Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det kommer til å bli noen varme uker i Frankrike, temperaturer rundt 40 grader! :overrasket: Og jeg som hater alt over 25. Jeg husker sist gang jeg var der, da kunne jeg ikke annet enn å døse i skyggen på det varmeste. Jaja, jeg overlever vel.

Endret av Arkana
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I morgen tidlig reiser vi! :hoppe: Det kommer til å bli hardt å stå opp kl 5, og så reise hele dagen. Vi flyr direkte til Paris, derfra tar vi TGV til Marseille og så lokaltog til den lille byen bestefar bor i, og han henter oss på stasjonen der. Gleder meg! :-D Vi kjører til Gardermoen i morgen og lar bilen stå der hele ferien, det er mest praktisk og behagelig. Mamma reiser hit i dag. Det går ikke å dra helt nordfra og ned på én dag. Hun overnatter på Gardermoen.

I dag må jeg:

- vanne plantene

- legge fram alt naboen trenger når hun skal passe katten

- pakke

- programmere videoen (enkelte programmer vil jeg ikke gå glipp av ;) )

- rense kjøleskapet for mat som blir dårlig mens vi er borte

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Da er jeg ferdigpakket, og sambo holder på as we speak. Skal straks ringe Mamma og høre at hun er vel framme i Oslo og hvor vi skal treffes i morgen. Bare 8 timer til vi skal stå opp, kanskje det ikke er noen vits i å legge seg i det hele tatt? :roll: Skal se gjennom kjøleskapet og kaste melk og slikt som blir surt innen vi er tilbake. Gleder meg skikkelig, og håper det ikke blir altfor varmt. Vi har med laptop med nettverkskort, så det kan hende jeg stikker innom her i ferien, men hvis ikke blir det to uker uten KG. Håper jeg klarer meg. :ler:

God ferie til alle sammen, vi sees om to uker! :-D

Endret av Arkana
Skrevet

ha en kjempefin ferie, men vær forsiktig i varmen! var i sør-frankrike selv i fjor, og det var til tider utrolig tungt pga varmen. god tur! :rosasmil:

Skrevet

Bare innom for å ønske deg en riktig fin ferie. Du må kose deg masse.

Skrevet

Håper du har en kjempe bra ferie! Skjønner godt at det kan være vansklig å ha familie langt borte som en bare kan treffe i feriene, men det må også være koslig å ha noe å se frem til å treffe i feriene, reise langt bort og vite at det er et helt annet liv der, og de er også "dine".

Håper du koser deg masse! :)

Skrevet

Håper du koser deg i Frankrike.

Skrevet

Hei! Er du hjemme fra ferie? Hatt det fint? har savnet deg litt her i KG vet du :unsure:

Skrevet

Da var vi vel hjemme igjen. Vi kom hjem sent på søndag etter 12 timers reise. Og det tok nesten like lang tid nedover også, først fly til Paris, så TGV (hurtigtog som ville kjørt Oslo-Trondheim på 3 timer!) til Marseille og så lokaltog videre. Slitsomt! Vi har hatt noen herlige uker. De første par dagene var veldig varme, heldigvis er det et relativt tørt område så det føles ikke like ille ut som f.eks. Marseille eller Paris (som er veldig fuktig). Resten av tiden hadde vi en del vind, som gjorde oppholdet langt mer behagelig. På de kjøligste kveldene (20 grader) måtte vi faktisk sitte inne fordi vi syntes det var kaldt! Hadde det vært 20 grader i Oslo hadde jeg vært lykkelig. B) Vi har gjort mye spennende. Første dagen var vi på omvisning på L'Occitane, det finnes bare én fabrikk i hele verden, nettopp i min Mammas hjemby i Frankrike. Det var fint og vi handlet masse til rabattpriser. Ellers var vi på Marked i Apt, vi kjørte til en nydelig liten landsby som heter Moustiers som er bygd oppover fjellet, på søyler (minner litt om Minas Tirith fra Ringenes Herre), vi shoppet i Aix (Mammas universitetsby) og mye mer. I tillegg kom to av Mammas tre søsken på besøk og vi hadde hyggelige kvelder med dem. Og vi har spist utrolig mye god mat! Rett og slett en flott ferie, og jeg har helt ærlig ikke savnet KG i det hele tatt. På veien tilbake, på Roissy- flyplassen i Paris fikk vi faktisk også se Sir Alfred på den røde benken sin. For de som ikke kjenner historien er det en mann fra Iran som pga mangel på identitetspapirer o.l. har bodd på flyplassen i hele 16 år!

Det var nå sannelig ganske varmt i Oslo også da vi kom tilbake. Pusekatten hadde hatt det bra i 2 uker, men hadde tydelig savnet oss. Hun har vært ekstra kosete og pratsom siden vi kom hjem.

