Gå til innhold

Så mange deppe-tråder her nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest pærecider

Jeg har slitt med alvorlig depresjon7personlighetsforstyrrelser i mange år, inkludert selvskading og totalt isolasjon (selvvalgt) og selv om TS har et poeng i at det hjelper å være litt føre var, spesielt når man vet at nå kommer det en dårlig periode, så er det ikke bare bare. Selv om jeg har mange interesser, lesing, trening, kunst, mange gode venner jeg kan ta kontakt med, så kan det og komme brått på. Og man blir totalt tappet for energi, så det å komme ut av senga, dusje, spise litt kan være et enormt prosjekt på de verste dagene. Så da hjelper det ikke med bollebaking. Det kan gå an når man er litt bedre, men ikke når man er totalt nede. Tenk deg at du hadde en kraftig lungebetennelse med feber, ville du da orket å bake boller eller være med venner? Jeg har hatt dobbeltsidig lungebetennelse med feber og sykehusinneggelse, og velger heller det enn å være deprimert. Men er man i en litt bedre periode, så vil litt planlegging og noen få aktiviteter være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har slitt med alvorlig depresjon7personlighetsforstyrrelser i mange år, inkludert selvskading og totalt isolasjon (selvvalgt) og selv om TS har et poeng i at det hjelper å være litt føre var, spesielt når man vet at nå kommer det en dårlig periode, så er det ikke bare bare. Selv om jeg har mange interesser, lesing, trening, kunst, mange gode venner jeg kan ta kontakt med, så kan det og komme brått på. Og man blir totalt tappet for energi, så det å komme ut av senga, dusje, spise litt kan være et enormt prosjekt på de verste dagene. Så da hjelper det ikke med bollebaking. Det kan gå an når man er litt bedre, men ikke når man er totalt nede. Tenk deg at du hadde en kraftig lungebetennelse med feber, ville du da orket å bake boller eller være med venner? Jeg har hatt dobbeltsidig lungebetennelse med feber og sykehusinneggelse, og velger heller det enn å være deprimert. Men er man i en litt bedre periode, så vil litt planlegging og noen få aktiviteter være bra.

tumblr_lztru4hiQC1ql2o5m.gif

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msn kan ta med seg bollene ut og gi de bort til narkomane. Ellers kan man prøve å finne på noe annet. Prøver bare å komme med noen velmente forslag her. Alle som har gått i terapi vet at aktivitet av alle slag er bedre enn å ikke gjøre noenting.

The road to hell is paved with good intentions.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da er det vel helt umulig, da. Det jeg prøvde å foreslå var å lage seg et program for å unngå at man ble veldig dårlig i f eks påsken. Men det går visst ikke, skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da er det vel helt umulig, da. Det jeg prøvde å foreslå var å lage seg et program for å unngå at man ble veldig dårlig i f eks påsken. Men det går visst ikke, skjønner jeg.

Ingen som har sagt det er umulig, men det kan være det. Og det er uhyre vanskelig. Ikke ta det så tungt kjære deg. :gjeiper:

:takke::fnise:

:fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pærecider

Javel, da er det vel helt umulig, da. Det jeg prøvde å foreslå var å lage seg et program for å unngå at man ble veldig dårlig i f eks påsken. Men det går visst ikke, skjønner jeg.

Det er ulike graderinger av depresjon og psykiske lidelser, og ja, aktivitet er bra, men noen ganger går det rett og slett ikke. Og det finnes så klart mennesker der ute som kunne ha godt av å få ræva i gir og gjøre noe, men for mange som har prøvd å 'ta seg sammen' gang på gang kan slike velmenende påd være sårende. Det er vanskelig å skille mellom de ulike gruppene, rett og slett. Og noen ganger må man avlyse aktiviteter, enkelte ganger på kort varsel fordi kropp og sinn svikter rett før. Mange som er psykisk syke må bare ta ting på sparket, 'nå er det bra, nå kan jeg ta en tur i skogen, etc'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittycat

jeg vet litt hva det går i være psykisk syk. når man er down tenker man ikke akkurat på hva man kan gjøre for å cheere up alltid, men man kan venne seg til det!

Men når man har bra øyeblikk, ta vare på de. Har skrevet om det på bloggen min om det skulle hjelpe noen. For jeg vet at det er mulig å gjøre ting enda litt bedre selv om det er på sitt værste.

http://idatanker.blogg.no/1332961773_det_er_de_gode_yeblik.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest positivitet?

Hvorfor er dere så jævla negative?? trådstarter kommer faktisk med råd om hvordan påsken kan bli LITT bedre, og så "anklager" dere trådstarter for at han/hun ikke vet hvordan psykisk syke har det osv? trådstarter prøver faktisk bare å være snill, men dere tolker det i verste mening.

jeg er psykisk syk selv og sliter med dyp depresjon, angst og selvskading men jeg syns FAKTISK det var fint av trådstarter å bry seg. ,kanskje man ikke klarer å bake boller? men hva så? poenget til trådstarter var at man kan gjøre noe som gjør dagen LITT bedre, ikke bare det med å bake boller det var bare et eksempel. Og hvis man får til å bake boller kan det faktisk være et lyspunkt på dagen. når jeg for eksempel føler meg helt elendig men i god nok form til å ikke bare ligge på senga så setter jeg for eksempel på en fin film og det er faktisk positivt for meg

så prøv litt positivitet :) selvom verden er et elendig sted. det går faktisk ann å hjelpe seg selv litt. men selvfølgelig, mange ganger får jeg ikke til noe som helst, ikke se på tv engang men jeg prøver da å gjøre noe bra for meg når jeg får til for det er et lyspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere så jævla negative?? trådstarter kommer faktisk med råd om hvordan påsken kan bli LITT bedre, og så "anklager" dere trådstarter for at han/hun ikke vet hvordan psykisk syke har det osv? trådstarter prøver faktisk bare å være snill, men dere tolker det i verste mening.

jeg er psykisk syk selv og sliter med dyp depresjon, angst og selvskading men jeg syns FAKTISK det var fint av trådstarter å bry seg. ,kanskje man ikke klarer å bake boller? men hva så? poenget til trådstarter var at man kan gjøre noe som gjør dagen LITT bedre, ikke bare det med å bake boller det var bare et eksempel. Og hvis man får til å bake boller kan det faktisk være et lyspunkt på dagen. når jeg for eksempel føler meg helt elendig men i god nok form til å ikke bare ligge på senga så setter jeg for eksempel på en fin film og det er faktisk positivt for meg

så prøv litt positivitet :) selvom verden er et elendig sted. det går faktisk ann å hjelpe seg selv litt. men selvfølgelig, mange ganger får jeg ikke til noe som helst, ikke se på tv engang men jeg prøver da å gjøre noe bra for meg når jeg får til for det er et lyspunkt

Hey, jeg er ikke negativ, i min verden er jeg realist...... :filer:

Men selvfølgelig, om jeg skal pøse på med noe positivt så kan jeg si at det var flott at trådstarter viser at hun bryr seg og kommer med forslag til hvordan vi kan få en bedre påske. :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, jeg er ikke negativ, i min verden er jeg realist...... :filer:

Men selvfølgelig, om jeg skal pøse på med noe positivt så kan jeg si at det var flott at trådstarter viser at hun bryr seg og kommer med forslag til hvordan vi kan få en bedre påske. :blomst:

... for det var jo ikke noe særlig spydig. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest positivitet?

Hey, jeg er ikke negativ, i min verden er jeg realist...... :filer:

Men selvfølgelig, om jeg skal pøse på med noe positivt så kan jeg si at det var flott at trådstarter viser at hun bryr seg og kommer med forslag til hvordan vi kan få en bedre påske. :blomst:

jaha, så du gjør noe aldri noe du liker(husk:HVIS DU KLARER DET) for at du selv skal få det bedre? du ser aldri en fin film? spiser mat du liker?

hvis du setter pris på det, så prøv å hvis det litt bedre da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det popper opp tråder fra folk som kutter seg, sulter seg, drikker, spyr og er i veldig dårlig psykisk form nå i påsken. Der er jo en kjent sak at det er mange som sliter i høytidene, men går det ikke an å prøve å forebygge noe av dette? Hvis man starter i god til, så bør man vel kunne avtale med noen venner/bekjente/familie som man kan finne på noe sammen med? Mange steder er det også arrangementer i påsken som byvandringer, konserter osv. Hvis man tenker på dette i god tid, kan man prøve å lage seg en timeplan for hver dag i f eks påsken. Mate ender, bake boller, hva som helst. Det å sitte inne alene og føle seg mislykket og forlatt er ihvertfall det dummeste man kan gjøre. Jeg får helt vont av å lese alle trådene fra folk som har det fælt nå. Det må vel være noe man kan gjøre selv for å unngå at det blir så ille så man er på selvmordets rand? Spesielt når man vet at slike høytidsperioder er tunge?

Jeg har hverken familie eller venner som det er naturlig å gå til med mine issues. Legekontorene er stengt, og psykologene har også ferie. Eneste mulighet er legevakt i krisesituasjoner, men det er som regel ikke kriser folk står overfor. Med psykiske problemer er det også ofte umulig å delta på aktiviteter som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hverken familie eller venner som det er naturlig å gå til med mine issues. Legekontorene er stengt, og psykologene har også ferie. Eneste mulighet er legevakt i krisesituasjoner, men det er som regel ikke kriser folk står overfor. Med psykiske problemer er det også ofte umulig å delta på aktiviteter som du nevner.

Det er overhodet ingenting som du vet får deg til å føle deg litt bedre som du kan bestemme deg for å gjøre før du blir så dårlig så du blir helt satt ut av spill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest positivitet?

