Gå til innhold

Alenemor - økonomi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør man heller ikke dersom man har privat avtale. Da får man direkte fra far, om far ikke betaler/ikke skal betale etter avtale, så får man heller ikke noe fra nav.

Men da lurer jeg på om TS er klar over dette? Kan man motta dobbel barnetrygd fra nav om man velger selv å la far få slippe å betale, selv om han her mulighet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dobbel barnetrygd får alle enslige forsørgere, uansett om man får bidrag eller ikke. Alle foreldre får barnetrygd uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Dobbel barnetrygd får alle enslige forsørgere, uansett om man får bidrag eller ikke. Alle foreldre får barnetrygd uansett.

Må rette meg selv her, man får ikke dobbel barnetrygd. Men som enslig forsørger får man en ekstra barnetrygd. Om man har ett barn får man 972x2, har man 2 barn får man 972x3 osv. 972 kr er barnetrygden alle foreldre får per barn.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er det riktig? Her er vi to voksne som tjener under dette tilsammen. Og vi sliter veldig med barnehageutgiftene. Kan du finne noe sted hvor det står noe om dette?

Stønad til barnetilsyn er kun til enslige forsørgere dessverre: http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/St%C3%B8nad+til+barnetilsyn

Eg formulerte meg visst litt dumt/blanda korta her.

Ein får ikkje noko frå NAV til barnetilsyn med mindre ein er åleineforsørgar. Men ein kan søke kommunen (viss ein har kommunal bhg) om redusert betaling, viss ein tener under ein viss sum. Det er uavhengig av om ein er ein eller to forsørgarar.

Endret av imli
Gjest HunterLady
Skrevet

Dette har du krav på:

- Overgangsstønad (alt fra 8000-13.000)

- Utvidet barnetrygd (970+970)

- Utdanningsstøtte (ca 1500 per mnd)

- Stønad til barnetilsyn (ca 1500 per mnd)

- Stipend/lån (6700)

I tillegg kan du få forsørgerstipend fra Lånekassen. Dette søker du etter i skjema der en søker om foreldrestipend.

Bostøtte kan du også søke etter fra Husbanken i kommunen din.

Økonomien blir ikke et problem :)

AnonymBruker
Skrevet

Vel, men det å avtale at den ene parten ikke skal bidra økonomisk er ikke lov ihht loven.

Å HERREGUD, du mener at man ikke har rett til og bestemme over

EGET LIV??????????????????????????????????????????????????

Gjest HunterLady
Skrevet

Å HERREGUD, du mener at man ikke har rett til og bestemme over

EGET LIV??????????????????????????????????????????????????

Far SKAL faktisk bidra økonomisk. Du har et økonomisk ansvar når du har barn. Dette er ført ned i Loven.

Skrevet

Dette har du krav på:

- Overgangsstønad (alt fra 8000-13.000)

- Utvidet barnetrygd (970+970)

- Utdanningsstøtte (ca 1500 per mnd)

- Stønad til barnetilsyn (ca 1500 per mnd)

- Stipend/lån (6700)

I tillegg kan du få forsørgerstipend fra Lånekassen. Dette søker du etter i skjema der en søker om foreldrestipend.

Bostøtte kan du også søke etter fra Husbanken i kommunen din.

Økonomien blir ikke et problem :)

Vel. Ein får jo ikkje utdanningsstønad med mindre ein tek utdanning, og heller ikkje noko stipend/lån frå Lånekassa. Bostøtte får du ikkje viss "økonomien ikkje er eit problem".

Gjest HunterLady
Skrevet

Vel. Ein får jo ikkje utdanningsstønad med mindre ein tek utdanning, og heller ikkje noko stipend/lån frå Lånekassa. Bostøtte får du ikkje viss "økonomien ikkje er eit problem".

Men hun skriver jo at hun blir student???

Jeg skrev heller ikke noen plass at hun har krav på bostøtte, men at hun kan søke om det. :)

Skrevet (endret)

Men hun skriver jo at hun blir student???

Jeg skrev heller ikke noen plass at hun har krav på bostøtte, men at hun kan søke om det. :)

Stemmer, gløymte av det, eg. Tråden har vorte så lang ;)

Men det verkar som om det har kome ein del endringar i ordningane for åleineforsørgarar no heilt i det siste (mtp t.d at ein må vera i aktivitet frå ungen er 1 år for å få OS osv), så TS bør nok sjekke skikkeleg med NAV og ikkje berre høyre på oss ;)

Endret av imli
AnonymBruker
Skrevet

Far SKAL faktisk bidra økonomisk. Du har et økonomisk ansvar når du har barn. Dette er ført ned i Loven.

Joda, samtidig skal en virkelig ha rett til og bestemme over eget liv, slik er det bare. Ingen skal tvinge meg til noe jeg ikke vil, hvis jeg velger og støtte barnefar i en periode han f,eks skal utdanne seg, er det min RETT, og det er INGEN fra nav som skal bestemme noe annet, sørg for dere selv, meg ta egne valg- makan til umyndiggjøring.

