Gjest Marmot Skrevet 29. mars 2012 #21 Skrevet 29. mars 2012 Hvor i loven står det? Jeg kjenner flere som ikke har avtalt noe bidrag.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2012 #22 Skrevet 29. mars 2012 Går man ikke gjennom NAV så kan man avtale akkurat det bidraget man vil, rett og slett fordi offentlige myndigheter ikke har noe med det. De vet ikke noe om pengestrømmen mellom foreldrene. Vi har privat avtale og derfor må jeg hvert år bekrefte overfor skattemyndighetene når ligningen kommer at jeg skal ha skatteklasse 2, rett og slett fordi de ikke har noen dokumentasjon på det. Så selvsagt kan man avtale at det ikke skal betales bidrag.
Gjest Jim Jones Skrevet 29. mars 2012 #23 Skrevet 29. mars 2012 Vel, men det å avtale at den ene parten ikke skal bidra økonomisk er ikke lov ihht loven. Hvor og i hvilken lov? For det er ingen som kan kontrollere hvilken faktisk kontantstrøm som har funnet sted.
Gjest "gjest" Skrevet 29. mars 2012 #24 Skrevet 29. mars 2012 Hvor i loven står det? Jeg kjenner flere som ikke har avtalt noe bidrag. Bidragsloven. Når det er privat avtale så er det ikke lov å avtale at det ikke skal være noe bidrag. Det her er fordi barnet har krav på økonomisk støtte fra begge foreldrene.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2012 #25 Skrevet 29. mars 2012 Bidragsloven. Når det er privat avtale så er det ikke lov å avtale at det ikke skal være noe bidrag. Det her er fordi barnet har krav på økonomisk støtte fra begge foreldrene. Kan du komme med hjemmel, takk? For det du sier henger ikke på greip, så jeg må nesten få se svart på hvitt at det faktisk er sant. Hvordan kan myndighetene kontrollere noe de ikke har innsyn i?
Gjest "gjest" Skrevet 29. mars 2012 #26 Skrevet 29. mars 2012 Kan du komme med hjemmel, takk? For det du sier henger ikke på greip, så jeg må nesten få se svart på hvitt at det faktisk er sant. Hvordan kan myndighetene kontrollere noe de ikke har innsyn i? Kontrollere kan de ikke, det har du rett i, men det er ulovlig å avtale at den ene parten ikke skal bidra økonomisk. Dessverre er det alt for mange kvinner som gir etter for maset på mannfolkene og dermed gjør urett ved sine barn.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2012 #27 Skrevet 29. mars 2012 Bidragsloven. Når det er privat avtale så er det ikke lov å avtale at det ikke skal være noe bidrag. Det her er fordi barnet har krav på økonomisk støtte fra begge foreldrene. Loven er vel ment slik at den som skal være bidragsyter ikke skal ha mulighet til å la være å betale. Tror vel neppe man kan bli anklaget for å bryte loven dersom mor og far er enige om at det ikke skal betales bidrag. 1
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2012 #28 Skrevet 29. mars 2012 Kontrollere kan de ikke, det har du rett i, men det er ulovlig å avtale at den ene parten ikke skal bidra økonomisk. Dessverre er det alt for mange kvinner som gir etter for maset på mannfolkene og dermed gjør urett ved sine barn. Er fortsatt ute etter lovhjemmel jeg, altså. For det du sier er jo egentlig at det er ulovlig at mor og far blir enige om at bidrag ikke skal betales, noe jeg finner en smule spesielt.
Gjest "gjest" Skrevet 29. mars 2012 #29 Skrevet 29. mars 2012 Loven er vel ment slik at den som skal være bidragsyter ikke skal ha mulighet til å la være å betale. Tror vel neppe man kan bli anklaget for å bryte loven dersom mor og far er enige om at det ikke skal betales bidrag. Jo, pga barneperspektivet. Barna har krav på å bli forsørget av begge foreldrene og de som er voksne har ingen rett til å frata dem retten til det. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #30 Skrevet 29. mars 2012 Som studerende alenemor kan du faktisk ha veldig god råd, overgangsstønaden var mye mer enn jeg nå har i lønn (jobber deltid i omsorgssektoren). Nå vet jeg ikke hvorfor far skal slippe å betale, men jeg tror mange har gjort mye dumt i startfasen fordi man har dårlig samvittighet fordi man går ut av forholdet. Heldigvis er det lov å ombestemme seg. Jeg har vanskelig for å se noen god grunn til at far skal slippe å bidra økonomisk til sitt eget barn, men det er jo selvsagt en sak mellom dere. Lykke til med studiene!
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2012 #31 Skrevet 29. mars 2012 Jo, pga barneperspektivet. Barna har krav på å bli forsørget av begge foreldrene og de som er voksne har ingen rett til å frata dem retten til det. Jepp. Kan helt klart se for meg at noen kan bli dømt for det... Eller, nei, vent! Det kan jeg ikke, for det kommer aldri noensinne til å skje. Når du fremsetter så idiotiske påstander, så må du ha litt å backe opp med. Dommer, lovhjemler, osv, ellers kjøper jeg det ikke.
