Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 Mannen min og jeg har flyttet fra hverandre, og jeg blir student til høsten. Vi har et barn på 3 år sammen. I tillegg til fullt lån, stipend, deltidsjobbing og bruk av sparepenger; hvilke økonomiske ordninger finnes for studerende alenemødre?
mirama Skrevet 28. mars 2012 #2 Skrevet 28. mars 2012 Du får "støtte til studier" av NAV, i tillegg til bostøtte, overgangsstønnad, dobbel barnetrygt og selfølgelig bidrag av far Er usikker på satsene, søk de opp på nav. Lykke til med studier, økonomi blir nok ikke et problem!
Gjest TS Skrevet 28. mars 2012 #3 Skrevet 28. mars 2012 Du får "støtte til studier" av NAV, i tillegg til bostøtte, overgangsstønnad, dobbel barnetrygt og selfølgelig bidrag av far Er usikker på satsene, søk de opp på nav. Lykke til med studier, økonomi blir nok ikke et problem! Takk for svar! Barnefar skal ikke betale noe, da jeg synes han får nok å tenke på med et nytt krevende studium etter flere år i arbeid. Skal sjekke nav.no.
Gjest "gjest" Skrevet 28. mars 2012 #4 Skrevet 28. mars 2012 Dere har ikke lov til å avtale at far ikke skal bidra økonomisk. 2
mirama Skrevet 28. mars 2012 #5 Skrevet 28. mars 2012 Dere har ikke lov til å avtale at far ikke skal bidra økonomisk. Joda, det bestemmer de helt selv TS : Glemte å skrive at bostøtte er ikke under NAV, men kommunen (tror jeg, eller var det staten?)
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2012 #7 Skrevet 28. mars 2012 Skjønner ikke de alenemødrene som er "snille" og lar barnefar slippe bidrag. Det er jo ikke lønna di, men penger som kommer ungene til gode. Skal virkelig far la være å betale for ting hans egne barn trenger? Fjernt. 7
Gjest "gjest" Skrevet 28. mars 2012 #8 Skrevet 28. mars 2012 Joda, det bestemmer de helt selv TS : Glemte å skrive at bostøtte er ikke under NAV, men kommunen (tror jeg, eller var det staten?) Nei, det er ikke lov å avtale at far ikke skal bidra økonomisk i en privat avtale. Fordi barnet har krav på økonomisk underhold av begge sine foreldre.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #9 Skrevet 29. mars 2012 Nei, det er ikke lov å avtale at far ikke skal bidra økonomisk i en privat avtale. Fordi barnet har krav på økonomisk underhold av begge sine foreldre. I og med at han skal gå på et krevende studium til høsten tjener han sikkert ikke nok til å betale noe uansett. Tenk litt lengre enn nesetippen
Gjest Jim Jones Skrevet 29. mars 2012 #10 Skrevet 29. mars 2012 Nei, det er ikke lov å avtale at far ikke skal bidra økonomisk i en privat avtale. Fordi barnet har krav på økonomisk underhold av begge sine foreldre. Det heter 50/50 samvær det lille venn.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2012 #11 Skrevet 29. mars 2012 Det heter 50/50 samvær det lille venn. 50/50 har ingenting med saken å gjøre. Ved 50/50 vil eksen fortsatt måtte betale meg et par tusen i mnd, fordi han tjener enormt mye mer enn meg.
Leeloo Skrevet 29. mars 2012 #12 Skrevet 29. mars 2012 Men det er jo fordi han tjener mer enn deg, hadde dere tjent noenlunde likt hadde ingen hatt krav på bidrag ved 50/50.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2012 #13 Skrevet 29. mars 2012 Men det er jo fordi han tjener mer enn deg, hadde dere tjent noenlunde likt hadde ingen hatt krav på bidrag ved 50/50. Ja, selvsagt, men det er jo ikke det samme som å si at man ikke må betale for barnet sitt. Begge foreldre skal yte etter evne. Tjener man noenlunde likt, så vil jo bidraget ved 50/50 bli null, men det er jo ikke det samme som at man ikke har noe økonomisk ansvar for barna sine.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2012 #14 Skrevet 29. mars 2012 Ja, selvsagt, men det er jo ikke det samme som å si at man ikke må betale for barnet sitt. Begge foreldre skal yte etter evne. Tjener man noenlunde likt, så vil jo bidraget ved 50/50 bli null, men det er jo ikke det samme som at man ikke har noe økonomisk ansvar for barna sine. Å hei og hå! Tror jeg må ta meg et skrivekurs.. Ja, ja, meningen kom vel fram
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2012 #16 Skrevet 29. mars 2012 Har TS.fått godkjent utdannelsen sin av NAV? Jeg har ikke betalt bidrag til BM.uten inntekt. BY. kan legge til grunn 80 prosent av BM. tenkte inntekt om BM. ikke jobber uten grunn som faller inn under regelverket som legges til grunn. Dette er viktige opplysninger for en bidragsyter.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2012 #17 Skrevet 29. mars 2012 Nei, det er ikke lov å avtale at far ikke skal bidra økonomisk i en privat avtale. Fordi barnet har krav på økonomisk underhold av begge sine foreldre. Klart det er lov å avtale at en part ikke bidrar til den andre økonomisk... Ved private avtaler gjør man akkurat som man vil... Hvor i all verden har du fått en annen oppfatning?? 1
Gjest "gjest" Skrevet 29. mars 2012 #18 Skrevet 29. mars 2012 Klart det er lov å avtale at en part ikke bidrar til den andre økonomisk... Ved private avtaler gjør man akkurat som man vil... Hvor i all verden har du fått en annen oppfatning?? På NAV.
Gjest Jim Jones Skrevet 29. mars 2012 #19 Skrevet 29. mars 2012 På NAV. Heldigvis kan en drite i NAV og inngå fornuftige løsninger.
Gjest "gjest" Skrevet 29. mars 2012 #20 Skrevet 29. mars 2012 Heldigvis kan en drite i NAV og inngå fornuftige løsninger. Vel, men det å avtale at den ene parten ikke skal bidra økonomisk er ikke lov ihht loven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå