Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Pizzavafler (ca 10 plater)

125 g smør

4 egg

150 g hvetemel

½ ts bakepulver

ca ⅛ liter lunkent vann

100 g kokt skinke, skåret i fine strimler

2 epler i små terninger

50 g finrevne valnøtt- eller hasselnøttkjerner

1 ss tomatpuré

salt/pepper

2 ss pizzakrydder

Rør fettet til det blir kremaktig, tilfør eggene etter hverandre. Rør deretter skiftevis inn mel blandet med bakepulver og lunkent vann. Tilfør skinke, epler og nøtter og krydre med tomatpure, pepper, salt og pizzakrydderblanding. Stek deigen med en gang. Man kan variere med ingredienser etter ønske, f. eks. champignon og ost, oliven, agurk, etc.

Browniesvafler

100 g kokesjokolade

50 g smør

2 dl hasselnøtter

2 dl hvetemel

4 dl melk

5 egg

6 ss brunt sukker

¾ ts bakepulver

Smelt smør og sjokolade. Finhakk nøttene og bland i resten av ingrediensene. La svelle minst 30 minutter. Stek, og server gjerne med iskrem.

Appelsinvafler (10-12 plater)

4,5 dl hvetemel

4 dl appelsinjuice (gjerne med fruktkjøtt)

5 egg

90 g smeltet smør

6 ss sukker

¾ ts bakepulver

Ha alt i en foodprocessor. La svelle minst 15 minutter før steking.

Eplevafler

250 g smør

75 g sukker

4 egg

250 g hvetemel

1 ts bakepulver

½ liter lunken melk

300 g epler, skrellet, skåret i fine terninger

50 g revne mandler eller nøtter

½ ts kanel

1 ss rom

Bland epleterningene med kanel, sukker, rom og de malte nøttene og la det stå og trekke en liten stund. Massen røres deretter til den skummer, deretter tilføres revet sitronskall og egg. Mel blandes med bakepulver og siktes inn skiftevis med lunken melk. Eplenøttblandingen skjæres forsiktig inn i deigen. Strø sukker og kanel over de ferdige, vaflene og server dem varme.

Endret av Arkana
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nam nam, det så rimelig godt ut. :)

Hvordan pleier du lage Nachos, hvis du pleier lage det da! :) Skal ha noen på besøk og tenkte å servere det. Skal ikke ha bønner i, men hva annet?

:) Ha en flott solskinnsdag!

Skrevet (endret)
Hvordan pleier du lage Nachos, hvis du pleier lage det da! :) Skal ha noen på besøk og tenkte å servere det. Skal ikke ha bønner i, men hva annet?

Jeg legger tortillachips utover et stekebrett. Jeg steker kjøttdeig med løk, hvitløk og chili, har i tacopulver og vann. Fordeler over tortillachipsene, så har jeg på hakket løk/purre, salsa, cherrytomater i båter og revet ost. Steker ved 250 grader i ca 5 minutter og serverer med rømme og salat til.

Endret av Arkana
Skrevet

Pizzavaflene må prøves!! Kanskje allerede til helgen! :-)

Skrevet (endret)

Nå har jeg prøvd Arwens oreokakeoppskrift. Den står i kjøleskapet, og kan ikke smakes på før i morgen. :roll:

I morgen kommer broren min. Vi skal lage tomatsuppe med ost og baguetter til, enkel og grei middag for etterpå skal vi steke vafler. Kjempegode sprø rømmevafler med brunost og/eller syltetøy og rømme på. :sikle: Har hatt så lyst på vafler i flere dager.

Siste praksisdag i morgen. Skal som nevnt teste en pasient til. Ser fram til det, synes faktisk testing er ganske gøy. Så skal jeg handle litt til helga, blir alene, og skal kose meg stort. Lage mat jeg ikke gidder lage med sambo (f.eks. potato skins, det tar evigheter å grave innholdet ut av potetene, så det gidder jeg sjelden å gjøre til to personer).

Endret av Arkana
Skrevet

HAr du smakt på kaka enda? Spent! :)

Skrevet
HAr du smakt på kaka enda? Spent! :)

Nei, ikke enda. Skal si ifra i kveld!

Klarte ikke å vente til i kveld, måtte ta en bit nå! :ler: Veldig god var den, ikke spesielt fast i fisken da, hadde forventet at fyllet skullet stivnet mer. Litt søt kanskje. Det er ikke den originale oreo cake da, men absolutt brukbar likevel!

Skrevet

Når jeg så refereransen til Shagma i den andre tråden måtte jeg bare legge inn en hilsen i dagboka di! Lurer på om den finnes på DVD *googler*, ja,den fins her:

http://tchatche.2xmoinscher.com/DVD/liste.asp

Men dessverre bare på fransk, den skulle ha vært på norsk, det hadde vært noe å vise den oppvoksende slekt.

*Nynner * :"Viens, enfants de la terre, suivre moi – qui ai les secrets de Shagma. Entre toutes les strates et les mondes engloutis, suivre Sparacus, Bob, Rebecca..."

Ellers har jeg som mange andre glede av oppskriftene dine!