I dag skal vi ut i byen en tur, skal handle litt og så skal vi bestille kjøkken. Ser ikke så veldig fram til å sette det sammen, men gleder meg til det er ferdig!

Håper dere alle har hatt noen fine uker, og tusen takk for alle hilsener mens jeg var borte! :)

Skrevet

Velkommen hjem Arkana. Høres ut som du har hatt en flott ferie. Her hjemme i Norge har det vært like varmt som det i dag de siste to ukene.

Skrevet

Hei!

Bra at du har hatt en fin ferie! Lykke til med oppsetting av kjøkken! Det kan være et mas, men supert til slutt!! B)

Skrevet

Velkommen hjem, bra for oss at du er tilbake, det er så hyggelig å lese det du skriver i dagboka di!

Lykke til med oppussing av kjøkken, vi skal gjøre det samme i løpet av et år eller to, så alle gode råd og erfaringer du får kan bare sendes til meg ;)

Skrevet

Puh, det er varmt om nettene. Selv med takvifta på full guffe er det temmelig tungt å sove. Broren min kom tilbake til Oslo i går etter å ha passet pusekatten til Mamma i ferien. Han begynte på jobb i dag. Han har bursdag i morgen, 24 år blir han. Vet ikke helt hva han skal få i gave enda, det blir enten gavekort på en bokhandel eller noe til modelljernbanen hans. Han har hatt den siden han var 7 år og den tar opp et helt rom i huset til foreldrene mine, og de skal rive ned veggen til naborommet for å gjøre den enda større. Godt å ha så stort hus at man kan "ofre" to rom til en modelljernbane. :lol: Han har "bestilt" lasagne som bursdagsmiddag og jeg skal bake brownies som skal spises med bær og iskrem. :P

Skrevet (endret)

I dag har vi bestilt kjøkken! :D Det blir levert på fredag, så da er det bare å sette i gang. Det har vært/er en begivenhetsrik sommer gitt (for ikke å snakke om dyr sommer), først har vi kjøpt ny bil, så har vi vært på ferie i to uker og så kjøper vi nytt kjøkken. Men gøy er det nå.

Nå har jeg nettopp satt broren min sin bursdagskake i ovnen, en kjempegod nøtte-/sjokoladekake (istedet for brownies). Ser fram til å spise den ja. :P

Nøtte-sjokoladekake

300 g mørk sjokolade

300 g margarin

3 dl sukker

8 eggeplommer

2 dl hvetemel

2 dl hakkede mandler

8 eggehviter

Smelt sjokoladen. Rør smør og sukker hvitt. Tilsett eggeplommene ett om gangen. Bland i sjokolade, hvetemel og nøtter. Pisk eggehvitene stive og vend dem i røren. Hell i smurt form (24 cm) og stek på nederste rille ved 175 grader i ca 55 minutter. Kaken skal være litt "rå" inni.

Endret av Arkana
Skrevet

Broren din har en veldig snill storesøster :)

Skrevet

I dag begynner vi å rive ned kjøkkenet vårt. Er spent på hvordan det blir å pusse opp kjøkkenet, det meste vi har gjort hittil er maling og legge parkett.

Tittet gjennom noen kvitteringer fra Frankrike-turen og ser at jernbanestasjonen i Marseille ligger på Square de Narvik (jeg er fra Narvik). Litt stilig da. ;)

Skrevet

Det er først når man må flytte på ting og pakke det sammen at man skjønner hvor mye man egentlig har. Jeg holder på å pakke ned alt som finnes i kjøkkenet og jeg har fylt en hel papirpose fra Ikea med bare krydder! :overrasket: Slitsomt å pakke ned, og senere i dag river vi ned skapene. Får se hvor snart vi blir ferdige, kan jo ikke bråke altfor sent utover kvelden heller.

Skrevet

Spennende med nytt kjøkken!! Gleder meg til vi en gang skal pusse opp vårt!

Skrevet

:vinke: til søndagsengel? og shoegal

Du verden så rart kjøkkenet ser ut nå, helt strippet. Det var litt av en jobb å tømme skapene, utrolig så mye jeg har der inne, men så er jeg glad i å lage mat så vi har mange maskiner og duppeditter, for ikke å snakke om alle ingrediensene. Broren min kom idet vi holdt å å rive ut skapene og hjalp oss. Så spiste vi bursdagsmiddag og -dessert og slappet av litt. Vi stablet alt i bilen som skal kjøres til Isi i morgen. Broren min jobber i morgen, så det er mulig vi starter uten ham. Kjøkkenet skulle komme en gang mellom 8 og 16 (:roll:), så hvis det kommer tidlig setter vi bare i gang. Han kommer uansett etter jobb og hjelper oss. Greit med et ekstra sett hender. Det blir i allefall ingen kulinariske utskeielser så lenge kjøkkenet ser slik ut, tror vi kommer til å spise take away de nærmeste dagene. Kjapt og greit.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...