Gå til innhold

From couch to 5k


rosenkål

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg ikke noe særlig om vekta men har lyst å stramme opp slappfisk kroppen min.

Jeg er ca 165 høy og veier ca 57 kg.

I går tok jeg før-bilder så jeg har noe å sammenligne med etterhvert. Vurderte å legge de ut her men tror jeg drøyer det :fnise:

Mitt problem er viljestyrken, jeg fungerer absolutt best på saltimer på et treningssenter hvor noen sier hva jeg skal gjøre og når. Men nå er jeg ikke student lenger og får ikke tilgang til treningsenter like billig som før så jeg bestemte meg for å prøve å begynne å jogge ute. Det ligger mange treningsprogrammer der ute som sikkert er gode, men jeg klarer ikke å huske "5 min. rask gåing, 2 min jogging, 3 min rask gåing, repeter x ganger" MENS jeg jogger(har ikke særlig lyst å ha med meg et instruksjonsark i hånden :fnise: ) ikke har jeg klokke på meg heller.

Jeg kom over et treningsopplegg(etter å ha lest i en tråd på KG om jogging) som ser ut til å være midt i blinken for meg og min dårlige hukommelse og manglende viljestyrke.

From couch to 5k er et joggeprogram hvor en fyr har lagt ut programmet i form av podcast. Så jeg har noen som tar tiden for meg på øret og sier når jeg skal jogge eller gå.

Med nye joggesko med tilpassede såler la jeg ut på en joggetur i dag og hørte på uke 1 podcasten. Jeg likte det! Jeg kom meg igjennom den og var sliten når jeg kom hjem, herlig! :biggrin:

Er spent på om jeg klarer å komme meg ut tre ganger i uken og fullføre dette 9 ukers programmet. Foreløpig er motivasjonen på topp og humøret likeså! :nigo:

Edit: skriften så litt anderledes og rar ut..

Endret av rosenkål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treningsøkt nr 2 av uke 1 gjennomført.

Det var kanskje ikke det smarteste å begynne på en torsdag men nå havnet 1. mars på en torsdag og jeg fikk lyst å begynne 1. mars. Jeg tenkte å ta siste økten av uke 1 på mandag og begynne på uke 2 programmet på onsdag, så min (trenings)uke begynner på onsdager fremover :fnise:

I dag fikk jeg også trent litt armer. De fiskebolle armene mine er pinlig svake. Jeg har ikke vekter hjemme så det ble en halvannen liter flaske med vann. Jeg så den ene sportsbutikken her hadde dumbbell vekter til 200 for to stk. Vurdere å gå til innkjøp av de, funket litt dårlig med en halvannen liter flaske på enkelte av øvelsene

Gleder meg allerede til neste joggeøkt :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei rosenkål! :) Så flink du er! Jeg vil også begynne å jogge ute etter hvert. Jeg må bare få opp kondisen min litt først. Jeg trener på senter, men jeg er så glad i å være ute, så jeg vil veldig gjerne "lære" meg å jogge ute. Jeg vil veldig gjerne følge med på fremgangen din!

Hvor lenge varer joggeprogrammet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rosa Pute, så kjekt at du vil følge med :velkommen:

Jeg anbefaler deg virkelig å sjekke ut from couch to 5k programmet. Min kondis er crap! Men det gjør ingenting for det programmet "lærer" deg å jogge. Første uken som jeg holder på med nå er intervall på 60 sek jogging og 90 sek rask gåing. Dette for å venn kroppen din til å jogge. Jeg vil anbefale deg å bare komme deg ut med en gang med dette programmet i ørene :)

Øktene i uke en er på ca 20-25 inkl oppvarming og nedtrapping. Jeg rekker ikke å komme meg helt hjem på den tiden så jeg får litt lenger oppvarming og nedtrapping(ca 10 min ekstra). Hele programmet varer i 9 uker og da skal kunne jogge i 5 km uten pause.

"Its secret is that it's a gentle introduction to getting the body moving, starting off alternating between walking and running small distances, and slowly building up until after 8 weeks, you're ready to run 5 kilometers or 30 minutes non stop." c25k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute å løpt med programmet for første gang og det var jo kjempegreit! Gjorde akkurat som han mannen (Robert?) sa og nå er jeg stolt av meg selv :) Har tydeligvis ikke så dårlig kondis som jeg trodde, men løp likevel bare 60 sekunder hver gang. Dette blir veldig morsomt å fortsette med! Hvordan går det med deg rosenkål? Har du løpt i dag eller skal du ha en hviledag siden du løp i går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Rosa pute! Så flink du er :biggrin:

Jeg hadde hviledag i går ja. Nå er det endelig mandag(trodde aldri jeg kom til å si det) og ny treningsøkt i dag. Jeg vet at hvis jeg begynner for hardt så gir jeg opp tidlig. Så jeg følger programmet fra punkt til prikke. Men jeg må si at jeg var utrolig fristet til å hive på meg skoene og løpe en tur i går.

Jeg bestilte meg håndvekter i går, gleder meg til de kommer! Funker ikke så bra å trene med vannflasker i lengden :fnise:

Jeg går ut rundt kl 12 i dag, greit å være student og kunne disponere tiden som man vil :)

Forhåpentligvis så blir det en styrkeøkt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag var dørstokkmila lang. Jeg følte mest for å legge meg under teppe på sofaen når klokken nærmet seg 12, det var så kaldt inne. Men jeg kom meg ut og er nå ferdig med uke 1 :biggrin:

Jeg fikk til og med tatt meg noen styrkeøvelser etter joggeturen.

Gleder meg til å begynne på uke 2 programmet på onsdag merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er dørstokkmilen laaaang..

Været er ufordragelig, det regner og blåser, noen skikkelig vindkast av og til.

Jeg får prøve å søke opp noen motivasjonstrådet her på KG, kanskje det hjelper.

Edit: Der kom motivasjonen min, to hentelapper fra posten :biggrin:

Endret av rosenkål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er intervallene økt til 90 sek jogging, 2 min gåing. Det gikk igrunn veldig bra.

Det var ikke kaldt men vått, nå har jeg prøvd å jogge i regnjakke også. Følte meg ikke helt smart men det får nå bare være :fnise:

Ble ingen styrketrening i dag.

Motivasjonen min(pakkene) var fra iHerb.com som jeg har gledet meg til å få og endelig så kom den! ikke at jeg har ventet så lenge da, en uke ca. Bestilte bl.a to leppepomader(ene var en free sample) det var bare å smøre en på overleppen og den andre på underleppen :fnise: Nå skal jeg prøve jojoba oljen :D

Den andre motivasjonen som lå på posten og ventet var en gratisprøve av kims sin traktorchips, heldigvis er det lillelørdag i dag :rodmer:

Edit: Hvordan går det med deg Rosa Pute? Henger du fremdeles med? :)

Endret av rosenkål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over innsatsen din rosenkål! :)

Jeg henger forsåvidt fortsatt med, men jeg har ikke jogget siden søndag. Jeg har hatt noen veldig travle dager med jobb og skole, men jeg var på saltime i går så jeg fikk jo trent selv om det ikke ble jogging. I morgen skal jeg på saltime igjen, men i helga blir det nok jogging! Det gleder jeg meg faktisk til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk jeg og ei venninne en kjapp tur opp Tippetue til Fløyen. Ble god og varm av den turen. Er en stund siden vi gikk opp til fløyen sist, merket hvor tung og slitsomt det var. Gruer meg nesten litt til å begynne å jogge opp dit selv om det nok ikke blir før jeg er ferdig med dette programmet.

Å klare jogge opp tippetue er mitt store mål. Da blir jeg fornøyd :D

Saltimer er jo bra Rosa pute. Hva slags timer går du på? Jeg har vurdert aerobic flere ganger men har ikke tørt å møte opp på sånne timer, jeg eier ikke rytme i kroppen eller koordinasjon :fnise:

Jeg gleder meg til å jogge i morgen selv. Det gikk faktisk veldig greit å økte intervallen til 90 sek/120 sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går egentlig på de fleste timene som blir tilbudt på senteret. F.eks. spinning, corebar, styrketimer, step og innimellom zumba for moro skyld :) Jeg har ikke all verdens rytmesans jeg heller, men det går fint etter å ha vært med noen ganger. Brenner mellom 500 og 700 kcal hver gang, avhengig av hvilken time det er. Jeg synes det er kjempegøy og får et skikkelig kick når jeg deltar. Tenker hele tiden at jeg vil gjøre øvelsene bedre og holde ut lenger enn enn de som står rundt meg (selv om ikke det alltid går :fnise: )

Det er veldig viktig å sette seg mål!! Jeg har et jeg også, men jeg vil ikke nevne det her inne i frykt for å bli gjenkjent :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så utrolig flink du er Rosa pute! Variert trening med andre ord :)

Jeg kom meg ut til slutt i dag. Følte det gikk veldig bra, økte tempo i dag på intervallene. Det var litt herlig!

Halvveis i uke 2 nå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du er ! Heier på deg :duskedame:

Takker for det :biggrin:

I dag var siste dagen på uke 2 programmet. Litt greit for jeg var litt lei av musikken, allerede. Er spent på musikken på uke 3 programmet.

Joggeturen begynte bra i dag helt til jeg kom på at jeg hadde låst meg ute, nøklene stod igjen i døren i oppgangen. I tillegg skulle jeg hente en pakke(vektene mine :biggrin: ) på posten på veien hjem, samboeren min var ute, jeg hadde ikke mobil med. Så jeg var en smule distrahert resten av joggeturen, følte meg også som en elefant i dag. Jeg var ikke mer sliten enn normalt men følte at kroppen var tung som bly.

Tok noen styrkeøvelser når jeg kom hjem, for det meste armer sånn at jeg fikk testet de nye vektene :biggrin: Gruer meg litt til i morgen, er ganske sikker på at armene kommer til å være støle som f.. Uansett hvor mye jeg tøyer armene så blir de støle.

