Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)


Arkana

Anbefalte innlegg

Oi, Arkana, dette må ha vært utrolig skremmende!

Men det ser ut til at du tar det med godt mot og er positiv, og i alle fall etter mitt syn er det definitivt noe av det viktigste som må til for å takle situasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:overrasket: Her har du vaert kjempesyk ogsaa har jeg ikke engang oppdaget det foer naa! :flau:

Maa du ta insulin i sproeyteform? Er det ekkelt/vondt? Har du maattet endre paa det du spiser?

Dette var jo ikke koselige nyheter, men med oppfoelging og god behandling saa er visst diabetes til aa leve med, har jeg inntrykk av?

Godt du er tilbake i god gjenge, hvertfall. Oensker deg en fin helg!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maa du ta insulin i sproeyteform? Er det ekkelt/vondt? Har du maattet endre paa det du spiser?

Jepp. Det er ikke vondt i det hele tatt faktisk. Nålene er veldig tynne og bare 5 mm lange, du kjenner dem ikke engang.

Siden jeg har type 1 diabetes står jeg friere når det gjelder kosthold, og kan i utgangspunktet spise hva jeg vil (bare jeg regulerer insulininntaket), men bør jo selvsagt unngå for store blodsukkersvingninger. Foreløpig har jeg ikke trengt å gjøre nevneverdige endringer, bortsett fra at jeg må passe på å ikke gå for lenge mellom måltidene. Jeg bør selvsagt ikke spise for mye sukker da, men det er på en måte det store bildet som teller. Jeg blir ikke syk om jeg spiser en hel plate sjokolade i dag eller neste lørdag, men hvis jeg spiser en hel plate sjokolade hver dag vil jeg til slutt få problemer.

Lillebroren og nevøen til samboeren min har også type 1 diabetes og lever helt som normalt, så jeg regner med det går helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puh, det tar sin tid å komme seg etter et slikt sykehusopphold. I går var det to uker siden jeg ble utskrevet og jeg er fremdeles ikke 100%. Foreløpig er det mest energien som ikke er helt på topp, i tillegg til at jeg fremdeles er øm der jeg har hatt venekateter og arteriekran, men det er betydelig bedre i allefall. I morgen kommer en venninne på besøk og vi skal spise taco og skravle. Hun skulle egentlig kommet på besøk dagen etter at jeg ble så syk, men det ble jo selvsagt avlyst.

Ellers ser det ut til at samboeren min bytter jobb. Han ble headhuntet og var på intervju (som måtte flyttes to ganger, først fordi han hadde matforgiftning og andre gang fordi jeg var syk) før han fikk tilsendt et tilbud. Han skal jobbe med et spennende prosjekt og han får 110-150 000 mer i lønn! Og i tillegg får han jobbe med et par tidligere kollegaer fra firmaet han jobber i nå, så dette kunne han ikke si nei til. Det eneste negative er at han for bare et par måneder siden begynte på et stort og langvarig prosjekt for firmaet, hvor han også ble håndplukket av de han er leid ut til, så jeg tror ikke de vil bli så glade når han forsvinner så fort. Men, sånn er det bare. På en måte er det litt vemodig også. Han har jobbet i firmaet like lenge som vi har vært sammen. Hadde ikke han hatt jobbintervju hos dem den dagen hadde ikke vi truffet hverandre.

Vi har forresten kjøpt to julegaver allerede. Det var høyst uplanlagt, og helt ulikt oss. Vi var på SmartClub og så tilfeldigvis noe som min samboers svigerinne ville like, så da kjøpte vi det like godt. Og da samboeren min var i Riga kjøpte han noe til storebroren. Men bortsett fra dem har vi ikke den ringeste anelse hva noen skal få. Jo, svigerfar fortalte nylig at den trådløse telefonen deres var ødelagt så vi tenkte at når det nærmer seg jul skulle vi sjekke med lillebroren om de har kjøpt en ny selv og hvis ikke får de en ny til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her har det skjedd litt av hvert siden sist jeg var her!!

Men, kjempebra å høre at det går bra med deg, og at du er ved godt mot :)

Eksen min hadde diabetes 1, og han levde stort sett som normalt, men han var ikke så flink til å regulere blodsukkeret da, så han fikk en del følinger. Etterhvert lærte jeg å kjenne han så godt at jeg så at han var lav i blodsukkeret før han gjorde :ler:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er det en stund siden jeg oppdaterte her. Alt er egentlig bra, bortsett fra at energinivået ikke er på topp. Skal til røntgen på tirsdag, for å sjekke at alt er bra siden jeg fikk lungebetennelse da jeg var så syk, men siden jeg føler meg bra tror jeg nok alt er i orden.

Mamma er her igjen. Hun kom tidligere i dag og vi spiste lunsj sammen i byen, nå er hun på møte og når hun kommer hit kommer broren min også og så skal vi alle spise lasagne og kose oss (og sikkert spille Carcassonne også). Hun reiser i morgen ettermiddag igjen, så det er bare en snarvisitt. Men nå er det jo snart jul så da ser jeg henne igjen om bare noen uker.

Forøvrig blir det ikke noe bytte av jobb for samboeren min. Da firmaet hans hørte at han skulle bytte jobb kom de med et enda bedre lønnstilbud, 200 000 mer i lønn! :hoppe: Han er tydeligvis en dyktig og ettertraktet ansatt (men det visste jeg jo allerede. :sjarmor: Data er virkelig hans område!) Så nå tenker vi at vi fremskynder flytting og tenker vi begynner med litt seriøs boligjakt etter nyttår. I tillegg har han fått forskudd på arv fra foreldrene, som skal brukes på boliglånet så vi regner med minimum 1 million i egenkapital når vi selger denne leiligheten.

Nå begynner også julegavene å komme på plass. Det som er i boks er:

- svigers

- samboers storebror m/kone

- samboers lillebror

- samboers nevø

- samboers niese

- min bror

Det som mangler:

- min gave til ham

- hans gave til meg

- Mamma

- min bestevenninne (+ at jeg enda ikke har kjøpt henne en bursdagsgave siden hun hadde bursdag akkurat da jeg ble så syk)

Men, nå får jeg visst gjøre i stand middagen, så slipper vi å vente så lenge med å spise når de andre kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare innom for å si at de nøttekakene ble kjempegode. Jeg steker fremdeles. Lagde en dobbel deig og var litt for spandabel med røre på første brettet så kakene fløt i hverandre, men det var ingenting å si på smaken! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare innom for å si at de nøttekakene ble kjempegode. Jeg steker fremdeles. Lagde en dobbel deig og var litt for spandabel med røre på første brettet så kakene fløt i hverandre, men det var ingenting å si på smaken! :sikle:

Så bra da! Ja, de er en stor favoritt hos oss også, og jeg gleder meg til å bake dem til jul. Konsistensen på røren avgjør jo om kakene blir store og tynne eller litt mindre og tykkere, men de er like gode uansett. :sikle:

Jeg lurte forresten på om jeg skulle bake 2-3 sorter julekaker og ha i en fin kakeboks som samboeren min kan ta med seg hjem til jul. Moren er jo syk og kjøpekaker er jo ikke helt det samme. Tenkte det kunne bli en fin førjulsgave. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes ut som en veldig fin førjulsgave.

Nå har jeg lagt de aller fleste kakene mine i bokser. Det første brettet knakk jeg bare opp. Noen av kakene var litt myke enda, så de snudde jeg sånn at de kan "lufte seg" litt. :ler:

De blir nok spist i dag uansett da.

