kriksaa Skrevet 20. februar 2012 #81 Skrevet 20. februar 2012 Herregud så ufordragelig du er. Det er da ikke vårt problem at sjefen din snyter deg for penger. Tips er bare noe tull for at han skal slippe å betale deg en anstendig lønn. Du har jo ikke peiling. Hvordan jeg ønsker å bruke pengene mine har du ingenting med, og om jeg ønsker å drikke 4 øl, istedet for 3 for å ha råd til å tipse deg, så skal du drite til helvete langt i det. Har du en så elendig lønn i en jobb du hater så får du skaffe deg en utdannelse da. Du får som fortjent. Selv har jeg jobbet i mange serviceyrker, inkl servitør og barkeeper og aldri har jeg krevd noe tips. Jeg valgte å ta utdannelse fordi jeg ønsket nettopp høyere lønn og en artigere jobbhverdag. Syns det er helt på tryne av deg å faktisk mene at kunder som betaler i dyre dommer for mat og drikke i tillegg skal være med på å betale lønnen din. På tryne! Servitør er en utdannelse... Greit nok på bare 2 år, men det er noen fag som er jævlig vanskelige.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #82 Skrevet 20. februar 2012 ...Et forslag kan jo være fordi vedkommende har behandlet deg og følget ditt bra hele kvelden, sørget for at dere ikke fikk det dere ikke tåler, presentert viner og foreslått ting som passer til det dere har valgt, fylt på glassene deres når de nærmer seg tomme, gitt dere en hyggelig velkomst, en koselig middag og presentert alt på tallerkenen deres. Svart dere på ting dere kanskje ikke visste og kastet inn en vits her og der som fikk dere til å le og huske servitøren til neste gang. Det er slike ting som får deg til å ville komme tilbake dit, og eventuelt ta med bekjente tilbake, og enkelte ber tilogmed om å få samme servitør. Og det er de kronene du legger igjen, enten det er 5 eller 500, (bare ikke 0) som gjør at vedkommende også er glad for å se dere igjen, og jo høyere beløpet er, jo sikrere kan du være på at du blir husket. Jeg husker stort sett tilogmed hva du bestilte sist, om du tipser over det som er vanlig for meg. Og dette er noe folk setter pris på! Det er kanskje nettop derfor du aldri har lagt merke til dette før, for det første fordi du tror at vi har så jævla godt betalt, noe vi ikke har. Og fordi det andre fordi du er en dust generelt, og servitører som kjenner deg igjen kanskje vet det. Og dermed heller tar seg tid til å gi det lille ekstra til dem de ikke kjenner igjen for å være en gniten "tips er ukultur-dust". men det du beskriver der er faktisk JOBBEN din som du får lønn for. Vi kunder har jo allerede lagt igjen masse penger i resturanten allerede. Jeg jobber i klesbutikk og gir god service. Jeg forventer da ikke tips jeg? 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #83 Skrevet 20. februar 2012 Det virker som mange ikke har skjønt at dersom servitørene ikke får tips lengre, og derfor må få høyere lønn, så er det uansett kunden som betaler. De som syns de betaler i så fryktelig "dyre dommer", vel, det er faktisk utrolig små marginer i restaurantbrasnjen, så om servitørlønna skal opp, så må prisene på menyen opp. Det er ikke sånn at det er en eller annen pengesekk av en arbeidsgiver som betaler, det er oss, kundene. Forøvrig syns jeg det er ok å tipse jeg. Det fører til at de dyktige servitørene får mer penger enn de som ikke er flinke, og det syns jeg egentlig er helt greit. Forresten så burde dere gniene folk være kjempeglade for tipsing. Da er det jo de generøse som betaler lønna til servitøren, mens dere får billigere mat på menyen siden dere ikke tipser.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #84 Skrevet 20. februar 2012 Det virker som mange ikke har skjønt at dersom servitørene ikke får tips lengre, og derfor må få høyere lønn, så er det uansett kunden som betaler. De som syns de betaler i så fryktelig "dyre dommer", vel, det er faktisk utrolig små marginer i restaurantbrasnjen, så om servitørlønna skal opp, så må prisene på menyen opp. Det er ikke sånn at det er en eller annen pengesekk av en arbeidsgiver som betaler, det er oss, kundene. Forøvrig syns jeg det er ok å tipse jeg. Det fører til at de dyktige servitørene får mer penger enn de som ikke er flinke, og det syns jeg egentlig er helt greit. Forresten så burde dere gniene folk være kjempeglade for tipsing. Da er det jo de generøse som betaler lønna til servitøren, mens dere får billigere mat på menyen siden dere ikke tipser. Hvor, når og hvorfor burde servitører få lønnsforhøyelse om de ikke får tips? De jeg kjenner som jobber som servitører har en lønn etter tariff. Rundt 130-160 i timen (alle under 30). De tjener også rundt en 200-1000 i tips pr dag. Da begynner man å snakke ei lønn som er temmelig i overkant av de fleste jobber man ikke trenger noe særlig utdannelse til. Det er vel riktignokk ikke ofte tipsen er så mye som 1000 pr dag. Kan uansett ikke skjønne hvorfor servitører ikke kan overleve på 130/timen når omtrent alle andre i servicebransjen ligger på rundt det samme? 8
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #85 Skrevet 21. februar 2012 Hvor, når og hvorfor burde servitører få lønnsforhøyelse om de ikke får tips? De jeg kjenner som jobber som servitører har en lønn etter tariff. Rundt 130-160 i timen (alle under 30). De tjener også rundt en 200-1000 i tips pr dag. Da begynner man å snakke ei lønn som er temmelig i overkant av de fleste jobber man ikke trenger noe særlig utdannelse til. Det er vel riktignokk ikke ofte tipsen er så mye som 1000 pr dag. Kan uansett ikke skjønne hvorfor servitører ikke kan overleve på 130/timen når omtrent alle andre i servicebransjen ligger på rundt det samme? Standard servitørlønn i Oslo er på rundt 120 i timen, uanvhengig av når på døgnet. Så vidt jeg vet så er det ingen andre som jobber midt på natta i helgene uten tillegg av noen slag. Den eneste grunnen til at arbeidsgivere slipper unna med det er at det veies opp av tipsen. Kan legge til at jeg har jobbea i klesbutikk i en av de store kjedene, og da fikk jeg etter noen års ansennitet 155 kr/t pluss tillegg for overtid, kveld etter 16 og helg. . Og da var det aldrig natt eller helligdager involvert. Så at servitører tjener bra er jeg uenig i. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå