Gå til innhold

From couch to 5k


rosenkål

Anbefalte innlegg

Dag 2 i uke 4.

Det er strålendes sol ute i dag og litt varmt. Ganske herlig joggevær :biggrin:

Jeg ser ikke de store fysiske endringene på kroppen men jeg merker at kondisen blir bedre, dessuten så løper jeg fortere. Når jeg begynte klarte jeg ikke løypen jeg hadde satt og hele veien hjem. Nå så klarer jeg det slik at jeg er akkurart hjemme. Snart må jeg kanskje gjøre løypen litt lengre :fnise:

I går fikk jeg meg litt trim også, ble en tungt fjelltur.

I morgen skal visdomstannen min ut, har litt lyst å prøve å få jogget før jeg skal til tannlegen. Det blir i tilfelle en tidlig joggetur og jeg jobber sent i kveld, så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen trening i dag :tristbla: Fikk gått en rolig tur da men ikke noe mer.

Hater munnen min for tiden. Gleder meg til stingene går ut og alt er tilbake til normalen. Aaah! Hater dette! :tannverk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser ut til at vi er på ca samme størrelse (jeg: 58-59 kg og ca 167 cm høy), så moro å følge med på fremgangen din :) I tillegg ser det ut til at vi begge har mest tiltro til jogging ;)

Du er flink, stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser ut til at vi er på ca samme størrelse (jeg: 58-59 kg og ca 167 cm høy), så moro å følge med på fremgangen din :) I tillegg ser det ut til at vi begge har mest tiltro til jogging ;)

Du er flink, stå på!

Hei :vinke:

Jeg gikk rundt og trodde jeg var 167 i noen år helt til jeg så i passet mitt at jeg bare er 165 :sukk::fnise:

I morgen prøver jeg meg på en ny joggetur, siste økten på uke 4 i programmet mitt. Blir en-to uker på etterskudd men det får nå bare være.

Følger du noe program eller er du en av de flinke som klarer deg uten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :vinke:

Jeg gikk rundt og trodde jeg var 167 i noen år helt til jeg så i passet mitt at jeg bare er 165 :sukk::fnise:

I morgen prøver jeg meg på en ny joggetur, siste økten på uke 4 i programmet mitt. Blir en-to uker på etterskudd men det får nå bare være.

Følger du noe program eller er du en av de flinke som klarer deg uten? :)

Jeg følger ingen programmer, nei. Har egentlig funnet ut at jeg liker veldig godt det å trene, så problemet er vel mest å få tid til det. Er på vei hjem for påskeferie nå, så spent på hvordan det vil gå med treningen når jeg ikke har et treningssenter like rundt hjørnet lenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :vinke:

Jeg gikk rundt og trodde jeg var 167 i noen år helt til jeg så i passet mitt at jeg bare er 165 :sukk::fnise:

I morgen prøver jeg meg på en ny joggetur, siste økten på uke 4 i programmet mitt. Blir en-to uker på etterskudd men det får nå bare være.

Følger du noe program eller er du en av de flinke som klarer deg uten? :)

Jeg følger ingen programmer, nei. Har egentlig funnet ut at jeg liker veldig godt det å trene, så problemet er vel mest å få tid til det. Er på vei hjem for påskeferie nå, så spent på hvordan det vil gå med treningen når jeg ikke har et treningssenter like rundt hjørnet lenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! Hvor langt klarer du å løpe sammenhengende nå?

Hei og takker :goodbye:

Jeg er på uke 4 og her er det 5 min som er lengste joggeintervall, siden jeg følger det slavisk så er det det lengste jeg har løpt sammenhengende til nå. Når jeg var ute i dag prøvde jeg å kjenne etter hvordan formen var, jeg tror jeg skal klarer litt lenger enn det(ca 10-15min) men jeg velger å følge programmet slavisk :) Er redd for å ta for hardt i og ikke få det til og dermed gi opp.

Jeg følte meg ikke særlig flink i dag, hadde null motivasjon og hadde ikke lyst å gå ut i det hele tatt! Leste litt på andre treningsdagbøker og ble mer irritert og sint enn motivert, dere virker alle så flinke og så sitter jeg her foran pc-skjermen og oppdaterer kg og ikke er noe flink i det hele tatt :sukk: hadde til og med pannekaker til lunsj :rodmer:

Jeg ble så irritert at jeg tok på meg joggeskoene og stakk ut, langt vekk fra kg! :kjefte:

Er en uke siden jeg jogget sist(pga visdomstann) og trodde jeg muligens måtte gå tilbake til uke 3, men neida! Jeg må faktisk finne meg en lengre løype :biggrin: Oh yes! Jeg kom meg gjennom løypen jeg pleier å løpe, måtte til og med løpe opp en bakken(som jeg klarte! sakte men sikkert :fnise: ) :biggrin:

Drar på en liten ferie i påsken men tar med meg joggesko og treningstøy. Ferie er ingen unnskyldning! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ingen programmer, nei. Har egentlig funnet ut at jeg liker veldig godt det å trene, så problemet er vel mest å få tid til det. Er på vei hjem for påskeferie nå, så spent på hvordan det vil gå med treningen når jeg ikke har et treningssenter like rundt hjørnet lenger ;)

Du får prøve å ta i bruk naturen i stedet :) Evt tren styrke hjemme?

Jeg prøver å trene litt styrke etter joggeturene, har kjøpt meg et sett manualer på 2kg(jeg er utrolig svak i armene så det er plenty så langt :fnise: ) og gjør noen øvelser jeg fant på iform sin styrkeskole. Etter påsken skal jeg prøve å legge inn styrkeøvelser etter hver joggetur og følge programmet til iform sin styrkeskole.

Jeg har så god tid dette semesteret og har lyst å få det til. Hvis alt går etter planen er samboeren min noen lunde slik når han ser meg i bikini i sommer :hakeslepp::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg møte ei venninne av meg og ta en treningstur opp skredderdalen etter jobb.

Merker at jeg blir litt mer motivert av å skrive ned joggeøktene mine her, kan se tilbake på fremgangen jeg har gjort. Jeg merker selv at formen min er bedre for hver gang, spesielt nå i det siste når jeg har klart å jogge hele løypen min. I begynnelsen klarte jeg ikke å komme igjennom hele løypen så nedtrappingen ble litt lenger enn nødvendig.

I tillegg til disse treningsøktene mine har jeg ei venninne som jeg pleier å gå tur sammen med 2-3 ganger i uken som jeg ikke alltid skrive ned her. Turene går som oftest opp diverse byfjell her i nærheten.

Jeg er ikke så opphengt i vekten og vet godt at muskler veier mer enn fett men vekten min har stått stille i flere år. Merker ingen forskjell på vekten nå når jeg er blitt enda mer aktiv enn da jeg var sofagris delux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fant jeg ut at morgenjogging ikke er noe for meg. Dro ut i 8 tiden i morges opplagt og klar, trodde jeg. Beina mine ville ikke samarbeide, hele kroppen føltes stiv ut, som om den fortsatt sov.

Det var kanskje litt ambisiøst å begynne på uke 5 programmet også. Det gikk greit igrunn, var en gang jeg var nær ved å gi opp og gå hjem men tenkte at nå har jeg kommet meg helt til uke 5 og da kan jeg ikke gi opp! Bare en måned igjen så har jeg kommet meg igjennom 9 uker med jogging.

Uke 5 - dag 1

Jogg 5 min

Gå 3 min

Jogg 5 min

Gå 3 min

Jogg 5 min

5 min rask gang som oppvarming og nedtrapping.

I uke 5 er det forskjellig opplegg de tre dagene. Han har kun lagd en podcast til alle tre, det funket veldig greit. Han hadde fått til på en ryddig måte. :) Musikken hadde tempo hele veien, de på dag tre skal jogge 20 min non-stop(merker jeg gruer meg litt), så det er vel greit å ha litt tempo på musikken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endelig tilbake igjen!

Nesten to uken siden sist gang jeg jogget. Planen var jo å ta seg en treningsøkt eller to i ferien men det ble med tanken, desverre. Etter ferien lå jeg syk i noen dager og så var det skole.

Jeg prøvde meg på uke 5 igjen, litt smånervøs for om det var litt ambisiøst av meg, men det gikk bra :) Jeg fullførte i et greit tempo. Ikke det høyeste tempoet men jeg er fornøyd :)

Det var godt å få jogget igjen merker jeg. Føler meg mer glad etter en sånn tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Endelig tilbake igjen!

Nesten to uken siden sist gang jeg jogget. Planen var jo å ta seg en treningsøkt eller to i ferien men det ble med tanken, desverre. Etter ferien lå jeg syk i noen dager og så var det skole.

Jeg prøvde meg på uke 5 igjen, litt smånervøs for om det var litt ambisiøst av meg, men det gikk bra :) Jeg fullførte i et greit tempo. Ikke det høyeste tempoet men jeg er fornøyd :)

Det var godt å få jogget igjen merker jeg. Føler meg mer glad etter en sånn tur :)

Så flink du er:) det er gjerne vanskelig å komme tilbake etter å ikke ha trent på en stund, men det er verdt det selv om det er et slit. Og blir jo bedre etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 2 i uke 5

8 min jogging

5 min gåing

8 min jogging

Det gikk veldig bra. Dro ut litt tidligere enn jeg pleier, en ungdomsskoleklasse hadde tydeligvis samme planen som meg så jeg jogget sammen med en skoleklasse :fnise:

Etter joggeturen trente jeg litt styrke for armer og lår.

Jeg grugleder meg til søndagen til å prøve meg på 20 min jogging sammenhengende. Det virker som en litt brå overgang, blir spennende å se hvordan det vil gå.

Hadde aldri trodd jeg kom til å bli en jogge-person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Ny leser her, syns du er kjempeflink! Du skal se at 20 minutter sammenhengende går veldig bra :) Hvis du syns det høres skummelt ut, kan du jo jogge 10 min, gå 2, og jogge 10 igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny leser her, syns du er kjempeflink! Du skal se at 20 minutter sammenhengende går veldig bra :) Hvis du syns det høres skummelt ut, kan du jo jogge 10 min, gå 2, og jogge 10 igjen :)

Hei og takk for tips :)

Jeg er redd for om jeg gir meg en gang så er det så lett for å gi seg andre ganger jeg føler jeg blir sliten. Føler jeg har blitt flink til å høre på kroppen og legge tempoet til et tempo jeg er sikker på at jeg klarer. Pleier å øke litt ekstra de siste minuttene. :)

Tror aldri jeg har jogget i 20 min sammenhengende før, spinning men ikke jogging. Ikke helt det samme. Tenk om jeg klarer å jogge i 20 min sammenhengende, da blir jeg litt stolt over meg selv merker jeg :fnise: 4 uker til så er jeg på 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ops, glemte å oppdatere i går.

Jeg klarte 20 min sammenhengende! :hoppendeglad: Var ganske fornøyd(og sliten) etterpå :)

Trodde aldri jeg kom til å klare å jogge i 20 min sammenhengende, eller synes at jogging er gøy. Men det er det! Det er så herlig å kunne ta på seg treningsklær og sko og jogge ute. Trenger ikke gå til noe treningssenter eller noe slikt. Det er i tillegg gratis! Hvor fantastisk er ikke det? :biggrin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tok jeg meg en kveldsjoggetur. Ble så utålmodig etter å starte på den nye treningsuken. Synes dette er kjempegøy! Merket forskjell på kroppen min i går og det var en stor belønning i seg selv. Løypen min ble litt for kort så det ble ikke så mye nedtrapping på slutten. Jeg jogget opp den tunge bratte bakken uten problemer(hjelper å ha tankene andre steder og ikke fokusere på hvor lang bakken er). Når jeg var på toppen var ikke joggeprogrammet ferdig enda så det var bare å fortsette joggingen, andpusten men det gikk bra. Det var helt fantastisk! Nå begynner det virkelig å bli gøy! Kondisen min er definitivt blitt bedre og jeg forstår godt hvorfor enkelte sverger til jogging, dette er jo så gøy! :)

Uke 6 dag 1:

Jogg 5 min

Gå 3 min

Jogg 8 min

Gå 5 min

Jogg 5 min

Merker at tempoet mitt er bedre når det er oppdelt slik fremfor når det er en lang joggetur. Gir litt mer når det er intervaller for da vet jeg at jeg får en nedtrapping og så er det på'an igjen.

Og takk Daenerys! Kjekt at noen følger med så jeg får litt ekstra press på å klare dette :fnise:

PS: jeg har ikke spist godteri siden søndag :hoppendeglad: Det er bra for å være meg :fnise: Fra nå av er det kun godis på lørdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 6 dag 2

10 min jogg

3 min gå

10 min jogg

Det var sol og varmt ute i dag, det var litt plagsomt. Det ble ganske varmt etterhvert, spesielt siden jeg har en bomullsjakkegenser på meg. Ønsker meg en trenings t-skjorte med halvlange ermer.

Det gikk greit i dag, jeg må utvide løypen min litt til til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...