Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Du får ha god bedring Arkana, ikke noe moro å sitte på forelesning å nyse i ett sett.

Takk. Føler meg bedre allerede, nå når jeg har fått i meg litt frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mmm' date= nystekte croissanter og kakao, det er god frokost det. :sikle: :-D

Oi, baker du selv? *imponert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men når man står så tidlig opp som jeg gjorde i dag har butikken nettopp bakt dem. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Croissanter er NAM! Håper du koste deg skikkelig!

hmmmm.....jeg bare luuuurte på en ting,jeg...;vi testa ut pizzaen din (den som du har oppskrift på på side 1),og bunnen ble ultrafantastisk god-faktisk den beste jeg noen gang har smakt, og sausen også, men tror du du har lyst til å avsløre hvilken marinade du bruker når du har kylling i? Jeg prøvde med en "ferdigmarinade" som så utrolig glorete ut og lukta tvilsomt.Var ok, men ikke det heeelt store. *hill deg, o,du KGs store Kokeogbakeguru* :blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer litt hvordan jeg marinerer kyllingen. Noen ganger gjør jeg det lettvindt og bare har på hakket hvitløk og en god skvett sitronsaft og lar den ligge helt kort tid. Ellers pleier jeg blande olje, sitronsaft, urter og hvitløk og la marinere hele dagen. Noen ganger lager jeg yoghurtmarinade med yoghurt naturell, paprikapulver, chilipulver og hvitløk. Og så har jeg noen ganger brukt barbecuemarinade fra pose (husker ikke helt hvem som laget den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havner inne på sidene dine støtt og stadig.

Like imponert (...og sulten) blir jeg hver gang... !!

Takk for at du legger ut så mange gode oppskrifter og tips :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var dagen kommet. Nå er det bare 7 timers forelesning mellom meg og påskeferien. Sambo henter meg når jeg er ferdig og da setter vi kursen rett mot Stavanger. Pusekatten vil visst ikke at vi skal dra, hun har ligget oppå kofferten i hele natt. Det skal bli godt for henne å få være i sitt trygge hjem denne ferien.

God påske til dere alle! :)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi tilbake igjen. Det har vært ganske avslappende, om enn litt kjedelig. Nå ser jeg fram til å slenge meg i sofaen med Sherlock Holmes. Skriver mer i morgen istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å være hjemme igjen og sove i egen seng. Det har vært noen greie, men kjedelige dager i Stavanger. Er ikke akkurat superspennende å tilbringe nærmest hele dagen i sofaen og se på NRK. Men med bøker og kryssordblader kom jeg nå gjennom det.

På søndagen besøkte vi storebroren til min samboer og hans familie. Jeg har faktisk ikke sett ungene på snart 2 år! (I fjor da vi var der i påsken dro vi hjem før vi fikk besøkt dem, pga Pappas død. Sambo var der i julen, men da var jo jeg hjemme.) De har blitt så store. De skal komme hit alene i mai og de gledet seg så veldig og kunne ikke vente. Og så måtte jeg lære dem alle juksekodene til Sims og SimCity. Foreldrene til kona til broren var der (de hadde invitert oss alle på kalkunmiddag), men de var tydeligvis ikke interessert i oss i det hele tatt. Bortsett fra "hei" da de kom inn var den eneste henvendelsen til oss "Trives dere der borte i Oslo?". Greit nok at vi ikke er i slekt og at vi neppe kommer til å se hverandre mer enn toppen en håndfull ganger i løpet av livet, men for meg er det da helt naturlig (og nærmest normal høflighet) å vise i allefall et snev av interesse for mennesker man er med.

Så kjørte vi da hjem i går, på nærmest tomme veier. Snuppa var kjempeglad for å se oss og hun har kost og kost i hele går kveld og i natt. Nå skal vi straks spise frokost og så skal vi ut, må ha et par ting her og der og så må vi handle for påsken. Ser fram til årets lammelår. :sikle:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag skal jeg lage ostekake. Bare fordi jeg har lyst til å gjøre det. ;)

:sikle:

Lurte på om jeg skulle bake noe jeg også. En kake til broren min, som takk for at han tok så godt vare på pusekatten og leiligheten mens vi var borte. Han kommer til middag på fredag, så jeg baker vel noe til da tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig med ferie. Vi har spist en kjempegod biffgryte med nystekte hvitløksbaguetter til. Og iskrem med sjokoladesaus til dessert. Så har vi gaflet i oss potetgull, kjeks og brus mens vi spilte Carcassonne (som vi er helt hekta på). Har nettopp satt på dagens fjerde vask, har en maskin igjen, den tar vi i morgen. Så herlig å bare tusle rundt og gjøre som det passer meg. Skal slenge meg i sofaen og lese litt. I morgen tror jeg jeg skal spille Sims2 eller noe sånt, føler for en dag foran PC'en med et spill eller to.

Dette blir som vanlig påskemiddag på søndag. :sikle:

Påskestek (6-8 pers.)

1 lammestek uten ben (2 kg)

2-3 gulrøtter i store biter

2 purre i ringer

1 løk i båter

3-4 fedd hvitløk

2 ts rosmarin

2 ts salt

1 ts pepper

¾ liter vann

Gni lammelåret inn med krydder. Lag snitt i kjøttet og stikk halve hvitløksbåter i. Ha løk, gulrøtter, purre og vann i langpanne eller ildfast form. Legg steken over og stikk inn steketermometer. Stek ved 125 grader i 2-3 timer. 70 grader gir rosa stek, 76 grader er gjennomstekt. La steken hvile minst ett kvarter.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å sove lenge. :-D Og etter en felles dusj har vi spist god frokost: nystekte rundstykker, egg, italiensk salat, spekeskinke, oster, melk og appelsinjuice. :sikle:

I dag skal vi rydde/vaske litt, gjøre det pent til påske. I kveld kommer broren min på middag. Vi skal ha biff med godt tilbehør. Og i går bakte jeg sjokoladekake. Og så spiller vi nok Carcassonne utover kvelden.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Påskekake med appelsin

300 g smør

3 dl sukker

5 egg

revet skall av 1 appelsin

¾ dl saft av appelsin

6 dl hvetemel

1 ½ ts bakepulver

appelsinfileter

presset saft av 2 appelsiner

Rør mykt smør og sukker til det er luftig og kremaktig. Rør inn ett og ett egg. Tilsett revet appelsinskall (kun det gule) og appelsinsaft. Sikt i hvetemel og bakepulver og rør inn.

Fyll røren i en godt smurt springform, 22 cm. Stek på nederste rille i varm stekeovn 175 grader i ca 50 min.

Stikk huller i den nystekte kaken med en trepinne og hell presset appelsinjuice i hullene.

Avkjøl kaken på rist. Glaser med melisglasur og pynt med appelsinfileter.

Påskesuppe

2 løk

2 klementiner

1 ss karri

2 ts gurkemeie

4 ss hvetemel

7 dl kylling-/fiskebuljong

3 dl matfløte

salt/pepper

saften av ½ sitron eller 1 lime

200-250 g laksefilet uten ben

Hakk løken, del klementinene i båter og finhakk dem, få med all saft. Fres løk i litt smør, tilsett karri og gurkemeie. La frese til det er ordentlig brunt. Tilsett klementinbåter/-saft. Dryss over mel og la frese ytterligere et par minutter under omrøring. Hell over buljongen og bland godt sammen. La koke ca 20 minutter. Skjær laksen i terninger, salte lett og stek dem raskt i litt smør. Ha suppen i foodprocessor og bland godt. Tilsett fløten og la suppen putre i 10 minutter. Smak til med salt, sitron og pepper. Fordel laksebitene i 4 dype tallerkener og hell suppen over.

Grove påskebrød (3 stk)

1,3 kg hvetemel

1 dl sukker

350 g sammalt hvete grov

2 never havregryn

2 ts salt

50 g gjær

1 liter vann

50 g smør

1 dl solsikkekjerner eller knuste helkorn

Rør sammen mel, gryn, kjerner og salt. Smelt smør. Varm vannet og rør ut gjær. Bland med smøret og elt inn i det tørre. La heve til dobbel størrelse. Kna godt. Del i tre emner som formes til brød. La heve ca 45 minutter. Pensle med vann og stek ved 200 grader i ca 40 minutter.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noen ostara-oppskrifter i samme slengen? Vegetariske sådanne? ;)

Hmm, litt dårlig med det gitt. Men du finner sikkert mange slike oppskrifter på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig så fort denne påskeferien gikk. Skulle ønske den kunne vare litt lengre. Men men, det er tilbake til hverdagen i morgen. Vi spiste herlig frokost i morgen med nystekte rundstykker, egg, italiensk salat, dansk postei, italiensk salami osv osv. Og restene av gårdagens nyyyyydelige lammelår ble fortært i dag. Broren min spiste middag hos oss fredag, lørdag og søndag. Og etterpå har vi brukt kveldene på å spille spill: Monopol, Passport og Carcassonne.

I morgen har jeg forelesning fra 9-11. Blir tungt å stå opp tidlig igjen, men heldigvis er jeg ferdig tidlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...