Gå til innhold

Hvor ofte spiser du godteri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi jeg og mange andre legger på seg av det kostholdsrådet som er gjeldende? Jeg har en kropp som lagrer fett nesten bare den ser sukker. Selv om jeg ikke var i dårlig form, så gikk vekta stadig oppover. Ca 5 kg oppover hvert år. Jeg har alltid hatt en del muskler, men det kom et stadig større fettlag oppå disse musklene. Nå spiser jeg LCHF og vekta er på vei nedover med samme treningsmengde som før.

Men da gjør dere noe feil, for man legger bare på seg av å være i kalorioverskudd så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser godteri på lørdager, ikke ellers(med unntak av spesielle anledninger). Til gjengjeld spiser jeg så mye jeg vil den ene dagen i uken.

Jeg er 178 cm høy, 57 kg og trener så godt som hver dag, kondisjon og styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte og hvor mye?

Har ikke spist godteri siden august 2006, så det er over 5,5 år siden.. Kunne faktisk ønske at jeg klarte å unne meg godteri, men jeg får så dårlig samvittighet at det ikke er verdt det. Den følelsen jeg får etter å ha spist godteri gjør at jeg ikke har lyst på godteri. (Gjelder godteri, kaker, is, potetgull, popcorn osv)

Høyde og vekt?

166 cm og vet ikke helt hva jeg veier, tipper det er rundt 50-52 kg

Hvor ofte trener du og hva?

4-6 ganger i uka. Zumba, styrketrening og løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i det du sier. Selv om man kan spise hva man vil uten å bli tjukk, er det langt verre med store mengder fett, som samler seg som kloakk i blodårene.

De fleste som har høyt kolesterol får faktisk ikke hjertesykdom, og de fleste som får hjerteattakk har ikke høyt kolesterol. Man kan ikke få åreforkalkning av å ha mye fett i blodet. Fett kan faktisk ikke feste seg på åreveggen i det hele tatt. Man blir for eksempel ikke åreforkalket i venene, men kun i arteriene, og alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene. Den samme mengden fett finnes i både arterier og vener, men bare arteriene får forkalkninger. Veggene i arteriene kan bare få atherosklerotisk plakk (forkalkning) om det har skjedd en skade der fra før. Skader kan oppstå blant annet på grunn av høy blodtrykk, kjemikalier, røyking, høyt blodsukker og oksidasjon o.s.v.

Visste du forresten at høyt kolesterol ikke er en risikofaktor for hjertesykdom hos kvinner alle gamle? Eldre mennesker med høyt kolesterol lever også lenger enn de med lavt.

Sitatet over er tatt fra noe Pål Jåbekk skrev her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da gjør dere noe feil, for man legger bare på seg av å være i kalorioverskudd så vidt jeg vet.

Vel, hvis muskelcellene er insulinresistente, så går mesteparten av energien til fettlagring når man spiser mye karbohydrater. De fleste overvekte har insulinresistente muskelceller. 1 av 5 som får diabetes 2 er slanke, og da har muskelcellene og fettcellene begge blitt insulinresistente i ca samme takt. Så er det de som har insulinresistente fettceller og kan spise nesten hva som helst uten å legge på seg.

Det er ikke slik at kcal er kcal. Forskjellig brensel (fett, proteiner, karbohydrater), krever forskjellige prosesser i kroppen. Gi den mye karbohydrater og den har lyst til å lagre fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis muskelcellene er insulinresistente, så går mesteparten av energien til fettlagring når man spiser mye karbohydrater. De fleste overvekte har insulinresistente muskelceller. 1 av 5 som får diabetes 2 er slanke, og da har muskelcellene og fettcellene begge blitt insulinresistente i ca samme takt. Så er det de som har insulinresistente fettceller og kan spise nesten hva som helst uten å legge på seg.

Det er ikke slik at kcal er kcal. Forskjellig brensel (fett, proteiner, karbohydrater), krever forskjellige prosesser i kroppen. Gi den mye karbohydrater og den har lyst til å lagre fett.

Jada, men må man ikke være i kalorioverskudd for at man skal legge på seg da? Uansett hvor kaloriene kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvor mye?

Høyde og vekt?

Hvor ofte trener du og hva?

Spiser godteri 1-2 ganger i uka, 2 ganger de ukene det er middag hos mor og far på søndagen, for da blir det gjerne dessert.

Spiser det jeg vil og hvor mye jeg vil. I går ble det 2 påskeegg og en halv flaske vin.

Er 175 høy og vet ikke hva jeg veier, men jeg vet jeg vil ned.

Trener mellom 3 og 5 ganger i uka. Mest timer, men skal få orden på styrke også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men må man ikke være i kalorioverskudd for at man skal legge på seg da? Uansett hvor kaloriene kommer fra.

Kcal inn - kcal ut = Vektforandring

Denne ligningen er en kraftig oversimplifisering.

Kroppen kan skru ned på ikke-essensielle prosesser for å spare energi og skru opp prosesser (for eksempel futile cycles) for bruke mer energi. Så 1800 kcal med høykarbo kan være kalorioverskudd mens 1800 kcal med lavkarbo kan være kaloriunderskudd for samme personen.

Man blir ikke overvektig fordi man er slapp, men man blir slapp fordi man legger på seg. En del av det som egentlig burde vært "energi ut" blir i stedet sendt til fettlagrene. Energien man spiser går i fettlagrene i stedet for til forbruk, og da svarer kroppen med å øke sulten og gjøre deg slapp slik at du skal overleve lengre. Fortsetter du å spise feil mat er det en ond sirkel hvor du legger mer og mer på deg.

Jeg har hørt om flere som har gått sultne på 1500 kcal med Grete Roede og trene uten å gå ned i vekt for så å gå ned i vekt uten å telle kcal og med samme treningsmengde på lavkarbo. Når de har regnet ut kcal så ligger de på likt og høyere i forhold til Grete Roede.

Her er et ekstremt eksempel. Jenta veide 265 kg i en alder av 25 år til tross for at hun fulgte statens kostråd og trente tre timer i uka med fysioterapeut. Hun hadde blitt fulgt opp av helsevesenet siden hun var 2 år gammel... To år på lavkarbo og vekta var 97 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...