Gå til innhold

Jeg vurderer og parre min blandingshund med en Basenji


kokkosmamma

Anbefalte innlegg

nå har ikke jeg drevet med avl eller kommer til å gjøre det,så hva som trengs og må gjøres vet jeg ikke noe spesielt mye om.Men jeg har et vennepar som drive med avl av en sjelden rase her i Norge da.Og de har jo fortalt en del da.Når de setter et kull på en av tispene sine.Så passer de på at de tar ferie når fødel nærmer seg,de har mye oppfølging av dyrlege hele veien,når fødelen begynner så bor de i valpkassen for å hjelpe "mor" og følge med,for selv om det er renraset rase så kan det oppstå problemer,selv om det gjerne har gått fint med det forrige kullet på den sammen hunden.Og når fødsel er over så er det å skifte på valpekassen,merke hver valp,få de sjekket av dyrlege.Og så kommer tiden da det er mer oppfølging,og de skal sosialseres,bli vant til lyder både ute og inne. Og ikke minst venen de til stell av pels.Og som d sier den evige skifingen på valpekassen.

De har faktisk gått til innkjøp av en egen vaskemaskin til hundene for å vaske sengekle,tepper og håndkler.Men nå lever de og ånder for de hundene sine,og de driver ikke valpefabrikk.De har lang venteliste på de som vil kjøpe valper av dem,men de setter ikke valper på en hund før de vet at hun e 100% klar for et kull.Så slik jeg ser det er jo det nett som å ha barn :) like my arbeid

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei så grusomt! hvilken rase var mora?

Var en terrier av et slag, husker ikke hvilken, har ikke kjennskap til de forskjelige! Terrier er en terrier!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer noe nytt vær dag, men for meg ser disse litt forskjellige ut

http://www.norskterrierklub.no/

Og der har vi problemet med disse terrierene fra min side :P Ser ikke på Jack russel som terrier, eller staffe. Men var nå en norfolk, norwich eller australsk. Hvertfall de som ligner mest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir det valper på deg TS? =)

Nei, jeg skal ikke det... men jeg ville skjekke ut hva det innebar, og derfor jeg nå har ombestemt meg... skjekket grundig, for trodde det var det beste for hunden, derfor også så mange spørsmål...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg skal ikke det... men jeg ville skjekke ut hva det innebar, og derfor jeg nå har ombestemt meg... skjekket grundig, for trodde det var det beste for hunden, derfor også så mange spørsmål...

så bra gjør heller noe gøy med hunden din du =) lydighet, spor eller agility ;) knall kjekt og mindre arbeid :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra gjør heller noe gøy med hunden din du =) lydighet, spor eller agility ;) knall kjekt og mindre arbeid :D

Agillity skall jeg =) går også litt spor =)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Nei, jeg skal ikke det... men jeg ville skjekke ut hva det innebar, og derfor jeg nå har ombestemt meg... skjekket grundig, for trodde det var det beste for hunden, derfor også så mange spørsmål...

Agillity skall jeg =) går også litt spor =)

Veldig bra! Nå ble jeg rent stolt av deg. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig avgjørelse, veldig bra! Lykke til med framtidige aktiviteter, blir nok kjempegøy :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Nei, jeg skal ikke det... men jeg ville skjekke ut hva det innebar, og derfor jeg nå har ombestemt meg... skjekket grundig, for trodde det var det beste for hunden, derfor også så mange spørsmål...

To tomler opp! :danse:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Nå ble jeg rent stolt av deg. :)

Stolt, det var da voldsomt, men takk =)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg skal ikke det... men jeg ville skjekke ut hva det innebar, og derfor jeg nå har ombestemt meg... skjekket grundig, for trodde det var det beste for hunden, derfor også så mange spørsmål...

Flott ts. Du er en dame med mot og hjerte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra at du har kommet frem til å la være avlingen Kokkosmamma, det er mye gøy man kan gjøre med hunden sin uten å drive avl på den, uten erfaring og kunnskap. :)

Kanskje du og din samboer sammen kunne kontakte en eller to oppdrettere? Høre om dere kan få se og snakke litt med dem, og kanskje se litt av alt som faktisk følger med det å avle seriøst på hund?

Sånn også til fremtidige tanker tenker jeg. Dersom dere får være med og lære av en seriøs oppdretter, og virkelig lærer alt som både kan gå galt og rett, så står dere sterkere dersom dere faktisk seriøst er nysgjerrige på dette med å drive oppdrett på hund. Eller dere lærer kanskje at dette er en jobb som er langt større en det å takle ett uplanlagt kattekull, og at det ikke er noe dere ønsker til tross for at dere helt garantert er kjempeglade i hund/katt/dyr og ønsker å ha med dem å gjøre. :)

Kanskje du også skal begynne å få mer med dyrebeskyttelsen å gjøre? og slik sett se mer, lære mer og samtidig få være enda mer med dyr en det du er idag?

Det er nok endel som er litt ufine på diverse forum, også her. Men de aller fleste som har svart her, tror jeg faktisk har svart mer av en slags forskrekkelse over at noen tar så lett på dette med avl, rett og slett fordi de også er veldig opptatt av hund, og kanskje tenker litt annerledes om det.

Det å finne hjem til hunder og katter, trenger nok nemlig ikke å være så vanskelig, om du er villig til å ta ett hvilket som helst hjem. Men det mange vet og tenker på, er at du som seriøs hunde/katte eier som får hvalper/kattunger, BØR tenke langt lenger en å bare bli kvitt dem. ;)

Det er ett ansvar å selge eller gi bort dyrunger, det er ditt/deres ansvar at de kommer til hjem som er bra, bevisste og aldri vil gjøre noe feil med dyret. Og det er dessverre mange som ikke burde hatt hund/katt allerede, men som får det av useriøse "oppdrettere". Dere vil vel ikke bli en av dem heller. ;)

Lykke til med hundene og kattene dine, kos dere med de dere har, og gjør dem lykkelige ved at dere utfordrer dem i gjøremål og tar godt vare på dem og koser dere sammen. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...