Gå til innhold

Hvorfor er alkohol lovlig?

Mener du at alkohol burde være lovlig i Norge?  

115 stemmer

1. 1. Mener du at alkohol burde være lovlig i Norge?

• Ja
      70
    • Nei
      30
    • Ja, men med høyere aldersgrenser for kjøp
      15

Fremhevede innlegg

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Har du påstand for at det ligger strødd dritings folk hver dag? Jeg jobber ute hver helg, jeg sliter med å finne disse. Er det mulig at de du ser kanskje IKKE har drukket bare alkohol?

Hvor mange mennesker ser du ligger strødd kontra de som kommer seg hjem uten hjelp, på egne bein?

Er du i enhver norsk by hver helg?

Kan ikke uttale meg om byer, men har god oversikt over bygder, og her ligger vi bokstavelig talt strødd. Senest sist helg måtte jeg vekke en veldig sliten 18 åring som hadde sovnet i midtrabatten utenfor døra mi. Det hører til sjeldenhetene nå på vinteren men på sommeren så sover det folk ute overalt etter fester, jeg gjorde det også da jeg var yngre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke uttale meg om byer, men har god oversikt over bygder, og her ligger vi bokstavelig talt strødd. Senest sist helg måtte jeg vekke en veldig sliten 18 åring som hadde sovnet i midtrabatten utenfor døra mi. Det hører til sjeldenhetene nå på vinteren men på sommeren så sover det folk ute overalt etter fester, jeg gjorde det også da jeg var yngre.

Yep, dette er et problem. Det er en lei effekt av mangel på kontroll som jeg ikke aner hvordan man skal få bukt med. Bygdenorge har fått en lei tradisjon, og her er jeg helt enig i at noe burde gjøres. Jeg har selv hatt venner som ahr mistet livet i ungdomsalder fordi de frøs ihjel i grøften.

Jeg tror den eneste veien man kan håpe her er at lokalsamfunnene tar et faktisk ansvar sammen. Det er alt for lite tilstedeværelse av Politi, kommunale systemer som skjenkekontroll (hva kan de uansett gjøre når folk drikker hjemme hos seg selv og venner?) og andre tiltak som er der for å stoppe/hjelpe når det går galt.

Jeg har ingen vidunderløsninger på akkurat dette, du kan trygt si det sånn at vi merker holdningsforskjellen når vi møter bygdeungdommene i byen kontra de som er ute på regulær basis.

Å forby alkohol i bygdene hjelper allikevel lite, det er vel her de er mest selvhjulpne allikevel.

Skrevet

at alkohol er lovlig, men ikke marihuana får meg til å fnise.

• Liker 2
Gjest MorAase
Skrevet

Har du påstand for at det ligger strødd dritings folk hver dag? Jeg jobber ute hver helg, jeg sliter med å finne disse. Er det mulig at de du ser kanskje IKKE har drukket bare alkohol?

Hvor mange mennesker ser du ligger strødd kontra de som kommer seg hjem uten hjelp, på egne bein?

Er du i enhver norsk by hver helg?

Det var vel det jeg nettopp fremsatte? :popcorn:

En har gjennom et langt liv vært i de fleste av landets kommuner og alle steder med 10 000 innbyggere eller fler. En har sett miljøene i de alle sosiale lag. En har kjent folk både på solsiden og den deisderte skyggeside. Så en er mer en klar over tilstanden i landet i helgene, en er klar over at det finnes flere rusmidler en alkohol. I sum, det er null problem å finne dritings folk som ligger strødd et hvert sted i Norge der en finner en skjenkebevilgning. For min del skulle jeg ønske at det det ble enda hardere kontroll når det kommer til overskjenking på utesteder.

Skrevet

Igjen; lær kjemi. Bygg på med litt medisin. Så forstår du.

Gjest MorAase
Skrevet

Hva med sukker blandet med koffein?

Nei takk. Jeg nyter min koffein og mitt sukker separat.

Skrevet

Det var vel det jeg nettopp fremsatte? :popcorn:

En har gjennom et langt liv vært i de fleste av landets kommuner og alle steder med 10 000 innbyggere eller fler. En har sett miljøene i de alle sosiale lag. En har kjent folk både på solsiden og den deisderte skyggeside. Så en er mer en klar over tilstanden i landet i helgene, en er klar over at det finnes flere rusmidler en alkohol. I sum, det er null problem å finne dritings folk som ligger strødd et hvert sted i Norge der en finner en skjenkebevilgning. For min del skulle jeg ønske at det det ble enda hardere kontroll når det kommer til overskjenking på utesteder.

Vel, du er en observatør med dårlig dømmekraft. jeg jobber med det. I call your bullshit.

Gjest MorAase
Skrevet

Vel, du er en observatør med dårlig dømmekraft. jeg jobber med det. I call your bullshit.

Da vil jeg gjerne ha bedre argumenter som tilsvar.

Forøvrig er jeg i min fulle rett til å mene at folk som benytter rusmidler er idioter.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da vil jeg gjerne ha bedre argumenter som tilsvar.

Forøvrig er jeg i min fulle rett til å mene at folk som benytter rusmidler er idioter.

Det beste argumentet er at du faktisk ikke har noe håndfast bevis på hvorfor vedkommede ligger der. Har du snakket med et par av de som ligger strødd, som du påstår du ser? Vet du nøyaktig hva de har og hva de ikke har inntatt? Vet du håndfast hva som feiler disse personene? Hvor mange prosent ligger strødd kontra hvor mange som kommer seg hjem? Hva sier det tallet deg? Er du med på å frakte disse personene til legevakt, eller hjelpe dem hjem?

Du er hjertelig velkommen med meg på jobb i kveld for å observere. Rapporter kan jeg dessverre ikke dele ut så du får se, men det kommer ofte statistikker basert på hva som skjer i løpet av helgene her i Norges nest største by/Norges største bygd.

Endret av WildThing
Gjest MorAase
Skrevet

Det beste argumentet er at du faktisk ikke har noe håndfast bevis på hvorfor vedkommede ligger der. Har du snakket med et par av de som ligger strødd, som du påstår du ser? Vet du nøyaktig hva de har og hva de ikke har inntatt? Vet du håndfast hva som feiler disse personene? Hvor mange prosent ligger strødd kontra hvor mange som kommer seg hjem? Hva sier det tallet deg? Er du med på å frakte disse personene til legevakt, eller hjelpe dem hjem?

Du er hjertelig velkommen med meg på jobb i kveld for å observere. Rapporter kan jeg dessverre ikke dele ut så du får se, men det kommer ofte statistikker basert på hva som skjer i løpet av helgene her i Norges nest største by/Norges største bygd.

Den biten med å komme seg hjem har jeg flere års erfaring med. Det er ekstremt ofte det ikke er vedkommende selv sin fortjeneste at vedkommende kommer seg hjem, men den som besørger transporten.

Forøvrig vil jeg anta at nasjonen hadde spart milliarder i helseutgifter om folk tok til vett og tok avstand fra rusmidler.

Skrevet

Den biten med å komme seg hjem har jeg flere års erfaring med. Det er ekstremt ofte det ikke er vedkommende selv sin fortjeneste at vedkommende kommer seg hjem, men den som besørger transporten.

Noe sier meg at du har veldig spesielle venner, i så fall.

Gjest Huskatta
Skrevet

Skulle likt å visst hvor mye staten tjener i moms på salg av alkohol (og tobakk)?

Tenker at det er nok en vesentlig grunn for at alkohol ikke er ulovlig ennå.

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Noe sier meg at du har veldig spesielle venner, i så fall.

Hvem sa at vi snakker om mine venner?

Gjest MorAase
Skrevet

Skulle likt å visst hvor mye staten tjener i moms på salg av alkohol (og tobakk)?

Tenker at det er nok en vesentlig grunn for at alkohol ikke er ulovlig ennå.

Nei, grunnen er den enorme organiserte go voldelige kriminaliteten som ville oppstå ved et forbud. Alle er imot kriminaltiet, men ikke den de har nytte av selv.

Skrevet

Hvor mange tror du røyker marihuana på grunn av smaksopplevelsen?

Alkoholfri øl og vin er dårlige erstatninger.

• Liker 3
Skrevet

Igjen; lær kjemi. Bygg på med litt medisin. Så forstår du.

Hvor mange tror du røyker marihuana på grunn av smaksopplevelsen?

Alkoholfri øl og vin er dårlige erstatninger.

Prøv å vinn den diskusjonen med meg, vær så snill.

bare fordi det er en lov mot det gjør det ikke automatisk til noe stygg svart ulv.

cannabis har vært i kulturen lenger enn alkohol, og jo det smaker godt.

er også langt langt fra så skadelig for kroppen som alkhol.

• Liker 3
Skrevet

bare fordi det er en lov mot det gjør det ikke automatisk til noe stygg svart ulv.

Jeg har aldri sagt at det er mer skadelig enn alkohol. Dette blir uansett umulig å bedømme, i og med at det kommer an på mengde.

Godt er det ikke, og man har liten muliget til variasjon. I tillegg til dette så må det røykes, og marihuana inneholder 5 ganger så mye tjære som vanlige tobakk. Et par glass vin er sunt - man kan ikke si det samme om ei halv pipe hasj.

At cannabis har vært brukt lenger enn alkohol tror jeg ikke noe på. Er litt usikker på hva du mener med "i kulturen" her..

• Liker 2
Gjest MorAase
Skrevet

He he he... Ja, det er det dophuene tror der de sitter i tåken... for oss på utsiden er skadene overtydelige. Treg hjerne og narsistiske tendenser er to flotte trekk med gressrøykere.

• Liker 2
Skrevet

Synes jeg alkohol bør være lovlig? Yup!

Hadde det vært lovlig dersom det ble introdusert nå? Nei, og det er jeg helt sikker på. Men i likhet med hypotesen om et uendelig antall parallelle univers; den kan verken bevises, eller motbevises.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri sagt at det er mer skadelig enn alkohol. Dette blir uansett umulig å bedømme, i og med at det kommer an på mengde.

Godt er det ikke, og man har liten muliget til variasjon. I tillegg til dette så må det røykes, og marihuana inneholder 5 ganger så mye tjære som vanlige tobakk. Et par glass vin er sunt - man kan ikke si det samme om ei halv pipe hasj.

At cannabis har vært brukt lenger enn alkohol tror jeg ikke noe på. Er litt usikker på hva du mener med "i kulturen" her..

Du må jammen meg leve under en sten, jeg ser helst at du finner frem noe vitenskapelig bevis på at Cannabis(marihuana er et tulleord, det heter Cannabis) har mer tjære enn tobakk, dette er rent vissvass, cannabis er langt mindre skadelig enn alkohol og har langt flere gode effekter og har vært i bruk i kulturen lenger enn alkohol, dette kan en hvilkensomhelst 11 åring med internett finne ut av.

Plante Enteogener har vært brukt lenger og er mer festet i kulturen enn alkohol, tror du vi klarte å fremtstille ethanol(som er alkoholen vi drikker, da alkohol er en stor gruppe stoffer) før vi klarte å plukke blomster? den må du lenger ut i skogen med, hvorfor tror du fluesoppen henger på juletreet mister??

Vikingene brukte cannabis som kjærlighetssakrament til frøya så "kultur" argumentasjonen fungerer nok ikke her i landet heller.

Jeg er møkk lei av kunnskapsløse besservissere som tviholder på lovverket som sin skytsengel for å fremme sin egen "lovlydige/gode" fasade, dere forholder dere ikke til fakta, spyr ut med tullball og halvsannheter dere ikke gidder å sjekke ut, og når dere blir konfrontert med forskningsresultater som ikke taler deres sak så virker det som hele virkelighetsbildet deres brister og dere faller alltid tilbake på samme gamle "det er ikke lov og sånn er det bare".

Gidd å gjør 5 minutters research før du uttaler deg, det skal ikke så mye til for å finne ut hva som er hva.

Et godt eksempel på slik uvitenhet som du lirer fra deg her er koffein, det er et kraftig stimulant middel, mer avhengighetsdannende enn cannabis, som også kan føre til Koffein indusert psykose, men det blir behandlet som det ikke er et rusmiddel i samfunnsøyemed.

Cannabis er ulovlig fordi det kan brukes til så mangt, men ingen kan patentere det, ergo ingen kan tjene stort på det så det blir undertrykket til fordel for store firmaer, gjør noe research og bevis det motsatte, det kommer du nok ikke til å klare.

Her har du litt forskning fra David Nutt å tygge på, bemerk deg også at Alkohol er det nest letteste stoffet å overdose på etter heroin, noe som gjør folk som drikker alkohol på lik linje ille som de som bruker heroin i mine øyne, da du kan overdose på alkohol nesten like lett som heroin, lettere, da det er lettere å få tak i alkohol, og dette skal våre barn dytte i seg? Skam deg, få faktane på det rette, ting er ikke riktig bare fordi det gjentas av mange nok folk og alle nikker og smiler og bekrefter det som en sannhet for hverandre.

1000px-Drug_danger_and_dependence.svg.png

Endret av AmanitaM
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...