Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Endelig mandag, ja... Ja, ja. Selv er jeg hjemme fra skolen og syk.

Men, det er Homsepatruljen på tv i dag, er det ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Huff da, du får ha god bedring. :troest: Det er ikke gøy å være syk. Sambo gav meg sin forkjølelse i forrige uke, jeg stappet innpå med hvitløk, solhatt og noen blåbærpiller som skulle styrke immunforsvaret og jeg slapp heldigvis unna med to dagers øm hals og litt snufsete.

Har akkurat vært en snartur på universitetet, skulle bare diskutere litt med en annen student, vi skal ha en framføring om to uker, så vi må koordinere litt. Handlet litt på veien hjem, skal straks bake gulrotkake og så skal jeg sette på fårikålgryta. Gleder meg sinnsykt, høstens første fårikål. Nam nam!

Endret av Arkana
Skrevet

Takk. Jeg bruker vitaminer og alt det der jeg også, men er fortsatt forkjølet. Har vært det lenge nå, og hadde nettopp et tilbakefall. Har vel vært forkjølet i 3 uker eller noe...

Skrevet

Det var lenge det. Da får vi håpe det snart er over.

Skrevet

Fårikål... :sikle:

Ha en fortsatt flott dag med goood mat :)

Skrevet (endret)

Høsten første fårikål smakte kjempegodt. :sikle: Det blir nok mye av det utover høsten tenker jeg, nispising mens sesongen er i gang. :ler:

Nå er leiligheten vasket og ryddet, har bakt gulrotkake og innen en time er Mamma her hos oss. I morgen må jeg på et testkurs fra 10-12, men så blir det bytur og shopping, gleder meg. :) Håper det ikke regner.

Pusekatten er nesten slitsomt kosesyk. Hun ligger i en time på fanget, og så går det ikke lange tiden før hun skal ha mer kos. Jeg synes det er så herlig at hun kommer på fanget. Da vi fikk henne sa de at den forrige eieren (en kvinne) ikke hadde vært snill med henne, derfor var hun litt redd kvinner og foretrakk menn. Det har vært ganske tydelig hos oss, hun er helt forelsket i samboeren min, og alle menn som kommer på besøk (selv totalt ukjente hun aldri har sett før) blir hun helt betatt av og smyger seg opp i fanget for en kos. Hun har i tillegg vært en veldig lettskremt katt, alle slags lyder og forstyrrelser får henne til å skvette. Men, de siste 2-3 mnd har hun helt forandret seg, nå ber hun faktisk om kos hos meg og selv om vi begge ligger i sofaen foretrekker hun meg. Jeg har jo alltid vært snill med henne, og elsker henne over alt i verden, og jeg skjønner jo at det tar tid for henne å komme over den behandlingen hun har fått, og det er så herlig å se en så stor forandring i personligheten hennes. :)

Endret av Arkana
Skrevet

Fårikål lukter jo kjempevondt! Blergh!

Skrevet

Fårikål! mmmmm, gleder meg så til det blir fårikål!!

Skrevet
Fårikål lukter jo kjempevondt! Blergh!

Ja, det lukter aldeles grusomt (eneste som lukter verre er pinnekjøtt), men smaker heldigvis veldig godt og lukten forsvinner raskt.

Skrevet

Jeg gruer meg allerede til lukten som siver ut i oppgangen og blir hengende igjen i timesvis fordi naboer mekker fårikål. Selv har jeg aldri likt fårikål.

Skrevet

Hei Mylian og Fisken! :vinke:

Har hatt en veldig god dag. Etter en rask forelesning traff jeg Mamma i byen. Vi spiste lunsj på Paleet og gjorde mye shopping, mest klær og bøker, tungt å bære hjem! Vi skal ut i morgen også, siste hele fridagen Mamma har. De to neste ukene er hun på kurs fra 9-5, men vi har jo kveldene sammen.

Skrevet (endret)

Ja, det er kjempekoselig. Har ikke sett henne siden mai, men nå er hun heldigvis her i to uker. Ser fram til å spille spill om kvelden, det gjør vi alltid når vi er samlet.

Kjenner jeg er kjempetrøtt. Ble ikke mange timene søvn i går, måtte jo sitte opp og snakke med Mamma litt, og så måtte jeg opp tidlig i dag pga forelesning. Gleder meg til å sove. I morgen skal vi ta det med ro, spise frokost sammen før vi drar til byen, ingen hast. Mamma har et møte kl. 19 da, men vi ville uansett vært hjemme fra byen lenge før den tid.

Jeg trodde pusekatten ville roe seg litt med selskap i stue, men neida, hun mjauet og herjet i hele natt. Ikke så lett å sove. :roll:

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Ravioli med vegetarfyll (4 pers.)

600 g hvetemel

6 egg

2 rød løk, delt i fire

1 liten håndfull frisk timian

balsamicoeddik

olivenolje

ca 400 g poteter

4 store klumper smør

1 håndfull revet parmesan

salt/pepper

1 håndfull pinjekjerner

For en gulere pasta, bruk to eggeplommer istedet for ett egg. Bland mel med eggene, la hvile i plast ½ time.

Legg løken i en ildfast form og tilsett timian, 12 ss balsamicoeddik og noen gode slunker olje. Dekk med et fuktig bakepapir. Prikk potetene og legg dem på et annet brett. Sett begge i ovnen og stek ved 200 grader i ca 40 minutter (potetene trenger kanskje litt lenger). Avkjøl litt, skrap ut innholdet av potetene, finhakk løken og bland med potetene, sammen med saftene fra stekebrettet. Tilsett 3 klumper smør og parmesan og smak til med salt og pepper. Avkjøl. Form fyllet til klinkekulestore baller. Kjevle ut pastaen og skjær til firkanter. Legg på fyll og lukk igjen. Kok i saltet vann 3-4 minutter. Rist pinjekjernene i litt olje og den siste smørklumpen, til de er gylne. Ta av varmen og tilsett litt balsamicoeddik. Hell raviolien i pannen og bland godt. Server med et ostedryss.

Artisjokk-ravioli (4 pers.)

3 egg + 2 eggeplommer, vispet sammen

en klype salt

1 vispet egg til pensling

3¼ kopp hvetemel

1 liten purre, i tynne skiver

8 små artisjokker

3 ss smeltet smør

salt/pepper

2 ss olivenolje

2 egg + 1 eggeplomme, vispet sammen

¾ kopp revet parmesan

3 ss smør

en klype timianblader

Bland mel med egg og salt og kna til en god deig. La hvile under et fuktig klede.

Rens artisjokkene og del dem i fire båter. Bland artisjokk, purre, halvparten av smøret, salt og pepper i en kjele og la småkok 15 minutter. Kjør til mos i foodprocessor, og rør inn olivenolje, egg og parmesan.

Kjevle deigen til 2 tynne ark og pensle med egg. Legg ½ ts med fyll 5 cm fra hverandre over det ene arket. Legg det andre pasta-arket over og klem godt rundt hver bit med fyll. Skjær ut firkanter rundt fyllet og kok i lettsaltet vann til de flyter opp. La renne av seg og server med smeltet smør smakssatt med timian.

Urtefylt ravioli med salviesmør (4 pers.)

300 g hvetemel

3 egg

3 ss olje

250 g ricotta

2 ss revet parmesan

2 ts hakket gressløk

1 ss hakket bladpersille

2 ts hakket basilikum

1 ts hakket mynte

200 g smør

12 friske salbieblader

Bland sammen mel, egg og olje. Kna godt, dekk med plast og la hvile 30 minutter.

Bland ricotta, parmesan og urter. Smak til. Kjevle ut deigen til 2,5 mm tykkelse. Lag fire pastaplater, to av dem en tanke større enn de andre, som dekkes med kjøkkenhåndkle. Legg den ene av de mindre platene på bordet. Fordel toppede teskjeer av fyllet med 5 cm avstand på platen. Pensle litt vann langs skjærelinjene mellom fyllet. Legg en større plate over og klem godt ned langs skjærelinjene. Skjær opp med en kakspore eller kniv. Gjenta med resten av deigen og fyllet.

Smelt smøret uten å røre i det. Hell forsiktig det klarede smøret i en ren kjele og kast det hvite skummet. Varm det forsiktig opp og tilsett salviebladene. Kok dem sprø, men ikke brune. Ta opp bladene og la renne av på kjøkkenpapir. Kok raviolien i lettsaltet vann (ikke fosskokende, da vil putene sprekke) i 5-6 minutter. Topp med salviesmør, salvieblader og revet parmesan.

Endret av Arkana
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...