Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fisken: Aner ikke hvor mange oppskrifter jeg har. Jeg har 4471 i databasen min, og så har jeg jo hylle på hylle med bøker da.

God helg til deg og Alwa! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da har jeg og en venninne vært på harrytur til Sverige. Resultatet er diverse brett med brus, en drøss med potetgull og snop og masse kjøtt. Koselig tur, og heldigvis nesten ikke kø på veiene. Nå skal jeg slappe av litt før det blir middag. :)

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Kl 12.30 i dag kom pusen i senga og gjorde det klart at nå hadde vi sovet lenge nok. Vi har spist god søndagsfrokost med nystekte rundstykker, egg, italiensk salami, postei og masse annet godt. Nå er også leiligheten vasket og ren, og resten av dagen kan nytes med god samvittighet. Sambo skal trene og jeg skal prøve å lese litt og renskrive noen notater imens. Så blir det tortillasuppe til middag. :sikle:

I morgen blir en lang dag. Lederkurs på universitetet fra 9-16, så rekker jeg akkurat hjem og kaste i meg litt mat før jeg har legetime 18.30. Sambo henter meg og vi skal handle litt på CC-Vest. Har samme kurs helt til torsdag, og så forelesning på fredag, så det er full uke.

Endret av Arkana
Skrevet

Nå står suppen og småkoker på komfyren, og det lukter kjempegodt i hele leiligheten. Skal straks legge hvitløksbrød i ovnen, og så blir det snart middag. Har vasket tre maskiner med klær og lest litt mens sambo trente. Må skrive en jobbsøknad og fylle ut et spørreskjema som skal tas med på lederkurset i morgen. Liker ikke slike lange dager, jeg får så lett migrene av dem og har ikke så lyst å sitte på legekontoret med migrene, men jeg har ikke tid noen annen gang denne uka. Satser på at det går bra, og jeg hiver innpå med paralgin forte om jeg skulle merke noe, evt kan jeg jo bare be om å få gå hjem litt tidligere hvis jeg føler meg dårlig. Håper det blir interessant, skal bli spennende å lære å se på seg selv som en leder, og se på jobbmuligheter, mål i yrkeslivet o.l.

Skrevet

Åh, skikkelig tungt å stå opp i dag. Hjalp jo ikke at jeg hadde problemer med å sovne i går heller, så jeg fikk kanskje 5 timers søvn, som er halvparten av hva jeg trenger for å føle meg som menneske. Laaaang dag i dag. Går ut døren om en halvtime, og da er jeg ikke hjemme igjen før rundt åtte/halv ni. Håper kurset i det minste er interessant så jeg slipper å sovne underveis.

Skrevet

Hei, håper dagen går fortere enn forventet! :) Og lykke til med resten av lesingen til eksamen. Ikke lenge igjen til sommerferie, og da er det jo vært det! :)

iingvild

Skrevet (endret)
Hei, håper dagen går fortere enn forventet! :) Og lykke til med resten av lesingen til eksamen. Ikke lenge igjen til sommerferie, og da er det jo vært det! :)

iingvild

Ja, heldigvis ikke lenge igjen nå! :)

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Slitsom dag i går. Kurset var veldig spennende, og vi fikk heldigvis gå litt tidligere, så jeg hadde litt over en time hjemme og fikk slappet av før sambo kom og vi dro ut. Et kjapt legebesøk, så handlet vi litt og så var det middag. Kom ikke hjem før nærmere 21, og da var det jo ikke så mange timene igjen før sengetid.

Tidlig opp i dag også, men i dag har jeg heldigvis ingenting annet etter kurset, så jeg kan ta livet litt med ro. Sambo skal trene da, så jeg har noen timer for meg selv.

Kjedelig at det er så surt og kaldt ute. Det er jo snart juni, skal det liksom ikke være sommer nå? :forvirret:

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

I dag var kurset noe mer kjedelig, men dagen gikk forholdsvis fort likevel. Jeg er også utrolig glad for at jeg ikke har hatt et eneste snev av migrene de to siste dagene, til tross for spesielt lang dag i går. Lange dager pleier nemlig lett å utløse migrene hos meg, men ikke nå. Det er helt herlig. Og jeg lurer litt på om det utrolig nok kan ha noe å gjøre med at jeg har drukket ½ liter eplejuice til lunsj begge dagene. Jeg har hørt at eplejuice skal hjelpe på migrene, men det har aldri virket på meg. Og nå tenker jeg at kanskje det ikke hjelper på selve migrenen, men at det kanskje kan virke litt forebyggende? Hmm, en liten idé faktisk, men jeg har ikke så lyst til å kutte ut eplejuicen de neste dagene for å sjekke (også fordi eplejuice er veldig godt da :ler:).

Sambo trener i dag, og er ikke hjemme før halv ni. Vi skal ha vårruller med ris og søt chilisaus. Risen står og koker, og vårrullene er i ovnen, så jeg skal straks spise så får sambo varme opp maten senere. Sulten!

Endret av Arkana
Skrevet (endret)
Får dere lederkurs som ledd i utdannelsen?

Ja, og det er i grunn ganske spennende. De fleste psykologer har faktisk en lederstilling (fagansvarlig o.l.), noe de færreste av oss var klar over. Veldig spennende å lære å se på seg selv som en leder, siden vi stort sett holder mest på med terapi. Dessuten er det lærerikt å lære å skrive jobbsøknader, trene på jobbintervju, lære om ansettelsesprosesser, struktur i bedrifter og alle mulige slike ting. Veldig nyttig.

Endret av Arkana
Skrevet

Kult - og BroomHilda er jo ikke den verste å være hekta på?

Legger igjen en liten heksehilsen i boka di - og takker for hilsen i mi bok!

Hekseklem.

Skrevet (endret)

Denne uka har gått usannsynlig treeegt. I går kveld tenkte jeg at det var bra det var onsdag, for da var det bare to dager igjen. Og så var det bare tirsdag. I morgen er siste dag av lederkurset, og på fredag har jeg forelesning. Den begynner heldigvis ikke før 12, så jeg får sovet et par timer ekstra. Neste uke har jeg bare fra 15.30-17, hvilket betyr at jeg må benytte meg av formiddagene til lesing siden det er eksamen uken etter.

Gleder meg til ferien. Vi reiser 26 juni, og det føles ikke så langt unna nå når det faktisk står juni på kalenderen. :)

Endret av Arkana
Skrevet

Nå er jeg ferdig med eksamen og oppgaver og har omsider sommerferie! Og er tilbake her på KG "på ordentlig"!

Skrevet (endret)

Da var "endelig" kurset over. Det har vært utrolig givende, noe av det mest spennende og lærerike jeg har hatt på hele studiet. Det som gjorde hele greia så bra, var at det var et klart minimum av framlegging av fakta à la typisk forelesning. Istedet jobber vi i grupper, hadde rollespill o.l. som gjorde at vi lærte stoffet på en helt annen måte og forstod det mye bedre. Dette markerte altså siste dag på dette semesteret, og vi har avslutningsfest på lørdag. Jeg har selvsagt en eksamen om to uker (som tilhører et annet semester, noe jeg ikke hadde i England), så det føles litt småkjipt å høre om alle andres planer den nærmeste tiden. Men sånn er det bare.

Sambo har trening i kveld, siste trening før gradering på lørdag. Og i morgen kveld er det sommerfest på jobben hans (litt dumt at det er dagen før gradering, så han må være litt måteholden med ølet). Jeg skal kose meg alene begge kveldene og bare ta livet med ro og lade opp til eksamenslesingen fra neste uke.

Til middag i dag blir det marinerte svinekoteletter med dette:

Spansk potetgrateng (4 pers.)