Når det kommer til kosthold så spiser jeg som normalt, tror vi har et greit kosthold. Frokosten min pleier å bestå av havrekli- og havregrøt med hakkede mandler, kanel og hakkede druer på luksusdagene :biggrin:

I helgen skeiet jeg helt ut, samboeren var i Oslo, så jeg var alene hjemme noe som resulterte i en haug med sjokolade :rodmer: Så mye jeg klarte å spise mellom jobber, så det var heldigvis ikke SÅ mye. Jobbet fra ca 11.30-03.30, to forskjellige jobber med ca 2 timer i mellom hvor jeg hadde tid å stappe i meg, nam! :fnise:

Nå er det full skjerpings på sjokoladefronten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg glemte å skrive om treningen min i går.

Uke 3 er nå påbegynt og intervallene er som følger:

to intervaller av:

Jogg 90 sek.

Gå 90 sek.

Jogg 3 min.

Gå 3 min.

Jeg jogget etter jeg hadde vært på jobb i noen timer, det merktes godt på føttene men det gikk over etter jeg hadde jogget litt. Første intervallen på 3 min var slitsom, den andre gikk bedre selv om jeg prøvde å gi "alt". Jeg hadde gått litt for tregt for jeg hadde ikke kommet så langt som jeg pleier på løypen min så jeg snek inn en bitteliten ekstra intervall for å komme meg fortere hjem.

Jeg vurderte å gi opp for jeg hadde så vondt i føttene i begynnelsen men bestemte meg for at dette skulle jeg klare det var jo "bare" ca 20 min. Tror det var skiftet fra jobbskoene(ganske flate sko) til joggesko(tilpasset såle til mine føtter) som gjorde at det var vondt. Det gikk nå heldigvis over.

Når jeg kom hjem trente jeg styrke for rumpe og armer. Jeg merket faktisk at armene mine ikke skalv like mye som i begynnelsen :trene::fnise:

Sjokoladefronten går skikkelig dårlig. Vi måtte jo feire Pi-dagen i går så da ble det brownies i tillegg til en liten sjokolade jeg hadde kjøpt fra iherb :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag ble det en tur på fløyen med ei venninne, bra var det siden vi har mer brownies igjen som nok blir spist i kveld og vips så er det helg og lov med godis igjen. Aiaiai, hvor skal dette ende? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Dagens økt var slitsom! Elefanten ble med meg på ryggen i begynnelsen men jeg klarte å løpe fra han et stykke før han tok meg igjen helt på slutten. Godt å bli ferdig med den økten.

Det ble ikke noe styrke i dag, kanskje i morgen, da venter en tur opp fløyen. Denne gangen til fots hele veien opp. Det er slitsomt men gud så digg det er å være oppe god og svett :D Gleder meg til jeg kan begynne å småjogge opp der, men først må kondisen bittelitt opp :P

I dag er det fredag og venter det god middag, lasagne :D skal prøve så godt jeg kan å styre unna for mye godis. Brus pleier jeg å klare meg fint uten men når min kjære sitter og drikker brus så har jeg litt vanskelig for å si nei :sjenert: Nei, ingen brus i dag på meg! Kanskje et glass saft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm on fire baby!

I dag var en helt super dag! Joggeturen gikk helt strålendes, følte ikke jeg trampet meg av sted men mer som en av de som ikke ser ut til å slite i det hele tatt. Som nesten flyr av gårde, jeg var en av de i dag :biggrin:

Etter joggeturen ble det styrketrening for armer og lår. I dag var min siste økt på uke 3, en uke til så har jeg holdt på i en måned. Føler meg en smule fornøyd med meg selv nå :fnise:

Er litt usikker på hvordan jeg skal gjennomføre treningen i neste uke og i påsken. Nå på lørdag skal jeg får skjært ut en visdomstann og sist jeg gjorde det fikk jeg beskjed om å holde meg i ro i en uke(aaaltfor lenge!), i påsken blir det Amsterdamtur, men skal nok få til noe der :)

Om noen har noen tips ang trening neste uke etter visdomstannen er ute gjerne rop ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 4

Intervallene for uke 4 er som følger:

Jogg 3 min

Gå 90 sek

Jogg 5 min

Gå 2 min 30 sek(tror jeg det var, stemmer ikke helt overens med det skriftlige programmet på siden)

Jogg 3 min

Gå 90 sek

Jogg 5 min

Det gikk ganske bra i dag også :) Musikken var litt roligere på denne podcasten, men det gikk igrunnen greit.

Jeg kom lenger på løypen min i dag enn jeg har gjort tidligere, faktisk litt for langt for jeg kom til ca midt på en bakke før den siste intervallen var ferdig. Det var slitsomt! Klarte ca 2/3 av den, den er lang og fæl. Folk kunne sikkert høre pustingen og pesingen min i noen hundre meters avstand :fnise:

Spørs om jeg får blitt ferdig med uke 4 programmet mitt på mandag pga den teite visdomstannen som må ut. Håper det går bra. Ikke nok med at jeg skal til tannlegen så drar vi også på ferie i noen dager i påsken, heldigvis har hotellet trimrom :fnise:

Edit: skrivefeil

Endret av rosenkål
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...