Gå til innhold

From couch to 5k

rosenkål

Anbefalte innlegg

Uke 6 dag 3

25 min jogging non-stop

Det var strålendes sol ute og nesten ikke vind, så jeg dristet meg ut uten jakkegenseren min på. Dvs ingen lommer, så i dag ble det jogging med mp3spilleren i hånden. Heldigvis var samboeren hjemme så jeg slapp å ha med nøkler. Det var visst kun jeg som hadde troen på været i dag og jogget i t-skjorte :fnise:

Joggeturen gikk kjempebra. Jeg prøvde å ha litt høyere tempo i dag enn sist gang det var non-stop jogging(20 min). Jeg roet ned litt en gang når jeg merket jeg ble ganske sliten men tok opp igjen tempoet etterhvert. På slutten var jeg ganske sliten. Fikk ikke så mye nedtrapping heller i dag men det gikk bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke trent siden søndagen. Ikke bra. I dag har jeg planer om å komme meg ut og det skal jeg også! Det må jeg!

Jo lenger pause jeg har jo slappere blir jeg og vanskeligere blir det å komme seg ut neste gang. Så i dag er det ut og jogge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk! Jeg kom meg ut, litt sent ble det men jeg kom meg ut og fullførte :)

Uke 7

25 min jogging

I uke 7 er alle dagene like. Jeg prøvde å bruke runkeeper i dag, det viste seg at jeg jogget 4,5km, dvs det er bare 500 meter igjen til jeg er på 5 km :D Det gav meg ekstra motivasjon merker jeg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det treningsdag igjen, jeg var litt for ivrig og begynte med for høyt tempo så når jeg var på toppen avhengig rfb-bakken klarte jeg ikke mer. Det ble ca 20 min jogging.

Jeg var litt misfornøyd med meg selv og gårsdagens tur så jeg prøvde igjen i dag. det gikk bedre. var flinkere til å ha et passelig tempo så jeg ikke ble helt utbrent før tiden. Jeg klarte derimot å falle ca 50 meter hjemmefra og slå ankelen min, så jeg går rundt og halter. Ser dårlig ut med jogging i morgen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Det er viktig å disponere krefter ja :)

Husk å hvile litt også, spesielt når ankelen er dårlig! Å gå fra å trene veldig lite til å jogge omtrent daglig er ikke godt for kroppen faktisk, uansett hvor motivert du er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å ha en hviledag mellom hver økt. tre treningsdager i uken, det har gått fint :) nå hadde jeg bare så lyst å klare 3x25 min denne uken. Det lønte seg helt klart ikke. Nå får jeg noen tvangshviledager i stedet. Håper ankelen blir bra igjen snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd å ha en hviledag mellom hver økt. tre treningsdager i uken, det har gått fint :) nå hadde jeg bare så lyst å klare 3x25 min denne uken. Det lønte seg helt klart ikke. Nå får jeg noen tvangshviledager i stedet. Håper ankelen blir bra igjen snart :)

Nysgjerring på hvordan det går! Har du begynt på uke 8 nå :) ?

Begynt på dette selv nå, er på uke 3, går utrolig greit da jeg er i ok form fra før av. Prøver å ha et høyt tempo når jeg jogger. Blir spennende å se om jeg får noe bedre kondisjon enn hva jeg har :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerring på hvordan det går! Har du begynt på uke 8 nå :) ?

Begynt på dette selv nå, er på uke 3, går utrolig greit da jeg er i ok form fra før av. Prøver å ha et høyt tempo når jeg jogger. Blir spennende å se om jeg får noe bedre kondisjon enn hva jeg har :jepp:

Hei, så kjekt å se at andre også bruker programmet :)

Jeg har ikke begynt på uke 8 enda :sukk: Tenkte å prøve i morgen kveld :) Har egentlig en dag igjen på uke 7 men jeg hopper over til uke 8, tror det skal gå fint :)

Hvis du føler det blir veldig lett og er vant til å jogge fra før så kan du sikkert hoppe til en uke som passer deg bedre, bare sjekk ut tekstversjonen av programmet :)

Jeg er blitt mer bevisst på tempoet mitt nå i det siste. Det hjelper med runkeeper som sier hvordan jeg ligger an innimellom. Kjempegøy å følge med på :biggrin: Tenker at når jeg klarer å løpe 5 km sammenhengende så får neste målet mitt bli tiden. Kanskje jeg skal prøve å finne meg et 10km program :fnise:

For meg så har C25K programmet gjort jogging gøy, det er nå noe jeg får til. Det har vært en fin tilvenningsprosess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok å lastet ned runkeeper appen nå, aner ikke hvordan den funker, men den hørtes bra ut så skal sette meg inn i det :jepp:

Vurderte å kanskje hoppe litt frem i tid i programmet ja, men er litt gøy å bare følge det helt ut. Blir jo faktisk litt sliten når jeg jogger/løper, man kan jo regulere det med tanke på farten også, så det er jo veldig greit i grunn :)

Ja, si fra om du finner 10 km program, vil jeg gjerne prøve etterhvert også :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger runkeeper! Kan få opp kart over joggeløypen, tiden og hastigheten. Jeg glemte første gangen å stille det inn på det metriske målesystemet, så dama leste alt opp i miles, det sa meg fint lite :fnise:

Har hørt at endomondo skulle være bra men det har jeg ikke testet ut. Er fornøyd med runkeeper :)

Ble ikke noen jogging på meg i dag, ankelen blir ikke bedre. Etter jeg har gått litt føles ankelen stiv ut, får også en følelse av milde kramper i leggen. Utrolig plagsomt! Jeg har så lyst å dra ut jogge igjen. Føler meg lat her jeg sitter :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles ingen trening på meg :(

Dette er så frustrerende! Ankelen er på stedet hvil. Jeg skal låne en ergometersykkel og sykle litt i dag, Jeg går ellers turer i fjellet nesten som vanlig, jeg er ikke helt lenket fast til sofaen :) Det blir ikke så mye ulent terreng som jeg er vant til å gå i, det er ikke noe behagelig med ankelen som den er nå. Jeg vet sånt kan ta tid før det blir bra men jeg begynner å bli ganske utålmodig nå. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til dere flinke løpere! Det er et 10km-program i det nyeste Iform-bladet. To forskjellige også faktisk, ett for nybegynnere og et for erfarne :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til dere flinke løpere! Det er et 10km-program i det nyeste Iform-bladet. To forskjellige også faktisk, ett for nybegynnere og et for erfarne :)

Oh! Tusen takk for tipset :)

I dag ble det 10 km sykling på ergometersykkel(tror jeg det heter). Det var herlig å trene igjen, selv om det var utrolig kjedelig å sitte og sykle på stedet hvil i perioder. Det hjalp ikke akkurat at sykkelen er vendt mot et vindu med solskinn utenfor :sukk:

Noen som vet hvor lang tid det går før ankelen burde blitt bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -_Tove_-

Genialt program! Så flink du har vært! :) Vet dessverre ikke hvor lang tid det vil ta før ankelen blir bedre, det kommer vel også an på hvor mye den er skadet.

Tror jeg må prøve meg på dette når jeg flytter hjem etter eksamenene altså! Har bare trent på treningsstudio, og for det meste gruppetimer hele høsten og våren, så er fint å få litt motivasjon til å fortsette treningen hjemme :) Tror jeg skal begynne på uke fire da, og lage min egen spilleliste. Var ikke helt min musikksmak på den podcasten :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt program! Så flink du har vært! :) Vet dessverre ikke hvor lang tid det vil ta før ankelen blir bedre, det kommer vel også an på hvor mye den er skadet.

Tror jeg må prøve meg på dette når jeg flytter hjem etter eksamenene altså! Har bare trent på treningsstudio, og for det meste gruppetimer hele høsten og våren, så er fint å få litt motivasjon til å fortsette treningen hjemme :) Tror jeg skal begynne på uke fire da, og lage min egen spilleliste. Var ikke helt min musikksmak på den podcasten :fnise:

Det skal gå an å lage egen spilleliste med det programmet på, jeg vet ikke hvordan. Noe av musikken er litt kjedelig og av og til ganske rar. Men jeg synes det går greit, har en ganske åpen musikksmak :fnise:

Så flink du er, her skal jeg følge med :)

Går det bedre med ankelen din? :klemmer:

Bare å slenge seg på programmet om du er nybegynner på jogging :) Ankelen er ikke noe bedre, dessverre :( Skal sykle litt på fredag igjen. Satte meg på en ergometersykkel med uke 5 programmet på ørene, fulgte dag to intervallene. Det funket igrunn greit, selv om det var dritkjedelig å sitte på sykkelen. Rumpa ble ikke særlig glad heller :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag prøver jeg meg på en joggetur :)

Har gått endel med joggeskoene på tur på fjellet i dag og det gikk bra, så da tror jeg det skal gå greit med en joggetur(håper det). :)

Da var jeg tilbake og det gikk bra :biggrin: Tok litt tid før jeg faktisk kom meg ut men når jeg kom igang med joggingen så gikk det ganske så bra :) Var ekstra fokusert på å tråkke riktig og kjenne etter på ankelen, har i hvert fall ikke lyst å gjøre noe som gjør at ankelen blir verre og at jeg må vente enda lenger! Nå virker det heldigvis som om den er på bedringens vei, endelig!

Får kjenne etter i morgen hvordan det går, kanskje det blir en ny joggetur på lørdag eller søndag. :)

Ha en fantastisk dag i solen alle sammen! :)

Endret av rosenkål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankelen er på bedringens vei(tror jeg..), så jeg var ute en tur og jogget i dag. Jeg stod skikkelig på og gav mer eller mindre alt! Fantastisk!

Uke 8

28 min jogging + 5 min oppvarming og nedtrapping.

Jeg jogget hele tiden! I 28 min, da er det ikke lenge til 30 minutter :danse: Selv om jeg ligger ca en måned bak skjema så er jeg ganske fornøyd, med både meg og programmet :fnise: Jeg prøvde å ligge jevnt på tempoet men det er ikke alltid så lett. I dag prøvde jeg å ha et litt høyere tempo enn jeg ellers har gjort og tenke seg til, jeg klarte det :hoppendeglad: eller, klarte det litt i hvert fall. Senket det litt når jeg hadde mer lyst å gi meg og gå og økte på igjen når jeg hadde kommet meg litt igjen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er :jepp: Denne uken har det kun blitt en løpedag på meg, har så mye eksamenslesing at jeg rekker så vidt andre ting.. Men tenkte å løpe meg en tur i morra, så får jeg bare dra den siste dagen til tirsdag eller no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er :jepp: Denne uken har det kun blitt en løpedag på meg, har så mye eksamenslesing at jeg rekker så vidt andre ting.. Men tenkte å løpe meg en tur i morra, så får jeg bare dra den siste dagen til tirsdag eller no!

Takker :biggrin:

Sitter med eksamenslesing jeg også men synes at joggingen er et fint avbrekk. Får mer energi av det og bedre humør :) Alltid kjekt å tilbringe helgen med en pensumbok forran trynet..

Min neste dag blir enten på mandag eller tirsdag, har ikke helt bestemt meg enda. Skal på fjelltur på mandag, det er kanskje nok. Har ei venninne jeg pleier å gå tur sammen med et par ganger i uken, gjerne fjellturer :) De er ikke alltid så krevende så jeg føler det går greit å ha de i tillegg til joggingen. Huff, nå høres jeg nesten supersporty ut, akk, hadde jeg bare vært det... :sukk: :gjeiper:

Hvordan går joggingen hos deg? Kanskje litt tidlig men merker du noen forskjell med kondisen? Jeg har i hvert fall fått opp formen noen så veldig! Kjempe gøy å merke at jeg orker mer og mer :)

Endret av rosenkål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...