Gå til innhold

Jeg vurderer og parre min blandingshund med en Basenji


kokkosmamma

Anbefalte innlegg

Vel, jeg slenger meg på alle disse som sier "ikke gjør det!". Håper virkelig du velger å IKKE parre tispen din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke forestille meg at det finnes en eneste veterinær i hele Norges land som kommer til å si at dette er en god ide.

Second that...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå begynner tråden og bli lang, har lest allt her, så ikke vitts og komme med mere ikke gjør det, og alle grunner for og ikke gjøre det, for det er ikke noe vitts og lese det samme om igjenn på en måte, jeg ser dere har mye kunnskal og vet mye hvorfor det ikke er smart. og det har fått meg til og tenke, men det er da altid to sider av en sak, og jeg vill nå gjerne høre om det som er POSETIVT, og dem som har posetive erfaringer med at en blandingshund har blitt gravid, for jeg vet jo det at det finnes altid NOE posetivt i hver ting som er negativd. Og hvis ingen vill nevne noe om det så ser jeg på svarene som useriøse og kunn for og skremme meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

"Hei meddebattanter. Fint om dere lar være å dele deres erfaringer og meninger med mindre dere støtter meg og min mening. Jeg vil nemlig gjerne rettferdiggjøre planene mine, og fint om det blir mer synlig at folk støtter meg. Setter derfor pris på at de som er uenige holder seg litt i bakgrunnen en stund."

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei meddebattanter. Fint om dere lar være å dele deres erfaringer og meninger med mindre dere støtter meg og min mening. Jeg vil nemlig gjerne rettferdiggjøre planene mine, og fint om det blir mer synlig at folk støtter meg. Setter derfor pris på at de som er uenige holder seg litt i bakgrunnen en stund."

Den skjønte jeg ikke... rettferdig gjøre planen din, hva er det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='Tirkes' timestamp='1331389104' post='1060973

Endret av kokkosmamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokkosmamma: Det er ingen tvil her om at konklusjonen er at du IKKE skal gjennomføre dette. Det er egentlig ingenting mer å diskutere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grapefrukt

Ok, nå begynner tråden og bli lang, har lest allt her, så ikke vitts og komme med mere ikke gjør det, og alle grunner for og ikke gjøre det, for det er ikke noe vitts og lese det samme om igjenn på en måte, jeg ser dere har mye kunnskal og vet mye hvorfor det ikke er smart. og det har fått meg til og tenke, men det er da altid to sider av en sak, og jeg vill nå gjerne høre om det som er POSETIVT, og dem som har posetive erfaringer med at en blandingshund har blitt gravid, for jeg vet jo det at det finnes altid NOE posetivt i hver ting som er negativd. Og hvis ingen vill nevne noe om det så ser jeg på svarene som useriøse og kunn for og skremme meg...

Det finnes ingen positive aspekter ved det du vil gjøre, ergo vil du ikke få slik støtte her inne.

Hva er det du mangler som gjør at du ikke klarer å forstå det alle i tråden sier?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da. Selvfølgelig finnes det en haug med historier om at det har gått bra med blandingshunden som er blitt drektig, men det betyr ikke at DIN hund burde bli det. Lag heller en ny tråd inne Canis og se hvilke svar du får der, for her tror jeg ikke du vil få noen svar ala: Ja, selvfølgelig fortjener hunden din å bli mamma. Det er jo alle tidspers drøm å føde valper som blir tatt fra henne etter åtte uker.

Mine besteforeldre driver med oppdrett, og han de driver med ga bort valgene på helt feil måte en gang(for tispa). Tispa var kjempedeprimert etterpå, og besteforeldrene mine sa at han skal aldri ha ansvaret når valpene skal bort en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle gener som burde føres videre i avl. Punktum.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Den skjønte jeg ikke... rettferdig gjøre planen din, hva er det??

Jeg skrev det jeg hørte du skrev i posten over. Du ber de som er uenige om å slutte å gjenta seg selv og la være å poste innlegg i mot, og ber de som er støttende til ideen om å tre frem.

Det er ikke helt slik et åpent forum fungerer. Det er litt mer demokratisk enn som så. De som er støttende til ideen om å avle på papirløse blandingsraser, de ville nok ha skrevet noe her inne om de hadde ønsket det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå begynner tråden og bli lang, har lest allt her, så ikke vitts og komme med mere ikke gjør det, og alle grunner for og ikke gjøre det, for det er ikke noe vitts og lese det samme om igjenn på en måte, jeg ser dere har mye kunnskal og vet mye hvorfor det ikke er smart. og det har fått meg til og tenke, men det er da altid to sider av en sak, og jeg vill nå gjerne høre om det som er POSETIVT, og dem som har posetive erfaringer med at en blandingshund har blitt gravid, for jeg vet jo det at det finnes altid NOE posetivt i hver ting som er negativd. Og hvis ingen vill nevne noe om det så ser jeg på svarene som useriøse og kunn for og skremme meg...

Jeg hadde lest tråden nøye, det er mange veldig flinke hundefolk som har svart deg her, og gitt mange gode grunner til at du ikke burde gjenomføre dette.

Ja, det er to sider av en sak, men når det er flere grunner til å ikke gjenomføre det, så burde det veie tyngst.

Kan godt være noen positive sider ved en parring og det å få kull på tispa si, men når en har null erfaring, så kan det godt ende opp med katastrofe, og du sitter kun igjen med en skyhøy regning til dyrlegen.

Vil du utsette deg og hunden for det da??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen seriøse hundeeiere eller oppdrettere vil ha noe positivt å si om planlagt blandingsavl!

Selv har jeg eid 2 blandingshunder, inklusiv en som var 25% ridgeback, og begge disse hadde "rasetypiske" sykdommer, selv om de var blandinger... Blandingshunder er IKKE friskere enn rasehunder.

Og vær så snill å slutt å tro på myten om at det er så bra for alle tisper å ha et kull..

Alle som vil være oppdrettere bør lese, og skjønne alle artiklene som ligger her:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1335

og her:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1355

og her:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1367

Og man bør ha lest og forstått boken "Genetikk, avl og oppdrett".

Og så bør man ha deltatt på NKKs oppdretterskolen eller tilsvarende tidligere kursserier i NKK.

I tillegg bør man ha en mentor, en erfaren oppdretter som man kan følge, få se paringer, fødsler, oppfostring av valper.. og gjerne følge denne minst 2 år før man begir seg utpå som oppdretter selv.

Jeg har ingen sympati for den holdningen Kokkosmamma viser. Er amn ute etter å lære om oppdrett, spør man ikke på et slikt forum. Man går til en erfaren oppdretter. Og har man kjøpt en hund fra en seriøs oppdretter, er dette det logiske sted å starte... Eller i raseklubben...

It's a long way, and it's a hard way... men så står du sterkere den dagen du skal ta i mot ditt første kull i eget hjem.

Endret av Trillrund
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bobler

Ok, nå begynner tråden og bli lang, har lest allt her, så ikke vitts og komme med mere ikke gjør det, og alle grunner for og ikke gjøre det, for det er ikke noe vitts og lese det samme om igjenn på en måte, jeg ser dere har mye kunnskal og vet mye hvorfor det ikke er smart. og det har fått meg til og tenke, men det er da altid to sider av en sak, og jeg vill nå gjerne høre om det som er POSETIVT, og dem som har posetive erfaringer med at en blandingshund har blitt gravid, for jeg vet jo det at det finnes altid NOE posetivt i hver ting som er negativd. Og hvis ingen vill nevne noe om det så ser jeg på svarene som useriøse og kunn for og skremme meg...

Men når tråden blir så lang, og så og si alle er negative til parringen, skjønner du ikke at det er en fryktelig dårlig idè? Gå på finn.no. Der er det 37 hunder som gies bort. Og det er 247 blandingshunder til salgs. Og 1459 andre hunder til salgs. Det er MINST 1743 hunder som trenger et hjem. For MANGE av annonsene er valpekull, så du kan ihvertfall slenge på 1000 valper til. 2743 hunder trenger et hjem. Og det KUN på finn.no. Så er det alle hundene via raseklubber, i avisannonser, lapper på butikken og de som ikke annonserer overhode. Det er JÆVLIG mange hunder.

Så at du ønsker et kull provoserer mange. Det er så mange hunder som blir avlivet og omplassert daglig. Omplasseringsstedene er proppfulle av uønskede hunder. Så at du skal sette et kull på tispa di fordi du har lyst, er rett og slett idiotisk.

Vet du noe om helsen til tispen din? Foreldrene, søskene, besteforeldrene til tispen din? Og det samme hos hann-hunden? Jeg regner ikke med det.. Helse er viktig, du ønsker vel ikke å sette valper til verden som vil få hudproblemer og leddproblemer og kanskje må avlives i ung alder? Det at du har en helsesjekk på hunden din har ikke en dritt og si. MANGE ting å sjekke, og du må sjekke både tispe og hann. Noe annet er totalt uansvarlig.

Så er det også risiko for komplikasjoner. Tispen din kan faktisk dø hvis ikke fødselen går som normalt. Det er ofte ikke bare å se på at tispen føder. Du må hjelpe til, du må vite hva du skal gjøre om en valp ikke puster. Du kunne tegn på at det er valper som ikke kommer ut. Du må ha råd til å dra til vetrinær og ta keisersnitt natt til søndag. Og valpene må ha ormkur, vaksiner, mat, kanskje morsmelkserstattning. Moren må ha drektighetsfòr under og etter drektigheten. Og det er mye kostnader.

Å sette et kull til verden er ikke bare-bare. Det er ikke noe man gjør fordi det er koselig med valper. Man skal sette et kull til verden fordi man ønsker å fremme en rase. Fordi man har noe å tilby rasen. Friske hunder mentalt og fysisk. Ikke eventyrblanding hvor foreldrene ikke er sjekket for en dritt.

Det blir for dumt rett og slett. Ingen tispe har behov for kull. De er ikke mennesker. De føler ikke noe savn over et kull, fordi de vet ikke hva de går glipp av.

Ta deg sammen, Kokkosmamma. Og prøv å ta til deg det vi sier, det er ikke noe vi gjør for å være slemme. Vi bryr oss om dyr alle sammen, og gjør du det samme, så dropp kullet. Kos deg med tispen din som hun er.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bobler.

De oppdretterene jeg kjenner setter sjeldent valper på tispene sine for tiden fordi markedet er så sprengt.

De får kun kull dersom de har kjøpere nok

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen seriøse hundeeiere eller oppdrettere vil ha noe positivt å si om planlagt blandingsavl!

Selv har jeg eid 2 blandingshunder, inklusiv en som var 25% ridgeback, og begge disse hadde "rasetypiske" sykdommer, selv om de var blandinger... Blandingshunder er IKKE friskere enn rasehunder.

Og vær så snill å slutt å tro på myten om at det er så bra for alle tisper å ha et kull..

Alle som vil være oppdrettere bør lese, og skjønne alle artiklene som ligger her:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1335

og her:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1355

og her:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1367

Og man bør ha lest og forstått boken "Genetikk, avl og oppdrett".

Og så bør man ha deltatt på NKKs oppdretterskolen eller tilsvarende tidligere kursserier i NKK.

I tillegg bør man ha en mentor, en erfaren oppdretter som man kan følge, få se paringer, fødsler, oppfostring av valper.. og gjerne følge denne minst 2 år før man begir seg utpå som oppdretter selv.

Jeg har ingen sympati for den holdningen Kokkosmamma viser. Er amn ute etter å lære om oppdrett, spør man ikke på et slikt forum. Man går til en erfaren oppdretter. Og har man kjøpt en hund fra en seriøs oppdretter, er dette det logiske sted å starte... Eller i raseklubben...

It's a long way, and it's a hard way... men så står du sterkere den dagen du skal ta i mot ditt første kull i eget hjem.

Hvor gammel er hunden din? og hvor kjøpte du den hunden? var den chippet da du fikk den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La oss late som om alt går bra, og hunden din trenger ikke vetrinærhjelp. Valpene er friske som fy.

Men hunden din får tre valper.

Disse tre valpene skal vaksinereres, helsesjekket og microchippes. Vet at prisene varierer nå, men det koster vel omtrent 900 kr å vaksinere en valp? For de skal revaksineres også etter kort tid? Og rundt 700kr å chippe. Dette kan du nok få gjort på to besøk hos ventrinæren, la oss late om om de tar kun 200 kroner for konsultasjonen.

Du har da passert 5200kroner i utgifter - helt uten at noen er syke. Du må ha valpefôr, utstyr. La oss si du kommer billig unna, 2000 kroner. Du må regne med å måtte bruke mange mange fler støvsugerposer og vaskemidler og tid på vasking mens valpene bor hos deg i to måneder. La oss si det vil koste deg 500 kroner ekstra.

Om du vil fremstå som halvveis seriøs så har du kanskje et teppe og et halsbånd til hver av valpene som en ny eier får med seg hjem? Det er heller ikke gratis, la oss regne billig igjen og 100 kroner valpen.

Du begynner nå å nærmere deg 10 000 kroner i utgifter på tre valper. Dersom du ikke skal gå i tap MÅ du ha inn over 3000 kroner per valp.

Det er mye for en papirløs bastard av en lite kjent og populær blanding.

Sjansen for at du går i tap, selv om alt går smertefritt unna - er stor.

Sjansen for at en liten komplikasjon oppstår som medfører et vetrinærbesøk på kvelden eller en ekstra sjekk, ekstra utstyr eller lignende er veldig stor.

Da går du mer i tap.

En hund er ikke som et menneske med ønske om å få barn og se barnebarna vokse til. Det er dine egenskaper du dytter på hunden din, og det må du slutte med. Samtidig kan vi jo trekke noen andre paralleller mellom hund og menneske? Det sier at det mest omfattende og risikofylte en kvinne kan gjøre er å gjennomgå graviditet og fødsel.

Vil du utsette hunden din for helserisiko når det ikke er noen kjente fordeler med det? Når hunden er fin, hvorfor trenger du at den blir mer moden? Når du har dårlig råd, hvorfor risikere å gå så svindundrende i tap på det?

I tillegg til dette, om du får de tre valpene i eksempelet over og klarer å gå i null og hunden din er frisk etter at valpene blir fjernet og klarer seg fint etter seperasjonen fra valpene - så har dine valper tatt tre hjem som alle de andre uønskede hundene kunne fått - og du har fortsatt tre hundeliv på samvittigheten. Bare at du ikke satte dem til verden.

Lykke til. Du er tåpelig om du gjennomfører.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden din? og hvor kjøpte du den hunden? var den chippet da du fikk den?

Leste du ikke hva jeg har skrevet???? Jeg er helt uenig i dine planer.

Jeg er helt mot planlagt blandingsavl. De to blandingshundene tok jeg fordi ingen andre ville ha dem. Gratis. Kunne ikke falt meg inn å avle på dem da jeg hadde dem, og det er 15 år siden den siste blandingshunden min døde. De siste 20 årene har jeg bare kjøpt eller beholdt rasehunder fra eget oppdrett.

Glem prosjektet ditt!

Og bare til din info: Ridgebackblandingen ble avlivet ganske ung pga atferdsproblemer....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss late som om alt går bra, og hunden din trenger ikke vetrinærhjelp. Valpene er friske som fy.

Men hunden din får tre valper.

Disse tre valpene skal vaksinereres, helsesjekket og microchippes. Vet at prisene varierer nå, men det koster vel omtrent 900 kr å vaksinere en valp? For de skal revaksineres også etter kort tid? Og rundt 700kr å chippe. Dette kan du nok få gjort på to besøk hos ventrinæren, la oss late om om de tar kun 200 kroner for konsultasjonen.

Du har da passert 5200kroner i utgifter - helt uten at noen er syke. Du må ha valpefôr, utstyr. La oss si du kommer billig unna, 2000 kroner. Du må regne med å måtte bruke mange mange fler støvsugerposer og vaskemidler og tid på vasking mens valpene bor hos deg i to måneder. La oss si det vil koste deg 500 kroner ekstra.

Om du vil fremstå som halvveis seriøs så har du kanskje et teppe og et halsbånd til hver av valpene som en ny eier får med seg hjem? Det er heller ikke gratis, la oss regne billig igjen og 100 kroner valpen.

Du begynner nå å nærmere deg 10 000 kroner i utgifter på tre valper. Dersom du ikke skal gå i tap MÅ du ha inn over 3000 kroner per valp.

Det er mye for en papirløs bastard av en lite kjent og populær blanding.

Sjansen for at du går i tap, selv om alt går smertefritt unna - er stor.

Sjansen for at en liten komplikasjon oppstår som medfører et vetrinærbesøk på kvelden eller en ekstra sjekk, ekstra utstyr eller lignende er veldig stor.

Da går du mer i tap.

En hund er ikke som et menneske med ønske om å få barn og se barnebarna vokse til. Det er dine egenskaper du dytter på hunden din, og det må du slutte med. Samtidig kan vi jo trekke noen andre paralleller mellom hund og menneske? Det sier at det mest omfattende og risikofylte en kvinne kan gjøre er å gjennomgå graviditet og fødsel.

Vil du utsette hunden din for helserisiko når det ikke er noen kjente fordeler med det? Når hunden er fin, hvorfor trenger du at den blir mer moden? Når du har dårlig råd, hvorfor risikere å gå så svindundrende i tap på det?

I tillegg til dette, om du får de tre valpene i eksempelet over og klarer å gå i null og hunden din er frisk etter at valpene blir fjernet og klarer seg fint etter seperasjonen fra valpene - så har dine valper tatt tre hjem som alle de andre uønskede hundene kunne fått - og du har fortsatt tre hundeliv på samvittigheten. Bare at du ikke satte dem til verden.

Lykke til. Du er tåpelig om du gjennomfører.

Og selv om alt dette går bra, og du får solgt valpene for 3-4 000, så husk at dette er en forbruksvare, og kjøperne kan komme tilbake og kreve pengene tilbake for sykdom hos hunden i 5 år etter salget...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts!

Ser du har fått mange svar her, men vil likevel anbefale deg å skrive innlegg på et hundeforum istedet. Du kan evt bare kopiere det innlegget du har skrevet her :)

Linker til forumet til canis.no Dette er vel norges største møteplass for hundefolket :)

Jeg tror det er mye større sjangse for å treffe på de som har god kjennskap til "dine" raser der, og som kan si hva du bør være oppmerksom på

Ellers så tenker jeg at du må høre litt på de som har erfaring.. Det er feks ikke bare snakk om å ta hensyn til de forskjellige rasenes bruksegenskaper, men også andre egenskaper som gemytt(nerver, stressnivå, pålitelighet, tydelig hundespråk, om tispen vil være grei og rettferdig mot hvalpene.. (jeg ville ALDRI hatt en Ridgeback med Jack Russel lynne, det høres nesten skummelt ut!))

Ut ifra hva jeg vet så er Basenjin en beldig primitiv rase. Er det da lurt å blande den med en "moderne" rase som Jacken?

Og det er jo supert at du i det minste skal få en helseattest på hunden, men det er begrensninger for hva en vanlig veterinær kan gjøre. Gentesting for diverse sykdommere feks gjøres på labratorier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...