Gå til innhold

Hvorfor er alkohol lovlig?

Mener du at alkohol burde være lovlig i Norge?  

115 stemmer

1. 1. Mener du at alkohol burde være lovlig i Norge?

• Ja
      70
    • Nei
      30
    • Ja, men med høyere aldersgrenser for kjøp
      15

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at dersom alkohol var oppfunnet i dag, ville det neppe vært lovlig. Jeg stiller meg veldig undrende til hvorfor det er lov, for det fører jo til så mange ekstra utgifter og så mange problemer. Mange klarer å drikke med måte, men det er jammen meg mange som IKKE klarer det også.

Hva mener dere - burde alkohol være lovlig eller ikke, og hvorfor?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er biler lovlig? Våpen? Kjøkkenkniver? Kvinner? Mange som skader seg på disse også, men de er fullt lovlige allikevel.

• Liker 11
Gjest Marregutt
Skrevet

Jeg tror at dersom alkohol var oppfunnet i dag, ville det neppe vært lovlig. Jeg stiller meg veldig undrende til hvorfor det er lov, for det fører jo til så mange ekstra utgifter og så mange problemer. Mange klarer å drikke med måte, men det er jammen meg mange som IKKE klarer det også.

Jeg vil tro det er fordi alkohol har vært kultur i århundrer i den vestlige verden. Det har derimot ikke de fleste narkotiske stoffer. I alle fall ikke i samme skala. Men isolert sett er alkohol et livsfarlig stoff, og ville nok ikke, som du sier, vært lovlig dersom det ble funnet opp i dag

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi alkohol i seg selv ikke er farlig!

Det er hvordan hver enkelt bruker det som kan gi konsekvenser, akkurat som med biler, pistoler, kniver, kvinner, menn, osv.

• Liker 5
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Det er fordi det har vært en del av vår kultur lenge.

Man har da også vært gjennom perioder med forbud uten særlig hell. Det blir litt mindre drikking og uendelig mye mer organisert kriminalitet.

• Liker 3
Gjest Kaxxy
Skrevet

Alkohol burde ikke være lovlig. Det er en gift, og som du sier, den ville nok ikke vært lovlig om den ble oppfunnet i dag. En ting er å drikke vin til maten av og til, eller øl til en forrykende fotballkamp, men slik som de fleste bruker den i dag! Drikke seg full, ekkel og promiskuøs med vilje, hva i all verden? WHY!!

• Liker 3
Gjest finurlig
Skrevet

Nei jeg forstår det heller ikke. Enkelte kan jo ikke beherske seg, noe samtlige politilogger landet over bekrefter hver helg. Men dersom man forbyr det, kommer kriminalitet i form av smugling, destillering og liknende til å øke enormt, så det er jo ikke så mye å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Nei jeg forstår det heller ikke. Enkelte kan jo ikke beherske seg, noe samtlige politilogger landet over bekrefter hver helg. Men dersom man forbyr det, kommer kriminalitet i form av smugling, destillering og liknende til å øke enormt, så det er jo ikke så mye å gjøre.

Et flertall av de tilfellene som havner i politiets logger er ikke bare alkohol, men også andre substanser.

De ti siste årene har jeg sett en dramatisk endring i folks rusvaner. Når en øl nesten koster hundre kroner enkelte plasser, så sier det seg selv at enkelte velger billigere løsninger med sterkere rus.

• Liker 4
Gjest krabat
Skrevet (endret)

Jeg tror at dersom alkohol var oppfunnet i dag, ville det neppe vært lovlig.

Alkohol som rusmiddel hadde neppe vært lovlig. Det har du nok rett i. Men dette er ikke et argument for å forby det. Det er mye som er ulovlig i dag som ikke burde vært forbudt, deriblant proffboksing og pokerspilling.

Jeg stiller meg veldig undrende til hvorfor det er lov, for det fører jo til så mange ekstra utgifter og så mange problemer.

Å tro at man kan få slutt på problemene knyttet til alkohol ved å forby det, er i beste fall naivt. Det har vært forsøkt før. Google "forbudstiden". Vi ser det samme i forbindelse med narkotika i dag. Forbudet skaper større problemer enn de problemene som forbudet er ment å løse.

I bunn og grunn mener jeg uansett at et alkoholforbud ikke kan forsvares. De aller fleste har et ansvarlig forhold til alkohol, og disse skal ikke straffes for at det finnes noen få idioter.

Fordi alkohol i seg selv ikke er farlig!

Det er hvordan hver enkelt bruker det som kan gi konsekvenser, akkurat som med biler, pistoler, kniver, kvinner, menn, osv.

Enig i dette. Det er menneskers bruk som er problemet. Som de fleste andre ting kan alkohol brukes på både gode og dårlige måter. Å skylde på alkohol for problemer knyttet til fyll er som å gi blyanter skylden for orddelingsfeil.

Endret av krabat
  • Liker 3
Skrevet

Hvorfor er biler lovlig? Våpen? Kjøkkenkniver? Kvinner? Mange som skader seg på disse også, men de er fullt lovlige allikevel.

Alle disse har en praktisk hensikt. Det har ikke alkohol.

• Liker 6
Skrevet

Alle disse har en praktisk hensikt. Det har ikke alkohol.

Noen slapper av med alkohol, koser seg med alkohol. Noen liker smaken. Det kalles livsnytelse. Den mest praktiske hensikt du noensinne kommer til å finne her i verden. Selv jeg som aldri har drukket alkohol fatter det.

• Liker 6
Skrevet

Noen slapper av med alkohol, koser seg med alkohol. Noen liker smaken. Det kalles livsnytelse. Den mest praktiske hensikt du noensinne kommer til å finne her i verden. Selv jeg som aldri har drukket alkohol fatter det.

Jeg ser jo selvfølgelig den, men jeg mener allikevel ikke du kan sammenligne alkohol med en bil. Du skjønner vel hvordan det blir to helt forskjellige ting?

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser jo selvfølgelig den, men jeg mener allikevel ikke du kan sammenligne alkohol med en bil. Du skjønner vel hvordan det blir to helt forskjellige ting?

Jeg setter det veldig på spissen, det håper jeg du ser.

Allikevel er poenget godt, fordi hver eneste dag dør flere mennesker av trafikkulykker forårsaket av misbruk av bil. Bare her i Norge blir mange mennesker skadet hver eneste dag.

Og, en av mine doninger; jeg har ikke lov å kjøre til og fra jobb med den. Den er ikke lovlig i daglig bruk, forsikringsselskapet har registrert den som hobbykjøretøy og hos biltilsynet har den status som "motorhistorisk kjøretøy". Den har mer hester enn hva enkelte har fornuft. Det finnes mange slike rundt om her i landet, i forskjellige farger og fasonger. Forskjellen på min og mange andre er at enkelte andre misbrukes, herjes med og ikke er lovlig registrerte. Det er disse du ofte ser i avisene med livstruende skader og enorme hastigheter i laserkontroller. Så har du gråsonene for alle de som ikke blir tatt.

ALT kan misbrukes. OG være skadelig.

Skrevet

Det er kun lovlig på grunn av tradisjon og kultur.

Denne kjøper jeg ikke. Det du nevner her (og alskens andre ting) tjener jo en nytteverdi i seg selv. Alkohol som drikk tjener ingen og ingenting foruten å skape trøbbel. Når man ser all dritten i samfunnet som er et direkte resultat av alkohol betyr det ingenting at mange klarer å nyte det uten problemer. Mange klarer sikkert å nyte en dose kokain i ny og ne også uten å gjøre seg noe av det, men de fleste er likevel enige om at det på ingen måte bør bli lovlig.

• Liker 3
Skrevet

Det er kun lovlig på grunn av tradisjon og kultur.

Denne kjøper jeg ikke. Det du nevner her (og alskens andre ting) tjener jo en nytteverdi i seg selv. Alkohol som drikk tjener ingen og ingenting foruten å skape trøbbel. Når man ser all dritten i samfunnet som er et direkte resultat av alkohol betyr det ingenting at mange klarer å nyte det uten problemer. Mange klarer sikkert å nyte en dose kokain i ny og ne også uten å gjøre seg noe av det, men de fleste er likevel enige om at det på ingen måte bør bli lovlig.

Okai. La oss gjøre et tankekors. Åssn tror du kulturnorge hadde sett ut uten at det fantes alkohol-salg på konserter og utesteder?

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter det veldig på spissen, det håper jeg du ser.

Allikevel er poenget godt, fordi hver eneste dag dør flere mennesker av trafikkulykker forårsaket av misbruk av bil. Bare her i Norge blir mange mennesker skadet hver eneste dag.

Og hvor mange av disse ulykkene tror du skyldes kjøring i alkoholpåvirket tilstand?

• Liker 3
Skrevet

Okai. La oss gjøre et tankekors. Åssn tror du kulturnorge hadde sett ut uten at det fantes alkohol-salg på konserter og utesteder?

På konserter: Generelt bedre oppførsel, mye mer lavmælt stemning, mindre forsøpling. Folk vil nå stå og høre på musikken da som ordentlige folk - tross alt det man kommer dit for. For ikke å snakke om hvor mye mindre do-køen blir!

På utesteder: Mye mer lavmælt stemning, vesentlig færre vil nok gå hjem med hverandre, man slipper å bli sjekket opp av stupfulle dårer, mye mindre slåssing og bråk i byen generelt, mindre forsøpling, mindre vandalisme, etc.

• Liker 4
Skrevet

Og hvor mange av disse ulykkene tror du skyldes kjøring i alkoholpåvirket tilstand?

ca 21 prosent av alle dødsulykker i europa skjer i påvirket tilstand, nå husker jeg ikke hvor mange av disse som var kun alkohol kontra nark/medisiner. tallene er fra 2011, basert på samling/sammenligning fra politisystemer i 19 land. margin er trukket fra. bare hyggelig.

• Liker 1
Skrevet

På konserter: Generelt bedre oppførsel, mye mer lavmælt stemning, mindre forsøpling. Folk vil nå stå og høre på musikken da som ordentlige folk - tross alt det man kommer dit for. For ikke å snakke om hvor mye mindre do-køen blir!

På utesteder: Mye mer lavmælt stemning, vesentlig færre vil nok gå hjem med hverandre, man slipper å bli sjekket opp av stupfulle dårer, mye mindre slåssing og bråk i byen generelt, mindre forsøpling, mindre vandalisme, etc.

Drømmesamfunn du skisserer.

Begge plasser. Null inntekt. Nedlagt. Intet skjer.

• Liker 1
Gjest Elissima
Skrevet

Alkohol burde ikke være lovlig. Det er en gift, og som du sier, den ville nok ikke vært lovlig om den ble oppfunnet i dag. En ting er å drikke vin til maten av og til, eller øl til en forrykende fotballkamp, men slik som de fleste bruker den i dag! Drikke seg full, ekkel og promiskuøs med vilje, hva i all verden? WHY!!

Er ikke ALLE som blir promiskuøse pga alkohol. Da har du misforstått. Både jeg og de fleste jeg kjenner klarer å drikke alkohol uten å vifte med slufsa. Og hvis folk er promiskuøse pga alkohol, påvirker det deg direkte på noen måte?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...