Jeg tenkte å ta med meg en boks på jobb i morgen. Folk blir alltid litt gladere når de får litt sukker og "lade" i barten. :ler:

Det blir kanskje til at jeg baker mer og sender ned til søstera mi som skal ha jul for familie og venner hos seg i år. Hun har jo to barn, går på skole og ikke all verdens tid til å bake. Hun skal ha 5 prøver før luciadagen. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag er det nøyaktig 7 måneder til vi gifter oss. :hjerter_rundt:

Åh! Så kos! Det er ikke lenge igjen det nei! :hjerter_rundt:

...synes godt min kjære kan spørre meg om ikke så altfor lenge jeg... :sjenert:

Endret av -eline-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, 1 desember! Tiden går så fort. Har åpnet første luke i kalenderen. Ute er gresset grønt og det var over 10 grader i dag. Ikke mye som minner om vinter og jul med andre ord. Håper i det minste at det blir sne når jeg feirer jul i Nord-Norge. :nisse:

Huff, jeg er så sliten for tiden, og har vært det siden jeg var innlagt. Sover mye og orker lite. Føler jeg har vondt både her og der også. Synes det er rart om det skal komme av diabetesen, for jeg hadde det ikke slik før. Men samtidig er det jo nå en mnd siden jeg ble utskrevet så det er rart om det skulle komme av sykehusoppholdet selv om det var veldig tungt. Håper det går over i allefall.

I morgen skal jeg og en venninne og broren min og en kamerat på "harrytur" til Sverige. Ser fram til å fylle fryseren med godt kjøtt igjen, og gleder meg til å spise mør og god biff. Jeg gidder ikke kjøpe biff i Norge lenger, den er ikke like god. Og så blir det selvsagt innkjøp av en del usunne (men akk så gode...) greier også..... :sjenert:

Snart kommer foreldrene til samboeren min også. Jeg har vel skrevet her at sykehuset ikke kunne gjøre mer for moren hans, og hun valgte da å fortsette cellegiftbehandling i hjembyen framfor å reise fram og tilbake til Oslo siden det uansett ikke ville bli noen operasjon. Nå har hun altså blitt kalt inn hit likevel. Sykehuset har visst fått en ny maskin som kan lokalisere svulsten på en bedre og mer nøyaktig måte, så kanskje er det håp om en operasjon likevel? Jeg håper i allefall at det er et reelt håp. Man kan aldri vite hva disse legene tenker.

Men, nå skal jeg gå og ta meg et godt og varmt skumbad i håp om at musklene føles litt bedre etterpå. Og så skal jeg legge meg i senga og lese litt, og håpe at lille Emmelina kommer og legger seg inntil meg. Hun har blitt så stor nå. Rart å tenke på hvor liten hun var da vi først fikk henne. Men hun blir nok ikke så stor som Truly Scrumptious tror jeg. De er så søte der de ligger og sover. Favorittliggeplassen er for tiden den store julepyntesken, og nå har de tydeligvis kommet fram til en kompromiss og får hver sin halvdel istedet for at bare den ene breier seg utover og så blir jaget vekk når den andre vil overta. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Får håpe de kan hjelpe svigermoren din nå, det hadde jo virkelig vært den beste julegaven!

Men, nå skal jeg gå og ta meg et godt og varmt skumbad i håp om at musklene føles litt bedre etterpå. Og så skal jeg legge meg i senga og lese litt, og håpe at lille Emmelina kommer og legger seg inntil meg. Hun har blitt så stor nå. Rart å tenke på hvor liten hun var da vi først fikk henne. Men hun blir nok ikke så stor som Truly Scrumptious tror jeg. De er så søte der de ligger og sover. Favorittliggeplassen er for tiden den store julepyntesken, og nå har de tydeligvis kommet fram til en kompromiss og får hver sin halvdel istedet for at bare den ene breier seg utover og så blir jaget vekk når den andre vil overta.  :ler:

Dein stoooooore æska me juuulpyjnt! :ler:

Får håpe du føler deg bedre i løpet av den neste tiden i hvertfall, og kos deg på harrytur! tror vi må tusle en tur snart selv, det er jo så mye god og billig mat der borte!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...