Gå til innhold

Hvorfor er alkohol lovlig?

Mener du at alkohol burde være lovlig i Norge?  

115 stemmer

1. 1. Mener du at alkohol burde være lovlig i Norge?

• Ja
      70
    • Nei
      30
    • Ja, men med høyere aldersgrenser for kjøp
      15

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er kun lovlig på grunn av tradisjon og kultur.

Denne kjøper jeg ikke. Det du nevner her (og alskens andre ting) tjener jo en nytteverdi i seg selv. Alkohol som drikk tjener ingen og ingenting foruten å skape trøbbel. Når man ser all dritten i samfunnet som er et direkte resultat av alkohol betyr det ingenting at mange klarer å nyte det uten problemer. Mange klarer sikkert å nyte en dose kokain i ny og ne også uten å gjøre seg noe av det, men de fleste er likevel enige om at det på ingen måte bør bli lovlig.

Rusmidler er såpass allesteds nærværende i alle kulturer at jeg tror at man bare får ta inn over seg at mennesker har behov for å endre bevisstheten sin dann og vann, i større og mindre grad.

Jeg vet ikke om NOE samfunn som er fritt for rusmidler.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

På konserter: Generelt bedre oppførsel, mye mer lavmælt stemning, mindre forsøpling. Folk vil nå stå og høre på musikken da som ordentlige folk - tross alt det man kommer dit for. For ikke å snakke om hvor mye mindre do-køen blir!

På utesteder: Mye mer lavmælt stemning, vesentlig færre vil nok gå hjem med hverandre, man slipper å bli sjekket opp av stupfulle dårer, mye mindre slåssing og bråk i byen generelt, mindre forsøpling, mindre vandalisme, etc.

Jeg vet ikke hva du synes, men JEG går IKKE på en konsert for å nyte den lavmælte stemningen og folka som står og nyter musikken, litt sånn rett opp og ned. Jeg vil ha en ut-av-dæi-sjæl-opplevelse. Og det blir alltid mye bedre hvis man kollektivt marinerer sjelen sin i passende kvanta alkohol. Gjerne brunt brennvin.

Endret av Mann 42
Skrevet

Nei jeg forstår det heller ikke. Enkelte kan jo ikke beherske seg, noe samtlige politilogger landet over bekrefter hver helg. Men dersom man forbyr det, kommer kriminalitet i form av smugling, destillering og liknende til å øke enormt, så det er jo ikke så mye å gjøre.

I tillegg til mangel av store skatteinntekter :snurt:

AnonymBruker
Skrevet

Fordi alkohol i seg selv ikke er farlig!

Det er hvordan hver enkelt bruker det som kan gi konsekvenser, akkurat som med biler, pistoler, kniver, kvinner, menn, osv.

Alkohol er gift, kjære deg. Når begynte man å drikke biler, pistoler, kniver, kvinner og menn???

• Liker 3
Skrevet

Når Norge blir islamifisert så skal vi forby djevelens væske, alkohol. Alluuhuuu Akk'baaaar!

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange tror du røyker marihuana på grunn av smaksopplevelsen?

Alkoholfri øl og vin er dårlige erstatninger.

Marihuana kan tilsettes i flytende væsker, og i mat/ kaker etc for å få smak samtidig som man får en rus. Man må ikke røyke den skjønner du;)

Ett bra alternativ for de som ikke ønsker å forgifte kroppen med etanol(alkohol);)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

at alkohol er lovlig, men ikke marihuana får meg til å fnise.

Ja, helt utrolig egentlig. Trist at nordmenn har dette glasset med noe "godt i" så nært knyttet til hjertet sitt.

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Marihuana kan tilsettes i flytende væsker, og i mat/ kaker etc for å få smak samtidig som man får en rus. Man må ikke røyke den skjønner du;)

Ett bra alternativ for de som ikke ønsker å forgifte kroppen med etanol(alkohol);)

En får jo blåst hodet sitt uansett...

Skrevet

Hvordan får en blåst hodet sitt? kan du dokumentere dette? har du noe basis i fakta? eller er dette bare noe du sier uten å ha lest tidligere innlegg?

Jeg kan dokumentere det motsatte så jeg vil gjerne se noe bevist på dette blasse utspillet, "blåst hodet sitt", ja om du DRIKKER for mye ja, cannabis kan hjelpe med å reparere hjerneceller, i motsetning til alkohol som dreper dem.

• Liker 1
Skrevet

Venter i spenning på WildThing, med sin bakgrunn i kjemi og medisin sin forklaring på forskjell i skadevirkninger: alkohol kontra cannabis :popcorn:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

??? kan du vise til noen forskning hvor noen har klart å fått hodet sitt blåst ved å røyke cannabis?

Trist att det er så mye uvitenhet der ute ang cannabis. Mens, alkohol ufarliggjøres og konsumeres i enorme mengder og lager store skader. Få opp øynene og sett dere inn i fakta.

Hilsen ei som er avhold og aldri prøvd cannabis. Men lese forskning, det kan jeg, og det burde flere av dere også gjøre;)

Skrevet

Venter i spenning på WildThing, med sin bakgrunn i kjemi og medisin sin forklaring på forskjell i skadevirkninger: alkohol kontra cannabis :popcorn:

Ja det blir spennende =) =) =)

Skrevet

Du må jammen meg leve under en sten, jeg ser helst at du finner frem noe vitenskapelig bevis på at Cannabis(marihuana er et tulleord, det heter Cannabis) har mer tjære enn tobakk, dette er rent vissvass, cannabis er langt mindre skadelig enn alkohol og har langt flere gode effekter og har vært i bruk i kulturen lenger enn alkohol, dette kan en hvilkensomhelst 11 åring med internett finne ut av.

Plante Enteogener har vært brukt lenger og er mer festet i kulturen enn alkohol, tror du vi klarte å fremtstille ethanol(som er alkoholen vi drikker, da alkohol er en stor gruppe stoffer) før vi klarte å plukke blomster? den må du lenger ut i skogen med, hvorfor tror du fluesoppen henger på juletreet mister??

Vikingene brukte cannabis som kjærlighetssakrament til frøya så "kultur" argumentasjonen fungerer nok ikke her i landet heller.

Jeg er møkk lei av kunnskapsløse besservissere som tviholder på lovverket som sin skytsengel for å fremme sin egen "lovlydige/gode" fasade, dere forholder dere ikke til fakta, spyr ut med tullball og halvsannheter dere ikke gidder å sjekke ut, og når dere blir konfrontert med forskningsresultater som ikke taler deres sak så virker det som hele virkelighetsbildet deres brister og dere faller alltid tilbake på samme gamle "det er ikke lov og sånn er det bare".

Gidd å gjør 5 minutters research før du uttaler deg, det skal ikke så mye til for å finne ut hva som er hva.

Et godt eksempel på slik uvitenhet som du lirer fra deg her er koffein, det er et kraftig stimulant middel, mer avhengighetsdannende enn cannabis, som også kan føre til Koffein indusert psykose, men det blir behandlet som det ikke er et rusmiddel i samfunnsøyemed.

Cannabis er ulovlig fordi det kan brukes til så mangt, men ingen kan patentere det, ergo ingen kan tjene stort på det så det blir undertrykket til fordel for store firmaer, gjør noe research og bevis det motsatte, det kommer du nok ikke til å klare.

Her har du litt forskning fra David Nutt å tygge på, bemerk deg også at Alkohol er det nest letteste stoffet å overdose på etter heroin, noe som gjør folk som drikker alkohol på lik linje ille som de som bruker heroin i mine øyne, da du kan overdose på alkohol nesten like lett som heroin, lettere, da det er lettere å få tak i alkohol, og dette skal våre barn dytte i seg? Skam deg, få faktane på det rette, ting er ikke riktig bare fordi det gjentas av mange nok folk og alle nikker og smiler og bekrefter det som en sannhet for hverandre.

1000px-Drug_danger_and_dependence.svg.png

For meg virker der som om du i den ildsinte tåka overser at jeg ikke har skrevet stort av det du beskylder meg for å mene.

Uansett:

- Prøv å google "cannabis tar content", så får du sikkert svar på det du lurer på.

- Ordet marihuana er ikke noe tulleord.

- At fluesoppen henger på juletreet er ikke noe særlig godt argument, og jeg tviler på at du klarer å bevise at cannabis har vært lenger i kulturen enn alkohol, internett eller ei. Derfor tror jeg ikke noe på det, i og med at det også er svært enkelt å fremstille alkoholholdige drikker.

Skrevet

For meg virker der som om du i den ildsinte tåka overser at jeg ikke har skrevet stort av det du beskylder meg for å mene.

Uansett:

- Prøv å google "cannabis tar content", så får du sikkert svar på det du lurer på.

- Ordet marihuana er ikke noe tulleord.

- At fluesoppen henger på juletreet er ikke noe særlig godt argument, og jeg tviler på at du klarer å bevise at cannabis har vært lenger i kulturen enn alkohol, internett eller ei. Derfor tror jeg ikke noe på det, i og med at det også er svært enkelt å fremstille alkoholholdige drikker.

"Cannabis is indigenous to Central and South Asia.[78] Evidence of the inhalation of cannabis smoke can be found in the 3rd millennium BCE, as indicated by charred cannabis seeds found in a ritual brazier at an ancient burial site in present day Romania."

Bæng! Kilde

Og tenk logisk, tror fermentering av ethanol, ble funnet opp før planter? Duh!

Her Enteogener og Kulturellt bruk har du lesestoff om Enteogener og dens bruk i kultur, som utdaterer Ethanol med et par tusen år.

Her er det første som dukket opp når jeg søkte på "Cannabis Tar Content" på google, taler ikke akuratt din sak, og her har du nummer to, og jeg siterer "cannabis has relatively low tar content" det eneste som taler din sak er at en Cannabis Sigarett(som inneholder tobakk) ikke har filter, ren cannabis derimot har lite tjære.

Om du tror at Ethanol har en lengre historie enn plantesakramenter så har du ikke akuratt 6+ i historie, og jeg anbefaler litt dypere lesning, og et besøk til foreksempel Vikingmuseet som påpeker at vikingene ofte ble begravd med cannabis.

Og jo Marihuana er et "tulleord" i den forstand at det ikke er det korrekte ordet for planten og ble funnet på som et PR stunt for å få det til å høres meksikansk og fremmedspråkelig ut for Amerikanerne da Cannabis motstanden oppsto etter andre verdenskrig.

Så jeg avslutter med: EID! =)

• Liker 2
Skrevet

"Cannabis is indigenous to Central and South Asia.[78] Evidence of the inhalation of cannabis smoke can be found in the 3rd millennium BCE, as indicated by charred cannabis seeds found in a ritual brazier at an ancient burial site in present day Romania."

Bæng! Kilde

Og tenk logisk, tror fermentering av ethanol, ble funnet opp før planter? Duh!

Her Enteogener og Kulturellt bruk har du lesestoff om Enteogener og dens bruk i kultur, som utdaterer Ethanol med et par tusen år.

Her er det første som dukket opp når jeg søkte på "Cannabis Tar Content" på google, taler ikke akuratt din sak, og her har du nummer to, og jeg siterer "cannabis has relatively low tar content" det eneste som taler din sak er at en Cannabis Sigarett(som inneholder tobakk) ikke har filter, ren cannabis derimot har lite tjære.

Om du tror at Ethanol har en lengre historie enn plantesakramenter så har du ikke akuratt 6+ i historie, og jeg anbefaler litt dypere lesning, og et besøk til foreksempel Vikingmuseet som påpeker at vikingene ofte ble begravd med cannabis.

Og jo Marihuana er et "tulleord" i den forstand at det ikke er det korrekte ordet for planten og ble funnet på som et PR stunt for å få det til å høres meksikansk og fremmedspråkelig ut for Amerikanerne da Cannabis motstanden oppsto etter andre verdenskrig.

Så jeg avslutter med: EID! =)

Slående argumentasjon! Ingenting av dette motbeviser det jeg har skrevet.

Skrevet

Slående argumentasjon! Ingenting av dette motbeviser det jeg har skrevet.

Eh jo? Kultur argumentasjonen, og tjære agrumentasjonen din blir ganske knekt, har du lest eller skriver du bare korte svar når du snubler?

Her presenterer jeg kilder og motbevis og alt du har er en kort setning med lite innehold, det kaller jeg knekt argument, motbevist og beseiret.

• Liker 2
Skrevet

Du må jammen meg leve under en sten, jeg ser helst at du finner frem noe vitenskapelig bevis på at Cannabis(marihuana er et tulleord, det heter Cannabis) har mer tjære enn tobakk, dette er rent vissvass, cannabis er langt mindre skadelig enn alkohol og har langt flere gode effekter og har vært i bruk i kulturen lenger enn alkohol, dette kan en hvilkensomhelst 11 åring med internett finne ut av.

Plante Enteogener har vært brukt lenger og er mer festet i kulturen enn alkohol, tror du vi klarte å fremtstille ethanol(som er alkoholen vi drikker, da alkohol er en stor gruppe stoffer) før vi klarte å plukke blomster? den må du lenger ut i skogen med, hvorfor tror du fluesoppen henger på juletreet mister??

Vikingene brukte cannabis som kjærlighetssakrament til frøya så "kultur" argumentasjonen fungerer nok ikke her i landet heller.

Jeg er møkk lei av kunnskapsløse besservissere som tviholder på lovverket som sin skytsengel for å fremme sin egen "lovlydige/gode" fasade, dere forholder dere ikke til fakta, spyr ut med tullball og halvsannheter dere ikke gidder å sjekke ut, og når dere blir konfrontert med forskningsresultater som ikke taler deres sak så virker det som hele virkelighetsbildet deres brister og dere faller alltid tilbake på samme gamle "det er ikke lov og sånn er det bare".

Gidd å gjør 5 minutters research før du uttaler deg, det skal ikke så mye til for å finne ut hva som er hva.

Et godt eksempel på slik uvitenhet som du lirer fra deg her er koffein, det er et kraftig stimulant middel, mer avhengighetsdannende enn cannabis, som også kan føre til Koffein indusert psykose, men det blir behandlet som det ikke er et rusmiddel i samfunnsøyemed.

Cannabis er ulovlig fordi det kan brukes til så mangt, men ingen kan patentere det, ergo ingen kan tjene stort på det så det blir undertrykket til fordel for store firmaer, gjør noe research og bevis det motsatte, det kommer du nok ikke til å klare.

Her har du litt forskning fra David Nutt å tygge på, bemerk deg også at Alkohol er det nest letteste stoffet å overdose på etter heroin, noe som gjør folk som drikker alkohol på lik linje ille som de som bruker heroin i mine øyne, da du kan overdose på alkohol nesten like lett som heroin, lettere, da det er lettere å få tak i alkohol, og dette skal våre barn dytte i seg? Skam deg, få faktane på det rette, ting er ikke riktig bare fordi det gjentas av mange nok folk og alle nikker og smiler og bekrefter det som en sannhet for hverandre.

1000px-Drug_danger_and_dependence.svg.png

:tommelopp:

• Liker 3
Skrevet

Alkohol kunne godt ha vore ulovleg for min del. Eg greier heldigvis å ha det gøy og gjera ting utanom det vanlege utan å vera rusa.

Skrevet

Jeg ser jo selvfølgelig den, men jeg mener allikevel ikke du kan sammenligne alkohol med en bil. Du skjønner vel hvordan det blir to helt forskjellige ting?

man MÅ ikke ha bil... jeg har ikke bil, klarer meg helt fint. mange som kjører bil som hadde klart seg absolutt helt fint uten også..

det er lite som er farlig før noen misbruker det.. og det er mye du kan misbruke... ikke bare alkohol.

og ja, det blir dumt å forby noe som er så inngrodd i hverdagen. det blir bare kriminalitet av det. det man kan gjøre er å jobbe mot et mål om forbud av alkohol.. men det kommer til å ta ekstremt mange år....

ellers må man bare gi riktig info om alkohol til unge mennesker og ha holdningskampanjer.

Nå drikker jeg alkohol til fest og sånn, men alt med måte sier jeg....

Skrevet

Eh jo? Kultur argumentasjonen, og tjære agrumentasjonen din blir ganske knekt, har du lest eller skriver du bare korte svar når du snubler?

Her presenterer jeg kilder og motbevis og alt du har er en kort setning med lite innehold, det kaller jeg knekt argument, motbevist og beseiret.

Kultur: Cannabis har vært brukt lenge. Selvsagt, men det viser jo ingen sammenligning til bruk av alkohol. Du beseirer ingen i en diskusjon hvis du overser hva som faktisk ble diskutert.

Tjære: Du presenterer ikke kilder og motbevis, men fri diktning. Setningen "cannabis has relatively low tar content" finnes ikke i artikkelen som du selv siterer fra, så jeg antar at dette er noe du har funnet på selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...