AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #41 Skrevet 17. februar 2012 Og tips!!! Ikke sitt der og fortell meg hvor god servicen var, hvor god maten var, hvor imponert dere er over alt mulig for å så ikke legge igjen en krone i tips. Den verste opplevelsen jeg har hatt noensinne var et kvinnemenneske som sa vi tok utrolig mye tips. Jeg spurte hva hun mente med det og hun pekte på ("included tax kr...") ALVORLIG?!?!?!?!?!?!?! Tror mildt sagt hun har lært nå at tax IKKE betyr TIPS. Og dere studenter som kommer med prekenen at "jeg skulle så gjeeerne tipset men jeg er student og har lite nok penger fra før" med en regning med mat på 350 og 4 øl i tillegg. Håper du må spise nudler resten av studietiden din da din fjøsnisse! Du er ansatt og får lønn for den jobben du gjør. Ingen andre i andre yrker får tips, så hvorfor skal servitører få det? Og ja, jeg kan uttale meg om dette, siden jeg selv jobber som servitør i et 5-stjerners hotell. Vi får tips i blant, men ikke så altfor ofte - og det plager ikke meg. Å forvente at en gjest skal tips er ganske frekt, og jeg forventer det aldri. 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #42 Skrevet 17. februar 2012 det er gjester som deg man ikke kan fordra. Du kan ikke fordra kunder som ikke gir deg penger? Jeg er veldig høflig når jeg er ute og spiser, men jeg gir ikke tips. Det er en u-ting i Norge. Syns du skal skjerpe deg. 2
Gjest Nuppdupp Skrevet 17. februar 2012 #43 Skrevet 17. februar 2012 (endret) Takket være deg så skal jeg aldri tips en servitør igjen. ALDRI! Ikke en eneste krone! jeg synes ikke du skal dømme alle servitører på grunn av det hun sa. da jeg var 18 var jeg servitør jeg også mens jeg gikk på skole. ingen som forventet tips på noen av de 4 plassene jeg jobbet utover årene. servicen er gratis. det ga meg glede når gjestene var fornøyde hvertfall. mulig ungdommen nå til dags er litt anderledes. jeg har faktisk GITT penger til en kunde. hun fikk gratis middag og penger til en bukse. klarte å søle brunsaus på den hvite buksen hennes hehe Endret 17. februar 2012 av Nuppdupp
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #44 Skrevet 17. februar 2012 HOVEDRETT til 350 + 4 øl smartass! Det er en regning på 550 kroner om du må ha det så forbanna korrekt. Og til alle dere som mener det ikke er rart jeg ikke får tips, og at man ikke SKAL tipse i norge, vel... JEG har samme lønn som en vanlig butikkmedarbeider, jeg jobber kveld og natt. Jeg har INGEN tillegg, og ingen tips inkludert. Det er FÅ restauranter som følger disse organinsasjonsreglene, og dere har åpenbart aldri prøvd å jobbe i en. Den ENESTE grunnen til at jeg er i dette yrket er på grunn av at jeg får en ekstrainntekt i tillegg til lønnen, NEMLIG tips. Og jeg får jævlig mye av det også! Kommentarene jeg skriver i etterkant som at jeg håper dere studenter må leve på nudler. JA, det er noe jeg tenker en gang iblant, ikke sier til kundene. En annen sak er å gi beskjed til 20åringer som kaster dritt i stearinen, i sånne tilfeller har jeg faktisk fått tips av de eldre menneskene ved siden av etterpå, fordi de mente det var positivt å høre noen gi beskjed til folk på egen alder. Er det en ting jeg kan så er det å ikke vise aggresjonen min ovenfor gjester, og jeg kan få verdens sureste person til å le med meg. Jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til par der damen er sjalu, døve, utviklingshemmede, gamle, studenter osv. Så ikke kom her og fortell meg at jeg ikke gir service på jobben min før du opplever det selv! Og til alle dere som mener tips er en uting så er jeg fullstendig enig i noe en skrev over her: " det er nettop sånne gjester som deg vi ikke vil ha". Og hvis du skal være så gniten, så kan også la vær å kommentere god service til meg, og heller spre det til vennene dine, så kanskje de kommer og gir meg en 10'er eller en 50lapp, det skal ikke mer til fra hvert bord på en kveld. Alle som faktisk kommenterer utifra yrket sitt her, vet hva det er snakk om, alle dere andre. Har åpenbart aldri prøvd å jobbe som servitør eller lignende! Den eneste grunnen til at du jobber som servitør en pga. tipsene? Hvorfor ikke få deg jobb i en butikk, eldrehjem hvis det er så dårlig betalt? Og hvorfor ikke slutt hvis det er så dårlig lønn og få deg jobb i andre bransjer hvor det er stor mangel på folk? Jeg har jobbet som servitør og jeg fikk lønn for den jobben jeg gjorde, å få tips var hyggelig, men det var ABSOLUTT ikke noe jeg forventet. Så ja, jeg har jobbet som servitør og jeg vet hva jeg snakker om. Jeg syns du har dårlig folkeskikk som forventer tips. Folk går ut for å nyte mat og god drikk og de betaler for det også. De skal ikke gi tips til servitørene som jobber der. 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #45 Skrevet 17. februar 2012 Det har vel blitt ganske offtopic dette men... 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #46 Skrevet 17. februar 2012 HOVEDRETT til 350 + 4 øl smartass! Det er en regning på 550 kroner om du må ha det så forbanna korrekt. Og til alle dere som mener det ikke er rart jeg ikke får tips, og at man ikke SKAL tipse i norge, vel... JEG har samme lønn som en vanlig butikkmedarbeider, jeg jobber kveld og natt. Jeg har INGEN tillegg, og ingen tips inkludert. Det er FÅ restauranter som følger disse organinsasjonsreglene, og dere har åpenbart aldri prøvd å jobbe i en. Den ENESTE grunnen til at jeg er i dette yrket er på grunn av at jeg får en ekstrainntekt i tillegg til lønnen, NEMLIG tips. Og jeg får jævlig mye av det også! Kommentarene jeg skriver i etterkant som at jeg håper dere studenter må leve på nudler. JA, det er noe jeg tenker en gang iblant, ikke sier til kundene. En annen sak er å gi beskjed til 20åringer som kaster dritt i stearinen, i sånne tilfeller har jeg faktisk fått tips av de eldre menneskene ved siden av etterpå, fordi de mente det var positivt å høre noen gi beskjed til folk på egen alder. Er det en ting jeg kan så er det å ikke vise aggresjonen min ovenfor gjester, og jeg kan få verdens sureste person til å le med meg. Jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til par der damen er sjalu, døve, utviklingshemmede, gamle, studenter osv. Så ikke kom her og fortell meg at jeg ikke gir service på jobben min før du opplever det selv! Og til alle dere som mener tips er en uting så er jeg fullstendig enig i noe en skrev over her: " det er nettop sånne gjester som deg vi ikke vil ha". Og hvis du skal være så gniten, så kan også la vær å kommentere god service til meg, og heller spre det til vennene dine, så kanskje de kommer og gir meg en 10'er eller en 50lapp, det skal ikke mer til fra hvert bord på en kveld. Alle som faktisk kommenterer utifra yrket sitt her, vet hva det er snakk om, alle dere andre. Har åpenbart aldri prøvd å jobbe som servitør eller lignende! Men nå er det sånn at i den jobben du har valgt så er kundeservice en av arbeidsoppgavene dine. Det får du lønn for av arbeidsgiveren din. Jeg synes det er merkelig at du forventer å få ekstra betalt av kundene for noe som står i arbeidsbeskrivelsen din. Det er jo ikke sånn at dette er noe du gjør gratis for å blidgjøre kundene. Dette er forventet i den jobben du gjør og en del av din jobb. 12