• Liker 1
Gjest HunterLady
Skrevet

Stemmer, gløymte av det, eg. Tråden har vorte så lang ;)

Men det verkar som om det har kome ein del endringar i ordningane for åleineforsørgarar no heilt i det siste (mtp t.d at ein må vera i aktivitet frå ungen er 1 år for å få OS osv), så TS bør nok sjekke skikkeleg med NAV og ikkje berre høyre på oss ;)

Stemmer. :) NAV sine sider er ganske glimrende mtp informasjon. Der står jo alt av vilkår for å kunne få både det ene og det andre.

Her inne blir man jo aldri enige, så TS bør absolutt gjøre egen research :)

Gjest HunterLady
Skrevet

Joda, samtidig skal en virkelig ha rett til og bestemme over eget liv, slik er det bare. Ingen skal tvinge meg til noe jeg ikke vil, hvis jeg velger og støtte barnefar i en periode han f,eks skal utdanne seg, er det min RETT, og det er INGEN fra nav som skal bestemme noe annet, sørg for dere selv, meg ta egne valg- makan til umyndiggjøring.

CHILL!

Selvsagt skal en få bestemme over eget liv, men mange mødre er naive og dumsnille. Derfor er det flott at noen minner de på at far også skal ta sin del. Men dersom dere har funnet noe som fungerer for dere begge uten problemer, så er det fantastisk! :)

AnonymBruker
Skrevet

CHILL!

Selvsagt skal en få bestemme over eget liv, men mange mødre er naive og dumsnille. Derfor er det flott at noen minner de på at far også skal ta sin del. Men dersom dere har funnet noe som fungerer for dere begge uten problemer, så er det fantastisk! :)

Ja, man kommer ganske langt her i livet med å ta ansvar for eget liv og samarbeid! Penger er ikke alt, barn er.

AnonymBruker
Skrevet

Angående overgangsstønaden:

Alle som søker etter 01.01.12 så gjelder de nye endringene om at man må være i aktivitet fra ett år. Alle som har fått innvilget overgangsstønad før 01.01.12, så gjelder de gamle reglene om ikke noe aktivitetskrav før barnet fyller tre år.

AnonymBruker
Skrevet

Misforståelse lenge leve...

Det er hjemmel for å kreve at en begge parter bidrar, men det er helt lovlig å la en av partene ta alt av utgifter om foreldrene er enige..

Gjest HunterLady
Skrevet

Misforståelse lenge leve...

Det er hjemmel for å kreve at en begge parter bidrar, men det er helt lovlig å la en av partene ta alt av utgifter om foreldrene er enige..

Vel, for far sin del så bør denne enigheten være svært skriftlig, med mindre han ønsker å få seg baksmell en vakker dag.

Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Vel, for far sin del så bør denne enigheten være svært skriftlig, med mindre han ønsker å få seg baksmell en vakker dag.

En skriftlig avtale om at den ene parten ikke skal bidra er ikke en gyldig avtale. Om du leverer inn en sånn avtale med en søknad om barnebidrag, så vil du få en streng beskjed om at barnet har krav om å bli forsørget av begge sine foreldre, at det er barnets penger, og at ingen kan fra seg disse pengene på vegne av barnet.

Om to mennesker lager en sånn avtale mellom seg, så er de nødt til å stole på at vedkommende ikke kommer til å kreve inn barnebidraget. :)

Endret av Misteltein
Gjest Marmot
Skrevet (endret)

En skriftlig avtale om at den ene parten ikke skal bidra er ikke en gyldig avtale. Om du leverer inn en sånn avtale med en søknad om barnebidrag, så vil du få en streng beskjed om at barnet har krav om å bli forsørget av begge sine foreldre, at det er barnets penger, og at ingen kan fra seg disse pengene på vegne av barnet.

Det er jo ingen som skal "levere inn en sånn avtale" noe sted. Man kan ikke både avtale at far ikke skal betale bidrag og kreve bidragsforskudd, nei. Men man kan avtale at far ikke skal betale bidrag.

Endret av Marmot
Gjest Misteltein
Skrevet (endret)

Det er jo ingen som skal "levere inn en sånn avtale" noe sted. Man kan ikke både avtale at far ikke skal betale bidrag og kreve bidragsforskudd, nei. Men man kan avtale at far ikke skal betale bidrag.

Hvis du søker til NAV om at de skal kreve fastsette, og kreve inn barnebidraget, så vil de gjøre det. Hvis far leverer inn en skriftlig avtale mellom mor og far om at han ikke skal betale bidrag så er det en avtale som vil bli ignorert. Det er barnets sine penger, og barnet har rett på at begge foreldrene skal bidra økonomisk.

Man kan som privatpersoner avtale mellom seg hvordan man ønsker og gjøre barnebidraget. Man kan som privatpersoner avtale at far ikke betaler barnebidraget. Du er da nødt til å stole på at mor ikke plutselig snur, og går til NAV.

Endret av Misteltein

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...