Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hilsen tilbake til alle som hilste siden i går! Trist med naboen ja, kommer til å savne de små pratene våre. :sad:

I dag er nok en strålende solskinnsdag. Vi skal på kino i kveld, skal se Stepford Wives, og så skal vi spise ute mens vi først er der. Blir vel Peppes eller noe sånt. Får dra fram koffertene fra kjelleren i kveld og begynne å pakke tenker jeg. :)

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

And i karri (4 pers.)

1 kg andebryst

3 løk

4 pressede hvitløksfedd

3 friske røde chili, uten frø

1¼ dl eddik

1 ss revet ingefær

1 ss malt koriander

3 ts malt spisskummen

2 ts gurkemeie

1 ts salt

½ ts sukker

3¾ dl hønsebuljong

Skjær andekjøttet i 1,5 cm strimler. Kjør ½ løk sammen med hvitløk, chili, eddik og ingefær i kjøkkenmaskin. Ha over i en bolle med koriander, spisskummen, gurkemeie og salt. Rør kjøttstrimlene rundt i krydderblandingen, dekk til og la stå i kjøleskap over natten. Skjær resten av løken i skiver og fres det mykt i olje. Tilsett kjøttet sammen med marinaden, sukker og hønsebuljong. La surre med lokket halvveis over i 40 minutter. Fjern fettet som danner seg på overflaten av retten. La stå i kjøleskapet over natten. Resten av fettet er lett å fjerne når det har stivnet. Retten varmes opp før servering.

And med appelsinsaus (4 pers.)

4 andebryst

salt/pepper

noen kvister frisk rosmarin

3 dl ferskpresset appelsinsaft

½ dl rosiner

½ dl crème fraîche

appelsinskall

Tørk av og finplukk skinnet på anden og riss skinnsiden i rutemønster. Del hver andebryst i to stykker. Rist dem med skinnsiden ned i tørr stekepanne i 7-8 minutter. Dryss over salt, pepper og rosmarin. Snu og stek 7-8 minutter på den andre siden. Ta ut kjøttet, hold det varmt og vask pannen. Ha i appelsinsaft, rosiner, crème fraîche, salt, pepper og appelsinskall og kok under omrøring i 4-5 minutter. Server med kjøttet og gjerne ris til.

Andesalat (4 pers.)

1 salathode, delt i separate blader

2 sjalottløk, i tynne skiver

4 hakkede vårløk

1 selleristilk, i tynne skiver

5 cm agurk, delt i strimler

125 g bønnespirer

200 g hermetiserte vannkastanjer, i skiver

4 andebryst, stekte og delt i skiver

appelsinskiver til pynt

3 ss fiskesaus

1½ ss limesaft

2 knuste hvitløksfedd

1 rød chili, finhakket

1 grønn chili, finhakket

1 ts brunt sukker

Bland salatbladene med sjalottløk, vårløk, selleri, agurk, bønnespirer og vannkastanjer. Fordel utover et serveringsfat. Arranger andeskivene over. Hell fiskesaus, limesaft, hvitløk, chili og sukker i en kjele og varm opp under omrøring. Drypp dressingen over salaten og server med en gang.

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg har akkurat sett at Sim2 kommer 17 september istedet for 25 oktober! :hoppe: Hvordan skal det gå med studiene mine dette semesteret? :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Huff da, så trist og høre om naboen din. Og så leit at han døde alene :-( Håper han ikke har ligget der så veldig lenge da.

Kos deg ute i kveld da og på kino. Har ikke sette Stepford wifes men jeg har veldig lyst til å se den. Må få høre hvordan den var da :)

Skrevet

Nå er vi tilbake. Filmen var fin den, mange morsomme øyeblikk. Anbefales. :-)

Jeg er hekta på River Cottage-serien på Discovery, nå skal jeg se opptaket fra dagens episode. :)

Skrevet
Jeg er hekta på River Cottage-serien på Discovery' date= nå skal jeg se opptaket fra dagens episode. :)

Du er ikke den eneste som er hekta på den serien, min kjære Berilac er også det. Så nå skal vi se dagens episode på opptak snart vi også.

Skrevet (endret)

Du er ikke den eneste som er hekta på den serien, min kjære Berilac er også det. Så nå skal vi se dagens episode på opptak snart vi også.

Så morsomt at det er flere av oss. Jeg har sånn sansen for hovedpersonen, han er morsom og trivelig. Spennende å se alt som må gjøres og så liker jeg selvsagt matlaging, skjønt mye av det er enten ekkelt eller veldig underlig. :ler:

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Lørdag, travel dag i dag. Kjenner jeg er stuptrøtt etter at vekkerklokka ringte kl. 9. Om ikke så lenge skal vi kjøre vår lills pus til kattepensjonatet hvor hun skal tilbringe den nærmeste uken. Jeg liker ikke å forlate henne der, men det er eneste utvei. :sad: Ingen kan passe henne, og katteeiere må jo også på ferie. Trøsten er at jeg vet hun får det godt der, og at de tar vare på henne. Etterpå kjører jeg sambo hjem før jeg drar til en venninne. Hun er på leilighetjakt og vi skal på 3-4 visninger i dag. Det ser jeg fram til, visninger er gøy. ;) Og så er det middag og pakking før noe jeg håper blir en tidlig kveld. Vi må opp i 6-7 tiden i morgen. :Gjesp: Håper jeg klarer å sove litt på flyet, men det er vel heller tvilsomt.

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Sopp og løksuppe (2 pers.)

1 ss smør

400 g fersk sopp i skiver

1 hakket rød løk

1 purre i skiver

2-3 ss hvetemel

4,5 dl melk

3 dl buljong

salt/pepper

Stek sopp og løk i smør. Dryss over mel, spe med melk og buljong og la suppen småkoke i 5 minutter. Smak til med salt og pepper. Tilsett gjerne et par ss snøfrisk for en fyldig suppe.

Sopp og nøtte-smuldrepai (6 pers.)

350 g sopp, i skiver

350 kastanjesopp, i skiver

4 dl grønnsaksbuljong

4 ss smør

1 stor finhakket løk

1 knust hvitløksfedd

60 g hvetemel

4 ss kremfløte

2 ss hakket persille

salt/pepper

90 g havregryn

90 g sammalt hvete

30 g malte mandler

30 g finhakkede valnøtter

60 g finhakkede usaltede pistasjnøtter

1 ts tørket timian

90 g smør

1 ss fennikelfrø

Legg sopp og buljong i en kjele og kok opp. La småkoke under lokk 15 minutter. Sil av og ta vare på kraften.

Fres løk og hvitløk mykt i smøret, rør inn mel og la frese 1 minutt. Ta av varmen og visp gradvis inn kraften. Varm opp under omrøring til sausen tykner. Rør inn sopp, krydder, fløte og persille og hell i en ildfast form.

Bland sammen havregryn, mel, nøtter, timian og krydder. Smuldre inn smøret. Dryss over formen, dryss over fennikelfrø og stek ved 190 grader i 25-30 minutter.

Sopp og valnøtt-pizza (2-4 pers.)

pizzabunn m/tomatsaus

125 g kremost

1 ss hakkede urter, gjerne persille, oregano og basilikum

250 g blandet sopp, gjerne østerssopp, shiitake og champignon

¼ ts fennikelfrø

30 g grovhakkede valnøtter

45 g roquefort

Legg klatter av kremosten over pizzabunnen. Dryss over urtene. Skjær soppen i skiver og stek den sammen med fennikelfrø i litt olje noen minutter. Fordel over pizzaen sammen med valnøtter. Smuldre ostene over og drypp olivenolje oppå. Salte og pepre. Stek ved 200 grader i 18-20 minutter.

Sopp-risotto (4-6 pers.)

20 g tørket steinsopp (porcini)

1 liter hønse- eller grønnsakbuljong

100 g smør

640 g små champignon i skiver

3 knuste hvitløksfedd

¼ dl tørr hvit vermuth

1 finhakket løk

450 g arborioris

150 g revet parmesan

Legg steinsoppen i bløt i ½ liter varmt vann i 30 minutter. La soppen renne av, ta vare på væsken. Hakk soppen. Sil soppvannet gjennom en fin sikt ikledt kjøkkenpapir. Ha buljongen og soppvannet i en kjele og kok opp. La småkoke under lokk. Varm 1 ss olje og 40 g av smøret og fres all soppen og hvitløken. Stek 10 minutter. La småkoke på svak varme i 5 minutter. Skru opp varmen, tilset vermuth og kok 2-3 minutter. Sett kjelen til side.

Varm opp 1 ss olje og 20 g smør og fres løken myk. Rør inn ris. Tilsett 1,25 dl buljong og kok til den har fordampet. Tilsett buljong under omrøring, litt etter litt, i 20-25 minutter. Ta av platen og rør inn sopp, parmesan og resten av smøret. Smak til med salt og pepper.

Endret av Arkana
Skrevet

Morn, morn :)

Pus får det sikkert kjempefint! :klem:

Skrevet

Gratulerer med overstått!! Her følger man med ja! :oops: Det skulle gått an å søke i denne kokeboken din, for jeg trenger bakt potet oppskrift akkurat nå ;)

Skrevet

God helg og god tur til England (London?). :klem:

Skrevet
Gratulerer med overstått!! Her følger man med ja! :oops: Det skulle gått an å søke i denne kokeboken din' date=' for jeg trenger bakt potet oppskrift akkurat nå ;)[/quote']

Bakt potet-oppskriftene ligger på side 9. :)

Annonse
Skrevet (endret)

Nå er pusen vel plassert. Hardt å forlate henne, men forhåpentligvis vil hun vel til slutt forstå at vi alltid kommer tilbake. Så har jeg vært på tre visninger med en venninne. Den første leiligheten var så stygg og slitt at den var uaktuell. Den andre var perfekt, men såpass dyr allerede at den helt klart vil gå så langt over takst at hun ikke har råd til den. Den andre var veldig sjarmerende og flott, et par minus, men jeg tror kanskje hun kommer til å by på den likevel.

Det var sinnsykt varmt å kjøre rundt i dag. Kjente jeg ble svett både her og der. :roll:

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Da er koffertene pakket og plantene vannet. Burde egentlig lagt meg nå siden vi skal opp kl 6, men det er nok uråd å få sove så tidlig. Jaja, skal surfe litt på nettet og så se litt på TV. Tro om jeg får KG-abstinenser denne turen. Vi får se. Dette er i allefall siste dagbokinnlegg til jeg kommer tilbake. So long. :)

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg ville bare stikke innom og takke for mange hyggelige hilsener og innlegg i dagboken min. Jeg setter veldig stor pris på den omtanken du viser!

:P

Carpe Diem

Skrevet (endret)

:Gjesp: :Gjesp: :Gjesp:

Sannelig klarte jeg ikke å skrive et innlegg til før vi drar. At det går an å være så trøtt, hvis jeg tipper på 3 timers søvn i natt da har jeg tatt godt i. :forvirret: Når jeg i tillegg har fått lite søvn de to nettene før også, ja da er det ikke greit. Kjenner jeg kunne sove stående. Regner med det blir dupping både på bussen og på flyet. :Gjesp:

Endret av Arkana
Gjest Anonymous
Skrevet

Du har vel reist nå, men du får ha en riktig så god tur :P

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...