Gå til innhold

Jeg dusjer meg hver 5.dag,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kan garantere at du lukter såpe.

Bedre å lukte såpe enn svette i hvert fall :) Jeg bruker mild, nøytral såpe fra apoteket uten parfyme og alt mulig, og har aldri fått klager på såpelukt... men bruker jo parfyme så da er det nok den som lukter:)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest
Skrevet

Det virker som om mange tror det nødvendigvis er en forbindelse mellom kroppslukt og hygiene, men dette er jo ikke tilfelle. Man kan slite med vond kroppslukt selv om man dusjer og bytter klær 2 ganger om dagen, i ekstremtilfeller, og motsatt kan noen være luktfrie etter en uke med bare kattevask. Noen lukter fisk, dette er en enzymfeil. Det er derfor ingen fasit på dette.

De fleste kan imidlertid ha utbytte av å dusje sjeldnere, om de dusjer hver dag eller oftere. Når man dusjer ofte, vil huden forsøke å kompensere ved å øke talgproduksjonen. Noen har naturlig lav talgproduksjon som ikke klarer å holde tritt med dette, og da blir huden tørr. Andre har høy talgproduksjon, og da kan overdreven dusjing, særlig med sterke såper, opprettholde eller forverre dette. Når talget harskner på huden, lukter det. Hva man spiser, kan også ha noe å si. Går man med samme klær i dagesvis, vil gammel svette til slutt samle seg i dem og lukte, selv om du har dusja. Personlig har jeg tørr hud og svetter lite, og så lenge jeg vasker meg ved vasken og bytter klær hver dag, kan jeg godt gå flere dager. Før dusjet og vasket jeg håret hver dag, og da jeg sluttet med det føltes det til å begynne med ekkelt, men etter et par uker hadde hodebunnen regulert seg, og nå er håret mye finere enn før, og huden mindre tørr. Jeg dusjer ca hver 3. dag, men har ingen problemer med at folk går 4 eller 5 hvis de ellers er renslige. At jeg dusjer oftere enn det har mest å gjøre med hva jeg syns er komfortabelt, ikke med lukt. Og jeg vet jeg ikke lukter. (Ja, jeg har ærlige venner)

Med tanke på svettlukt, er det dessuten slik at i armhulene og skrittet blir svetten produsert av apokrine svettekjertler. Denne svetten er melkeaktig og inneholder mye proteiner. Det er bakteriene i denne væsken som skaper lukten. Svette som produseres andre steder på kroppen kommer fra ekrine kjertler. Denne svetten er saltere og bakterier kan derfor ikke leve der. Så, vasker man disse problemområdene og bytter undertøy, skulle man være rimelig safe. Går man mye i tette sko er det lurt og vaske føttene iblant og, hvis man sjelden dusjer.

Å dusje flere ganger om dagen er et i-landsproblem av nyere dato. Bare spør foreldrene/besteforeldrene deres.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk mer vanlig å dusje 1-2 ganger om dagen, enn hver 5.dag!

Må vel være mye bedre å vaske seg to ganger for mye enn en gang for lite?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Les svaret over deg!

• Liker 2
Gjest Karm a
Skrevet

Kan lett gå 4 dager uten at jeg dusjer, men da trengs det, selv om jeg har vasket meg med klut og såpe.

Hver 3.dag er normalt at jeg dusjer, men innimellom oftere og innimellom sjeldnere.

Jeg synes du høres helt flott ut, TS. Du sparer jo en del strøm også! :)

• Liker 3
Skrevet

God dag mann, økseskaft. :roll:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De som lukter har nok gått lengre uten dusj. Hadde du sittet ved siden av meg, ville du ikke luktet noe.

Jeg er da ute blant folk, og jeg ser ren og pen ut jeg også, selv om jeg dusjer hver 5.dag.

Jeg vasker meg da under armene og puppene og nedentil hver morgen, og jeg tar på meg rent tøy hver dag.

Jeg er redd for å lukte vondt, og jeg har folk rundt meg som er var på lukter. Jeg har pratet en del med de om dette med dusjing og kroppslukt, og de kommer til å si ifra om jeg stinker.