PulsPlus Skrevet 17. februar 2012 #47 Skrevet 17. februar 2012 Jeg jobber innenfor kundeservice og jeg får aldri tips. I min jobb skal god service være en selvfølge, der kunden betaler for produktet, ikke for smilet mitt. Skjønner ikke tips hysteriet. 10
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #48 Skrevet 17. februar 2012 Bidrag til tipsediskusjonen. Jeg tipser alltid, men trenger ikke være mye. Så fremt ikke servicen er elendig da, for da tipser jeg ikke. Jeg jobber som resepsjonist på hotell, med omtrent samme lønn som servitørene. Jeg har ansvaret for 200-300 gjester alene jeg, og yter service. Jeg tipser om restauranter, finner adresser skal til, ringer butikker for å høre om de har den og den varen for gjesten, bestiller taxi, løper opp på rommene og skifter på senga om barnet har hatt et uhell, ringer rundt til xantall restauranter for å reservere bord, ringer å bestiller biletter her og der, låner ut mitt personlige utstyr når hotellet sitt er utlånt (pc-lader, telefonlader osv), går ærend, har tom passet unger i resepsjonen. Og sjelden/aldri får jeg tips, eller forventer det. Hvorfor fortjener servitører det mere enn meg? 13
Jolene Skrevet 17. februar 2012 #49 Skrevet 17. februar 2012 Når det er sagt, jeg tipser dersom jeg får det "lille ekstra" i servicen. Det kn være en god anbefaling, hyggelis person slike ting. Dersom jeg ikke får dette selv tipser jeg ikke en kr uansett hvor mye eller lite jeg kjøper for. Så enkelt. Samme gjør jeg når folk tipser eller ikke, de får den samme gode behandlingen uansett tips/ikke tips. Jeg jobber ikke for å få noe ekstra og blir alltid glad dersom noen setter såpass pris på meg at de gir meg tips. Det at enkelte nærmest forventer tips gir meg egentlig en ekkel smak i munnen da jeg selv ikke er sånn.
Gjest Katten. Skrevet 18. februar 2012 #50 Skrevet 18. februar 2012 FYI: spiste ute i kveld. Ok service. Tipset ikke. 5
Cordelia Skrevet 18. februar 2012 #51 Skrevet 18. februar 2012 (endret) Jo, det har med folkeskikk og høflighet å gjøre og er i det minste en del av det. Selvfølgelig er det kunden som bestemmer om det skal tipses eller ikke, men det er da noe man gjør når man har fått ekstraordinært god service. Men Norge har nok mye å lære når det gjelder kotyme i mange sosiale sammenhenger. Men kjære vene....hva er det vi skal lære mener du? Det som er sosial kotyme i andre land er ikke nødvendigvis sosial kotyme her. Man tilpasser seg det landet en oppholder seg i. Mange som snakker veldig mye om hvor lite folkeskikk vi har i Norge, og da sammenligner med andre land. Det blir jo helt feil. I Norge bruker vi ofte andre faktorer på høflighet enn andre land. Sier man "skal ha" i en fin tone så er man jo ikke frekk. Vi i Norge bruker ofte mer toneleie og ansiktsutrykk når vi samhandler sånn. Det er mange andre faktorer enn i feks, Storbritannia hvor en bruker mer offisielle fraser som "please". Selfølgelig finnes det mye frekke folk, men det bør nyanseres litt. Endret 18. februar 2012 av Cordelia 9
katinkatinka Skrevet 18. februar 2012 #52 Skrevet 18. februar 2012 Tipser stort sett alltid 10-15% fordi jeg har råd til det og syntes det er en fin gest når servitørene har jobbet "for meg" i et par, tre timer. Sier ikke at alle skal gjøre det, men jeg gjør det og føler meg ikke som noe dårlig menneske av den grunn. Andre steder, som f.eks matbutikken, bensinstasjonen eller kundeservice til banken min prøver jeg alltid å gi et kompliment eller en hyggelig melding slik at de skal føle seg verdsatt av meg. Det tar meg to sekunder å si "Ha en fin dag" eller "Takk for kjempegod hjelp" Syntes personlig vi alle kunne blitt flinkere til å vise at vi ser folk rundt oss og setter pris på de som yter service. Jada, vi betaler for det, men å si takk er gratis 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #53 Skrevet 18. februar 2012 Bruker du "fordi noen ikke får så skal heller ikke andre få" logikk i andre sammehenger? Det var ikke helt poenget her, for man kan jo legge frem ganske mange eksempler for å penetrere logikken din hvis man hele tiden skal trekke frem at noe ikke er vanlig i andre sammenhenger. Og det koster faktisk ikke så mye å gi en femmer ekstra hvis du spiser fem hundre kroner. Det er ingen som forventer det, men det vil bli satt pris på av en servitør som har slitt og stått på for ditt bord. Ja, de får betalt fra arbeidsgiver, ja lønn er selvsagt en sak mellom arbeidsgiver -og taker. Men er det så forbanna vanskelig å bruke en femmer på tips med et hyggelig smil og takk for å gjøre dagen til en som har stått på for deg hakket bedre? Det mange lurer på er vel strengt tatt hvorfor man skal tipse for noe som bør være en selvfølge. Jeg får ikke tips på min jobb enda jeg også gjør mitt for at folk skal få en god dag, og jeg mistenker at kollegene mine hadde trodd jeg var smågal dersom jeg forventet applaus eller påskjønnelse hver gang jeg gjorde jobben min. Greit nok at det ikke er mye med en femmer ekstra på en regning på 500, men hvorfor? 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #54 Skrevet 18. februar 2012 Siden dette har utviklet seg til å bli en tipsdiskusjon... Jeg tipser på restaurant, men det er bare fordi jeg føler at servitøren ser stygt på meg om jeg lar være. Jeg syns ikke tipsing har noe med høfflighet å gjøre. Egentlig syns jeg tips/forventning om tips vitner om en ukultur i bransjen. Det er arbeidsgiver som skal avlønne restaurantpersonalet. Om lønna er for dårlig får man ta det opp med rette vedkommende, og ikke skyve dette over på kundene. Jeg skjønner heller ikke dette med at servitørene liksom gir så innmari mye av seg selv. Jobben deres er å holde seg oppdatert på mat/vin, anbefale/introdusere retter, bringe inn maten og generelt være normalt hyggelige. Enkelte her fremstiller det som om man står konstant på pinne for hver enkelt gjest gjennom en hel kveld - men det er jo ikke sånn. Man ser til at glassene ikke er tomme, og at maten falt i smak, og tar betaling. I løpet av en kveld har man kanskje tilbrakt mellom 5 og 10 minutter sammen. Ikke klarer jeg å se at dette vitner om så ekstraordinær vennlighet og servilitet at de av alle i servicebransjen har gjort seg fortjent til noe ekstra. Jeg får da like mye service av frisører, bensinstasjonansatte og møbelselgere - uten at det ville falle meg inn å tipse dem. De får da lønn for det arbeidet de gjør - og når et vennlig og ektefølt takk er nok for dem bør det faktisk være det for servitører også. 8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #55 Skrevet 18. februar 2012 Og det koster faktisk ikke så mye å gi en femmer ekstra hvis du spiser fem hundre kroner. Det er ingen som forventer det, men det vil bli satt pris på av en servitør som har slitt og stått på for ditt bord. Ja, de får betalt fra arbeidsgiver, ja lønn er selvsagt en sak mellom arbeidsgiver -og taker. Men er det så forbanna vanskelig å bruke en femmer på tips med et hyggelig smil og takk for å gjøre dagen til en som har stått på for deg hakket bedre? En femmer ekstra på en regning på 500 kroner? Det er 1% det, trodde det var uhørt og gjerrig å gi mindre enn 10-15% hvis man først skal tipse, det har jeg lest andre tråder om her på KG.. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #56 Skrevet 18. februar 2012 Det mange lurer på er vel strengt tatt hvorfor man skal tipse for noe som bør være en selvfølge. Jeg får ikke tips på min jobb enda jeg også gjør mitt for at folk skal få en god dag, og jeg mistenker at kollegene mine hadde trodd jeg var smågal dersom jeg forventet applaus eller påskjønnelse hver gang jeg gjorde jobben min. Greit nok at det ikke er mye med en femmer ekstra på en regning på 500, men hvorfor? Men hva som er en selvfølge og hva som er service utover det vanlige er jo et definisjonsspørsmål. Jeg mener ikke at man skal tipse i hytt og pine uten grunn, og spesielt ikke hvis man får dårlig service. Men det handler om å uttrykke litt takknemlighet ovenfor de som går et stykke utover det som er forventet av dem, og derfor mener jeg det er på sin plass å tipse litt i de rette tilfellene.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #57 Skrevet 18. februar 2012 Jeg husker spesielt èn episode i en bar. Jeg og samboeren min tipser ofte, men på bar/utested runder vi som oftest bare opp til nærmeste tier, eventuelt hundrelapp, siden vi er her hele kvelden. Jeg hadde kjøpt to øl, og det kom på 98 kroner eller noe, og jeg trykket inn 100 på totalbeløp. Etter at jeg hadde trykket koden og transaksjonen var godkjent, ser bartenderen på kvitteringen, og sier i en sarkastisk tone "takk for de to kronene(...)". Skjønner godt at enkelte kan miste lysten til å tipse, altså... 12
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #58 Skrevet 18. februar 2012 Men hva som er en selvfølge og hva som er service utover det vanlige er jo et definisjonsspørsmål. Jeg mener ikke at man skal tipse i hytt og pine uten grunn, og spesielt ikke hvis man får dårlig service. Men det handler om å uttrykke litt takknemlighet ovenfor de som går et stykke utover det som er forventet av dem, og derfor mener jeg det er på sin plass å tipse litt i de rette tilfellene. Spørsmålet mitt var hvorfor Jeg forstår jo at det er koselig med tips, men hvorfor? Når man er servitør er jo det å gi service selve jobben. Hvorfor er det mer naturlig å gi tips til en servitør og ikke frisøren eller elektrikeren eller alle andre som gjør mer enn forventet? 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #59 Skrevet 18. februar 2012 Spørsmålet mitt var hvorfor Jeg forstår jo at det er koselig med tips, men hvorfor? Når man er servitør er jo det å gi service selve jobben. Hvorfor er det mer naturlig å gi tips til en servitør og ikke frisøren eller elektrikeren eller alle andre som gjør mer enn forventet? Hvorfor? Fordi det er et etablert og ganske vanlig kotyme når man spiser ute på en restaurant. Jeg er helt enig i at det kunne blitt gjort også for andre yrkesgrupper, og du må da gjerne gå foran som foregangseksempel når det gjelder akkurat det, og det burde vel egentlig oss alle. Men essensen er at jeg ikke ønsker å skyve "siden det ikke gjelder for andre" argumentet foran meg for å unngå å tipse. Som sagt er det en enkel logikk som lett kan penetreres ved å bruke andre eksempler hvis man skal argumentere mot det rent logiske.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #60 Skrevet 18. februar 2012 Spørsmålet mitt var hvorfor Jeg forstår jo at det er koselig med tips, men hvorfor? Når man er servitør er jo det å gi service selve jobben. Hvorfor er det mer naturlig å gi tips til en servitør og ikke frisøren eller elektrikeren eller alle andre som gjør mer enn forventet? Og ikke minst: Hvorfor er det mer naturlig å gi tips på en "vanlig" restaurant enn på mc donalds? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå