Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du studerer til å bli psykolog eller?

Det ahr jeg også lyst til..

Vet du om det holder med generell studiekompetanse, eller må man ta ekstra fag?

:klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, skal bli psykolog. Du trenger ikke annet enn generell studiekompetanse. Grunnfag er åpent for alle, men skal du videre på profesjonsstudiet må du ha A på grunnfag + ex. phil/ex. fac.

Skrevet

:sikle:

Skulle ønske oppskriftene dine lagde seg selv når jeg hentet de opp på skjermen min.....

Har du noen psykologisk løsning på det til meg :wink:

Sånn rent bortsett fra at det er mat tid, da...

Ha en fin kveld!

Skrevet
Du kan få chili som er veldig mild' date= da klarer du fint å ha 2 i. Og så kan du ha dem kruttsterke og da holder det lenge med en bitteliten bit. Ikke alle butikker er flinke til å merke chiliene sine godt nok, så det er greit å prøve seg fram.

Min var helt klart sterk! (Kjøpt i Sverige) Det sved i fingrene, men det ble veldig godt da! Nå har jeg verdens beste samvittighet da har vært på spinning igjen for første gang etter sommeren. (Kan mai kalles sommer..?!) Ha en fin kveld!

Skrevet
Jepp' date= skal bli psykolog. Du trenger ikke annet enn generell studiekompetanse. Grunnfag er åpent for alle, men skal du videre på profesjonsstudiet må du ha A på grunnfag + ex. phil/ex. fac.

:o

A er jo svinevanskelig å få!

Skrevet

Ja, det er det. Særlig i psykologi og andre samfunnsvitenskapelige fag. Der matnat'erne får A'er på rad og rekke må vi streve som bare rakker'n. Veldig mange bruker alle tre eksamensrundene sine på grunnfag for å klare karakterkravene (vanligere før når det var tallkarakterer, litt lettere nå) til profesjonsstudiet.

Skrevet

Og ordentlig artig blir det når manhar fått A, men likevel ikke kommer inn pga loddtrekning ( i Oslo)....

Skrevet

Ja, det må være så surt. Man har jobbet seg til en A og så hjelper det ikke. Og med loddtrekning har man jo ingen innflytelse på resultatet, det må være frustrerende. Hadde det enda gått på karakterer kunne man jo "bare" prøvd å forbedre den, i det minste noe man kan gjøre selv. Og med alle disse harde kravene så klager de likevel på mangel på psykologer. :evil:

Skrevet

God morgen Arkana :vinke:

Du er heldig som allerede går på profesjonsstudiet! Psykologstudiet er et av studiene jeg kunne tenkt meg å begynne på, men kjedelig at det har blitt loddtrekkning osv nå, da hjelper det jo ikke med høye karakterer engang. Dessuten har det blitt så store kull på grunnfag at det ser ut for at det er vanskelig å organisere for de som skal det. Studerte det i Bergen i fjor, det var over 1000 studenter ved skolestart, langt fler enn de egentlig hadde plass til. :-?

Skrevet

Ja, føler meg ganske heldig, men det har jo vært et strev også. Jeg har studert i England, og ventet på plass i Oslo i flere år før jeg nå endelig fikk det. Veldig frustrerende å bare måtte vente, ingenting jeg kunne gjøre selv, jeg hadde jo klart alle kravene, bare trengte en plass. Jeg tok deler av grunnfag i Oslo for mange år siden, da var vi 700. 36 får plass på profesjonsstudiet. Selv om mange på grunnfag ikke vil videre på profesjonsstudiet men bare ta grunnfag psykologi som en del av en annen grad så er det likevel knallhardt å komme videre.

Skrevet

Hørte det var over 1000 i Bergen i fjor ja, sprøtt. I år er vi 850 stk som hadde over 4.3 i snitt fra vgs. Med slike grenser så er det mange som ikke får en sjangs engang, men det funker for meg! Fadderen min hadde bare A'er, og ikke typisk 'studentnørd', så det er slett ikke umulig. Om man ikke kommer videre pga loddtrekning har man fortsatt karakterene, og kan søke neste gang ;) Vel, jeg skal prøve så hardt jeg kan. Det er vel mellom 100-200 søkere til profesjon her i bergen, så man kjemper ikke mot 1000 stk akkurat. Nei, de får jammen ta å utvide studieplassene snart!

Skrevet

Skal si dere er flinke til og jobbe :D

Dessuten er det god plass i norge til flere, gode psykologer.

Skrevet (endret)

Ja, flere plasser er absolutt nødvendig.

I dag hadde jeg testkurs i WISC (intelligenstest for barn). Det tilhører egentlig 3. semester (jeg er på 5.), men jeg lærte ikke dette i England, så det må jeg ta. Det er heldigvis bare noe man skal møte opp på, ingen eksamen eller slikt. Det som slo meg der jeg satt var hvor umodne disse studentene var i forhold til de på mitt kull. De satt og pratet og tullet, uff'et og akk'et seg gjennom hele forelesningen. Det var helt forferdelig. Helt tydelig at ett lite år kan gjøre stor forskjell i modenhet! :overrasket:

Endret av Arkana
Skrevet

Selv er jeg ganske skeptisk til intelligenstester, sånn generelt. Jeg mener, intelligens er jo egentlig så mangt!

Skrevet

Alt til sin tid. Poenget med en intelligenstest for barn er ikke tallet man ender opp med, men å fange opp evt problemer/læringsvansker. Barn går ikke gjennom slike tester sånn uten videre, det er først når foreldre/lærere mistenker at noe ikke er som det skal.

Skrevet

Høres ut som et spennende studie!

Gleder meg jeg, men det spør om jeg får gode nok karakterer, da.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...