Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Mmmmmmm, kakerøre er nesten bedre enn selve kaken, og hvis denne er like god som røren så gleder jeg meg veldig. Jeg har altså bakt denne kaken:

Sjokolade-kaffekake

175 g god sjokolade

8ss sterk kaffe

75 g sukker

100 g smør

3 egg, delt i plommer og hviter

en klype salt

50 g malte mandler

noen dråper mandelessens

50 g siktet hvetemel

100 g god sjokolade

2 ss sterk kaffe

100 g smør

Smelt sjokolade og kaffe, avkjøl til romtemperatur. Spar på 1 ss av sukkeret, resten piskes sammen med smøret. Pisk inn eggeplommene. Stivpisk eggehvitene og en klype salt. Visp inn sukkeret til slutt. Vend sjokoladen i smørblandingen og vend så inn mandler og mandelessens. Vend inn ¼ av eggehvitene, så ¼ av melet og fortsett slik til alt er brukt opp. Fordel i en smurt og strødd 20 cm springform og stek ved 180 grader i 25-30 minutter. Avkjøl helt.

Smelt sjokolade og kaffe. Ta av varmen og visp inn smøret. Visp over kaldt vannbad til blandingen er så kaldt at den kan smøres uten å flyte for mye. Bre over kaken.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt. Sender over et stykke. :-)

Nå har samboeren min kommet hjem så jeg får vel dele litt med ham også. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, nammis! :sikle:

Ikke dele kake med sambo, nei nei huff!

Gjem den under senga :sjarmor:

Too late, nå sitter han og slafser i sofaen. :ler: Men den falt tydeligvis i smak. Får gå og smake jeg også (har aldri bakt den før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke:

Synd min bare var en illusjon :cry:

Meeen:

Illusjoner brister, drømmer forblir alltid virkelige.

Jeg DRØMMER om Arkanas herlige kake! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pecan Pie

3 dl hvetemel

75 g smør

1 eggeplomme

1 ss fløte

1 ss kaldt vann

2 dl brunt sukker

2 dl finhakkede pecannøtter (evt. Valnøtter)

1 egg

1 ss smør

1 ts vaniljesukker

litt salt

Smuldre mel og smør. Ha i fløte, vann og eggeplomme. Arbeid deigen sammen og la stå kaldt en stund. Kjevle ut til 2 mm tykk leiv. Stikk ut sirkler med en kopp og kle sandkakeformer med deig. Stikk litt i deigen med en gaffel. Stek ved 200 grader i 10-12 minutter. Avkjøl.

Bland brunt sukker, pecannøtter, egg, smør, vaniljesukker og salt og fyll formene 3/4 fullt. Stek ved 180 grader i 20 minutter. Sikt over melis.

Belle of the South Pecan Tart

250 g hvetemel

125 g smør

2 ss finhakkede pecannøtter

4-5 ss iskaldt vann

200 g pecannøtter

3 store vispede egg

250 g sukker

250 g sirup

30 g smeltet smør

1 ts vaniljeessens

vispet krem til servering

Sikt mel i en bolle og smuldre i melet. Rør inn nøtter og vann. Kjevle ut til en 25 cm paiform. Dryss pecannøttene over bunnen. Visp eggene med sirup, sukker, smør og vaniljeessens og hell det over i formen. Stek ved 190 grader i 45 minutter. La avkjøles litt før den serveres med vispet krem.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Mylian! :Nikke:

For en nydelig dag. Har akkurat kommet tilbake fra en liten tur ute i det fine været. Pashmina har gitt meg noen tomater i dag, og flere blir nok modne i løpet av ettermiddagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så morsomt at du hadde oppskrifter for English custard pie og Sheapards pie på samme post....du har vel sett den FRIENDS episoden hvor Rachel blander de to sammen? :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt at du hadde oppskrifter for English custard pie og Sheapards pie på samme post....du har vel sett den FRIENDS episoden hvor Rachel blander de to sammen?  :ler:

Ja, den er morsom! Og Ross som sa "It tastes like feet." Og så Joey: What's not to like? Meat? Good! Jam? Good!"

:ler::ler::ler:

Men teknisk sett var det vel shepherd's pie og english trifle som ble blandet.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det mye snadder. Nesten farlig å snike seg inn her ...... Kjempe flott kokebok :D Flink du.

Kan man bare bestille mat/kaker av deg ? :ler:

Fikk plutselig litt flere middags tips nå ! Thank you

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei LaToya! Takk for koselig hilsen. Ja, dette håper jeg er en dagbok til glede og inspirasjon for andre matglade. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...