Gå til innhold

Tips eller ikke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor det? Jeg prøver ikke å starte en krangel, jeg er bare genuint interessert i hvorfor du synes jeg skal skal ta penger ut av min egen lønn for å gi deg ekstra i tillegg til din egen.

Jeg var litt kjapp ute der og ble spydig. Beklager det. Jeg forstår poenget ditt godt og jeg er forsåvidt enig med deg. Det er ikke dere gjester som skal gi ekstra, det er min egen arbeidsgiver så klart- MEN, dette yrket er j*****g dårlig betalt og når jeg yter min beste service og mer til, for gjesten, så hadde det vært fint å få ekstra igjen for det. Jeg gir service og forventer nesten noe tilbake igjen. Gi og ta.

Når du kaller vi som tipser(gjør det selv og det er en selvfølge for meg) noen idioter så blir jeg litt provosert. Den ekstra 100 lappen jeg får tilsammen i tips på en vakt gjør at jeg kan ta med ungen på kino uten at det går utover matbudsjettet f eks. Men så klart- det er jo IKKE deres oppgave det da. Så sånn sett er vi egentlig enig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er da ikke noe annerledes i en klesbutikk. Der blir jeg ofte oppsøkt av en kjempehyggelig ansatt, hun viser meg de nye klærne, hjelper meg med å plukke ut ting som passer sammen og som passer stilen min, gir meg råd angående materialer og moter, henter nye plagg for meg mens jeg er i prøverommet, henter nye størrelser for meg, forteller meg at jeg ser bra ut når jeg kommer ut i et plagg jeg har prøvd, ofte ler vi og smiler litt sammen, småprater om ting som kanskje kommer opp. Til slutt bretter hun alle klærne pent sammen, legger dem pent ned i en pose, opplyser meg om bytterett, og i et tilfelle i en butikk med stempelkort, ga hun meg et par ekstra stempel hvilket gjorde at jeg raskere kom meg til avslagsruten. Men det er da ingen som forventer at jeg skal gi henne noe ekstra i tillegg til det varene koster. Folk ville faktisk sett rart på meg om jeg gjorde det.

Det er stor forskjell på en restaurant og en klesbutikk. Du går ikke inn i en restaurant hvis du ikke skal ha noe der, jeg får ikke bonus hvis jeg selger deg noe du i utgangspunktet ikke skulle ha en gang. Jeg lyger deg ikke opp i trynet og anbefaler noe jeg ikke syntes er pent /godt selv ,fordi jeg må få det ut før neste ukes salg. Og jeg er der for deg i timesvis, ikke 10 minutter. Det eneste vi har til felles er at vi, som alle andre, ALDRI ville sagt det om vi f.eks mislikte noe på menyen/ visste at tøyet hadde dårlig kvalitet.

Skrevet

Hva er det dere mener er forskjellen på servicen dere yter som servitør/restaurantmedarbeider og f.eks en ansatt i en klesbutikk? Hvorfor skal dere få tips, men ikke dem?

• Liker 8
Gjest Marregutt
Skrevet

Og tips!!! Ikke sitt der og fortell meg hvor god servicen var, hvor god maten var, hvor imponert dere er over alt mulig for å så ikke legge igjen en krone i tips.

Den verste opplevelsen jeg har hatt noensinne var et kvinnemenneske som sa vi tok utrolig mye tips. Jeg spurte hva hun mente med det og hun pekte på ("included tax kr...") ALVORLIG?!?!?!?!?!?!?! Tror mildt sagt hun har lært nå at tax IKKE betyr TIPS. :kjefte:

Og dere studenter som kommer med prekenen at "jeg skulle så gjeeerne tipset men jeg er student og har lite nok penger fra før" med en regning med mat på 350 og 4 øl i tillegg. Håper du må spise nudler resten av studietiden din da din fjøsnisse!

Tips i Norge er noe tull. Jeg tipser konsekvent aldri i Norge, i utlandet gjør jeg det. Jeg jobber i serviceyrket og jobber minst like hardt som servitører, og har mange tunge løft på opp mot 100 kilo. Jeg forventer heller aldri tips. Dere blir ikke underbetalt, og bør derfor ikke forvente tips

• Liker 11
Skrevet

Det er stor forskjell på en restaurant og en klesbutikk. Du går ikke inn i en restaurant hvis du ikke skal ha noe der, jeg får ikke bonus hvis jeg selger deg noe du i utgangspunktet ikke skulle ha en gang. Jeg lyger deg ikke opp i trynet og anbefaler noe jeg ikke syntes er pent /godt selv ,fordi jeg må få det ut før neste ukes salg. Og jeg er der for deg i timesvis, ikke 10 minutter. Det eneste vi har til felles er at vi, som alle andre, ALDRI ville sagt det om vi f.eks mislikte noe på menyen/ visste at tøyet hadde dårlig kvalitet.

Da har nok også du endel misoppfatninger om folk som jobber i klesbutikk, og servicen de yter :)

• Liker 10
Skrevet

Vel jeg syntes du er ufordragelig også, heldigvis tipser 95% av gjestene på en kveld, så jeg klager ikke på at jeg får for lite. Det eneste jeg klager på er at man kommenterer at man ikke har råd til å tipse etter å ha ha brukt 500 kr.

Når kan jeg kun svare for meg selv, men grunnen til at jeg ikke kan/vil tipse når jeg har brukt 500 kr, er at jeg nettopp har brukt 500! Som tidligere nevnt er jeg student og har ofte ikke mer til disposisjon, vil du virkelig at jeg skal spise eller drikke mindre bare så du skal få tipsen din? Det er jammen meg egoistisk! De få pengene jeg har vil jeg faktisk bruke på meg selv, tro det eller ei.

• Liker 13
Skrevet

Når kan jeg kun svare for meg selv, men grunnen til at jeg ikke kan/vil tipse når jeg har brukt 500 kr, er at jeg nettopp har brukt 500! Som tidligere nevnt er jeg student og har ofte ikke mer til disposisjon, vil du virkelig at jeg skal spise eller drikke mindre bare så du skal få tipsen din? Det er jammen meg egoistisk! De få pengene jeg har vil jeg faktisk bruke på meg selv, tro det eller ei.

Nettopp!

• Liker 5
Skrevet

Her er det mye som ikke stemmer. Mange i klesbutikker er ærlige og forteller deg hva som funker og ikke. De pleier heller ikke å få bonuser for å selge noe ekstra. På mange restauranter blir man bedt om å pushe dagens rett f.eks. og på den måten gjør de jo akkurat det samme som du klager på: Anbefaler meg noe fordi du har fått beskjed om det, ikke nødvendigvis fordi det er noe du tror jeg vil like. Men bruker ofte mye lenger enn ti minutter i en butikk, og servitørene står da ikke pal ved min side i flere timer, de stikker innom bordet, og man bruker sjelden mer enn 5 minutter med personen sammen langt i løpet av kvelden.

• Liker 10
Gjest Skitten pique
Skrevet

Hvis jeg synes servicen var bra, maten var upåklagelig gir jeg gjerne litt tips, hvis jeg har noe. Ikke fordi de ikke får lønn fra før, men fordi jeg vil vise at jeg satte pris på maten og oppholdet der.

Men jeg har inntrykket av at hvis du "bare" gir 5-10-15-20 blir det oppfattet som frekt, og ikke "nok". Selv den minste krone synes jeg de skal bli fornøyd med.

Husker jeg var i Spania og hadde hatt et litt dårlig måltid, så da la vi igjen 50 cent i tips ellernoe småtteri. :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Helt enig! Her synes jeg folk får velge selv om de vil tipse eller ikke, vil kunden gi deg tips - så bra for deg! Hvis ikke, så er det opp til kunden selv. Jeg synes heller ikke at det skal forventes mer penger enn hva jeg har spist for. Jeg Har selv jobbet flere steder som servitør, bare så det er sagt, og JA - tipsen kommer godt med, men jeg forventer det da aldeles ikke. Dette er opp til kunden selv.

Helt enig! Det er hyggelig å få tips, men jeg forventer det IKKE.

• Liker 1
Skrevet

Jo, jeg har jobbet som servitør i 5 år. Jeg mener fortsatt at tipsing er en ukultur. På stedet jeg bor og jobber, tipser omtrent ingen. Nei, lønna er ikke noe å hoppe i taket for, men jeg har da valgt jobben selv.

Synes for øvrig du er jævlig frekk som kaller folk dust og andre ting i denne tråden.

Hadde du arbeidet på en plass der folk faktisk tipset for det meste og det var forventet, der både sjefer og kokker er opphengt i dette med tips og virkelig forventer det. Så hadde du kanskje hatt en annen mening. Om du ikke forventer tips så bra for deg.

Jeg har et intrykk av at det med tipsing er noe man lærer av foreldre. Og jeg er oppvokst i en familie full av disse yrkene, og har blitt lært at man skal vise at man setter pris på god service. Tipsing kan muligens være gammeldags. I og med at lønnene ikke var de samme da, men det er ikke en uting.

Jeg skal ikke påstå at hun som kommenterte at den ekstra 100lappen gir hun mulighet til å ta barnet med på kino har dette som motivasjon.

Men jeg har et huslån som motivasjon, alt jeg tjener utenom lønnen går rett i en bøsse og brukes på restplassferie en gang i året, det som er til overs går inn på lånet. Det kan være 50000-100000 i året, og nettop det å være gjeldsfri før jeg er 30 er motivasjonen min for å gi alle god service uansett hvor motbydelig de er. Jeg lever ikke i luksus heller, jeg har omtrentlig 3000 til overs etter at alt er betalt hver måned. Men jeg vil heller leve godt når jeg er gammel, enn å løpe rundt i designerklær nå.

Skrevet

Hadde du arbeidet på en plass der folk faktisk tipset for det meste og det var forventet, der både sjefer og kokker er opphengt i dette med tips og virkelig forventer det. Så hadde du kanskje hatt en annen mening. Om du ikke forventer tips så bra for deg.

Jeg har et intrykk av at det med tipsing er noe man lærer av foreldre. Og jeg er oppvokst i en familie full av disse yrkene, og har blitt lært at man skal vise at man setter pris på god service. Tipsing kan muligens være gammeldags. I og med at lønnene ikke var de samme da, men det er ikke en uting.

Jeg skal ikke påstå at hun som kommenterte at den ekstra 100lappen gir hun mulighet til å ta barnet med på kino har dette som motivasjon.

Men jeg har et huslån som motivasjon, alt jeg tjener utenom lønnen går rett i en bøsse og brukes på restplassferie en gang i året, det som er til overs går inn på lånet. Det kan være 50000-100000 i året, og nettop det å være gjeldsfri før jeg er 30 er motivasjonen min for å gi alle god service uansett hvor motbydelig de er. Jeg lever ikke i luksus heller, jeg har omtrentlig 3000 til overs etter at alt er betalt hver måned. Men jeg vil heller leve godt når jeg er gammel, enn å løpe rundt i designerklær nå.

Da trenger du strengt tatt ikke tips. Jeez

• Liker 18
Skrevet

Vet dere hva? Føler jeg er litt frem og tilbake, men jeg har rett og slett kommet frem til konklusjonen: jeg er enig med begge parter jeg! Det er både fordeler(for meg) og ulemper med tips. I bunn og grunn som sagt tidligere- fint om noen vil gi tips, men det er ikke forventet.

Jeg har vel ingen motivasjon for å få tips jeg, jeg gjør det jeg skal gjøre i jobben min og til hell for mine gjester så er jeg ufattelig hyggelig og ekstra serviceminded (ikke for å skryte altså :P) så hvis de da vil gi meg litt ekstra vær så god- men jeg er like grei mot de som IKKE tipser.

• Liker 3
Skrevet

Nå begynner det å bli åpenbart at det er du som burde bytte jobb. Vi kan ikke ha som hovedregel å tipse en hel masse bare i tilfelle vi en dag ramler innom en restaurant som ikke betaler sine ansatte skikkelig.

"Skal ha" er veldig utbredt i Norge, og jeg synes det er en uting. Går man inn i en restaurant, butikk, kafé eller lignende, så er man på privat eiendom. Da heter det "kan jeg være så snill og få," eventuelt "jeg skulle gjerne hatt ... er du snill."

Vi betaler da i dyre dommer for det vi kjøper. Jeg sier "vil ha" som en flink jente, men mener i grunnen jeg kunne sagt "skal" med god samvittighet. Jeg skal ha mat, de skal ha betalt. Det er ikke noe "vil ha" eller "vær så snill" når de kommer med regningen.

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor argumenterer du ut fra personlige grunner, Sjøge? Ingen av kundene dine har ansvar for din personlige økonomi, det er det DU som har. Jeg betaler ikke mer for melk og dopapir på Rema fordi han i kassa har studielån og en bil som trenger reparasjon - gjør du?

• Liker 24
Skrevet

Men sjøge, du har fortsatt ikke gitt oss noen god grunn for at servitører brude få tips mens andre serviceyrker ikke får det. Jeg får inntrykk av at du misliker folk som ikke tipser ene og alene fordi det betyr mindre penger i boka for deg. Ikke fordi det er umoralsk eller noe, men bare rett og slett fordi du vil ha cash. Det er ikke sånn verden fungerer. Jeg kommer aldri velvillig til å betale huslånet ditt for deg.

• Liker 14
Skrevet

Og dere studenter som kommer med prekenen at "jeg skulle så gjeeerne tipset men jeg er student og har lite nok penger fra før" med en regning med mat på 350 og 4 øl i tillegg. Håper du må spise nudler resten av studietiden din da din fjøsnisse!

Jeg er student, og går ut for å spise tre-fire ganger i året. Da har jeg "spart" opp penger for å unne meg en god middag ute. Dette skjer som regel i forbindelse med min/sambos bursdag, årsdag e.l. Og beklager, du får ikke en krone i tips fra meg! Da vil jeg heller kjøpe meg et glass vin til maten. Lønnen i norske restauranter er helt grei den. Får jeg tips fra deg for god kundeservice der jeg jobber? Nopes, hvorfor skal du da få tips av meg?

Til info, så tipser jeg som regel i utlandet.

• Liker 10
Gjest Misteltein
Skrevet

...Et forslag kan jo være fordi vedkommende har behandlet deg og følget ditt bra hele kvelden, sørget for at dere ikke fikk det dere ikke tåler, presentert viner og foreslått ting som passer til det dere har valgt, fylt på glassene deres når de nærmer seg tomme, gitt dere en hyggelig velkomst, en koselig middag og presentert alt på tallerkenen deres.

Svart dere på ting dere kanskje ikke visste og kastet inn en vits her og der som fikk dere til å le og huske servitøren til neste gang. Det er slike ting som får deg til å ville komme tilbake dit, og eventuelt ta med bekjente tilbake, og enkelte ber tilogmed om å få samme servitør. Og det er de kronene du legger igjen, enten det er 5 eller 500, (bare ikke 0) som gjør at vedkommende også er glad for å se dere igjen, og jo høyere beløpet er, jo sikrere kan du være på at du blir husket. Jeg husker stort sett tilogmed hva du bestilte sist, om du tipser over det som er vanlig for meg. Og dette er noe folk setter pris på!

Det er kanskje nettop derfor du aldri har lagt merke til dette før, for det første fordi du tror at vi har så jævla godt betalt, noe vi ikke har. Og fordi det andre fordi du er en dust generelt, og servitører som kjenner deg igjen kanskje vet det. Og dermed heller tar seg tid til å gi det lille ekstra til dem de ikke kjenner igjen for å være en gniten "tips er ukultur-dust".

Takket være deg så skal jeg aldri tips en servitør igjen. ALDRI! Ikke en eneste krone!

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor skal jeg IKKE argumentere utifra personlige grunner? Det finnes en personlig grunn til at jeg ønsker tips!

Selvfølgelig er det greit å ønske seg tips av personlige grunner - men det er ikke noen grunn for at kundene BØR gi tips. Kundene skal da ikke forholde seg til ditt privatliv og din private økonomi!? Som sagt - betaler du ekstra i kassa på Rema om du vet han som sitter der har trange tider?

• Liker 5
Skrevet

Nei, men jeg tør påstå at når en kelner er over gjennomsnittet opptatt av bordets ønsker og bruker mye tid på å foreslå, hjelpe og si litt om maten så er det faktisk vanlig høflighet å tipse litt. Det dreier seg ikke om at man absolutt forventer det, men det er faktisk noe som heter folkeskikk og kotyme. At det desverre ser ut til å være en mangelvare i Norge er synd, men det betyr ikke at det likevel ikke er riktig å gjøre det i de riktige tilfellene.

Vanlig høflighet? Kelneren er betalt for å gjøre jobben, det er ikke opp til kundene å begynne å tipse de. Pleieassistenter gjør en god jobb på sykehjemmet, de tar vare på pasientene og bruker tid på dem, får de tips? Hva men en butikkansatt i en klesbutikk som gjør sitt beste for å finne fine antrekker til en kunde, får de tips? Hva med en ansatt i en matbutikk som hjelper kundene å velge de beste matvariantene, får de tips? Svaret er nei på alle disse. De blir betalt for å gjøre den jobben og det er ikke uhøflighet å ikke gi tips. Det er uhøflighet og dårlig folkeskikk å forvente at kunder\gjester skal gi tips til en person som får lønn for jobben!

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...