Gå til innhold

Hva er så bra med "bestemte" menn?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest morsomt

Ja.

Problemet er at jenter lettere slipper unna med å være ubestemt enn menn. Det er uakseptabelt. Dette må rettes opp igjen ved at ubestemte kvinner velges bort og slik disiplineres til å bli bestemte og voksne slik de bør og skal være. Og kvinner skal ikke kunne kreve at vi er bestemte og ikke tiby det samme selv.

Jeg var usikker og ubestemt da jeg var yngre, og jeg skjønner godt at det var irriterende. Mannen min ga tydelig uttrykk for at han var misfornøyd og ville at jeg skulle stå opp for meg selv, si hva jeg mente og ville - "hva mener du!". Så kom barna og jeg måtte av hensyn til dem lære meg å stå opp for både meg selv og dem, og med utfordringer i jobben, ny jobb så ble jeg år for år tryggere på meg selv. Jeg hevdet mine meninger, fortalte hva jeg hadde lyst til og sa fra hvis det var noe jeg ikke hadde lyst til å gjøre - uten å overkjøre noen, var ikke uenig av prinsipp. Da ble mannen også misfornøyd for det var ikke så morsomt med en bestemt og selvstendig dame likevel, og nå bor han sammen med en yngre kvinne som er sånn som jeg var da jeg var yngre. Så det er ikke bestandig at det man tror man ønsker seg er så ønsket likevel. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjæresten min er beslutningsdyktig, handlekraftig og utholdende, og det er blant hovedgrunnene til at han er attraktiv.

Joda, det kunne ofte vært praktisk om han var mindre sta i diskusjoner internt i forholdet, men på et eller annet ryggmargsnivå søker vi partnere som er en ressurs hvis det skulle komme utfordringer i livet som ikke handler om oppvasken, hvor vi legger ferien til eller om vi skal ha kul eller familievennlig bil.

Kvinner vil gjerne ha en sterk person med på laget, mens menn (mulig med unntak av en del vinglete menn) forventer å bidra med styrken selv, og leter etter andre egenskaper hos partner, som omsorgsevne og varme. De fleste menn vil gjerne ha en kvinne som er sterk og selvgående så de slipper fulltidsjobb med å støtte henne, men de leter vanligvis ikke etter en som er sterkere enn dem selv.

Hvis jeg eller barna våre skulle være truet, eller økonomien blir vanskelig, eller en hvilken som helst litt større utfordring skulle inntreffe, så kan jeg stole på at han handler.

En klippe er så mye mer til hjelp i shaky situasjoner enn en geleklump.

Her omtaler du (formodentlig) ubestemte menn som geleklumper, mens du selv gjerne vil lene deg på en klippe. Hva med deg selv, er du en geleklump da? Ganske drøyt å snakke så stygt om ubestemte menn når det faktum at du trenger å støtte deg mot en klippe forteller oss at du er en geleklump selv. Hva får deg egentlig til å tro at en mann setter mindre pris på en utholdende, handlekraftig og beslutningsdyktig partner enn en kvinne? Det er jo ikke som om menn ikke er omsorgsfulle eller kalde heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Kvinner vil gjerne ha en sterk person med på laget, mens menn (mulig med unntak av en del vinglete menn) forventer å bidra med styrken selv, og leter etter andre egenskaper hos partner, som omsorgsevne og varme. De fleste menn vil gjerne ha en kvinne som er sterk og selvgående så de slipper fulltidsjobb med å støtte henne, men de leter vanligvis ikke etter en som er sterkere enn dem selv.

Hvis jeg eller barna våre skulle være truet, eller økonomien blir vanskelig, eller en hvilken som helst litt større utfordring skulle inntreffe, så kan jeg stole på at han handler.

Yes, du treffer virkelig hodet på spikeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Her omtaler du (formodentlig) ubestemte menn som geleklumper, mens du selv gjerne vil lene deg på en klippe. Hva med deg selv, er du en geleklump da? Ganske drøyt å snakke så stygt om ubestemte menn når det faktum at du trenger å støtte deg mot en klippe forteller oss at du er en geleklump selv. Hva får deg egentlig til å tro at en mann setter mindre pris på en utholdende, handlekraftig og beslutningsdyktig partner enn en kvinne? Det er jo ikke som om menn ikke er omsorgsfulle eller kalde heller.

