jo, barnet blir såret om det blir avvist hver gang det tar initiativ til kontakt.

Jeg tror barnet bare prøver å være hyggelig overfor gjesten ved å invitere til å spille et spill.

Om man ikke vil ha noe med barn å gjøre, så kan man jo la være å sette seg til en hel uke hos en barnefamilie også.

• Liker 3
Skrevet

jeg hadde ikke giddet å vært der i 1 uke, for jeg vet jeg ikke gidder å underholde barn.

Man må innse når folk får unger at man ikke har tilgang på mor lenger, som om barna ikke er der.

Å i stedet for å ikke være tilstede, velger hun deg, og ikke barna... Hva annet kan hun gjøre??? Ikke være så lenge. En helg holder.

• Liker 2
Skrevet

TS igjen: Hun snakker med barna mine, bevares, ellers hadde det gått på hodet og rævva ut! Først og fremst så besvarer hun deres spørsmål, sjelden hun tar initiativ. Men det er helt greit. Tror nok løsningen er at hun er her over kun kort tid!

Gjest Vampen
Skrevet

Tusen takk for svar - ALLE sammen! Ser at det er veldig forskjellig hva folk mener, og det er hadde jeg også regnet med. Vil bare si - nok en gang - at MINE BARN selvfølgelig er MITT ANSVAR. Det er ikke det det handler om! Jeg forventer ikke bleieskift og lek, barnepass eller annet. Absolutt ikke. Det handler ikke om å ta ansvar for barnet mitt, kun om å bruke 10 min. av sin tid til et spill. Sønnen min maste overhodet ikke, han spurte ved 3 forskjellige anledninger, og spurte ikke mer da han fikk nei. Men jeg så at han ble skuffet. Tror dette handler om egoisme og det å være seg selv nærmest, manglende lyst til å gjøre noe for andre, uansett om det krever minimalt. Noen av dere som har svart her inne som kjenner seg igjen? Noen mennesker er sånn, og jeg har lært at min venninne ikke skal tilbringe 1 uke med min familie flere ganger. Barna affiserer henne ikke, og det godtar jeg ikke på vegne av mine barn, de er faktisk en viktig del av meg. Og jeg er ikke av den oppfatning at barn skal ha full fokus, slik noen av dere sikkert vil tolke ut fra det jeg skriver. Men barna skal heller ikke skyves bort fordi de voksne skal prate og drikke kaffe hele dagen! Det burde iallfall mennesker som jobber med barn vite, og om de vil ha ha full avslapping en uke, burde de ikke en gang vurdere å feriere hos noen som har småbarn...

TS igjen: Hun snakker med barna mine, bevares, ellers hadde det gått på hodet og rævva ut! Først og fremst så besvarer hun deres spørsmål, sjelden hun tar initiativ. Men det er helt greit. Tror nok løsningen er at hun er her over kun kort tid!

Så la meg se om jeg har forstått dette riktig, "synden" er at hun har sagt nei til å spille spill med sønnen din 3 ganger? Og utifra det, så konkluderer du med at hun er egoistisk, er seg selv nærmest og nekter å gjøre noe for andre? Og det å si nei til spill er "usosial oppførsel"?

Beklager, men jeg synes du overdriver. Jeg er helt enig i at man skal omgås alle i huset man er på besøket i på en grei måte. Jeg er også enig i at man bidrar der det er naturlig. Men her hadde venninnen din av en eller annen grunn ikke lyst til å spille spill med sønnen din. Noe hun ga beskjed om 3 ganger. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det er så vanskelig å akseptere? Er det slik at en forespørsel fra barnet er en forpliktelse som MÅ følges opp? Eller skal det, til tross for at man er gjest, være lov til å si "Nei, beklager, det har jeg ikke lyst til."?

jeg synes det hadde vært rart om hun meldte seg helt ut, og ignorerte barna dine totalt. Men utifra det du skriver, så liker hun sønnen din, snakker med ham, og har vært sammen med dere i forbindelse med middag og diverse. Jeg synes ikke det å si nei til å spille spill, 3 ganger, er så ille at det er noen vits i å lage så mye drama ut av det. Eller stemple henne som uhøflig, usosial og egoistisk. Et bedre alternativ hadde vært å snakke med venninnen din, og/eller gitt sønnen din beskjed om at "X er kanskje ikke så glad i spille spill, men kanskje det er noe annet du/dere kan gjøre?".

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Ts: Kom deg ut av bobbla di! DU er mammaen og DU skal ta vare på ungen din. Hadde aldri i verden orket å være venn med en person som forventer jeg skal underholde ungen hennes når jeg skal besøke henne!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For en utrolig dårlig venn du er!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi hun jobber med barn så skal hun automatisk ha fryktelig lyst til å leke med barnet ditt???

Jeg jobber med data, men det betyr ikke at jeg har veldig lyst til å fikse pcen til venner jeg besøker ;)

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...