Gjest "gjest" Skrevet 29. mars 2012 #32 Skrevet 29. mars 2012 Jepp. Kan helt klart se for meg at noen kan bli dømt for det... Eller, nei, vent! Det kan jeg ikke, for det kommer aldri noensinne til å skje. Når du fremsetter så idiotiske påstander, så må du ha litt å backe opp med. Dommer, lovhjemler, osv, ellers kjøper jeg det ikke. Det kommer nok ikke til å skje, det har du rett i, men det gjør det ikke riktig å fra ta sine barn retten til økonomisk støtte fra besøksforelder.
Gjest Marmot Skrevet 29. mars 2012 #33 Skrevet 29. mars 2012 Du må rett og slett vise til konkret lovtekst.
Gjest imli Skrevet 29. mars 2012 #34 Skrevet 29. mars 2012 Som studerende alenemor kan du faktisk ha veldig god råd, overgangsstønaden var mye mer enn jeg nå har i lønn (jobber deltid i omsorgssektoren). Nå vet jeg ikke hvorfor far skal slippe å betale, men jeg tror mange har gjort mye dumt i startfasen fordi man har dårlig samvittighet fordi man går ut av forholdet. Heldigvis er det lov å ombestemme seg. Jeg har vanskelig for å se noen god grunn til at far skal slippe å bidra økonomisk til sitt eget barn, men det er jo selvsagt en sak mellom dere. Lykke til med studiene! Viss overgangsstønad er meir enn lønna di, tener du veldig dårleg. Håpar stillingsprosenten din er låg då i så fall, fo OS er på rundt 13 000 brutto. Grunnen til at ein får meir pengar som åleinemor og student på OS enn som "berre" åleinemor på OS utan jobb/studier (og det skulle jo berre mangle at ein ikkje dro fordelar av å studere framfor å sitje heime) er at ein får støtte til utdanning frå Lånekassa.
Gjest Jim Jones Skrevet 29. mars 2012 #35 Skrevet 29. mars 2012 Kontrollere kan de ikke, det har du rett i, men det er ulovlig å avtale at den ene parten ikke skal bidra økonomisk. Dessverre er det alt for mange kvinner som gir etter for maset på mannfolkene og dermed gjør urett ved sine barn. Du mner at mannen kjøper ting direkte til sine barn slik at mor til ungene ikk ekaster vekk pengene på frisør, manikyr, pedikyr, merke-vesker og annet fjas. Er godt det finnes mannfolk med baller og ansvar som setter ungene fremfor eksen.
Gjest "gjest" Skrevet 29. mars 2012 #36 Skrevet 29. mars 2012 Du må rett og slett vise til konkret lovtekst. Det er straffbart å unnlate å betale bidrag for den som har midler til å betale eller evne til å skaffe seg dem, jmf § innkreving av underholdsbidrag mv. 29. april 2005.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #37 Skrevet 29. mars 2012 Klart det er lov å avtale at en part ikke bidrar til den andre økonomisk... Ved private avtaler gjør man akkurat som man vil... Hvor i all verden har du fått en annen oppfatning?? Feil. Man har ikke lov å lage private avtaler som ikke følger norsk lov. Det vet jo enhver ignorant. 2
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2012 #38 Skrevet 29. mars 2012 Det kommer nok ikke til å skje, det har du rett i, men det gjør det ikke riktig å fra ta sine barn retten til økonomisk støtte fra besøksforelder. Nå er det jo ikke sikkert det er det man gjør. Man kan jo f.eks avtale at far betaler bhg/sfo direkte, uten å gi penger til mor. Han støtter da barnet økonomisk, uten å gi bidrag. Neppe straffbart.
Gjest Marmot Skrevet 29. mars 2012 #39 Skrevet 29. mars 2012 Viss overgangsstønad er meir enn lønna di, tener du veldig dårleg. Håpar stillingsprosenten din er låg då i så fall, fo OS er på rundt 13 000 brutto. Grunnen til at ein får meir pengar som åleinemor og student på OS enn som "berre" åleinemor på OS utan jobb/studier (og det skulle jo berre mangle at ein ikkje dro fordelar av å studere framfor å sitje heime) er at ein får støtte til utdanning frå Lånekassa. Man må være "i aktivitet" for å få OS.
Gjest "gjest" Skrevet 29. mars 2012 #40 Skrevet 29. mars 2012 (endret) Nå er det jo ikke sikkert det er det man gjør. Man kan jo f.eks avtale at far betaler bhg/sfo direkte, uten å gi penger til mor. Han støtter da barnet økonomisk, uten å gi bidrag. Neppe straffbart. Vel, det kan de gjøre, men det blir jo hurtigere dyrere for ham siden han ikke får barnepasstilskudd fra NAV. Han kan vel få noe fradrag på skatten da, men hva med etterpå? Når barnet ikke går i barnehage/SFO? Det er jo ikke lov å gå "nedover" i bidrag heller. Endret 29. mars 2012 av "gjest"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå