Gå til innhold

Hvorfor er alkohol lovlig?

Mener du at alkohol burde være lovlig i Norge?  

115 stemmer

1. 1. Mener du at alkohol burde være lovlig i Norge?

• Ja
      70
    • Nei
      30
    • Ja, men med høyere aldersgrenser for kjøp
      15

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Kultur: Cannabis har vært brukt lenge. Selvsagt, men det viser jo ingen sammenligning til bruk av alkohol. Du beseirer ingen i en diskusjon hvis du overser hva som faktisk ble diskutert.

Tjære: Du presenterer ikke kilder og motbevis, men fri diktning. Setningen "cannabis has relatively low tar content" finnes ikke i artikkelen som du selv siterer fra, så jeg antar at dette er noe du har funnet på selv.

"Cannabis is indigenous to Central and South Asia.[78] Evidence of the inhalation of cannabis smoke can be found in the 3rd millennium BCE, as indicated by charred cannabis seeds found in a ritual brazier at an ancient burial site in present day Romania."

Altså lenge før alkohol, så jo beseiret

Når det gjelder tjære linken vil jeg gjerne lære deg et triks. Trykk Ctrl-F når du er på siden og søk etter sitatet. Tror ikke du har lest alt her nei mister, aom du selv sier, du beseirer ingen ved å overse det som faktisk blir diskutert, slik som du overser henvisningene mine, leste du stykket om enteogener og den laaaaange artiklen om deres bruk i kultur? Tvilsomt.

Du får lese det jeg henviser til før du uttaler deg neste gang ;)

Endret av AmanitaM
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg tror at dersom alkohol var oppfunnet i dag, ville det neppe vært lovlig. Jeg stiller meg veldig undrende til hvorfor det er lov, for det fører jo til så mange ekstra utgifter og så mange problemer. Mange klarer å drikke med måte, men det er jammen meg mange som IKKE klarer det også.

Hva mener dere - burde alkohol være lovlig eller ikke, og hvorfor?

Det var jo ulovlig en gang. Men da ble det masse smugling.

Skrevet

Jeg tror at dersom alkohol var oppfunnet i dag, ville det neppe vært lovlig. Jeg stiller meg veldig undrende til hvorfor det er lov, for det fører jo til så mange ekstra utgifter og så mange problemer. Mange klarer å drikke med måte, men det er jammen meg mange som IKKE klarer det også.

Hva mener dere - burde alkohol være lovlig eller ikke, og hvorfor?

Tja, hvorfor alkohol er lovlig, det sier vel seg selv etter at norge har hatt to tre folkeavstemnninger. Hvis det ble illegalt, ville det ikke vært noe problem å lage det selv eller kjøpe smuglevarer...

Enig i at alkohol fører med seg mye dritt, men veien å gå er å selge vin på butikken, døgnet rundt. Jeg hater overbeskytteri, heller høyere aldersgrense, men jeg lurer på hvor den skal gå, kanskje når man blir pensjonist?

Jeg har grunnlag for å mene det jeg mener, men har ikke tid pt.

`

• 5 uker senere...
Skrevet

Tja, hvorfor alkohol er lovlig, det sier vel seg selv etter at norge har hatt to tre folkeavstemnninger. Hvis det ble illegalt, ville det ikke vært noe problem å lage det selv eller kjøpe smuglevarer...

Enig i at alkohol fører med seg mye dritt, men veien å gå er å selge vin på butikken, døgnet rundt. Jeg hater overbeskytteri, heller høyere aldersgrense, men jeg lurer på hvor den skal gå, kanskje når man blir pensjonist?

Jeg har grunnlag for å mene det jeg mener, men har ikke tid pt.

`

Regjeringens ruspolitikk har ikke vært særlig effektiv enda, Ola Nordmann er nok feit og fornøyd med rutinene ved alkoholbruk, det blir jo en syklus ut av helgefyll, noe som igjen fører til endret mentalitet i brukeren, den som ikke innser at alkohol er med på å forme folke sinnet følger ikke med, rusmidler påvirker tankegang, og cocktailen av alkohol, nikotin og koffein skaper en ganske ekkel tankegang i mine øyne, jeg har selv sett denne effekten i mange forskjellige mennesker under påvirkning over lang tid av ganske forskjellige substanser, og "folkedop"-cocktailen skaper langt ifra den mest rasjonelle eller sympatiske mentaliteten spør du meg.

Ingen frihet uten risiko, og per idag har vi ingen substansfrihet her i Norge, noe som er skadelig for vår frihet generellt, friheten til å tenke selv, hvordan kan lovgivere og befolkning som ikke har noen relevant erfaring når det kommer til alternative bevissthetstilstander gi lovgivning på det emnet? Skal en snekker bestemme over en mekaniker?

Jeg mener at ruspolitikken i norge skal omskrives av sakkyndige med relevant teoretisk og praktisk erfaring.

Det ville nok ikke kommet Alkoholen til gode!

Skrevet

Regjeringens ruspolitikk har ikke vært særlig effektiv enda, Ola Nordmann er nok feit og fornøyd med rutinene ved alkoholbruk, det blir jo en syklus ut av helgefyll, noe som igjen fører til endret mentalitet i brukeren, den som ikke innser at alkohol er med på å forme folke sinnet følger ikke med, rusmidler påvirker tankegang, og cocktailen av alkohol, nikotin og koffein skaper en ganske ekkel tankegang i mine øyne, jeg har selv sett denne effekten i mange forskjellige mennesker under påvirkning over lang tid av ganske forskjellige substanser, og "folkedop"-cocktailen skaper langt ifra den mest rasjonelle eller sympatiske mentaliteten spør du meg.

Ingen frihet uten risiko, og per idag har vi ingen substansfrihet her i Norge, noe som er skadelig for vår frihet generellt, friheten til å tenke selv, hvordan kan lovgivere og befolkning som ikke har noen relevant erfaring når det kommer til alternative bevissthetstilstander gi lovgivning på det emnet? Skal en snekker bestemme over en mekaniker?

Jeg mener at ruspolitikken i norge skal omskrives av sakkyndige med relevant teoretisk og praktisk erfaring.

Det ville nok ikke kommet Alkoholen til gode!

Tror du virkelig at frihet til å trøkke i seg hva som helst er veien å gå?

Jeg synes at i et demokrati, så bør flertallet vurdere hvorvidt alkohol bør selges, og om andre rusmidler bør være ulovlig. Det finnes ikke et eneste parti som ønsker å forby alkohol, og årsaken til det er enkel og rettferdig.

Skrevet

"Cannabis is indigenous to Central and South Asia.[78] Evidence of the inhalation of cannabis smoke can be found in the 3rd millennium BCE, as indicated by charred cannabis seeds found in a ritual brazier at an ancient burial site in present day Romania."

Altså lenge før alkohol, så jo beseiret

Javel, og når ble alkohol oppfunnet mener du? Det var vel sammenligningen som var tema..

Når det gjelder tjære linken vil jeg gjerne lære deg et triks. Trykk Ctrl-F når du er på siden og søk etter sitatet. Tror ikke du har lest alt her nei mister, aom du selv sier, du beseirer ingen ved å overse det som faktisk blir diskutert, slik som du overser henvisningene mine, leste du stykket om enteogener og den laaaaange artiklen om deres bruk i kultur? Tvilsomt.

Du får lese det jeg henviser til før du uttaler deg neste gang ;)

Foreslår at du siterer dette med tjære fra artikkelen. Du lyver så du tror det selv.

Skrevet (endret)

Jeg synes at i et demokrati, så bør flertallet vurdere hvorvidt alkohol bør selges, og om andre rusmidler bør være ulovlig. Det finnes ikke et eneste parti som ønsker å forby alkohol, og årsaken til det er enkel og rettferdig.

Javel, og når ble alkohol oppfunnet mener du? Det var vel sammenligningen som var tema..

Foreslår at du siterer dette med tjære fra artikkelen. Du lyver så du tror det selv.

KRF er imot alkohol[KILDE], Norge er et Konstitusjonellt Monarki ikke et demokrati[KILDE], det er USA, men det er lett å ta feil, og problemstillingen er kompleks og full av korrupsjon og urettferdighet.[KILDE]

Første spor etter alkohol er ca 9000 år siden[KILDE], cannabis som er en plante, en av de eldste levende formene for liv her på jorden er eldre enn oss, så ja tidenes morgen? jeg vet ikke, bruk hos mennesker er tidligst registrert 10 000 år siden i japan[KILDE]

Du viser fortsatt ikke til å ha lest artikkelen, så det blir kun en påstand, enhver forumleser som kan trykke på en link vil se at du tar feil, så jeg gidder ikke diskutere den videre

willy-wonka-wilder-300x300.jpg

Endret av AmanitaM
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er biler lovlig? Våpen? Kjøkkenkniver? Kvinner? Mange som skader seg på disse også, men de er fullt lovlige allikevel.

Både Ribsskog og ribsskoging er også lovlig.

• 1 måned senere...
Skrevet

Både Ribsskog og ribsskoging er også lovlig.

Men dette er jo nettopp poenget? det finnes meget farlige lovlige ting man kan anskaffe seg uten problem, så hvorfor er noen farlige ting restriktert?

Jeg anbefaler å undersøke hva de mest tabubelagte substansene kan gjøre, hva effektene er, og hva det er godt for, og hva man kan bruke det til, svarene vil forbløffe de fleste.

Hvilke rusmidler du har lov til å bruke og ikke bruke har lite med hvor farlig det er for deg å gjøre, en hvilkensom helst IDIOT med Google kan finne ut av det, problemet er at mange stoler på det de er blitt fortalt av autoritetsfigurer, ikke videre intelligent oppførsel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...