Gå til innhold

Jeg vurderer og parre min blandingshund med en Basenji


kokkosmamma

Anbefalte innlegg

Hva slags raser er den blandet av? Ikke alle raser har underull.

Noen bekjente av oss har en blandingshund med kraftig underbitt. De spurte seriøst om vi ville parre vår med den... Eh, nei, den hunden der skal ikke formere seg! :roll:

Det er flere varianter av terrier i den. Ja, jeg vet at ikke alle har underpels. Det værste er nok de nakne flekkene på kroppen til hunden. Det blir jo kaldt om vinteren hvis man ikke tar hensyn til den og kler på den.

Det er verre med at tannstillingen ikke er så bra. Jenta vår skal aldri bli avlet på ;) Enda vi har en hannhund i tillegg er det ikke snakk om å mikse dem to.

Vi lærte jo noe av dette vi også, som hundeeiere/kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder er hunder, og mennesker er mennesker. Jeg blir så ufattelig oppgitt av slike som deg, som skal prakke på andre masse svada om dominanse og klatring.

Kanskje oppdatere deg litt i hundetrening? Det finnes andre (bedre) treningsmetoder enn å denge bikkja og kue den totalt.

Skrev jeg noe om å denge og kue? :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Skrev jeg noe om å denge og kue? :klo:

Nei, det gjorde du ikke :)

Men det er ikke uvanlig at de som er så veldig opptatt av dominans og rangstige gjør sitt fysisk for å "kue" dyret. Men for all del, kan jo være at du trener positivt og har alternative løsninger. :)

Endret av Bobler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har med dominans å gjøre.

Hvis eierne ikke tydeliggjør at de er flokklederne vil hunden ta den rollen. Selv om den i utgangspunktet er en underdanig hund og ikke "ønsker" å ta over.

Regner med at du er født på 50-60tallet en gang... Det har vært mye fremgang når det kommer til kunnskap om hundeadferd de siste 10-15årene, og den myten er avlivd for lenge siden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er ikke dominante ovenfor hunder, og klatrer i hvertfall ikke i rangstiger. :skratte:

Her er et eksempel på hvordan folk som tror på slik holder på med bikkja. Er ikke akkuratt ukjent at eieren er fysisk, og truende for å få den stakkars hunden til å underkaste seg. Må jo ikke risikere at den prøver å ta over huset :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjorde du ikke :)

Men det er ikke uvanlig at de som er så veldig opptatt av dominans og rangstige gjør sitt fysisk for å "kue" dyret. Men for all del, kan jo være at du trener positivt og har alternative løsninger.

Svaret mitt har sitt utspring i teoretisk "lærdom".

Vil ha hund etterhvert men har ennå ikke funnet ut hvilken rase som passer meg best.

Jeg har lest mange bøker og lest om oppdragelse av valper.

Det står så mye forskjellig så det er sannelig ikke lett å vite hva man skal feste seg ved.

Dette med dominans som jeg så påståelig skrev om tidligere trodde jeg faktisk var sant. :sjenert:

Er jo klar over at teori og praksis er to vidt forskjelige ting men hvordan skal man ellers forberede seg på best mulig måte?

Jeg har aldri slått eller kuet dyr og det strider mot min natur. Det er ikke måten å oppdra verken mennesker eller dyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NEI jeg kan ikke det, ikke alle kan det, og du er ikke mere verd om du og di fleste andre kan det, jeg hadde ikke engelsk på skolen. MEN dette har da ikke noe med temaet og gjøre, prøver du og få meg til og føle meg liten? og føler du deg mere myndig av den grunn? SKAM DEG!

Herregud så nærtagen du er, du er i tjue-årene og da er det veldig spesielt og ikke kunne forstå engelsk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Svaret mitt har sitt utspring i teoretisk "lærdom".

Vil ha hund etterhvert men har ennå ikke funnet ut hvilken rase som passer meg best.

Jeg har lest mange bøker og lest om oppdragelse av valper.

Det står så mye forskjellig så det er sannelig ikke lett å vite hva man skal feste seg ved.

Dette med dominans som jeg så påståelig skrev om tidligere trodde jeg faktisk var sant. :sjenert:

Er jo klar over at teori og praksis er to vidt forskjelige ting men hvordan skal man ellers forberede seg på best mulig måte?

Jeg har aldri slått eller kuet dyr og det strider mot min natur. Det er ikke måten å oppdra verken mennesker eller dyr.

Dominans er en gammel myte. Det er veldig vanlig i jakt-miljøer (hvor det er langt i fra positiv trening) å ha denne troen. At hundene er dominante og klatrer på rangstigen.

Hvilke bøker har du lest? Du finner mye gode bøker, som er litt mer "up to date" når det gjelder det. "Dominans og lederskap, fakta eller overtro" er en god "bok". :) Den handler om nettopp dette, hvor du gjerne får et litt annet syn på ting, og ser at det faktisk er ganske tåpelig mye av det som står.

Mange sier f.eks at hunden dems er dominant fordi den biter i båndet, eller er sint på andre hunder. Sannheten er at den ikke er oppdratt riktig (ikke blitt lært å ikke bite i båndet), og ikke har blitt sosialisert ordentlig. Kan jo finnes andre grunner (Dårlige gener, dårlig språk, rase med sammskjønnagressjon osv) men mange skylder på dominans fordi de har ei "drittbikkje" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart hunder kan opptre dominante i enkelte sammenhenger! Mange hannhunder vil f.eks gjerne finne ut av hvem av dem som er den sterkeste, og kjempe om den plassen til de har fått det avklart.

Jeg har ei tispe som fikk valper for to år siden. En av dem beholdt vi, og tispa er selvfølgelig dominant i forholdet til avkommet sitt. Avkommet underkaster seg ved å sende dempende signaler, som å legge seg på rygg, vende ansiktet bort.

Hunder som oppfører seg som om de vil sjefe over eieren sin kaller jeg uoppdragne/evt har de en eier som ikke signaliserer godt nok lederskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så nærtagen du er, du er i tjue-årene og da er det veldig spesielt og ikke kunne forstå engelsk.

trodde engelsk var noe ALLE hadde på skolen, med mindre man får tilrettelagt skole pga lærevansker, da kan man slippe fag som engelsk og matte osv og bare konsentrere seg om sin egen utvikling.

ikke alle utvikler seg like fort, men kjenner INGEN som ikke kan engelsk :O

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde engelsk var noe ALLE hadde på skolen, med mindre man får tilrettelagt skole pga lærevansker, da kan man slippe fag som engelsk og matte osv og bare konsentrere seg om sin egen utvikling.

ikke alle utvikler seg like fort, men kjenner INGEN som ikke kan engelsk :O

Ikke alle land har obligatorisk engelskundervisning i grunnskolen. Det er ikke sånn at alle som frekventerer KG nødvendigvis er født og oppvokst i Norge. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle land har obligatorisk engelskundervisning i grunnskolen. Det er ikke sånn at alle som frekventerer KG nødvendigvis er født og oppvokst i Norge. ;)

shit ja det tenkte jeg ikke på ;) hehe

men engelsk er så viktig for meg ihvertfall siden jeg studere på engelsk og bøkene kan man ikke få på norsk ble bare så overasket av at en ung jente ikke kan engelsk, men må nok prøve å tenke lenger en til min egen nesetipp neste gang ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du muligens har ombestemt deg TS :jepp:

Snakkmed flinke veterinærer, gjerne flere enn 1. Kontakt en hundetrener. Husk at når du ber om råd og vink i forhold til avl på hund så må ALLE kortene på bordet. Har du hatt noe som helst problem med hunden må dette frem i lyset for at vurderingen skal være korrekt. Småting som at det tok lenge før hunden ble stueren og at den i en periode jaktet på biler kan ha betydning for vurderingen.

Endret av OhMickey
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bobler

Det er klart hunder kan opptre dominante i enkelte sammenhenger! Mange hannhunder vil f.eks gjerne finne ut av hvem av dem som er den sterkeste, og kjempe om den plassen til de har fått det avklart.

Jeg har ei tispe som fikk valper for to år siden. En av dem beholdt vi, og tispa er selvfølgelig dominant i forholdet til avkommet sitt. Avkommet underkaster seg ved å sende dempende signaler, som å legge seg på rygg, vende ansiktet bort.

Hunder som oppfører seg som om de vil sjefe over eieren sin kaller jeg uoppdragne/evt har de en eier som ikke signaliserer godt nok lederskap.

Dominanse hund til hund er jo noe helt annet. Jeg snakker om dominanse ovenfor eier/mennesker. :)

Hunder kan selvfølgelig ha dominanse seg i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte oss en blandingshund for snart ett år siden. Pga vår manglende erfaring med hund endte vi opp med å kjøpe av noen som bare satte valper på blandingstispa si for moroskyld.

Kan meddele at i blandingen så har det skjedd noe med pelsen til valpen. Den mangler pels på kroppen sin...! Underpels finnes ikke på den og enkelte steder er den helt naken. Hunden har også en merkelig tannstilling. Noen tenner er overbitt, andre saksebitt og noen overbitt!

Vi betalte 5000 kr for denne hunden. En pris som jeg ser på, i ettertid, som i overkant mye med tanke på at hunden ikke en gang hadde mikrochip da vi overtok den. Og heller ikke kan brukes til noe - bortsett fra turhund og familiemedlem som det den er hos oss.

(Vi leste oss opp på hva det vil si å ha en blandingshund, påkostet chip og har fått den nøye undersøkt hos vetrinær).

På grunn av den erfaringen vi gjorde her kommer ikke vi til å ville kjøpe en blandingshund i fremtiden. Da stiller vi såfall veldig høye krav til selger.

Synes det er godt at du Kokosmamma har begynt å revurdere dette her. :)

Tusen takk, godt og høre at andre heller ikke vet alt, syntes det er uomtenksomt når andree kan si: Vet du ikke DET en gang, er du helt dum du må mangle noe osv... så godt og se det er flere en meg som gjør valg eller holder på og gjøre valg som man enten kan angre på, eller i bestefall LÆRE av =)

For den holdningen mange har her inne, så er det ikke så lett og tørre og spørre om ting. selv om jeg har gjort det her hele tiden...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har med dominans å gjøre.

Hvis eierne ikke tydeliggjør at de er flokklederne vil hunden ta den rollen. Selv om den i utgangspunktet er en underdanig hund og ikke "ønsker" å ta over.

ja, det kan jeg vere enig i, for hunder har veldig forskjellig persjonlighet. jeg ser på Ridghecaken min, som samboern har hoved ansvaret for, den hører på ALT samboern min sier, men med meg er han mere sånn: hvem er det du trur du er egentlig? greit nokk, du gir meg mat og går tur med meg, så jeg kan jo høre litt på deg og, men du er klar over at jeg har makta hvis jeg virkelig vill eller? prøvde bare og beskrive tankegangen til vår største hund, og dette mener jeg er en sjefete rolle, selv om den er snill som et lam, men det kreves at man er veldig konsekvent =) jeg syntes heller ikke detta er noe første gangshund

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud så nærtagen du er, du er i tjue-årene og da er det veldig spesielt og ikke kunne forstå engelsk.

Ja, spesielt er det. det er en lang forklaring på hvorfor jeg ikke kan engelsk, men det har ikke noe med temaet og gjøre. man kan vere så nertagen som bare det, noe noen mennesker er til tider, og det har ingenting med alder og gjøre, MEN når flere kommer med ufine bemerkninger, så reagerer jeg på det, og det er ikke spessielt hyggelig. og det er vel fårståerlig? hvis du tenker igjennom det en gang til, så tror jeg du faktisk skjønner det ;)

Jeg er nemlig den typen som sier fra omtrent med det samme, så det slipper og gnage. og det gjelder ikke bare meg, men det er en ting og tenke over...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at det var ridgeback bakover i rasen. Jeg ville ikke turt å parret på hun da.

Bekjent av ei vennine parret sin tispe med en som sa hunden sin var renraset, dette var langt tilbake i tid og dum som hun var tenkte hun ikke på papirer.

Under løpetid la hundemor kraftig på seg og det ble ikke tenkt noe mer enn av rasen var kjent for å få mange valper. Ultralyd o.l. ble heller ikke sjekket opp. Endte med at under fødsel ble det komplikasjoner og til tross for stor hjelp fra dyrlegen døde tispen under barsel pga alt for store valper, det var kun tre valper og en overlevde, denne måtte bli flaskeforet og passes på hele døgnet i flere uker framover.

Viste seg at en av besteforeldrene til hannen var en stor rase so første til dette. Valpen som overlevde måtte også avlives ved to års alder pga problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at det var ridgeback bakover i rasen. Jeg ville ikke turt å parret på hun da.

Bekjent av ei vennine parret sin tispe med en som sa hunden sin var renraset, dette var langt tilbake i tid og dum som hun var tenkte hun ikke på papirer.

Under løpetid la hundemor kraftig på seg og det ble ikke tenkt noe mer enn av rasen var kjent for å få mange valper. Ultralyd o.l. ble heller ikke sjekket opp. Endte med at under fødsel ble det komplikasjoner og til tross for stor hjelp fra dyrlegen døde tispen under barsel pga alt for store valper, det var kun tre valper og en overlevde, denne måtte bli flaskeforet og passes på hele døgnet i flere uker framover.

Viste seg at en av besteforeldrene til hannen var en stor rase so første til dette. Valpen som overlevde måtte også avlives ved to års alder pga problemer.

nei så grusomt! hvilken rase var mora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har med dominans å gjøre.

Hvis eierne ikke tydeliggjør at de er flokklederne vil hunden ta den rollen. Selv om den i utgangspunktet er en underdanig hund og ikke "ønsker" å ta over.

Huff da. Jeg synes litt synd på dere som går rundt og er redde for at hunden skal dominere dere ;-).

Vi har heldigvis i 2012 nå kommet dithen at vi også vet at det gamle "dominans" begrepet begynner å bli noget gammeldags og utdatert. Jeg ser av det du skriver at vi har helt ulike meninger om dette, og det får så være. Det er heller ingen vits å bruke denne tråden til å overbevise meg om at jeg er helt på jordet. Jeg har drevet med hund i mange nok år til å ha fulgt utviklingen gjennom ulike moter innen hundetrening og teorier om hunder. En diskusjon utover dette vil bli veldig OT.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...