Gå til innhold

Så mange deppe-tråder her nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Det er vel ikke akkurat en ukjent sak at høytider med mange fridager på rad der en får tredd ned over seg andres familie- og vennelykke mens en selv er ensom er ekstra tunge for de som allerede sliter.

Nøkkelen er kanskje aktivitet og planlegging av å komme seg ut - men det er veldig enkelt sagt og ikke i nærheten av så enkelt gjort som det høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei, men du føler deg kanskje bedre NÅR du ser filmen? det jo det viktigste. det får jeg også mange ganger, men du liker/nyter vel maten NÅR du spiser den? og det var bare eksempler, men det virker som du prøver se det negative

Nei, se forskjellen på realist og pessimist... Jeg har et mer realistisk syn på ting. Jeg sier det bare som det er i min verden jeg så får du heller tolke det slik du vil. Er man nede så er man nede. For eksempel så er jeg ikke langt nede for øyeblikket, og hvorfor det? Har ikke peeeeiling. Det bare er slik, noen ganger nede, noen ganger oppe. Og er man langt nede virker så og si alt håpløst. Til og med å ligge og kose i armkroken til kjæresten kan virke håpløst. :gjeiper:

Endret av Bullet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest positivitet?

Positivitet er fint, ingen tvil om det. Men noen ganger må man bare være realistisk, rett og slett. Selv samler jeg på de bra tingene jeg får til, og tar dagene som de kommer. Er nå inne i en veldig god periode. Men har og fått mange 'velmenende råd' om å gjøre ditt og datt- og det KAN være slitsomt i lengden. Noen dager er rett og slett bedritne, både fysisk og psykisk, og da er det kanskje ikke annet å gjøre enn å ri stormen av.

Hvis en person virkelig brydde seg, så er det vel bedre å besøke den som er deprimert, sende en sms, være der for vedkommende, kanskje da foreslå noen aktiviteter de kan gjøre sammen. Jeg begynte å trene fordi en kompis fulgte meg til gymmet flere ganger som moralsk støtte, etterhvert klarte jeg det selv. Tviler på om det hadde hjulpet hvis han bare hadde sagt: 'du skulle gått en liten tur, du blir så mye bedre, atte...'

Er lett å sitte på avstand og fortelle andre hva de kan/bør/skal gjøre.

så bra du samler på de tingene du får til :) det er det som er poenget mitt. at noen lager en tråd med råd er vel bedre enn ingenting? jeg satte iallfall veldig pris på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest positivitet?

Nei, se forskjellen på realist og pessimist... Jeg har et mer realistisk syn på ting. Jeg sier det bare som det er i min verden jeg så får du heller tolke det slik du vil. Er man nede så er man nede. For eksempel så er jeg ikke langt nede for øyeblikket, og hvorfor det? Har ikke peeeeiling. Det bare er slik, noen ganger nede, noen ganger oppe. Og er man langt nede virker så og si alt håpløst. Til og med å ligge og kose i armkroken til kjæresten kan virke håpløst. :gjeiper:

jeg vet godt hvordan det er å være langt nede, noen dager får jeg ikke til å se på tv engang, men må bare ligge og klarer nesten ikke det engang, men poenget er at man burde gjøre hyggelige for seg selv som man FÅR TIL. vis man en dag er bra nok til å se på tv, så sett på din yndlings film for eksempel. det er poenget, ikke noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det TS foreslår her er vel at man lager en beredskapsplan for seg selv som man kan prøve å følge når man vet at det nærmer seg en tid hvor det er stor sjanse for at man kan bli dårligere. Jeg synes det er en god ide og skjønner ikke hvorfor dere er så negative, alle bortsett fra den positive gjesten. Det er jo bare snakk om å hjelpe seg selv gjennom en vanskelig tid.

Ja, det var vel hele poenget til TS. Dere får det til å høres ut som TS mener at alle psykisk syke må prøve å bake boller så føler de seg nok mye bedre. Poenget var vel å prøve å forberede seg foran f eks påsken så man ikke blir superdeppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

så bra du samler på de tingene du får til :) det er det som er poenget mitt. at noen lager en tråd med råd er vel bedre enn ingenting? jeg satte iallfall veldig pris på det

Ja, jeg vet at slike råd er velmenende, og i de aller fleste tilfeller er de og riktige, som f.eks å finne på noe, ha en beredskapsplan for dårlige dager etc, men mange trenger og fysisk hjelp til å ta initiativet. Depresjon, i alle fall hvis den er svært alvorlig gjør en totalt apatisk og død innvendig, bortsett fra de negative følelsene. Da hjelper ikke en liste med gode råd, uansett hvor riktige og bra de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest positivitet?

Ja, jeg vet at slike råd er velmenende, og i de aller fleste tilfeller er de og riktige, som f.eks å finne på noe, ha en beredskapsplan for dårlige dager etc, men mange trenger og fysisk hjelp til å ta initiativet. Depresjon, i alle fall hvis den er svært alvorlig gjør en totalt apatisk og død innvendig, bortsett fra de negative følelsene. Da hjelper ikke en liste med gode råd, uansett hvor riktige og bra de er.

tror ikke du skjønner poenget. poenget er å gjøre det man FÅR TIL. jeg vet godt siden jeg er deprimert selv at noen dager får man ikke til en dritt, man klarer ikke ordne seg i stand engang mens noen dager får man til litt mer som å se en film. og om du har en dag du nesten ikke klarer noe som helst så tenk for deg selv "hvordan drikke liker jeg?" skal jeg velge brus som jeg liker godt eller vann? sånne SMÅ ting, det er POENGET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

tror ikke du skjønner poenget. poenget er å gjøre det man FÅR TIL. jeg vet godt siden jeg er deprimert selv at noen dager får man ikke til en dritt, man klarer ikke ordne seg i stand engang mens noen dager får man til litt mer som å se en film. og om du har en dag du nesten ikke klarer noe som helst så tenk for deg selv "hvordan drikke liker jeg?" skal jeg velge brus som jeg liker godt eller vann? sånne SMÅ ting, det er POENGET

Tro det eller ei, jeg skjønner poenget. Jeg sier i et annet innlegg at TS har gode poeng mht å forberede seg til dårlige dager, og jeg er helt enig i at man skal prøve å klare det man klarer og verdsette det. Jeg tror vi to er enige i det meste, men vi snakker nok forbi hverandre her. Aktivitetsplan, glede seg over små seire er fint, men selv blir jeg irritert når noen bare sitter på gjerdet og kommer med gode råd uten å faktisk prøve å se personens situasjon. Men det er nå meg og min erfaring med egen og andres sykdom. Folk er rett og slett forskjellige, og man kan være i ulike faser av sykdommen. Noen ganger er et velplassert spark i ræva det rette, andre ganger kan en 'nå må vi tenke positivt' være en fornærmelse for den som er deppa. Det er og et poeng som er verdt å få med seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest positivitet?

Tro det eller ei, jeg skjønner poenget. Jeg sier i et annet innlegg at TS har gode poeng mht å forberede seg til dårlige dager, og jeg er helt enig i at man skal prøve å klare det man klarer og verdsette det. Jeg tror vi to er enige i det meste, men vi snakker nok forbi hverandre her. Aktivitetsplan, glede seg over små seire er fint, men selv blir jeg irritert når noen bare sitter på gjerdet og kommer med gode råd uten å faktisk prøve å se personens situasjon. Men det er nå meg og min erfaring med egen og andres sykdom. Folk er rett og slett forskjellige, og man kan være i ulike faser av sykdommen. Noen ganger er et velplassert spark i ræva det rette, andre ganger kan en 'nå må vi tenke positivt' være en fornærmelse for den som er deppa. Det er og et poeng som er verdt å få med seg. :)

ok, da er vi jo enige om den biten :) men ble du virkelig irritert fordi TS bryr seg? noe a det ts skrev var "Jeg får helt vont av å lese alle trådene fra folk som har det fælt nå." syns du virkelig det er irriterende? at folk bryr seg? det er kanskje litt vanskelig for ts å vite hvordan du har det når TS mest sannsynlig ikke er deprimert selv, men TS PRØVER ialfall å forstå og vise empati. ser du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er overhodet ingenting som du vet får deg til å føle deg litt bedre som du kan bestemme deg for å gjøre før du blir så dårlig så du blir helt satt ut av spill?