Det handler jo kanskje litt om at menn og kvinner har ulike roller i forholdet?. For å vise omsorg og kjærlighet trenger man nødvendigvis ikke å være så bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo kanskje litt om at menn og kvinner har ulike roller i forholdet?. For å vise omsorg og kjærlighet trenger man nødvendigvis ikke å være så bestemt.

Nei, men det er ikke bare kvinner eller hovedsakelig dem som viser omsorg og kjærlighet i forholdet. Også menn gjør dette. I tillegg må vi være beslutningsdyktige, handlekraftige osv. Noe kvinner slipper. Det er uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Nei, men det er ikke bare kvinner eller hovedsakelig dem som viser omsorg og kjærlighet i forholdet. Også menn gjør dette. I tillegg må vi være beslutningsdyktige, handlekraftige osv. Noe kvinner slipper. Det er uakseptabelt.

Ja, det er litt urettferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel enig i summen i denne tråden at vi jo liker litt bestemthet og vilje. Det tror jeg gjelder både menn og kvinner, selv om kvinner generelt har større krav om dette enn menn. Jeg tror derimot mange ikke tenker over er at bestemthet krever ydmykhet. For et par er både bestemthet og ydmykhet gode kvaliteter og en fordel om de er passe likt fordelt. Ihvertfall har de forholdene funket best for meg, altså der forholdet var balansert og begge viste vilje men også respekt.

Mest idiotiske forholdet jeg har vært i var med en meget bestemt dame som brukte alle hersketeknikker i verden, inkludert infantil hyling og sipping. Hun viste lite respekt for mine ønsker. Med denne dama mistet jeg etterhvert lysten til å ville bestemme og vise iniativ, som hun igjen ikke likte. Det der var jo ikke holdbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Jeg er mildt sagt dritt lei av å høre at damer liker "bestemte" menn med god selvtilitt. Hvorfor kan ikke damer like vinglete menn også???

Fordi slike menn gjør oss utrygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her omtaler du (formodentlig) ubestemte menn som geleklumper, mens du selv gjerne vil lene deg på en klippe. Hva med deg selv, er du en geleklump da? Ganske drøyt å snakke så stygt om ubestemte menn når det faktum at du trenger å støtte deg mot en klippe forteller oss at du er en geleklump selv. Hva får deg egentlig til å tro at en mann setter mindre pris på en utholdende, handlekraftig og beslutningsdyktig partner enn en kvinne? Det er jo ikke som om menn ikke er omsorgsfulle eller kalde heller.

Jeg er nok relativt sterk på mange områder, men det påvirker ikke det faktum at jeg tiltrekkes av sterke menn. Dette tror jeg ligger nedlagt i de fleste kvinner, ikke bare for vår egen del, men fordi mannen også skal hjelpe til med å beskytte barna, og for at barna skal arve disse egenskapene og ha gode muligheter til å klare seg godt i livet.

På noen områder er jeg mer geleklump. Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Jeg har svart på hvorfor kvinner liker bestemte menn. Jeg har ikke påstått at vi har noen spesiell rett til å få bestemte menn, eller at vi burde slippe å være sterke selv, eller at sterke menn bør ta på seg ansvaret for vinglete kvinner, eller at vinglete menn bør være single og sexløse i all evighet. Jeg har bare svart på hva jeg liker, og så er det markedet som bestemmer om noen jeg liker, liker meg tilbake. Lovene om tiltrekning handler jo om tilbud og etterspørsel, ikke om hva som er rett, galt eller likestillingskorrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, men det er ikke bare kvinner eller hovedsakelig dem som viser omsorg og kjærlighet i forholdet. Også menn gjør dette. I tillegg må vi være beslutningsdyktige, handlekraftige osv. Noe kvinner slipper. Det er uakseptabelt.

Du bestemmer hva du aksepterer når du inngår dine forhold, men du har ikke kontroll over hva andre menn aksepterer, og da er det fint lite du kan gjøre med at du synes det er urettferdig at manglende styrke og besluttsomhet trekker mer ned på attraktivitetsskalaen for menn enn for kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hva som er bra med bestemte menn? Gjett.......

Sannsynligvis er selvtillit - i betydningen "vet hva han vil, og får det til" - det viktigste utvalgskriteriet til kvinner når det handler om menn og mulig framtidig livspartner. Er du en vinglebass blir du i beste fall "offer" for en kvinne som booster "oppdragergenet" sitt på deg for en stakket stund før hun går lei og sier nok er nok.

Okey?

Den må du utdype. Like rettigheter? Hvor? Når?

Om det skulle være slik du sier er vi enda lenger unna likestillingsnirvana enn hva forkjemperne mener.

edit: skriveleif

Like rerttigheter i arbeidslivet og like rettigheter iforhold til at vi alle har stemmerett og at vi alle har lov til å ta like valg i livet. Ikke at menn skal oppføre seg feminint og at kvinner skal oppføre seg maskulint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nei, det er ikke rart, forstår godt hva du sier. Men spørsmålet mitt er: hva i h......får noen kvinner til å tro at menn liksom liker en slik tafatt og dritkjedelig partner bedre enn de selv gjør? Det er jo det de sier når de ønsker seg en bestemt mann siden de selv ikke har så lett for å bestemme seg og liker at han bestemmer! Ufattelig.

Husker fremdeles hun på Sukker som sa at hun vil ha en mann hvor hun som kvinne bare kunne være passasjer på skuta di. Ble kvalm da jeg leste det.

Nei begge skal jo ta like mye initiativ i forholdet. Er jo ille når det bare er den ene som må bestemme alltid uansett hva kjønn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Enig. Men hvorfor er det liksom viktigere at menn er slik enn at kvinner er det?

Det er jo opp til menn å velge hva slags kvinne han vil ha. Ingen tvinger deg til å bli sammen med en vinglete jente dersom du ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gorgonzola

Like rerttigheter i arbeidslivet og like rettigheter iforhold til at vi alle har stemmerett og at vi alle har lov til å ta like valg i livet. Ikke at menn skal oppføre seg feminint og at kvinner skal oppføre seg maskulint.

OK, det ante meg.

Det der var ingen utdyping, snarere en overfladisk betraktning på at "livet er sikkert sånn".

Hvilket det ikke er, kan ikke være og skal ikke være.

Det eksisterer nemlig ikke like rettigheter på svært mange områder i dag, i mange tilfeller i kvinners disfavør og i mange tilfeller i menns disfavør.

Men det er fremdeles tillatt og både tegne og tenke luftslott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nei, men det er ikke bare kvinner eller hovedsakelig dem som viser omsorg og kjærlighet i forholdet. Også menn gjør dette. I tillegg må vi være beslutningsdyktige, handlekraftige osv. Noe kvinner slipper. Det er uakseptabelt.

Ikke bare men som oftest er det kvinner som er slik. Menn og kvinner er ulike og ser etter ulike ting. Sånn er det og sånn kommer det alltid til å være, utenom noen unntak da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

OK, det ante meg.

Det der var ingen utdyping, snarere en overfladisk betraktning på at "livet er sikkert sånn".

Hvilket det ikke er, kan ikke være og skal ikke være.

Det eksisterer nemlig ikke like rettigheter på svært mange områder i dag, i mange tilfeller i kvinners disfavør og i mange tilfeller i menns disfavør.

Men det er fremdeles tillatt og både tegne og tenke luftslott.

Hvilke områder da? Om du snakker om datingmarkedet så kan du ikke snakke om likestilling fordi slike ting kun handler om smak og behag og lite annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gorgonzola

Hvilke områder da? Om du snakker om datingmarkedet så kan du ikke snakke om likestilling fordi slike ting kun handler om smak og behag og lite annet.

Du kan velge å vrake fra for eksempel:

Forsvaret

Strafferetten

Arbeidslivet

Skolevesenet

Barnefordelingsaker

Voldtekt

få men slående eksempler på at verden både er skjev og urettferdig, for begge kjønn.

Endret av Gorgonzola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Nei, men det er ikke bare kvinner eller hovedsakelig dem som viser omsorg og kjærlighet i forholdet. Også menn gjør dette. I tillegg må vi være beslutningsdyktige, handlekraftige osv. Noe kvinner slipper. Det er uakseptabelt.

Som vanlig er du kategorisk og generaliserende. Noen kvinner er ubesluttsomme og lite handlekraftige, akkurat som noen menn er det. Jeg er kvinne, besluttsom og handlekraftig. Selvstendig og vet hva jeg vil. Likevel er jeg en omsorgsperson og er den som alltid har tatt meg av unger, gamle foreldre og de omkring meg. Det ene utelukker ikke det andre.

Og kvinner er like lite begeistret for ubesluttsomme og lite handlekraftige menn, som menn er i forhold til kvinner med samme egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Du kan velge å vrake fra for eksempel:

Forsvaret

Strafferetten

Arbeidslivet

Skolevesenet

Barnefordelingsaker

Voldtekt

få men slående eksempler på at verden både er skjev og urettferdig, for begge kjønn.

Forsvaret: Der er jeg enig for jeg er imot verneplikt all together og om det skal være verneplikt bør det være det for alle

Strafferetten: Hva mener du? Kvinner kommer jo og i fengsel om du gjør noe straffbart. Dette syns jeg du må forklare

Arbeidslivet: Ja menn tjener fortsatt best men det er fordi menn stort sett velger ulike yrker enn kvinner og disse yrkene betaler mer

Skolevesenet: Skjønner ikke? Er ikke kvinners feil at få menn velger læreryrket om det er det du mener..

Barnefordelingssaker: Dette er jo i bedring

Voldtekt: Her må du og forklare litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvilke områder da? Om du snakker om datingmarkedet så kan du ikke snakke om likestilling fordi slike ting kun handler om smak og behag og lite annet.

Jo, det kan man dersom man går litt inn på hva likestilling har medført i praksis og hvilke sosiale endringer og forventninger som har kommet i kjølvannet av likestilling. En ting er de lovmessige endringene som setter likhetstegn mellom menn og kvinner i forhold til samfunnsmessige rettighter - hvilket er en bra ting, en helt annen ting er hvilke forventninger likestillingen har vært med på skape. "Før" holdt det at en mann var bestemt, viljesterk og vellykket, i dag skal han også være følsom, være flink til å skape og vedlikeholde relasjoner og generelt inneha egenskaper som før kun var forventet av kvinner. Noe av det er selvsagt ikke bare negativt, men problemet består i at det forventes mer av menn uten at man fjerner noen av de gamle forventningene. Menn har med andre ord enkelt sagt fått et tilleggskrav, noe som kvinner slipper. Ja, kvinner blir oppfordret til å gjøre karriere men blir ikke hengt ut dersom hun ikke gjør det. Hun kan gjøre famililære prioriteringer dersom hun selv ønsker det uten å bli uglesett.

Menn på den annen side har ikke like stort slingringsmonn i noen som helst retning. Bruker han for mye tid på jobb/er for ambisiøs er han en egoistisk tulling som ikke prioriterer familien, selv om den ekstra inntekten kommer familien til gode. Bruker han for lite tid på jobb/har for lite ambisjoner er han en lite ambisiøs dagdriver og i praksis fritt vilt. I tillegg løper han en stor risiko for aldri å få barn eller skilsmisse. Med andre ord, damn if you do, damn if you don't.

Og tro det eller ei selv om det er politisk ukorrekt å si det: Det er svært mange menn som sliter med denne balansegangen i dag, en del har også psykiske problemer. Har sett det på nært hold selv men nesten ingen ønsker å ta tak i det. De er overlatt til seg selv og har små forutsetninger for å få hjelp. I likestillingens navn har man ikke vært redelig nok eller forsket noe særllig på sosiokulturelle konsekvenser sett fra et mannsperspektiv. Med fare for å høre dogmatisk ut: Det er mange menn som har blitt ofret på likestillingens alter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...