Jeg har hverken familie eller venner som det er naturlig å gå til med mine issues. Legekontorene er stengt, og psykologene har også ferie. Eneste mulighet er legevakt i krisesituasjoner, men det er som regel ikke kriser folk står overfor. Med psykiske problemer er det også ofte umulig å delta på aktiviteter som du nevner.

hva med å se en fin film? drikke din yndlings drikk/mat? se i fotoalbum på gamle minner? den er sånne små ting som jeg klarer noen ganger som hjelper meg, en liten ting kan gjøre så stor glede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha, så du gjør noe aldri noe du liker(husk:HVIS DU KLARER DET) for at du selv skal få det bedre? du ser aldri en fin film? spiser mat du liker?

hvis du setter pris på det, så prøv å hvis det litt bedre da

Noen ganger ser jeg en fin film, men etter filmen føler jeg meg ikke særlig bedre. Spiser jeg mat som jeg liker får jeg dårlig samvittighet for å ha spist den etterpå... I gode tider skjer heldigvis ikke dette, men ganske ofte. :filer:

Neimen, for en negativ kommentar. Var det ikke du som sa vi skulle være positiv her? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bare spør.. Hva med å gå seg en tur utendørs alene? Fysisk aktivitet er jo veldig bra, men av og til er den dørstokkmila litt lang. Eller kan det være negativt ladet å gå en tur? Jeg har aldri vært alvorlig deprimert selv, men har mye psykisk sykdom i familien og det å være i aktivitet har hvertfall aldri skadet dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det TS foreslår her er vel at man lager en beredskapsplan for seg selv som man kan prøve å følge når man vet at det nærmer seg en tid hvor det er stor sjanse for at man kan bli dårligere. Jeg synes det er en god ide og skjønner ikke hvorfor dere er så negative, alle bortsett fra den positive gjesten. Det er jo bare snakk om å hjelpe seg selv gjennom en vanskelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest positivitet?

Noen ganger ser jeg en fin film, men etter filmen føler jeg meg ikke særlig bedre. Spiser jeg mat som jeg liker får jeg dårlig samvittighet for å ha spist den etterpå... I gode tider skjer heldigvis ikke dette, men ganske ofte. :filer:

Neimen, for en negativ kommentar. Var det ikke du som sa vi skulle være positiv her? :sjenert:

nei, men du føler deg kanskje bedre NÅR du ser filmen? det jo det viktigste. det får jeg også mange ganger, men du liker/nyter vel maten NÅR du spiser den? og det var bare eksempler, men det virker som du prøver se det negative

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Hvorfor er dere så jævla negative?? trådstarter kommer faktisk med råd om hvordan påsken kan bli LITT bedre, og så "anklager" dere trådstarter for at han/hun ikke vet hvordan psykisk syke har det osv? trådstarter prøver faktisk bare å være snill, men dere tolker det i verste mening.

jeg er psykisk syk selv og sliter med dyp depresjon, angst og selvskading men jeg syns FAKTISK det var fint av trådstarter å bry seg. ,kanskje man ikke klarer å bake boller? men hva så? poenget til trådstarter var at man kan gjøre noe som gjør dagen LITT bedre, ikke bare det med å bake boller det var bare et eksempel. Og hvis man får til å bake boller kan det faktisk være et lyspunkt på dagen. når jeg for eksempel føler meg helt elendig men i god nok form til å ikke bare ligge på senga så setter jeg for eksempel på en fin film og det er faktisk positivt for meg

så prøv litt positivitet :) selvom verden er et elendig sted. det går faktisk ann å hjelpe seg selv litt. men selvfølgelig, mange ganger får jeg ikke til noe som helst, ikke se på tv engang men jeg prøver da å gjøre noe bra for meg når jeg får til for det er et lyspunkt

Positivitet er fint, ingen tvil om det. Men noen ganger må man bare være realistisk, rett og slett. Selv samler jeg på de bra tingene jeg får til, og tar dagene som de kommer. Er nå inne i en veldig god periode. Men har og fått mange 'velmenende råd' om å gjøre ditt og datt- og det KAN være slitsomt i lengden. Noen dager er rett og slett bedritne, både fysisk og psykisk, og da er det kanskje ikke annet å gjøre enn å ri stormen av.

Hvis en person virkelig brydde seg, så er det vel bedre å besøke den som er deprimert, sende en sms, være der for vedkommende, kanskje da foreslå noen aktiviteter de kan gjøre sammen. Jeg begynte å trene fordi en kompis fulgte meg til gymmet flere ganger som moralsk støtte, etterhvert klarte jeg det selv. Tviler på om det hadde hjulpet hvis han bare hadde sagt: 'du skulle gått en liten tur, du blir så mye bedre, atte...'

Er lett å sitte på avstand og fortelle andre hva de kan/bør/skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...