Joda, slike ting kan hjelpe på humøret, men psykiske lidelser er ofte mer enn dårlig humør. Slike ting hjelper f.eks. ikke på psykoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hva med å se en fin film? drikke din yndlings drikk/mat? se i fotoalbum på gamle minner? den er sånne små ting som jeg klarer noen ganger som hjelper meg, en liten ting kan gjøre så stor glede :)

Jeg har prøvd å finne en TV-serie som jeg kan bli oppslukt i. Og trøstespising er jeg veldig god på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da er vi jo enige om den biten :) men ble du virkelig irritert fordi TS bryr seg? noe a det ts skrev var "Jeg får helt vont av å lese alle trådene fra folk som har det fælt nå." syns du virkelig det er irriterende? at folk bryr seg? det er kanskje litt vanskelig for ts å vite hvordan du har det når TS mest sannsynlig ikke er deprimert selv, men TS PRØVER ialfall å forstå og vise empati. ser du ikke det?

Nei altså unnskyld meg, skal du pirke på hver eneste lille ting? Tror du virkelig noen av oss her inne irriterer oss over at en person viser empati for de som er syke?

Selvfølgelig ser vi det, men hva faen, er det absolutt det vi skal ha fokuset på? Så klart legger vi ikke fokuset først og fremst på all empatien, vi svarer på spørsmål som kommer frem i innlegget. Så ikke et spørsmål som lød "ser dere at jeg bryr meg?" akkurat.

Ah, ble en smule irritert nå... :gjeiper: Nesten som om du beskylder oss for å være frekke og overlegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, slike ting kan hjelpe på humøret, men psykiske lidelser er ofte mer enn dårlig humør. Slike ting hjelper f.eks. ikke på psykoser.

Det er da ikke folk med psykoser ts snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest positivitet?

Nei altså unnskyld meg, skal du pirke på hver eneste lille ting? Tror du virkelig noen av oss her inne irriterer oss over at en person viser empati for de som er syke?

Selvfølgelig ser vi det, men hva faen, er det absolutt det vi skal ha fokuset på? Så klart legger vi ikke fokuset først og fremst på all empatien, vi svarer på spørsmål som kommer frem i innlegget. Så ikke et spørsmål som lød "ser dere at jeg bryr meg?" akkurat.

Ah, ble en smule irritert nå... :gjeiper: Nesten som om du beskylder oss for å være frekke og overlegne.

det er jo det dere skriver, at dere irriterer dere over at TS kommer med forslag fordi hun/han ikke vet hvordan det er å være deprimert, og ikke ser situasjonen fra deres side. jeg syns ts fortjener "takk for at du bryr deg" og ikke "du skjønner ingenting" holdningen. ja jeg syns faktisk dere en litt frekke og overlegne mot ts, ts prøvde bare å hjelpe og vise at hun bryr seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo det dere skriver, at dere irriterer dere over at TS kommer med forslag fordi hun/han ikke vet hvordan det er å være deprimert, og ikke ser situasjonen fra deres side. jeg syns ts fortjener "takk for at du bryr deg" og ikke "du skjønner ingenting" holdningen. ja jeg syns faktisk dere en litt frekke og overlegne mot ts, ts prøvde bare å hjelpe og vise at hun bryr seg

Da får du virkelig unnskylde at jeg er et depressivt rasshøl som heller fokuserer på hva tråden handler om i stedet for den følsomme biten bak hele greia... :filer:

Endret av Bullet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest positivitet?

Da får du virkelig unnskylde at jeg er et depressivt rasshøl som heller fokuserer på hva tråden handler om i stedet for den følsomme biten bak hele greia... :filer:

kanskje du heller burde tenke på begge deler? ts er en person hun/han også, og har følelser akuratt som deg, kanskje du bør tenke over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er da ikke folk med psykoser ts snakker om her.

I følge første innlegg ser jeg ingenting om at dette ikke kan omhandle psykoser. Det står om flere ulike psykiske problemer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du virkelig unnskylde at jeg er et depressivt rasshøl som heller fokuserer på hva tråden handler om i stedet for den følsomme biten bak hele greia... :filer:

Nå får du bremse litt her. Mener du virkelig at det er helt umulig å forebygge situasjonsbestemte depresjoner/angst? For det er det ts spør om. Og jeg tror heller ikke spørsmålet var vondt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg egentlig ingenting. Trådstarter spør om det er noe vi selv kan gjøre og kommer med forslag. Jeg skrev at det ikke passet meg, at slike ting ikke fungerer for meg. Jeg var ærlig.

Og nå får jeg kjeft for at jeg er depressiv og faktisk ikke greier å takle hverdagen så forbanna lett? Ser dere selv hva dere skriver eller leser jeg helt feil? Og unnskyld meg virkelig, men hvilke følelser skal jeg ta hensyn til? Jeg har da ikke såret noens følelser? Forvirret. :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...