Jeg blir ikke så skitten i huden, og håret holder seg mye penere nå enn før da jeg dusjet oftere. TS:

De dusjer nok like offte som deg. Men man legger ikke merke til sin egen lukt

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, jeg dusjer fordi jeg liker det. Og hva mener du med sløsete? At jeg bruker for mye strøm og vann? Jeg betaler jo regninga selv, dessuten er det absolutt verdt pengene. Jeg dusjer gjerne helt til vannet blir kaldt, men jeg lider ikke av noe som helst.

Du sier du dusjer to ganger daglig fordi du liker det, ikke fordi du trenger det, men hvorfor er det så ekkelt for deg da at noen ikke dusjer daglig siden du tydeligvis ikke trenger det? Det er ikke alle som liker å stå under dusjen og ødelegge hud og hår, og i tillegg er det ikke så miljøvennlig. Jeg dusjer annenhver dag, bytter undertøy, sokker og kroppsnære klær hverdag, og vet med stor sikkerhet at jeg ikke lukter. Jeg svetter og lukter ikke tåfis om jeg ikke dusjer hverdag.

AnonymBruker
Skrevet

Greit nok det, men det hjelper faktisk ikke så mye å skifte sokker hver dag når man likevel går i 5 dager uten å vaske føttene. Jeg må da få lov til å mene at det er kvalmt.

Det var da voldsomt så moraliserende du skulle være i dag :)

Jeg dusjer hver 3. dag. Skifter sokker/truse to ganger daglig, vasker meg under armene og underlivet to ganger daglig. Synes du virkelig dette er ekkelt, så har du et problem.

PS: Klarer du ikke gå noen dager uten å stinke tåfis, så burde du oppsøke lege snarest :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det utsagnet har ikke noe med hvor mye vi som har normal tilgang til vann å gjøre.

Det er ikke som om de må gå kortere om h*n dusjer en gang om dagen eller annen hver dag...

Personlig syns jeg å dusje hver 5. dag er ekkelt.

Men, sålenge man ikke lukter (det trenger ikke nødvendigvis lukte svette, -det er noen som lukter feks "søvn". Æsj! ), så spiller det ikke noen rolle for min del.

Selv dusjer jeg hver dag, men kan droppe dusjen om jeg feks har forsovet meg. Men da dusjer jeg alltid på kvelden den dagen.

Det samme med mannen min.

Folk skal få dusje når de vil, men min del høres det lite ut. Kattevasker eller ei.

Selvfølgelig må de ikke gå kortere selv om vi ikke dusjer hverdag, men det forteller bare hvor arrogante og bortskjemte vi i dette landet er.

Skrevet

Jeg kan dusje opp mot to ganger om dagen, avhengig av om jeg har trent eller ikke. Og jeg trener som regel hver dag. Dusjer også før jeg går på skole/jobb, da jeg som oftest har sex om kvelden, samt at jeg føler jeg har svettet litt i løpet av natten.

For meg er "punktvasking" særdeles ubrukelig - om jeg skal vaske føttene, under armene og nedentil med klut, tar det faktisk lengre tid enn å løpe inn og ut av dusjen og bare skylle meg med lunkent vann. Jeg føler også at jeg ikke våkner ordentlig uten den halvkalde dusjen om morgenen, så for meg har den flere nyttige funksjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Det synes faktisk jeg også. Det finnes jo en mellomting mellom å lukte FOR skittent og FOR rent.

Parfyme er en fin ting, men det holder å spraye en gang i stedet for fem.

Å bruke parfyme er ikke å lukte rent, å lukte rent er å lukte mild kroppslukt.

• Liker 2
Skrevet

Det går mange mnd mellom hver gang jeg vasker håret mitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går mange mnd mellom hver gang jeg vasker håret mitt.

Dreads? :P

Skrevet

Dreads? :P

Nei, har helt vanlig hår :) Det er veldig slitt og tørt, men det ser ikke så slitt ut som det faktisk er...

Skrevet

PS: Klarer du ikke gå noen dager uten å stinke tåfis, så burde du oppsøke lege snarest :)

Hva med å lese hva jeg har skrevet før du uttaler deg? Jeg bruker et medikament som gir en del bivirkninger, blant annet svetter jeg ofte om natten og er litt klam når jeg våkner. Det er en av grunnene til at jeg dusjer hver dag. Ikke alltid to ganger om dagen, men jeg dusjer uansett hver morgen. Det er faktisk ganske vanlig. Dessuten dusjer jeg ikke i mer enn noen få minutter og bruker lite såpe.

Skjønner ikke helt hvorfor det er så mange som rakker ned på folk som liker følelsen av å være ren. Ikke at jeg bryr meg, det sier jo mer om dere..

Skrevet

Nei, har helt vanlig hår :) Det er veldig slitt og tørt, men det ser ikke så slitt ut som det faktisk er...

Interessant! Når begynte du med det? Har du alltid vasket håret ditt med mange måneders mellomrom?

Var håret veldig fett i begynnelsen da du begynte med å vaske håret sjeldrene? Var det slitsomt å holde ut?

Begynte du med 1 uke av gangen?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lese hva jeg har skrevet før du uttaler deg? Jeg bruker et medikament som gir en del bivirkninger, blant annet svetter jeg ofte om natten og er litt klam når jeg våkner. Det er en av grunnene til at jeg dusjer hver dag. Ikke alltid to ganger om dagen, men jeg dusjer uansett hver morgen. Det er faktisk ganske vanlig. Dessuten dusjer jeg ikke i mer enn noen få minutter og bruker lite såpe.

Skjønner ikke helt hvorfor det er så mange som rakker ned på folk som liker følelsen av å være ren. Ikke at jeg bryr meg, det sier jo mer om dere..

Så fordi du bruker medikamenter som gjør at du svetter mer så mener du at folk som ikke vasker føttene hver dag er skitne og stinker...? :klo:

Føttene mine lukter bare tåfis hvis jeg har vært på fjelltur, eller bruker sko som jeg har brukt på fjelltur. Vi er ikke alle plaget med vondt lukt her og der etter noen dager uten vask. ;)

Hvorfor folk "rakker ned" på deg? Det var nå strengt tatt du som påstod at TS garantert stinket, uten at du kunne forklare hvor du fikk denne garantien fra... Kommer man med sterke påstander må man forvente at folk krever at du kan forklare dem, men det eneste du gjør er å dra inn dine egne dusjevaner og medikamenter.

• Liker 6
Skrevet

Litt usikker på hva hensikten med denne dingsen er, men jeg har en følelse av at den passer inn i denne tråden.

Skrevet

Jeg lagde en tråd for en tid tilbake om at jeg dusjet hver 5.dag, men den ble dessverre slettet da moderatorene så på den som en tulletråd.

Dette tyder på at ingen moderatorene dusjer hver 5.dag?

Iallfall, så dusjer jeg meg hver 5.dag, fordi jeg føler det er best for meg. Jeg har ingen behov for å dusje oftere, med mindre jeg har trent eller svettet voldsomt en dag.

Jeg lukter ikke vondt, og jeg tror kostholdet mitt gjør at jeg ikke blir så lett skitten i hud eller hår. Husk på at avfallsstoffer skilles ut bl.a. gjennom huden og hodebunnen, og at det gjør at man får kviser og hudproblem på huden og fett hår.

Melkeprodukter og hvetemel/gluten og tilsetningsstoffer gjør at mange sliter fett hår, fet hud, hudproblem, dårlig kroppslukt, og dette gjør at de må dusje oftere enn det som er normal.

Hvor normalt er det å dusje hver dag med mindre man trener hardt hver dag?

Hvor normalt er det å dusje håret hver dag fordi det er fett etter 1 dag?

Til dere som blir helt hysteriske nå, så har jeg pratet med flere om dette, men kun til de jeg stoler på, og ingen av de syns det lukter vondt av meg.

OG jeg vasker meg hver morgen ved vasken under armene og nedentil.

Tar også på meg rene sokker og truse hver dag.

:popcorn:

Jeg mener å ha lest en plass at det i utgangspunktet er sunnest å dusje en gang i uka.

Men, hvorfor kan man ikke bare dusje hver eller annenhver dag? 5 dagers opphold høres regelrett grisete ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...