Haustlauv Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Hei, trenger litt hjelp her... Har aldri vært inn under noe NAV eller sosialstønadssystem før.. Jeg er student, men like før jul ble jeg sykemeldt pga psykiske problemer. Har snart vært sykemeldt ut den tiden man kan få sykestipend fra lånekassen (4.5 mnder). Har akkurat vært på NAV og snakket om mulighetene videre. Jeg begynner å bli såpass bra at jeg kan begynne å jobbe litt, men bare LITT. Spurte så NAV om de kan hjelpe meg med å få en såpass liten stilling et sted som jeg kan greie å beholde, og hva jeg gjør med økonomisk situasjon utenom det (regnet med at nav kunne gi noe støtte). Problemet er at jeg ikke får NOE støtte som helst, i alle fall ikke før jeg har vært syk i seks måneder. Dvs at mellom 4.5 mnder og 6 mnder med sykdom får jeg ikke noe penger. Fikk da beskjed om at jeg må søke sosialstønad. Driver og fyller ut skjemaet for dette nå, og de spør om formue. Ja, jeg har litt sparepenger og noe oppspart lån fra lånekassen - dette er HARDT oppsparte penger som jeg har jobbet masse for og som jeg skal bruke til bolig når den tiden kommer. Vil jeg få noe sosialstønad selv om jeg har sparepenger? Eller vil de faktisk komme til å kreve at jeg bruker opp sparepengene mine??? Jeg kan jo ikke tro at jeg skal være nødt til å bruke mine egne oppsparte penger når jeg er syk?? Vanlige mennesker får jo sykepenger! Noe jeg altså ikke har krav på siden jeg er student og ikke har fast arbeid.... Kan jeg i såfall sette pengene inn på BSU, f.eks, og dermed få sosialstønad?
Gjest Iah Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 Nei, du får ikke sosialstønad med oppsparte midler. Sosialstønad er absolutt siste utvei. 8
Haustlauv Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 15. mars 2012 Men hva kan jeg få da? Mener de virkelig at jeg skal bruke sparepengene mine på å være syk? Det må jo være noe annet jeg kan få?? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 Niks. Du må bruke sparepengene dine til livsopphold. Sosialstønad er for mennesker som står på bar bakke, ikke mennesker som ikke har lyst å bruke pengene de har. 22
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #5 Skrevet 15. mars 2012 Selvfølgelig får du ikke sosialstønad når du har penger i banken, noe annet ville være uhørt. Du får flytte hjem mens du er syk. 4
Haustlauv Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 15. mars 2012 Jeg bor hjemme mens jeg er syk, men i en alder av noen og tjue kan ikke noen forvente at foreldrene mine skal betale for meg. Hva gjør sosialstønadfolkene med pengene jeg har i BSU eller fond? De kan jo ikke spille noen rolle, de er jo låst.
Gjest Iah Skrevet 15. mars 2012 #7 Skrevet 15. mars 2012 Som jeg allerede har skrevet, sosialstønad er SISTE utvei. Har du penger SKAL de brukes før du får støtte. Dette gjelder selvsagt også penger på BSU og i fond. 6
Gjest "gjest" Skrevet 15. mars 2012 #8 Skrevet 15. mars 2012 Jeg er ikke den som bør si noe men hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt ut sparepengene, flyttet hjem og etter tre mnd søkt om livsopphold.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #9 Skrevet 15. mars 2012 Det er slik det ..Har man penger så har man penger og da må man bruke de..Det sier seg egentlig selv..Som de andre her skriver så er sosial stønad KUN for dem som nesten ikke eier nålen i veggen...Så det eneste rette er at du bruker det du har før du forlanger av staten....For det er det JEG som må være med å betale for... 3
Haustlauv Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 15. mars 2012 Siste AB: Tror du ikke JEG har vært med å betalt skatt for alle syke før? JEg har jobbet rævva av meg siden tiendeklasse, jeg har bare ikke jobbet NOK til at jeg skulle få utbetalt sykepenger for det. Det skal tydeligvis ikke lønne seg å ta utdannelse + å jobbe ved siden av i dette landet, for å tjene seg penger til å etablere seg senere. Det er fordi jeg har jobbet så mye AT jeg har blitt syk, så jeg blir riiiiiiimelig forbanna av situasjonen. Tydeligvis lønner det seg å gjøre seg selv dårlig stilt med vilje, for DA får man hjelp. Blir man syk uten å ville det.... så får man klare seg selv. Hva mener du med å søke hjelp etter tre måneder? er det bedre? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #11 Skrevet 15. mars 2012 Hvis du har nedsatt arbeidsevne med minst 50% er det kanskje mulighet for arbeidsavklaringspenger? 2
Haustlauv Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 15. mars 2012 Aha. Skjønte hva du mente nå, "gjest". Fordi etter tre måneder kan de ikke se kontoutskriften min? Ja, smart... Men, trygdesvindel. Og det er jo ikke så smart.. Dessuten - etter tre måneder har jeg vært syk i seks måneder, og da har jeg krav på støtte fra NAV. Strange as it may sound.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #13 Skrevet 15. mars 2012 Hvorfor sitte å vente på at NAV skal hjelpe deg å finne en liten deltidsstilling? Ring rundt til aktuelle arbeidsplasser og spør om de trenger ringevikar. Ta tak i livet ditt selv! Og ja, du er pent nødt til å bruke sparepenger fremfor å få sosialstønad. Jeg ser at det er kjipt, men synes du ikke helt ærligere det er kjipere å motta sosialstønad? Det er en god følelse å klare seg selv, prøv det du også! 13
