Gjest GjeSy Skrevet 3. april 2012 #101 Skrevet 3. april 2012 Hvis du søker til NAV om at de skal kreve fastsette, og kreve inn barnebidraget, så vil de gjøre det. Hvis far leverer inn en skriftlig avtale mellom mor og far om at han ikke skal betale bidrag så er det en avtale som vil bli ignorert. Det er barnets sine penger, og barnet har rett på at begge foreldrene skal bidra økonomisk. Man kan som privatpersoner avtale mellom seg hvordan man ønsker og gjøre barnebidraget. Man kan som privatpersoner avtale at far ikke betaler barnebidraget. Du er da nødt til å stole på at mor ikke plutselig snur, og går til NAV. Selfølgelig! Det er jo hele poenget: så lenge det erENIGHET om at det ikke skal betales barnebidrag så er det helt lovlig( tror nok at for by s del så bør dette være skriftlig) men så snart en av partene krever bidrag fastsatt av nav, så plikter begge foreldrene å bidra...- og det er da loven kommer inn i bilde...
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2012 #102 Skrevet 5. april 2012 T.O. er hovedpoenget at en ikke kan kreve fostringstilskot fra NAV om en har avtale der det ikke skal betales fostringstilskot/ barnebidrag.For å få fostringstilksot fra NAV blir den som er registrert som far få kontrollert om han er bidragsdyktig. Er han bidragsdyktig vil NAV kreve inn gjennom lønn om far er lønnsmottaker. NAV innkreving kan også gjøre krav gjennom skatt som er tilgode, og annen formue. Men det er opp til foreldre og avtale fostringstilskot som dere ser i § 70 første linje. http://lovdata.no/all/tl-19810408-007-013.html § 70. Korleis fostringstilskotet vert fastsett. Foreldra kan gjere avtale om fostringstilskot til barnet. Dersom dei ikkje vert samde, kan kvar av dei krevje at tilskotsfuten tek avgjerd om tilskotet. Dette kan dei gjere jamvel om dei opphavleg har gjort avtale om tilskotet, men slik at løpande tilskot berre skal endrast dersom reglane i lova vil medføre ei endring på meir enn 12 prosent. Departementet kan gje forskrift om gebyr der tilskotsfuten tek avgjerd om fastsetjing og endring av fostringstilskot. Spørsmålet skal likevel avgjerast av domstolane a) når nokon av foreldra bed om at det vert gjort i samband med ekteskapssak eller rettssak om foreldreansvar, om kven barnet skal bu saman med eller om samværsrett, b) når tilskotsfuten viser partane til domstolane, fordi det er meir tenleg etter den karakter saka har. Når det gjeld tilskot etter § 68 andre og tredje stykket til barn som har fylt 18 år, er det barnet sjølv som gjer avtale eller er part i saka. Dersom foreldra ikkje lever saman når barnet vert født, og dei ikkje har gjort avtale om tilskotet, skal tilskotsfuten av eige tiltak fastsetje fostringstilskot til barnet. Får den tilskotspliktige forsytartillegg frå Forsvaret i samband med avtening av førstegangsteneste eller sivilteneste, eller har rett til anna yting frå det offentlege der barnetillegg er ein del av stønaden, kan tilskotsfuten av eige tiltak fastsetje fostringstilskot til barnet for den tida slikt tillegg vert utbetalt. Eit organ som handsamar sak om fastsetjing av tilskot, har same rett til å krevje opplysningar som tilskotsfuten etter § 10 andre stykket. Endra med lover 8 juni 1984 nr. 62, 3 mars 1989 nr. 8, 15 des 1989 nr. 90, 15 juni 1990 nr. 34, 16 juni 1994 nr. 21, 15 juni 2001 nr. 37 (ikr. 1 jan 2002, etter res. 15 juni 2001 nr. 640), 15 juni 2001 nr. 37 (ikr. 1 okt 2003, etter res. 31 jan 2003 nr. 78), 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 54 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), 12 des 2008 nr. 85 (ikr. 1 jan 2009, etter res. 12 des 2008 nr. 1354).
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2012 #103 Skrevet 5. april 2012 Selfølgelig! Det er jo hele poenget: så lenge det erENIGHET om at det ikke skal betales barnebidrag så er det helt lovlig( tror nok at for by s del så bør dette være skriftlig) men så snart en av partene krever bidrag fastsatt av nav, så plikter begge foreldrene å bidra...- og det er da loven kommer inn i bilde... T.O. kan en kreve barnebidrag et år tilbake. I særskilte tilfeller kan det også søkes og kreves 3 år tilbake. http://lovdata.no/all/tl-19810408-007-013.html § 72. Fastsetjing av tilskot for tid som har gått. Det kan fastsetjast fostringstilskot også for tid som har gått, men likevel ikkje for lengre tid enn tre år før kravet vart sett fram for avgjerdsorganet. Skal fastsetjing skje for meir enn eitt år attende, er det eit vilkår at parten har hatt særleg grunn for forseininga med å setje fram kravet. Endra med lover 19 juni 1992 nr. 63, 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 55 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).
Gjest Blondie65 Skrevet 5. april 2012 #104 Skrevet 5. april 2012 Bidragsloven. Når det er privat avtale så er det ikke lov å avtale at det ikke skal være noe bidrag. Det her er fordi barnet har krav på økonomisk støtte fra begge foreldrene. Hvilken lov er det?
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2012 #105 Skrevet 5. april 2012 Far SKAL faktisk bidra økonomisk. Du har et økonomisk ansvar når du har barn. Dette er ført ned i Loven. T.O. Det et dette som ligger grunn me det selvfølgelig opp til foreldre om de er enige om noe annet. Det er dette som er grunnlaget for at NAV kan kreve fostringstilskot/barnebidrag om far ikke vil bidra og mor ønsker han skal bidra med barnebidrag. http://lovdata.no/all/tl-19810408-007-013.html Kapittel 8. Fostringsplikt. Endra med lov 20 juni 2003 nr. 40, endra kapitteltal frå « 7 » (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728). § 66. Foreldra sin skyldnad til å fostre barnet. Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det. Innbyrdes har begge foreldre skyldnad til å skyte til det som trengst etter evne. Reglane om fostringsplikt for foreldra etter dette kapitlet gjeld tilsvarande for andre som har fått foreldreansvaret etter at begge foreldra er døde. Endra med lov 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 51 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2012 #106 Skrevet 5. april 2012 Hvilken lov er det? LOV 2005-04-29 nr 20: Lov om innkreving av underholdsbidrag mv. (bidragsinnkrevingsloven). http://lovdata.no/all/hl-20050429-020.html Se også: http://www.lovdata.no/for/sf/bl/xl-20030115-0123.html
Gjest Blondie65 Skrevet 5. april 2012 #107 Skrevet 5. april 2012 LOV 2005-04-29 nr 20: Lov om innkreving av underholdsbidrag mv. (bidragsinnkrevingsloven). http://lovdata.no/all/hl-20050429-020.html Se også: http://www.lovdata.no/for/sf/bl/xl-20030115-0123.html Jeg vet om disse. Det jeg ikke finner noe sted er BIDRAGSLOVEN. Bidragsinnkrevingsloven og bidragsforskottsloven kjenner jeg til. Disse fordrer at det enten er gjort en avtale om at det skal betales bidrag eller at en av partene krever bidrag. Når ingen av vilkårene er oppfylt så gjelder heller ikke disse. I Barneloven står det at foreldrene har oppfostringsansvar for barna sine - og Trådstarter bør tenke seg veldig godt om før hun faktisk gir grønt lys til at en far ikke skal oppfylle denne plikten.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2012 #108 Skrevet 5. april 2012 Jeg vet om disse. Det jeg ikke finner noe sted er BIDRAGSLOVEN. Bidragsinnkrevingsloven og bidragsforskottsloven kjenner jeg til. Disse fordrer at det enten er gjort en avtale om at det skal betales bidrag eller at en av partene krever bidrag. Når ingen av vilkårene er oppfylt så gjelder heller ikke disse. I Barneloven står det at foreldrene har oppfostringsansvar for barna sine - og Trådstarter bør tenke seg veldig godt om før hun faktisk gir grønt lys til at en far ikke skal oppfylle denne plikten. Bidragsinnkrevingsloven er det som på folkemunnet kalles bidragsloven. Vet en skal være forsiktig med å bruke forenklede utrykk på en del ting. Dette er det ikke alle som gjør og det kan bli slk at mange sier slik at andre lurer (som deg) og forstår det godt. Ellers er det barneloven som danner grunnlaget for innkrevingsloven.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #109 Skrevet 5. april 2012 Jeg vet om disse. Det jeg ikke finner noe sted er BIDRAGSLOVEN. Bidragsinnkrevingsloven og bidragsforskottsloven kjenner jeg til. Disse fordrer at det enten er gjort en avtale om at det skal betales bidrag eller at en av partene krever bidrag. Når ingen av vilkårene er oppfylt så gjelder heller ikke disse. I Barneloven står det at foreldrene har oppfostringsansvar for barna sine - og Trådstarter bør tenke seg veldig godt om før hun faktisk gir grønt lys til at en far ikke skal oppfylle denne plikten. På NAV-munn så er det gjerne kalt bidragsloven. Man ender opp med å forkorte en del ting, på samme måten legen snakker om f.eks CRP.