1 kg poteter

1 finhakket løk

2-3 finhakkede hvitløksfedd

1 ts rosmarin

2 laurbærblader

1 boks knuste tomater

1 dl vann

1 buljongterning

litt svar pepper

revet cheddar eller ridderost

grønne oliven

Kok potetene nesten ferdige og avkjøl litt. Skjær i biter og fordel i ildfast form. Fres løk, hvitløk, rosmarin og laurbærblader i litt olje. Ha i tomater, vann og buljong. Salte og pepre og la småkoke 5 minutter. Hell over potetene og oliven og fordel ost over. Gratiner ved 225 grader i ca 20 minutter.

Endret av Arkana
Skrevet (endret)
Nå er jeg ferdig med eksamen og oppgaver og har omsider sommerferie! Og er tilbake her på KG "på ordentlig"!

Så bra! Skjønner at det har vært mye jobbing og stress på deg i det siste, men jeg er sikker på at du får god karakter på alt du har gjort. Og nå skal du på en velfortjent ferie i Skottland. Det er deg vel unt! :klem:

Endret av Arkana
Skrevet

Lørdag og helg. Sambo har gradering i dag (faktisk holder han nok på akkurat nå tenker jeg) og fordi jeg ikke følte for å dra handleposene (helgehandel) opp trappene selv (siden vi ikke har heis for tiden), måtte jeg stå opp tiiiiidlig (kl 9) sammen med ham. Det har vært en lang og slitsom uke, og jeg kunne trengt å sove lenger, så jeg la meg på sofaen og sov et par timer etter at alle varene var plassert. Det gjorde godt! I kveld skal nok sambo ut og feire graderingen, det gjør de alltid. Han rekker akkurat å komme hjem, dusje og skifte og så kjører jeg ham ut. Jeg skal derimot ta det helt med ro i kveld. Skal kose meg med middag alene og bare gjøre ting jeg har lyst til. Det er siste helg jeg har muligheten til det før eksamen.

Skrevet (endret)

Jeg la meg ned på sofaen i sted med en bok. Og pusen kom og ville kose, og vi lå der sammen i nesten en hel time! :) Jeg skjønner godt forskningen som sier at de som har katt har lavere blodtrykk og færre hjerteproblemer enn andre, for man blir så utrolig avslappet og harmonisk av å ligge og stryke på en sovende liten pus. :hjerte:

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Sambo klarte graderingen sin og har nå 3. cup og er stolte eier av et rødt belte med en svart stripe på. *stolt* Jeg kjørte ham til sentrum litt før 8, til middag og feiring med de andre han trener med. Han ringte nettopp og hadde tenkt seg hjem, og lurte på hvordan han kom seg hjem uten å måtte ta drosje (og T-banen går jo ikke så sent). Så med skriking og skråling i telefonen guidet jeg meg fram på trafikanten og fant en nattbuss som har stoppested ikke så langt fra der han er, og går akkurat forbi her vi bor. Det er riktignok 20 minutter til den går, men han syntes det var greit for han var sulten og skulle finne en matbit i mellomtiden.

Pusen og jeg har kost oss sammen i kveld. Jeg har ikke gjort så mye konstruktivt, men det er egentlig bare bra. Har slappet av, spist god middag og masse snop og slikt. Har løst kryssord, sett på TV/DVD, surfet litt på nett, spilt litt spill på PC'en og kost masse med snuppa. I grunnen ganske behagelig.

I morgen kommer broren min. Jeg skal lage hjemmelaget lapskaus (kjempegodt, altfor godt til å kunne kalles lapskaus i grunn), og vi skal se Gilmore Girls og spille Carcassonne. Han reiser hjem og passer Maxi (mammas katt) mens vi er i Frankrike, men vi har avtalt med nabodamen at hun ser til pusen vår mens vi er borte, og så skal vi se til hennes pus når hun er på ferie i august.

12 dager til eksamen. :sjokk:

21 dager til vi reiser på ferie. :rosasmil:

Endret av Arkana
Skrevet

Mmm, lapskaus er kjempegodt! :sikle: Har du lyst til å dele oppskriften din med meg kanskje?

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...