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #14 Skrevet 15. mars 2012 Siste AB: Tror du ikke JEG har vært med å betalt skatt for alle syke før? JEg har jobbet rævva av meg siden tiendeklasse, jeg har bare ikke jobbet NOK til at jeg skulle få utbetalt sykepenger for det. Det skal tydeligvis ikke lønne seg å ta utdannelse + å jobbe ved siden av i dette landet, for å tjene seg penger til å etablere seg senere. Det er fordi jeg har jobbet så mye AT jeg har blitt syk, så jeg blir riiiiiiimelig forbanna av situasjonen. Tydeligvis lønner det seg å gjøre seg selv dårlig stilt med vilje, for DA får man hjelp. Blir man syk uten å ville det.... så får man klare seg selv. Hva mener du med å søke hjelp etter tre måneder? er det bedre? Du må da skjønne at du må bruke det du har før du sosialen skal trå til å hjelpe deg..Det er dessverre slik og loven er lik for alle...Ser du ikke selv at det høres ugreit ut at du kan spare i bøttevis å få hjelp av sosialen?! 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #15 Skrevet 15. mars 2012 det er da bare snakk om halvannen måned, du tømmer ikke hele bankkontoen din på det. Gjør du det er du enten svært dyr i drift eller elendig til å spare. 6
Haustlauv Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #16 Skrevet 15. mars 2012 Jeg sitter ikke og venter på at nav skal hjelpe meg, har allerede vært på jobbintervju. Problemet er at jeg har angst for å snakke i tlf, og kan dermed ikke ringe rundt. Dessuten begrenser angsten og depresjonen min VELDIG hvor jeg kan jobbe!!! OG det er problemet. Har som sagt vært på intervju til en stilling som passer meg bra ifht angsten også, men den starter ikke før midt på sommeren. Dessuten får jeg ikke beskjed øfr om en måned om jeg har fått den. Har aldri hatt noe problem med å ta tak i livet mitt, men er altså bare 20-30% arbeidsfør pga sterk angst og alvorlig depresjon.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #17 Skrevet 15. mars 2012 Jeg sitter ikke og venter på at nav skal hjelpe meg, har allerede vært på jobbintervju. Problemet er at jeg har angst for å snakke i tlf, og kan dermed ikke ringe rundt. Dessuten begrenser angsten og depresjonen min VELDIG hvor jeg kan jobbe!!! OG det er problemet. Har som sagt vært på intervju til en stilling som passer meg bra ifht angsten også, men den starter ikke før midt på sommeren. Dessuten får jeg ikke beskjed øfr om en måned om jeg har fått den. Har aldri hatt noe problem med å ta tak i livet mitt, men er altså bare 20-30% arbeidsfør pga sterk angst og alvorlig depresjon. Du får møte opp personlig da, eller skrive brev eller e-post. Du kan seriøst ikke la telefonangst stoppe deg i å gjøre et arbeid. Hva sier behandlerene dine om dette da? 2
Gjest "gjest" Skrevet 15. mars 2012 #18 Skrevet 15. mars 2012 Aha. Skjønte hva du mente nå, "gjest". Fordi etter tre måneder kan de ikke se kontoutskriften min? Ja, smart... Men, trygdesvindel. Og det er jo ikke så smart.. Dessuten - etter tre måneder har jeg vært syk i seks måneder, og da har jeg krav på støtte fra NAV. Strange as it may sound. Vel, jeg kom med rådet pga da hadde du hatt startkapital til du ble frisk igjen. Jeg kjenner alt for mange som ikke gjorde det og som i ettertid ikke har kommet seg ut av den økonomiske bakevja og som har blitt adskillig tyngre utgift på våre skattepenger pga de måtte ha støtte til ditt og datt i lang, lang tid.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #19 Skrevet 15. mars 2012 Jeg sitter ikke og venter på at nav skal hjelpe meg, har allerede vært på jobbintervju. Problemet er at jeg har angst for å snakke i tlf, og kan dermed ikke ringe rundt. Dessuten begrenser angsten og depresjonen min VELDIG hvor jeg kan jobbe!!! OG det er problemet. Har som sagt vært på intervju til en stilling som passer meg bra ifht angsten også, men den starter ikke før midt på sommeren. Dessuten får jeg ikke beskjed øfr om en måned om jeg har fått den. Har aldri hatt noe problem med å ta tak i livet mitt, men er altså bare 20-30% arbeidsfør pga sterk angst og alvorlig depresjon. Snakket dere om arbeidsavklaringspenger? Om du er så lite arbeidsfør skal det være mulighet for det.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #20 Skrevet 15. mars 2012 Snakket dere om arbeidsavklaringspenger? Om du er så lite arbeidsfør skal det være mulighet for det. Man må ha tjent en viss sum for å skulle ha retten til arbeidsavklaringspenger.. For ca 20 år siden var jeg i samme situasjon og jeg ba om sosial hjelp,men i og med at jeg bodde sammen med søsteren min så fikk jeg ikke et eneste øre..For de mente at hun kunne forsørge meg.Så du har dårlige sjanger til å få penger med dine kriterier.Speiselt ikke når de ser at du har penger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå