AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #21 Skrevet 19. mars 2012 Ja, jeg ER faktisk plaget med lukt fra andre, helt seriøst. Det gjelder flere personer, men spesielt en som jeg dessverre må omgås hver dag på jobben. Det lukter gammel svette og skitt, og enkelte dager er det så ille at jeg nesten brekker meg. Det er MANGE andre som også plages med dette, men personen selv bryr seg ikke, og er en av de som mener at man ikke bør dusje så ofte fordi huden kan tørke ut.. Det er helt tydelig at h*n ikke legger merke til lukten selv. Heldigvis er de fleste andre jeg omgås normalt renslige, det innebærer å dusje hver dag. Dere andre må selvsagt gjøre som dere vil, men jeg har likevel rett til å mene at det er motbydelig, og at en vaskeklut ikke er godt nok. Jeg sier ikke at det er det som er fasiten, men det er MIN mening, og ganske mange andres også.. Normal renslighet er å dusje hver dag? Har du spurt alle du omgås om de dusjer daglig, altså? Så lenge man vasker seg på de utsatte områdene, ser jeg ingen grunn til å dusje hver eneste dag. Og iallfall ikke flere ganger daglig. Så skitten er man faktisk ikke, med mindre man har en veldig fysisk krevende hverdag. 5
Suzy Skrevet 19. mars 2012 #22 Skrevet 19. mars 2012 Greit nok det, men det hjelper faktisk ikke så mye å skifte sokker hver dag når man likevel går i 5 dager uten å vaske føttene. Jeg må da få lov til å mene at det er kvalmt. Jeg går ut fra at hun også vasker føttene faktisk.... selv om hun kanskje ikke husket å presisere det i første innlegg. Og ja det er helt greit å synes at noe ikke er for deg, men jeg reagerer på utsagn som "Jeg garanterer at du lukter vondt" og "Enkelte er motbydelig ekle" samt en generell oppfatning av at alle som ikke desinfiserer seg fra topp til to to ganger i døgnet er håpløse. Det er ikke bare å "synes noe er kvalmt".... 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #23 Skrevet 19. mars 2012 Greit nok det, men det hjelper faktisk ikke så mye å skifte sokker hver dag når man likevel går i 5 dager uten å vaske føttene. Jeg må da få lov til å mene at det er kvalmt. For meg så høres det ut som en tvangslidelse å dusje to ganger om dagen. Jeg å få lov til å mene at det er sløsete og bortkastet. 11
mMariia Skrevet 19. mars 2012 #24 Skrevet 19. mars 2012 Syntes at dette hørtes ganske lite ut, men om det funker for deg så. Alle er jo forskjellige. Men uansett om du ikke svetter mye eller ikke synes du lukter.. Det er jo så deilig å dusje!
Mooria Skrevet 19. mars 2012 #25 Skrevet 19. mars 2012 Normal renslighet er å dusje hver dag? Har du spurt alle du omgås om de dusjer daglig, altså? Så lenge man vasker seg på de utsatte områdene, ser jeg ingen grunn til å dusje hver eneste dag. Og iallfall ikke flere ganger daglig. Så skitten er man faktisk ikke, med mindre man har en veldig fysisk krevende hverdag. Så man trenger altså ikke å dusje før det virkelig er helt nødvendig? Jeg er aldri skitten når jeg går inn i dusjen. Jeg dusjer hver morgen og kveld, som sagt, det er jo ikke fordi jeg er skitten, men fordi jeg er veldig glad i å dusje. Jeg synes det er behagelig, både å dusje i varmt vann og å føle seg helt ren etterpå. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere på død og liv skal vente så lenge som mulig med å dusje? Har fått med meg at dere mener at man ikke "trenger" å dusje hver dag, men er det bare meg som faktisk LIKER å dusje? Skulle tro det var unormalt..
Mooria Skrevet 19. mars 2012 #26 Skrevet 19. mars 2012 For meg så høres det ut som en tvangslidelse å dusje to ganger om dagen. Jeg å få lov til å mene at det er sløsete og bortkastet. Som sagt, jeg dusjer fordi jeg liker det. Og hva mener du med sløsete? At jeg bruker for mye strøm og vann? Jeg betaler jo regninga selv, dessuten er det absolutt verdt pengene. Jeg dusjer gjerne helt til vannet blir kaldt, men jeg lider ikke av noe som helst.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #27 Skrevet 19. mars 2012 Som sagt, jeg dusjer fordi jeg liker det. Og hva mener du med sløsete? At jeg bruker for mye strøm og vann? Jeg betaler jo regninga selv, dessuten er det absolutt verdt pengene. Jeg dusjer gjerne helt til vannet blir kaldt, men jeg lider ikke av noe som helst. Les litt om hvordan menneskers vannbruk påvirker miljøet, så skjønner du hva jeg mener med sløsete. 11
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #28 Skrevet 19. mars 2012 Så man trenger altså ikke å dusje før det virkelig er helt nødvendig? Jeg er aldri skitten når jeg går inn i dusjen. Jeg dusjer hver morgen og kveld, som sagt, det er jo ikke fordi jeg er skitten, men fordi jeg er veldig glad i å dusje. Jeg synes det er behagelig, både å dusje i varmt vann og å føle seg helt ren etterpå. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere på død og liv skal vente så lenge som mulig med å dusje? Har fått med meg at dere mener at man ikke "trenger" å dusje hver dag, men er det bare meg som faktisk LIKER å dusje? Skulle tro det var unormalt.. Det er ikke om å gjøre å vente lengst mulig. Det er svar til at du mener det er kvalmt, ekkelt og garantert illeluktende å ikke dusje hver dag. Man kan fint gå en dag uten å dusje, så lenge man vasker seg ellers. Så nei, man "trenger" ikke dusje hver dag. Og man "trenger" iallfall ikke dusje flere ganger for dagen, med mindre det er noe helt spesielt.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #29 Skrevet 19. mars 2012 Så man trenger altså ikke å dusje før det virkelig er helt nødvendig? Jeg er aldri skitten når jeg går inn i dusjen. Jeg dusjer hver morgen og kveld, som sagt, det er jo ikke fordi jeg er skitten, men fordi jeg er veldig glad i å dusje. Jeg synes det er behagelig, både å dusje i varmt vann og å føle seg helt ren etterpå. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere på død og liv skal vente så lenge som mulig med å dusje? Har fått med meg at dere mener at man ikke "trenger" å dusje hver dag, men er det bare meg som faktisk LIKER å dusje? Skulle tro det var unormalt.. Ja det er unormalt. En slags tvangslidelse å måtte dusje to ganger om dagen for å føle seg ren nok. Hvis denne personen i nærmiljøet ditt stinker sånn vil jeg påstå at vedkommende dusjer sjeldnere enn hver femte dag og ikke bruker klut noen steder heller. Jeg skjønner ikke hvorfor du drar inn et sånt ekstremtilfelle i denne tråden, da TS faktisk vasker seg og skifter klær. 6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #30 Skrevet 19. mars 2012 Synes ikke dette var så galt jeg.... Daglig kroppsvask og skifte av undertøy holder i lange baner mtp kroppslukt. Synes enkelte over her er svært fordømmende, noen svetter og lukter mer enn andre tydeligvis. Jeg dusjer ca annenhver dag, men vasker ikke håret mer enn 1, max 2 ganger pr uke. Jeg er heldig, og er ikke plaget med fett hår. Sokkene skifter jeg når de er skitne.... om jeg bruker samme sokker en uke, så lukter det ikke tåfis av dem. Enten har folk et slags hygienehysteri, ellers så lukter noen dritt fort...... 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #31 Skrevet 19. mars 2012 Som sagt, jeg dusjer fordi jeg liker det. Og hva mener du med sløsete? At jeg bruker for mye strøm og vann? Jeg betaler jo regninga selv, dessuten er det absolutt verdt pengene. Jeg dusjer gjerne helt til vannet blir kaldt, men jeg lider ikke av noe som helst. Det er ikke evig med vann i batteriene vettu. Vi nordmenn er heldige siden vi er et av få land som har verdens reneste vann rett i springen. Jeg synes det er sløsete rett og slett fordi man bruker opp en dyrebar ressurs på tull. Du trenger ikke å dusje to ganger om dagen. Du innrømmer til og med at du kun gjør det fordi du vil og ikke fordi du føler du trenger det. Det er en ekstravagant holdning. Du burde sette deg litt inn i hva det vil si for miljøet og planeten vår når vi bruker så mye vann og strøm. Det er ikke noe som bare er der til evig tid og det tærer på planeten å få det levert i springen som vi får. Derfor mener jeg at vi skal bruke det med omhu. Jeg bestemmer ikke hva du gjør, men jeg synes det er verdt å tenke på neste gang du står i dusjen for andre gang til vannet blir kaldt. Vi bruker opp vannet vårt. 8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #32 Skrevet 19. mars 2012 Som sagt, jeg dusjer fordi jeg liker det. Og hva mener du med sløsete? At jeg bruker for mye strøm og vann? Jeg betaler jo regninga selv, dessuten er det absolutt verdt pengene. Jeg dusjer gjerne helt til vannet blir kaldt, men jeg lider ikke av noe som helst. Du må gjerne dusje så mye du bare orker for min del, men det der med at det ikke er sløsing fordi du betaler regninga selv blir litt fordummende. >2% av vannet i verden er ferskvann, og i årene fremover vil nok vann (og mangelen på det), være et av de viktigste miljøprobleme vi har. I Norge har vi ikke noen problemer med det, men i resten av Europa er det allerede et problem at vannforbruket ikke er bærekraftig. Om alle skulle dusjet varmtvannstanken tom to ganger hver dag, ville det faktisk vært helt krise. Vannmangel har så mange ringvirkninger på miljø, klima, økosystem osv at det er ikke vits begynne å forklare det engang. Det er ikke det denne tråden handler om. Men jeg synes kanskje man burde ha det i bakhodet om man bestemmer seg for å å kalle mennesker som ikke dusjer 1-2 ganger dagen for ekle, kvalme og urenslige. 9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #33 Skrevet 19. mars 2012 Stnes det er en forkastelig holdning å dusje tom varmvannet TO ganger per dag! Tenk på alle de som må gå timesvis for noen liter vann, du burde skjemmes. 7
Mooria Skrevet 19. mars 2012 #35 Skrevet 19. mars 2012 Stnes det er en forkastelig holdning å dusje tom varmvannet TO ganger per dag! Tenk på alle de som må gå timesvis for noen liter vann, du burde skjemmes. Hvor står det at jeg bruker opp alt vannet hver gang jeg dusjer?? Ja, det hender at jeg står lenge i dusjen, men det skjer max 1 gang i måneden. Om morgenen dusjer jeg i ca 5 minutter, og da vasker jeg håret. Om kvelden skyller jeg bare av kroppen, det tar max 2-3 minutter. Setter opp håret så det ikke blir vått. Tidligere dusjet jeg kun på kvelden, altså en gang om dagen, men jeg svetter ofte om natten som en bivirkning av medikamenter jeg bruker.. og da er det IKKE aktuelt å gå på jobb uten å dusje først! Av samme grunn er det også uaktuelt for meg å dusje annenhver dag. Det er ikke mye svette det er snakk om, men akkurat nok til at jeg føler meg litt "klam", og da er det utrolig behagelig med en dusj. Og når det gjelder miljøet og planeten vår, så er det et emne jeg ikke har noen interesse av å diskutere, og jeg har heller ikke dårlig samvittighet på noen måte.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #36 Skrevet 19. mars 2012 Hvor står det at jeg bruker opp alt vannet hver gang jeg dusjer?? Ja, det hender at jeg står lenge i dusjen, men det skjer max 1 gang i måneden. Om morgenen dusjer jeg i ca 5 minutter, og da vasker jeg håret. Om kvelden skyller jeg bare av kroppen, det tar max 2-3 minutter. Setter opp håret så det ikke blir vått. Tidligere dusjet jeg kun på kvelden, altså en gang om dagen, men jeg svetter ofte om natten som en bivirkning av medikamenter jeg bruker.. og da er det IKKE aktuelt å gå på jobb uten å dusje først! Av samme grunn er det også uaktuelt for meg å dusje annenhver dag. Det er ikke mye svette det er snakk om, men akkurat nok til at jeg føler meg litt "klam", og da er det utrolig behagelig med en dusj. Og når det gjelder miljøet og planeten vår, så er det et emne jeg ikke har noen interesse av å diskutere, og jeg har heller ikke dårlig samvittighet på noen måte. Først sier du at du dusjer to ganger om dagen bare fordi du liker det og nå sier du at det er fordi du har behov for det? Jaja. Greit nok at du ikke har dårlig samvittighet når det gjelder miljøet, men du må nok tåle at andre føler har meninger om det. Spesielt når du har så sterke meninger om hvordan andre lever selv. 5
fruBeist Skrevet 19. mars 2012 #37 Skrevet 19. mars 2012 Hvor står det at jeg bruker opp alt vannet hver gang jeg dusjer?? Ja, det hender at jeg står lenge i dusjen, men det skjer max 1 gang i måneden. Om morgenen dusjer jeg i ca 5 minutter, og da vasker jeg håret. Om kvelden skyller jeg bare av kroppen, det tar max 2-3 minutter. Setter opp håret så det ikke blir vått. Tidligere dusjet jeg kun på kvelden, altså en gang om dagen, men jeg svetter ofte om natten som en bivirkning av medikamenter jeg bruker.. og da er det IKKE aktuelt å gå på jobb uten å dusje først! Av samme grunn er det også uaktuelt for meg å dusje annenhver dag. Det er ikke mye svette det er snakk om, men akkurat nok til at jeg føler meg litt "klam", og da er det utrolig behagelig med en dusj. Og når det gjelder miljøet og planeten vår, så er det et emne jeg ikke har noen interesse av å diskutere, og jeg har heller ikke dårlig samvittighet på noen måte. Så fordi du svetter slik at du må dusje to ganger for dagen, så er alle andre som dusjer to ganger i uka ekle og motbydelige? Hvor er logikken i det? 8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #38 Skrevet 19. mars 2012 Jeg dusjer hver 2., 3. eller 4. dag, alt ettersom. Har jeg trent OG skal på jobb neste dag dusjer jeg, hvis ikke kan jeg nok bruke vaskeklut også etter trening. Det er tross alt begrensede områder som trenger daglig vask. Jeg vet ikke hva dere dusjefanatikere driver med, men jeg er ikke møkkete midt på leggen eller armen etter fire dager engang 5
Mooria Skrevet 19. mars 2012 #39 Skrevet 19. mars 2012 Først sier du at du dusjer to ganger om dagen bare fordi du liker det og nå sier du at det er fordi du har behov for det? Jaja. Greit nok at du ikke har dårlig samvittighet når det gjelder miljøet, men du må nok tåle at andre føler har meninger om det. Spesielt når du har så sterke meninger om hvordan andre lever selv. Det er jo ikke sånn at jeg MÅ dusje, jeg svetter ikke mye, bare nok til at det føles litt klamt. Hovedgrunnen til at jeg dusjer er at jeg liker det. Joda, jeg tåler at andre mener noe, det gjør meg ingenting. Men jeg lar meg ikke påvirke av det på noen måte.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #40 Skrevet 19. mars 2012 Stnes det er en forkastelig holdning å dusje tom varmvannet TO ganger per dag! Tenk på alle de som må gå timesvis for noen liter vann, du burde skjemmes. Det utsagnet har ikke noe med hvor mye vi som har normal tilgang til vann å gjøre. Det er ikke som om de må gå kortere om h*n dusjer en gang om dagen eller annen hver dag... Personlig syns jeg å dusje hver 5. dag er ekkelt. Men, sålenge man ikke lukter (det trenger ikke nødvendigvis lukte svette, -det er noen som lukter feks "søvn". Æsj! ), så spiller det ikke noen rolle for min del. Selv dusjer jeg hver dag, men kan droppe dusjen om jeg feks har forsovet meg. Men da dusjer jeg alltid på kvelden den dagen. Det samme med mannen min. Folk skal få dusje når de vil, men min del høres det lite ut. Kattevasker eller ei. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå