Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)


Arkana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Godt å være i barndomshjemmet mitt! Nå kan julen virkelig begynne. Det var en litt ubehagelig flytur i går da. Det var skikkelig turbulens over Trondheim og mesteparten av veien nordover og det blåste 50 knop ved landing og det ristet vanvittig og jeg var et øyeblikk redd vi skulle blåse av banen. Etterpå sa de at det var akkurat på grensen av hva de turte å prøve på. Huff, for en som ikke er så glad i fly var ikke det noe gøy. Men, vi kom nå ned og 1 times busstur etterpå var vi hjemme. Det ble sent i seng, så jeg var trøtt i morges. Vi har vært ute og handlet masse mat og snacks til julen og jeg kjente det godt i bena når vi kom hjem. Nå skal broren min ut til noen kamerater, Mamma og jeg skal spise hjemmelaget brokkoli- og skinkepai og spille Carcassonne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ikke et fnugg sne her (eller, det snedde 2 mm i morges da) og faktisk varmere enn i Oslo. Hvit nordnorsk jul du liksom! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Du får trøste deg med at det er ikke noe snø her heller.

:ler:

Samboeren min feirer med sin familie i Stavanger, han har selvsagt ikke sne han heller, men det er han jo vant til da. Det høres i grunnen litt trist ut, men man trives vel med det man er vant til. Jeg leste nylig at Stavanger faktisk aldri har vinter (definert som minusgrader et helt døgn).

-----------------------------

Nå har vi akkurat spist middag. Litt sent ja, men å komme hit i julen er som å komme til en annen verden. Mamma tar seg fri fra alt arbeid (hun er selvstendig næringsdrivende) og vi er oppe til 3-4-5 om natta/morgenen og sover lenge. Vi spiser når vi er sultne og gjør ellers akkurat det vi har lyst til, som vil si mye skravling og latter, spilling o.l. Det føles helt merkelig ut å dra tilbake til Oslo etterpå og "måtte" snu døgnet igjen.

Nå skal jeg straks i gang med første bakerunde for denne julen. Jeg skal lage pepperkakedeig (den skal hvile til i morgen) og så skal jeg bake brune pinner og kransekakestenger, de to kakesortene som går raskest. I morgen baker jeg ut pepperkakene og pynter dem, og så skal jeg bake kokosmakroner og broren min vil lære å lage fyrstekake så han tar seg nok av det meste der.

Juletreet ble tatt inn i kjelleren nå, etter å ha stått ute siden det ble kjøpt. I morgen kveld settes det opp i stua og pyntes. Det blir koselig!

Jeg savner samboeren min faktisk, selv om det er under et døgn siden jeg så ham sist. Han er i familieselskap hos en tante i kveld, men jeg håper han ringer når han kommer hjem så jeg får høre stemmen hans. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det snør, det snør.

Tiddelibom.

Det er det det gjør.

Tiddelibom.

Nå snør det mye mer enn før.

Tiddelibom, og huttemegtu.

Ja, her sner det altså! Det ble hvit jul likevel. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en fin julaften! Vi har spilt og kost oss, vært på kirkegården og tent lys på gravene, spist masse god mat og fått mange fine gaver. Jeg fikk bl.a. en hel haug bøker, ny stekepanne, gavekort (på kjøpesenter og hos frisør), penger og DVD'er. Og de andre ble glade for sine gaver også. Nå har vi spilt litt til og de andre ble så trøtte at de er på vei for å legge seg. Jeg er ikke riktig trøtt enda (stod opp kl 13) så jeg skal lese litt eller se på en av DVD'ene jeg fikk tenker jeg.

I morgen er det den store julemiddagen med kalkun og hele pakka, så det blir mye matlaging, men det er vel verdt det.

Det er virkelig fint med all sneen ute. Når jeg tenker på regnet og vinden som møtte oss da vi landet på torsdag, og på lille julaften kom det masse på en gang. Det må være hvit jul for at jeg skal få den rette stemningen. Jeg håper pusene mine har det bra alene hjemme, men venninnen min som var innom dem i går sendte en SMS om at de hadde det fint. De er alene i dag, men hun skal se til dem i morgen igjen. Så er de alene den 26, og den 27 kommer naboen hjem og ser til dem hver dag. Håper de har likt å ha selskap når vi ikke er der. Den eldste katten vår er jo vant til å være helt alene, og selv om de ikke er bestevenner håper jeg de setter litt pris på hverandre likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:Gjesp: Seks timers søvn ble det i natt. Ikke mye når jeg trenger 10 timer, og det har jeg fått så lenge jeg har vært her også. Men i morges gikk det altså ikke. Etter å ha spilt flere runder Elfenland og Carcassonne gikk vi alle i seng kl 4 (jada, å være her hos Mamma til jul er som å entre en annen verden. Ingenting som skjer utenfor huset er interessant, vi står opp når vi våkner og legger oss når vi er trøtte. Vi spiser når vi er sultne og skeier ut med mengder av julekaker, sjokolade og snacks. Vi spiller uendelige runder av spill og ser på filmer og har det ellers gøy. Akkurat sånn det skal være i julen. :-D). Uansett, i seng kl 4, sovnet etter litt lesing og våken kvart på 11.

Nå er jeg kjempesulten, og har veldig lyst på frokost. Tenkte jeg kunne vente til de andre står opp, så setter vi fram koldtbordet og spiser sammen. Koldtbordet er det samme vi spiser til kvelds/sen middag på julaften (etter gaveåpning) og det følger oss som frokost og kveldsmat hele romjulen. Kjempegodt med nystekt brød, julepostei, spekeskinke, fenalår, juleskinke, gode salamier, Mammas hjemmelagede rødbetesalat, min hjemmelagede potetsalat, røkelaks, hjemmelaget majones, forskjellige gode oster... :sikle: *romle i magen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis god aktivitet i A-E dagbøkene, har jo skrevet hver dag den siste tiden og likevel må jeg hente dagboken fram fra side 2 hele tiden. :forvirret:

Våknet halv ti i morges (la meg halv fire) og ble sur fordi jeg for andre natt på rad bare hadde fått 6 timers søvn. Men jeg nektet å stå opp og sitte mutters alene i stua, så jeg la meg til rette med boka og til slutt må jeg ha sovnet for da jeg slo opp øynene var klokka 15. Har spist kransekake og brune pinner til frokost. :sjenert: Mamma var oppe hele natt så hun har gått og lagt seg og er ikke sulten, så jeg og broren min spiser fra koldtbordet til middag. Og vi har kalkunkjøtt igjen så jeg tror jeg lager meg en sandwich med nystekt brød, kalkun, hjemmelaget majones og annet snadder. Romjulsmiddagene her i huset pleier uansett å være litt tilfeldige, alt etter hva vi har lyst på. I morgen tror jeg vi lager pizza.

Om ikke så lenge skal jeg på besøk til en venninne jeg ikke har sett på to år. Vi treffes stort sett bare i julen siden hun fremdeles bor her og jeg bor i Oslo, men i fjor jul rakk vi ikke noe treff dessverre. Jeg er spent på alt "sladder" om alle de vi kjente før og gikk på skole med, og det blir hyggelig å se henne.

I morgen er altså siste hele dag før jeg reiser tilbake igjen. Har jo mye av fredagen da, flyet går ikke før rundt 20, men med over 1 times tur med flybussen må jeg vel starte hjemmefra halv seks eller noe sånt. Det er et helt prosjekt å reise fram og tilbake. Det tar omtrent 6 timer fra vi går ut døra det ene stedet til jeg kan gå inn døra det andre. Samboeren min derimot har en fillete 50 minutters flytur fra Sola, og han har ingen timestur med flybussen, de bor så nært at det bare tar 10 minutter å kjøre. Jeg kommer fra en helt annen verden. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel kjempekoselig å treffe ei gammel venninne, alltid morsomt å høre på sladder om hvem som er sammen, fått barn, blitt gift, skilt... :ler: Er jo endel som kan skje i løpet av etpar år :)

Er ganske klart at du kommer fra nord-norge ja, er noen kaffekok til nærmeste flyplass/tettsted/by/nabo vanligvis :ler: Du får ha god tur hjem på fredag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag drar jeg hjem til Oslo igjen. :) Gleder meg til å se samboeren min og pusene igjen. Flyene våre lander med en halvtimes mellomrom og så kjører vi som vanlig sammen fra Gardermoen. Håper det ikke er noe trøbbel med bagasjeutleveringen slik det har vært de siste dagene.

Sovnet ikke før 7 i morges! :gjespe: Og stod opp kl 12 slik at jeg får noen timer med familien før jeg drar. Men, nå er jeg sulten og skal spise frokost, må nyte koldtbordet mens jeg ennå er her. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...