Wildrose Skrevet 5. april 2012 #110 Skrevet 5. april 2012 Hei, det er som flere sier her inne. Du kan få støtte till utdannelse ( vanelighvis i 3 år inntil barnet blir en viss alder) altså overganstødnad. Dobbel barnetrygd ( så lenge du har barne minimum 60%)Du kan selvsagt velge at far ikke betaler bidrag,men du kan selvsagt ikke da kreve at NAV betaler minstebidrag. Jeg ville fått en time hos NAV trygd, hvis jeg var deg. Så kan de kartlegge dine stødnader osv på en rydding måte. Jeg hadde dette når jeg ble alenemor og det ble veldig oversiktelig for meg i all fall. Lykke til og flott at du har den innstillingen du har til barnefar, så lenge du klarer deg økonomisk da;-)
Gjest Blondie65 Skrevet 5. april 2012 #111 Skrevet 5. april 2012 Bidragsinnkrevingsloven er det som på folkemunnet kalles bidragsloven. Vet en skal være forsiktig med å bruke forenklede utrykk på en del ting. Dette er det ikke alle som gjør og det kan bli slk at mange sier slik at andre lurer (som deg) og forstår det godt. Ellers er det barneloven som danner grunnlaget for innkrevingsloven. Men verken bidragsinnkrevingsloven eller bidragsforskottsloven gjelder for folk som inngår PRIVATE AVTALER om ikke å betale bidrag til hverandre eller privat bidragsavtale. Disse lovene gjelder kun når det er brudd på en avtale om å betale bidrag eller når den ene part krever bidrag gjennom NAV likevel. Hele mitt poeng er at hvis man skal være så bombastisk som brukeren jeg spurte om lovhjemmel så må man i hvertfall vite hva slags lov en snakker om, som er Barneloven, og ikke det du kaller bidragsloven (som ikke kom opp i søk på Google).
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2012 #112 Skrevet 6. april 2012 Jeg vet om disse. Det jeg ikke finner noe sted er BIDRAGSLOVEN. Bidragsinnkrevingsloven og bidragsforskottsloven kjenner jeg til. Disse fordrer at det enten er gjort en avtale om at det skal betales bidrag eller at en av partene krever bidrag. Når ingen av vilkårene er oppfylt så gjelder heller ikke disse. I Barneloven står det at foreldrene har oppfostringsansvar for barna sine - og Trådstarter bør tenke seg veldig godt om før hun faktisk gir grønt lys til at en far ikke skal oppfylle denne plikten. Det er ofte slik at lovene har et kortnavn. Utrolig upraktisk fordi det gjør det vanskelig å søke opp de ulike regelverkene.. Fek snakkes det om dyrevelferdsloven, storfeforskriften, hesteforskriften osv Vil du lese disse må du søke på lov om dyrevelferd , forskrift om hold av storfe og forskrift om velferd hos hest... Altså veldig ulik ordlyd i tittelen .... Jussen er pinlig nøyaktig, men likevel så upresis ...
Gjest meg Skrevet 12. mai 2012 #113 Skrevet 12. mai 2012 Viss overgangsstønad er meir enn lønna di, tener du veldig dårleg. Håpar stillingsprosenten din er låg då i så fall, fo OS er på rundt 13 000 brutto. Grunnen til at ein får meir pengar som åleinemor og student på OS enn som "berre" åleinemor på OS utan jobb/studier (og det skulle jo berre mangle at ein ikkje dro fordelar av å studere framfor å sitje heime) er at ein får støtte til utdanning frå Lånekassa. Man får støtte fra lånekassen, men alt bortsett fra en liten stipend-del på ca 1000 kr mnd forblir lån etter fullført eksamen. Dette fordi med OS tener man for mye til å få omgjort ca 50% av lånet til stipend.
Gjest gjest Skrevet 12. mai 2012 #114 Skrevet 12. mai 2012 Stemmer dette? Det er IKKE va jag fick opplyst hos lånekassen. lån+stipend för ett år var 90800kr+ försörger stipend 14600kr för ett år. Om det ovan stemmer vore det helt fantastiskt ;-) 90800 er nok riktig, MEN husk på at viss du har OS så blir alt dette lån etter bestått eksamen, andre studenter får omgjort ca 50000 til stipend..... Da er det lite lurt å ta opp studielån, prøv heller å klare deg på OS om du får det.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå