Gå til innhold

Jeg vurderer og parre min blandingshund med en Basenji


kokkosmamma

Anbefalte innlegg

Gjest badeand1

Når man blir kvitt katter, så blir man kvitt hunder, tror ikke jeg må gi dem bort, får nokk uansett solgt dem skall du se =) men jeg har ikke noe hastverk. prøver som sakt og få vite litt mer om det som er viktig. derfor jeg skriver her inne

Du kan ikke regne med at du ikke får solgt/gitt dem bort..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest uAnonymBruker

ok. du forklarer ikke hva og hvorfor hunden må øyelyses? og disse andre tingene??

Hva mener du prisen bør ligge på for disse blandingshundene?

Jeg prutet selv min blandingshund ned til 5000 fordi den hadde hatt et hjem først og vert ett annet sted først, men dem andre valpene i kullet dems ble solgt for 7000...

De må øyelyses fordi det finnes sykdommer som hunder kan få på øynene som valpene kan arve. Blant annet tørre øyne, PRA, grønn stær og netthinnesvinn. Faconi er en nyresyksom. Det finnes flere sykdommer du må teste for, men det er det ditt ansvar å finne ut av. Jeg har ikke JR eller Basenji, så jeg kan ikke alle sykdommene de kan få.

At du kjøpte en så dyr blandingshund må du ta på egen kappe, en hund uten papirer er ikke verdt mye i kroner og øre.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

:balltre:

Håper virkelig du tuller. Skjønner du ikke hvorfor du må helsesjekke hunden din?? Seriøst? Driter du fullstendig i om valpene er proppa full av sykdommer og helseplager?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:balltre:

Håper virkelig du tuller. Skjønner du ikke hvorfor du må helsesjekke hunden din?? Seriøst? Driter du fullstendig i om valpene er proppa full av sykdommer og helseplager?

Det virker mest som om TS er mer fokusert på hva hun kan tjene på valpene, enn på hva valpene tjener på å bli født.

edit: skrivefeil

Endret av Wombat
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det!!! Når du ikke har peiling på sykdommer, kostnader og andre faktorer så har du ingenting med å sette valper på tispa di. Reagerer også veldig på prisnivået du har satt, og at du i verste fall bare vil gi dem bort. Du har da et ansvar for de stakkars valpene om du gjennomfører dette, og det passer ikke helt med den mentaliteten om at de bare kan gis bort. Folk som ikke er villige til å betale for hunder er ikke folk du vil gi hunder til. Og de fleste ansvarsbevisste valpekjøpere vil ikke ha papirløse valper der "oppdretter"(kremt!!) ikke engang vet hvorfor man øyelyser.

Jeg gjentar: IKKE GJØR DET!!!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skaffet hung gjennom en som tenkte som deg, og de hadde store problemer med å få solgt eller gitt vekk to av hundene. Siste gangen jeg snakket med de, hadde de tre hunder, der to valper som da var nesten 7 måneder gamle. En bør tenke over at det ikke alltid er like enkelt å få solgt hunder, og en bør aldri gi de vekk rett og slett fordi vet man aldri hvem som tar de til seg. Håper og tror at du ønsker gode hjem til valpene, for om du ikke bryr deg om deg, ville jeg tenkt meg både en og to gange rom før du får valper på tispen din.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre meg altså. Å risikere å sette til liv uregstrerte valper som muligens er proppfulle av sykdommer som er arvet fra foreldre/besteforeldre/oldeforeldre er noe av det mest egoistiske jeg har hørt. Her har du veldig mye å sette deg inn i.

Grunnen til at det er en fordel med å ha papirer på hunden er at du da kan gå tilbake i slekta og undersøke helsetester, øyenlysninger, patellatester og andre muligens arvbare sykdommer. Har oldefaren PRA og tippoldemoren på basenjien PRA er det en mulighet for at valpene kan få denne fæle sykdommen. Du har fått alle svarene p spørsmålene dine i denne tråden, og 98% av oss forteller deg at du ikke burde få valper, for du, som mange andre, ikke er kvalifisert til å sette ett valpekull til live.

Får litt lyst til å... :kjefte: :kjefte:

Og MISTEKRAVET er å helseteste BEGGE hundene for ALLE sykdommene som kan forekomme på ALLE rasene som er involvet i din blanding og basenjien. Husk at basenji er en rase med mye urhund i seg og kan være utfordrene, en jack russel er en terrier, så du mixer med veldig forskjellige raser som kan ende i ett uheldig gemytt på valpene. Du virker heller ikke eldre enn 14 år. Så ta til vett og la tispa slippe å få valpene.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS , det er hundreogørtogførti ting du MÅ tenke på.

1. hva er målet med å parre disse to rasene?

2. Har de noe spesielt å tilføre verden?

3.Man parrer friske dyr,dyr som er fulgt opp av vetrinær,øyelyst,hd røntget og sjekket for arvelige sykdommer (bla. allergi,hudsykdommer,klosykdommer osv osv osv)

4.Har du tid til et kull?

5.Har du PENGER til å ivare ta valpenes mor mens hun er drektig?

6.Har du tid til å passe valpene når den tid kommer?

7.Har du erfaring med valper og rengjøring av bingen?

8. Har du råd til å chippe,vaksinere,gi ormkur før valpene er solgt?

Osv osv.

Du burde lese her :

http://www.radetfordyreetikk.no/2010/12/uttalelse-om-hundehold/

Når du har lest det over og fattet poenget,ville jeg gått vidre til her :

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1298

Det jeg prøver å si er ,Nei en tispe skal ikke parres fordi matmor/far har lyst.

Og når en ikke har basiskunnskapene inne slik du mangler TS,er vel svaret enkelt?

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skall være grunn til og ikke få solgt dem? da gir jeg dem bort i verstefall.

selv om jeg er enig med alle de andre er dette eneste svaret som jeg ser på som helt horribelt. med denne holdningen er det veldig stor mulighet for at valpene havner en plass hvor de ikke får det godt, og at valpene og tispa får det bra, fra unnfangelse og til alderdommen kommer bør du ta annsvar for før du får blandingsvalper med vilje.

jeg satt der plutselig med blandingsvalper av populær rase, at jeg tilfeldigvis ikke satt der med mangfoldige tusen i regninger er flaks, til og med hos rasehunder skjer det ofte. jeg måtte avvise 6 stk av de som ville kjøpe valp av meg for å forsikre meg om at de kom til å få det godt. to av valpene blei jeg ikke kvitt før de var ganke gamle.

mesteparten av valpetia var et helvete, hadde ikke energi til å snakke eller møte verken familie eller venner og huset så ut som et bomba grisehus, og lukta langt verre, selv om jeg vasket to ganger dagen - minst.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skall være grunn til og ikke få solgt dem? da gir jeg dem bort i verstefall.

Det er tanken bak mange av gratisvalpene på Finn.

Du har ikke peiling på verken hund eller avl.

Bikkja di driter i om hun får valper eller ikke; det er ikke henne det er stort for, det er DEG.

Om du ønsker en valp eller et valpekull som du kan ta deg av fordi de er søte, så finnes det muligens noe for deg hos dyrebeskyttelsen. Da kan du være midlertidig krisehjem for valpen(e) mens dyrebeskyttelsen leter etter permanent hjem.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! min Jack Russel blanding, skal parres med en Basenji. hva er det som er viktig og tenke på fra hunden har løpetid? og hva bør jeg forbrede meg på, og tenke over? Hva er viktig i hjemme? og hvordan oppfølging skall mora og evetuellt valpene ha av vetrineren?

Går tisspen altid drektig i 63 dager uavhengi av rase?

Jeg synes du bør la være å gjøre dette. Tisper har et godt liv selv om de ikke får valper, det er ingen nødvendighet at de får det.

Du bør tenke på at du har ansvar for at valpene får et godt liv videre. Med blandingsvalper er det svært usikkert. Det er usikkert selv om valpene er av ren rase, nettopp fordi mange skaffer hund uten å vurdere om de er i stand til å takle alt det fører med seg.

Du kan fort sitte igjen med to-tre valper du ikke får solgt. Skal du da gi dem bort til tilfeldige folk som vil ha valp? Eller skal du ha sem selv? Her må du tenke litt lenger fram i tid!

Tenk på ansvaret du har for at valpene får gode hjem og et godt liv. Det betyr mer enn at tispa di får oppleve å ha valper (noe hun har i 8 uker, mens valpene skal leve i 10-15 år videre).

Du blir glad i valpene, og vil deres beste. Men særlig for blandingsvalper, så er livet høyst usikkert. De kan bli solgt eller gitt bort som små, men hvordan blir livet for dem videre? Blir de avlivet som unge fordi de som skaffet dem ikke orker lenger? Blir de omplassert videre? Får de et godt hjem? Du kommer til å tenke på dem videre etter at du har solgt dem.

Slike tanker bør du ha før du tenker på valper. Du har ansvaret for å ha satt dem til verden, så du har også et ansvar for hvordan de får det videre.

Du har også et ansvar for valpene helsemessig. Det betyr at du må sjekke både tispe og hannhund for arvelige sykdommer. Slike sykdommer kan bety et dårlig liv og tidlig avliving for valpene, så du bør ikke sette valper på en tispe før du har slike ting klart.

Det er veldig mange hunder til salgs til enhver tid. Det er ikke mange nok gode hjem til de valpene som til enhver tid ligger ute for salg. Selv om de både er friske og renrasede. Mange av dem blir avlivet som valper fordi folk hverken får solgt/gitt dem bort, og ikke kan ha mange hunder selv. Du risikerer å selge/gi bort valper til folk som ikke gir valpene et godt liv. Er det noe du er villig til å risikere for valper som du er glad i? Er du villig til å ha to-tre av dem selv fordi du ikke får solgt/gitt dem bort til andre?

Husk at det er ditt ansvar at de får gode hjem. Er du villig til å ta på deg det ansvaret?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir kvitt katter, så blir man kvitt hunder, tror ikke jeg må gi dem bort, får nokk uansett solgt dem skall du se =) men jeg har ikke noe hastverk. prøver som sakt og få vite litt mer om det som er viktig. derfor jeg skriver her inne

Jeg kjenner jeg blir matt av din uvitenhet. Det er flere titusner av katter som blir avlivet/dumpet/drept og mishandlet hvert år fordi det IKKE er et marked for huskatter - tvert om, det er en overflod av dem. Vi er så heldige at vi bor i et land uten løshundproblematikk, men jeg kan love deg at det er mange blandingshunder som er resultat av useriøs avl at typen du vurderer som sitter rundt om kring i landet på omplasseringshjem drevet av frivillige som stadig ber om tomflasker og tiere for å klare og hjelpe.

Før noen i det hele tatt vurderer å sette kull på rasekatt/rasehund må de først spørre seg:

- Hva er målet med denne parringen - hva vil jeg tilføre rasen? (Et MINIMUM av begrunnelse her bør være sunne og friske valper, noe du ikke kan vite noe om da du ikke har oversikt over genetikk og sykdommer i slekten til hverken tispa eller lånehunden)

- Er jeg kunnskapsrik nok til å påta meg dette prosjektet? (Har du tett samarbeid med oppdretter? Nei. Har du tatt noen kurs om generell avl og genetikk? Nei. Kan du noe om potensielle sykdommer og arvelige defekter? Nei. Vet du hvordan du skal følge opp en drektig tispe? Vet du hvordan du skal assistere under fødsel om noe går galt? Vet du hvordan du skal håndtere valpene for at de skal bli trygge, gode familiehunder i løpet av tiden mot leveringsperioden?)

- Har jeg økonomi til dette? (Gjennomgående testing av begge individ, helsesjekker, oppfølging under drektighet, vaksinering, forsikring, fôr, utstyr, oppfølging av valpene - det er snakk om utgifter på flere tusen i underskudd uansett om du får solgt alle blandingsvalpene. Går noe galt og det blir keisersnitt eller operasjon så snakker vi kjapt ti tusen +++)

- Forstår jeg at jeg har et etisk ansvar for å beholde alle valper jeg ikke finner trygge og gode hjem, selv om det skulle bety 6 bikkjer i heimen? (Og har jeg økonomi til det?)

Du har forøvrig ikke lov til å drive med avl på den måten du planlegger nå:



  • "Du må ikkje avle på eigenskapar som reduserer velferda eller helsa til dyr, og avlsmetodane du bruker må ikkje påføre dyra unødig liding.
  • I avlsarbeidet skal det leggast vekt på å få fram friske og robuste dyr. Fryktsamme dyr skal ikkje brukast i avl."

(Mattilsynet: Dyrevern, regelverk for avl av dyr)

Så lenge du ikke har stamtavler som vil gi deg oversikt over slekten til hundene, og følgelig sykdomshistorie og genetikk - så aner du faktisk ikke et kvekk om hva slags helse valpene vil bli født med. Det er kun uetisk, egoistisk og uforsvarlig!

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hoho dette var mye lesestoff jeg skummleste jeg =) men inntrykket er at omtrent alle er imot bevist blandingsavl.

jeg er også imot bevist blandingsavl!!

spesielt av didde to rasene, pga de er så forskjellige!! dette kan bli noen veldig sta egenrådige valper som er vanskelige å få solgt.

blander man fks border collie og collie, eller pomeranian med mitelspitz er det mer forstålig da disse er ganske like og man vet sånn ca hvilke tyåe valper man får.

de aller fleste jeg vet om som vil ha valp på blandingshunden sin har mål om å beholde en valp fra kullet, dette syns jeg er helt greit!

men å blande og lage valper i hytt å pine er helt uhørt!

er tispa de mer en 18 mnd? har ud helsesjekket henne så du vet hun kan ha valper?

hvorfor har hun ikke papirer?

hvorfor vil du bruke en basenji? fordi du får låne den gratis\billig penge?

jeg selv planlegger kull på min renraset tispe, jeg har brukt over 8 tusen på diverse sjekker, sOM HD AD øyelysning osv, og krever at han hund skal også være grunding sjekket, og det er ikke billig å bruke en god hanhund! og hele målet er å beholde en valp, samtidig vet jeg at det er godt marked for min rase og jeg kan velge og vrake i gode hjem, derimot krasjer markedet har jeg plass og tid til å ta vare på alle!

:kjefte: på deg!!!

du vil bare tjene penger men er ikke mann nok ti lå innrøme det!!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Når jeg trodde jeg hadde sett det meste her inne på KG, så kom dette. Holly.

TS - du har fått veldig mange gode svar her fra reflekterte og kunnskapsrike folk. Les det og skjønn det de skriver. Dette her har ingen ting bra for seg.

Nei man får ikke gitt bort kattunger. Det er en grunn for at folk kaster kattunger i elva og søplecontainere ol. Og nei man får ikke solgt alle blandingsvalpene. Ihvertfall ikke såpass sære raser. Og å gi bort? Til en som ikke har råd til å kjøpe? Som da heller ikke har råd til å eie og fore på hunden? Eller avle frem en sær hund, som er vanskelig å holde og blir en kasteball der ute?

Det hele er så umoralsk på vegne av de eventuelle valpene, at jeg blir lei meg :tristbla:

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fortsatt bestemt på å sette valper på hunden din kokkosmamma, etter du har lest dette? Håper virkelig ikke det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

GLEM DET!

Du bør melde deg på NKKs Oppdretterkurs og lære deg MYE før du i det hele tatt tenker tanken igjen. Og så bør du heller få deg en hund med stamtavel hvis du skal være i nærheten av å være en seriøs oppdretter.

Jeg kjenner flere tisper som har fått store problemer med innbildte svangerskap etter kull. Disse eierne angrer bittert på at de trodde på myten "En tispe har så godt av et kull". Det er nemlig bare tull...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, kjære ts finn noe annet å tenke på....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker mest som om TS er mer fokusert på hva hun kan tjene på valpene, enn på hva valpene tjener på å bli født.

edit: skrivefeil

Burde ikke tjene noenting - blandingsvalper burde være gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke tjene noenting - blandingsvalper burde være gratis.

Fortell det til Kokosmamma du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...