Skrevet (endret)

Ja, litt dumt at det ikke er i det minste norsk tekst. Men i og med at jeg er fransk selv håper jeg at barna mine kan forstå såpass fransk at de har glede av den likevel. :)

Endret av Arkana
Skrevet

Da har alenehelgen min begynt. Våknet kl 10 i dag, og hadde ikke lyst til å stå opp og pusen sov så søtt i senga, jeg ville gjerne være der med henne. Så jeg fant ut at jeg kan like gjerne lese fag i senga som et annet sted, så jeg hentet en bok og ble sittende/liggende å lese et par timer. Nå har jeg dusjet og kledt på meg, og sitter med dagens frokost (ristet brød med marmelade). Skal snart kjøre til CC-Vest og handle mat og godt for helgen. Skal virkelig slappe av og kose meg.

Skrevet

Ja, du får kose deg masse i helgen!! Noen ganger er det deilig å bare ha seg selv å tenke på! :-) Også er det ekstra koselig når kjæresten kommer hjem igjen!

Skrevet

for N'te gang får jeg vann i munnen av å lese i dagboka di :ler: akkurat nå sikler jeg litt på den hjemmelagede kyllingsalaten du hadde i baguetten her forleden. har du en oppskrift på den kanskje? da hadde jeg blitt glad!

har forresten testet ut oppskriften din på kremet pastasalat, skal si den fikk bein å gå på! har allerede laget den 3 ganger, og variert innholdet litt etter hva jeg har hatt i kjøleskapet. en suksess med andre ord.

god helg!

Skrevet (endret)
akkurat nå sikler jeg litt på den hjemmelagede kyllingsalaten du hadde i baguetten her forleden. har du en oppskrift på den kanskje? da hadde jeg blitt glad!

Det er litt varierende hvordan jeg lager kyllingsalat. I går laget jeg den helt enkel: grillet kylling i biter, majones, litt Heinz Garlic Sauce, mais og hakket løk. Ellers har jeg noen ganger andre grønnsaker i, og av og til karri for en ekstra smak.

Så fint at du likte pastasalaten! :)

God helg til deg også. :-D

Endret av Arkana
Skrevet
Ja, du får kose deg masse i helgen!! Noen ganger er det deilig å bare ha seg selv å tenke på! :-) Også er det ekstra koselig når kjæresten kommer hjem igjen!

Ja, det er deilig å være litt alene også. Nå ser jeg ham faktisk ikke før tirsdag, siden jeg skal en liten helgetur til København.

Skrevet (endret)

Huff, Kenny døde i Two Thousand Acres of Sky. Serien blir ikke den samme uten ham. :tristbla:

Nå er jeg stappmett på middag. Har litt lyst til å spille et eller annet PC-spill, men ingen skiller seg ut som akkurat det jeg har lyst å spille i kveld. Kanskje X-box istedet?

Endret av Arkana
Skrevet

Nå har jeg spist god middag mens jeg så Two Thousand Acres of Sky (Huff, Kenny døde, serien blir aldri den samme uten ham!). Kjedet meg litt, så jeg kjørte meg en liten tur og så stoppet jeg innom broren min og spurte om han ville holde meg med selskap. Så nå skal jeg straks spille Sims2, mens han spiller WoW ved siden av. Koselig. :-)

Skrevet
Ja' date= litt dumt at det ikke er i det minste norsk tekst. Men i og med at jeg er fransk selv håper jeg at barna mine kan forstå såpass fransk at de har glede av den likevel. :)

Heldig for dem. Selv kan jeg jo fransk, men ungene mine er for små til å lære. Foreløpig.

Skrevet

Broren min ble til kl 3 i natt. Vi satt mest på hver vår PC og spilte spill og pratet, men hadde noen pauser hvor vi tok en runde Carcassonne. Han kommer i kveld også (skjønner at WoW er avhengighetsskapende). Jeg sov til 12, og nå skal jeg en snartur på butikken før jeg lager frokost. Har ikke helt lagt noen planer for dagen, tar det litt som det kommer. Nyyyydelig vær forresten. Sjekket værmeldingen for København: sol, delvis skyet og 12 grader. Hmmm, kunne sikkert vært varmere da, men i det minste kan jeg droppe vinterjakken.

Skrevet (endret)

Nå har jeg barbert legger og armhuler, har skrubbet og stelt føttene mine, tatt et langt skumbad, smurt hele kroppen inn med body lotion, nå sitter jeg her med kald cola light og en pore perfect strip på nesa og skal straks lakkere neglene mine. En skikkelig velvære-lørdag med andre ord. Dessuten følte jeg for å gjøre litt ekstra flid før jenteturen i morgen. :)

Pusekatten har sovet i sambos trusehylle siden i morges. :ler: Det gikk greit å sovne uten sambo i natt. Jeg er litt husredd, så jeg bruker litt tid på å slå meg til ro med alle lydene før jeg sovner. Når han er her til å beskytte meg går jo alt greit. Heldigvis sover pusen i senga med oss for tiden, utrolig hvor mye det hjelper.

Endret av Arkana
Skrevet

Vi er visst gressenker begge to denne helgen - men det høres ut som om du koser deg like mye som meg!!!

.. det er en god egenskap å kunne kose seg i sitt eget selskap!

Jeg er også litt husredd, men henter meg en kjøkkenkniv og har på et ekstra lys når sambo er borte (helt irrasjonelt, jeg vet det, men jeg føler meg tryggere og da gir jeg blaffen i hvor fornuftig det er), og da går det alltid mye bedre.

Kos deg i kveld!!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...