Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Førsteklassingene hos oss må også ha svinedyre bøker. Derfor skal jeg selge mine, slik at jeg får penger - og den som kjøper bøker til halv pris.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke førsteklassing jeg da, men synes bøkene har vært like dyre bestandig. Det er ran på høylys dag nesten, selv med studielån er det ikke alle som kan la tusenlappene fly på bøker, men man må jo bare. Jeg kunne nok solgt mine tidligere pensumbøker, men jeg klarer ikke å kvitte meg med bøker, dessuten kommer jeg garantert til å få bruk for dem senere.

Skrevet

Jeg låner de aller fleste bøkene på biblioteket, jeg...

Skrevet

Jeg liker ikke biblioteket. Slitte bøker som må leses innen en tidsfrist, jeg bare må eie bøkene selv. En noe dyr hobby kan du si, men sånn er det bare. :roll:

Skrevet

Og det tør du si til en bibliotekar? :tunge1:

Skrevet
Og det tør du si til en bibliotekar? :tunge1:

Bare såvidt! :ler: Jeg var ivrig bruker av biblioteket mens jeg gikk på barneskolen, vant til og med et par bøker i konkurranser og slikt. Men ettersom jeg ble eldre, fikk mine egne penger og ble mer og mer glad i bøker (i tillegg til å ha en mor som samler på bøker, hver eneste ledige vegg i huset deres er fylt med bokhyller), ble det mer spennende å eie dem selv. Det er noe med lukten av nye bøker, skrive navnet sitt i dem, se på dem i bokhyllen, kunne lese dem igjen og igjen og igjen. Ja, jeg trenger vel ikke beskrive en slik glede for en som jobber med bøker. :wink: Jeg har faktisk lånekort på Deichmanske, men husker ikke sist jeg var der, må ha vært rett etter at jeg flyttet til Oslo. Filmer har jeg faktisk ofte tenkt jeg kunne låne, for det er jeg sjelden interessert i å se mer enn én gang, men jeg kommer meg liksom aldri dit da. :roll:

Skrevet

Hei! :D

Jeg heter Fisken.

HVa heter du?

Skrevet (endret)

Hei Fisken, jeg er Arkana jeg. *hilser pent*

I dag har jeg ikke forelesning før kl 14, liker egentlig ikke å ha forelesning så sent, føler at tiden før den bare er ventetid. Må passe på klokka osv osv. Sambo og jeg har akkurat våknet, siden han jobbet litt ekstra i går sov han litt lenger i dag. Det var koselig. :) Lurte på om jeg skulle dra innom Akademika før forelesningen (de er stengt etterpå), men det er sikkert like fullt der som i går. Jeg begynner kl. 10 i morgen, så kanskjeg jeg tar en tur kl. 9 straks de har åpnet.

Endret av Arkana
Skrevet

hilser pent tilbake*

God morgen! :D

HVa er akademika?

Skrevet

Akademika er bokhandelen på Blindern, beste utvalget av fagbøker/pensum. Men nå, rundt studiestart, er det milevis med kø der inne. Jeg fikk nå kjøpt to bøker i går, og stod i kø "bare" 10-15 minutter. Får se om jeg gidder prøve meg i dag, det er liksom ikke det helt store å presse seg fram mellom bokhyllene.

Skrevet

God morgen MarianneE! :vinke: :-)

Skrevet

Man kan da lese biblioteksbøker om og om igjen også, det er bare å låne dem på nytt. :)

Skrevet

Kom til å tenke på en ting. Du har ikke tilfeldigvis liggende noen oppskrifter på skotsk pai? Har funnet et par på internett, men det blir ikke helt bra...

Skrevet

Hmmm, det eneste jeg har er vel Shepherd's Pie, men den er til gjengjeldt knallgod.

675 g kvernet lammekjøtt

30 ml olje

3 finhakkede løk

3 gulrøtter i biter

4 selleristenger i biter

½ ts timian

½ ts rosmarin

½ ts kanel

25 g hvetemel

1 ss tomatpuré

2-3 glass rødvin

200 ml kraft

salt/pepper

10 ml worcestershire saus

900 g hjemmelaget potetmos, med egg, uten smør

Stek lammet i olje. Ikke hakk for mye, la kjøttet danne relativt store biter. Tilsett salt og pepper underveis. Hell av overflødig væske. Stek grønnsaker og krydder i 5-6 minutter. Tilsett tomatpuré, kjøttet og bland godt. La putre noen minutter. Tilsett vinen, ½ glass av gangen, og la redusere 3/4. Rør inn mel, og til slutt worcestershire saus. Hell over kraften og la småkoke 1-1 ½ time. Hell over i en ildfast form, bre over potetmosen, og pensle med smeltet smør. Stek ved 200 grader i 35-40 minutter, eller hvis ingrediensene fremdeles er varme bare plasser under grillen i noen minutter.

Skrevet

Da er dag 2 over og det gikk også veldig bra. Det var litt færre folk på Akademika i dag, så jeg fikk kjøpt psykiatri-boken min. Derimot kan jeg ikke få kjøpt kompendiet uten ID-kort, så det får vente litt. Nå ringte sambo og han er på vei hjem, så dte blir vel middag snart. Treningen (taekwondo) begynner igjen i kveld, så han har bare et par timer på seg. Til jul får han rødt belte. :-)

Skrevet

Takk skal du ha, men det var ikke helt det jeg var ute etter. Får eksperimentere litt mer kanskje, så kommer jeg vel frem til noe. Skal dele med deg om jeg finner en bra oppskrift :)

Skrevet

Ja, gjør det, alltid interessert i nye oppskrifter. Jeg søkte på scottish pie på Google og fikk opp en masse, kanskje noen av dem høres spennende ut? Jeg har forresten en del oppskrifter på pai. Det står bare at de er britiske, men jeg vet ikke om de er akkurat skotske eller om de er engelske. Hvis du sier litt om hva slags ingredienser du ser etter så kan jeg legge ut noen av dem.

Skrevet
Denne er vel det nermeste jeg har kommet smaken slik den er når man får kjøpt disse paiene i Skottland. De er ganske små, med lokk, og skallet er ganske hardt. De tradisjonelle inneholder sauekjøtt, men jeg er på jakt etter den riktige kryddringen for å få samme smak som det er på de man får kjøpt på lokalbutikken der mannen min pleide å være på sommerferie da han var barn :wink:
Skrevet

Hadde jeg hatt rabarbra skulle jeg ha laget rabarbrapai.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...