Gå til innhold

Hvorfor er alkohol lovlig?

Mener du at alkohol burde være lovlig i Norge?  

115 stemmer

1. 1. Mener du at alkohol burde være lovlig i Norge?

• Ja
      70
    • Nei
      30
    • Ja, men med høyere aldersgrenser for kjøp
      15

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På konserter: Generelt bedre oppførsel, mye mer lavmælt stemning, mindre forsøpling. Folk vil nå stå og høre på musikken da som ordentlige folk - tross alt det man kommer dit for. For ikke å snakke om hvor mye mindre do-køen blir!

På utesteder: Mye mer lavmælt stemning, vesentlig færre vil nok gå hjem med hverandre, man slipper å bli sjekket opp av stupfulle dårer, mye mindre slåssing og bråk i byen generelt, mindre forsøpling, mindre vandalisme, etc.

Anbefaler biblioteket for deg.

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Himmel og hav, folk drikker da vin f.eks fordi det smaker godt. Man tyller ikke i seg en liter vodka for så å ligge rett ut etterpå. Ikke i min omgangskrets iallefall

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På konserter: Generelt bedre oppførsel, mye mer lavmælt stemning, mindre forsøpling. Folk vil nå stå og høre på musikken da som ordentlige folk - tross alt det man kommer dit for. For ikke å snakke om hvor mye mindre do-køen blir!

På utesteder: Mye mer lavmælt stemning, vesentlig færre vil nok gå hjem med hverandre, man slipper å bli sjekket opp av stupfulle dårer, mye mindre slåssing og bråk i byen generelt, mindre forsøpling, mindre vandalisme, etc.

Signerer denne. Og de som påpeker at det blir mindre inntekter til arrangøren, tja. Jeg hadde både gått oftere på konsert, og vært villig til å betale mer for billetten om man slapp fylla som følger med. Dessuten er det da mange konserter i dag som foregår uten alkoholservering. Mange trodde vel at det ville bli slutten for mange konsertlokaler da det ble røykeforbud også. Men folk vil fortsatt på konsert. Jeg kan nå gå på konserter jeg kunne glemme før. De som muligens ikke vil overleve i bransjen er musikere som lager en slik kattemusikk at ingen orker høre på dem i edru tilstand. Resten klarer seg helt fint.

• Liker 1
Skrevet

Signerer denne. Og de som påpeker at det blir mindre inntekter til arrangøren, tja. Jeg hadde både gått oftere på konsert, og vært villig til å betale mer for billetten om man slapp fylla som følger med. Dessuten er det da mange konserter i dag som foregår uten alkoholservering. Mange trodde vel at det ville bli slutten for mange konsertlokaler da det ble røykeforbud også. Men folk vil fortsatt på konsert. Jeg kan nå gå på konserter jeg kunne glemme før. De som muligens ikke vil overleve i bransjen er musikere som lager en slik kattemusikk at ingen orker høre på dem i edru tilstand. Resten klarer seg helt fint.

jeg beklager å måtte ødelegge luftslottet ditt, men slik fungerer det faktisk ikke.

La meg lage til et litt mer t-skje rettet innlegg.

Det er sjeldent at arrangør og lokalets eier er samme part. Billettintekter går hovedsaklig til arrangør -> management for artist -> artist. Oppi her er det diverse utgifter til feks riggere, materialer og så videre. Jo større konserten er, jo lagt vanvittig høye blir kostnadene. Bare sjåførene tar over 2000 kroner dagen!

Lokalets/områdets eier sitter igjen med kun en eneste inntekt, og det er salg av alkohol/brus/whatnot. Hvor mange kjøper brus på konsert?

Så kommer utgifter som vakthold, noe som er pålagt fra artist, kommune og politi. Er det snakk om et stort arrangement skal også politi og helsepersonell være tilstede. Kostnadene er vanvittige, og jeg ser at enkelte påstår de hadde betalt mer for billetten om det var alkohol-fritt. Vel, greit for dere - men den overveldende store majoriteten gjør IKKE det. Valget er hos kunden, ikke gå eller gå på konsert. Behovet er hos den gruppen som arrangerer, de vil at folk skal gå på konserten.

At det blir arrangert så mange konserter uten alkoholservering finner jeg som en vittig anekdote. Nevn fem store konserter fra 2011 hvor det ikke ble servert alkohol.

• Liker 4
Skrevet

Drømmesamfunn du skisserer.

Begge plasser. Null inntekt. Nedlagt. Intet skjer.

Ingen hindrer dem jo i å selge noe. Selg noe annet da. Folk drar da primært ut for å treffe hverandre, og om de drikker en alkoholfri øl istedet så får da utestedet sin inntekt. De som hovedsakelig kun skal ut for å drikke er jo gjerne de som skaper de problemene som bidro til forbudet til å begynne med. Folk vil da tilpasse seg etter en tid, og de som kommer etterpå vil ikke fatte hva vi drev med tidligere - akkurat som røykeloven.

Skrevet

Jammen godt du ikke er arrogant altså....

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor alkohol skal være lovlig, men marihuana ikke. Jeg fatter det ikke. Det er mitt argument for at alkohol burde vært ulovlig, evt marihuana lovlig.

Hva er forskjellen liksom, annet enn at den ene røykes eller spises mens den andre drikkes?

Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor alkohol skal være lovlig, men marihuana ikke. Jeg fatter det ikke. Det er mitt argument for at alkohol burde vært ulovlig, evt marihuana lovlig.

Hva er forskjellen liksom, annet enn at den ene røykes eller spises mens den andre drikkes?

Det er jeg enig i , men jeg mener begge burde være lovlige.

Gjest krabat
Skrevet (endret)

Jeg ser jo selvfølgelig den, men jeg mener allikevel ikke du kan sammenligne alkohol med en bil. Du skjønner vel hvordan det blir to helt forskjellige ting?

Begge deler kan berike et menneskes liv dersom det brukes riktig. Begge deler kan forringe det dersom det brukes feil.

Så nei, jeg ser ikke hvordan det blir to helt forskjellige ting.

Alkohol som drikk tjener ingen og ingenting foruten å skape trøbbel.

Du begår kardinalfeilen og antar at siden alkohol ikke har noen nytteverdi for deg, så må det samme være tilfelle for alle andre. Folk er forskjellige. Innse det og respekter det.

Mange, deriblant jeg, har et sunt og måteholdent forhold til alkohol.

Selv om det er riktig at alkohol er et mer skadelig stoff enn marihuana, så vil et forbud mot alkohol ha langt mer skadelige effekter enn marihuanaforbudet. Jo mer avhengighetsskapende et stoff er, jo farligere er det å forby det.

Endret av krabat
  • Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Det er jeg enig i , men jeg mener begge burde være lovlige.

Vi er enige :)

Skrevet (endret)

Ingen hindrer dem jo i å selge noe. Selg noe annet da. Folk drar da primært ut for å treffe hverandre, og om de drikker en alkoholfri øl istedet så får da utestedet sin inntekt. De som hovedsakelig kun skal ut for å drikke er jo gjerne de som skaper de problemene som bidro til forbudet til å begynne med. Folk vil da tilpasse seg etter en tid, og de som kommer etterpå vil ikke fatte hva vi drev med tidligere - akkurat som røykeloven.

Forskjellen mellom meg og deg er at jeg jobber ute i byene hver uke. Jeg ser dette på huden hver dag. Det du beskriver er sett fra DITT ståsted med DINE verdier. Det er ikke det vi som tar tak i bråk og situasjoner ser.

Senest i går, Bergen sentrum. Det var greit nok en fryktelig stille kveld, men over hele byen var det generelt sett lite bråk. Ved fire tilfeller mellom klokken 22:00 til 03:00 var det behov for tilkalling av Politiet grunnet vold. I alle disse tilfellene var det annen rus enn alkohol involvert. Dette er harde fakta. Vi hadde et tilfelle i hele byen hvor en person måtte ha hjelp av ambulanse grunnet alkoholforgiftning, vedkommede ble hentet fra en av byens fastfood-steder. Alkoholen var nytt hjemme før vedkommede kom til byen, på byen hadde vedkommede blitt nektet og adskilt fra sine venner. Deretter havnet på "restauranten" rundt hjørnet og sovnet.

Prosentmessig var dette riktignok en stille kveld, men allikevel ikke spesielt urepresentativt for hva jeg opplever år etter år. Jeg har jobbet i min stilling i Bergen siden 2005, og det har vært en dramatisk forandring når det gjelder vold. Volden skjer faktisk ikke på utestedene, slik media og enkelte politikere er så flinke til å formulere. Den skjer som oftest på veg til eller på veg fra byen. Brorparten av tilfellene er faktisk ikke alkohol-relaterte.

Alkoholen spiller et problem for de partene som drikker for mye slik at de går inn i sjokk/forgiftning. Det er, mot populær tro, et faktum at de fleste av disse har benyttet største delen av sin alkohol hjemme.

Jeg selv var i 2011 innblandet i 4 episoder hvor jeg ble fysisk angrepet på jobb. Tre av disse går under legemsbeskadigelse, fjerde er legemsfornærmelse. Alle fire episodene var påvist stoffbasert rus. En med kokain, to med amfetamin og en med gammahydroksybutyrat. Det er svært sjeldent en person kun ruset på alkolol faktisk er i fysisk stand til å være så fysisk utagerende at det utgjør noen fare. (jeg sier ikke dermed at de ikke KAN gjøre det).

Det er forøvrig lite poeng å sammenligne alkoholservering med røykeloven. Utestedene hadde særdeles lite inntekt å tape på salg av sigaretter. De vil ha alt å tape på stopp av alkoholsalg. Å påstå noe annet er å være fryktelig naiv.

Endret av WildThing
  • Liker 2
Skrevet

Hvor mange kjøper brus på konsert?

Nevn fem store konserter fra 2011 hvor det ikke ble servert alkohol.

Trenger ikke absolutt være brus. Kan da godt være alkoholfri øl. Tror nok de fleste ville kjøpt dette dersom det var det som ble servert. Tror faktisk ikke salget ville vært nevneverdig dårligere enn om det var vanlig øl heller. Var på Rammstein i Oslo nå sist for eksempel. Tror gladelig folk ville kjøpt den ølen som ble servert - også om den var alkoholfri. De vil jo bare kose seg med musikken/showet og en øl. Det er jo ikke denne vesle skvetten med alkohol som tar konsertopplevelsen over toppen.

Og når det gjelder disse fem store konsertene, så var det vel neppe alkoholen som gjorde dem store.

• Liker 1
Gjest Huskatta
Skrevet

Ja, jeg mener at alkohol (fortsatt) skal være lovlig.

Jeg vil gjerne kunne ta meg en øl eller fem fordi jeg liker det.

Har til og med vært dritings noen ganger uten å være til plage hverken for inventar eller andre mennesker. JEG har ikke kostet samfunnet et rødt øre de gangene jeg har drukket alkohol.

Noen takler ikke alkohol og jeg synes ikke det skal få innvirkning på meg som klarer å oppføre meg med alkohol innabords.

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Jeg tror at dersom alkohol var oppfunnet i dag, ville det neppe vært lovlig. Jeg stiller meg veldig undrende til hvorfor det er lov, for det fører jo til så mange ekstra utgifter og så mange problemer. Mange klarer å drikke med måte, men det er jammen meg mange som IKKE klarer det også.

Hva mener dere - burde alkohol være lovlig eller ikke, og hvorfor?

Alkohol er lovlig fordi mennesker har en medfødt hang til selvskading. Samt at de færreste har psyke til å stå nyktern gjennom livet. Men dem om det...

Skrevet

Alkohol er lovlig fordi mennesker har en medfødt hang til selvskading. Samt at de færreste har psyke til å stå nyktern gjennom livet. Men dem om det...

Som avholdsmann må jeg bare riste på hodet av holdninger som dette. Du mener altså å fremheve andres psyke foran de som drikker alkohol?

Kan du kjemi? Drikker du Coca-cola? Aner du hva som skjer med kroppen din når du drikker dette? Hva med Pepsi Max? Skal vi forby dette og?

• Liker 1
Gjest Huskatta
Skrevet (endret)

Hobbypsykologer finnes overalt.

Om man driver med selvskading i dine øyne om man drikker alkohol så deg om det.

Endret av Huskatta
  • Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Himmel og hav, folk drikker da vin f.eks fordi det smaker godt. Man tyller ikke i seg en liter vodka for så å ligge rett ut etterpå. Ikke i min omgangskrets iallefall

Det kan så være, men i enhver norsk by ligger det strødd med dritings folk hver eneste helg. Det er jo virkelig høykultur som er verdt å bevare for evig tid...

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Som avholdsmann må jeg bare riste på hodet av holdninger som dette. Du mener altså å fremheve andres psyke foran de som drikker alkohol?

Kan du kjemi? Drikker du Coca-cola? Aner du hva som skjer med kroppen din når du drikker dette? Hva med Pepsi Max? Skal vi forby dette og?

Kan min kjemi ja, og rører heller ikke disse uforstandige konsummidler. Aspartam burde vært forbudt ved lov.

Skrevet

Det kan så være, men i enhver norsk by ligger det strødd med dritings folk hver eneste helg. Det er jo virkelig høykultur som er verdt å bevare for evig tid...

Har du påstand for at det ligger strødd dritings folk hver dag? Jeg jobber ute hver helg, jeg sliter med å finne disse. Er det mulig at de du ser kanskje IKKE har drukket bare alkohol?

Hvor mange mennesker ser du ligger strødd kontra de som kommer seg hjem uten hjelp, på egne bein?

Er du i enhver norsk by hver helg?

• Liker 1
Skrevet

Kan min kjemi ja, og rører heller ikke disse uforstandige konsummidler. Aspartam burde vært forbudt ved lov.

Hva med sukker blandet med koffein?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...