sjøge Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Og tips!!! Ikke sitt der og fortell meg hvor god servicen var, hvor god maten var, hvor imponert dere er over alt mulig for å så ikke legge igjen en krone i tips. Den verste opplevelsen jeg har hatt noensinne var et kvinnemenneske som sa vi tok utrolig mye tips. Jeg spurte hva hun mente med det og hun pekte på ("included tax kr...") ALVORLIG?!?!?!?!?!?!?! Tror mildt sagt hun har lært nå at tax IKKE betyr TIPS. Og dere studenter som kommer med prekenen at "jeg skulle så gjeeerne tipset men jeg er student og har lite nok penger fra før" med en regning med mat på 350 og 4 øl i tillegg. Håper du må spise nudler resten av studietiden din da din fjøsnisse! 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Og tips!!! Ikke sitt der og fortell meg hvor god servicen var, hvor god maten var, hvor imponert dere er over alt mulig for å så ikke legge igjen en krone i tips. Den verste opplevelsen jeg har hatt noensinne var et kvinnemenneske som sa vi tok utrolig mye tips. Jeg spurte hva hun mente med det og hun pekte på ("included tax kr...") ALVORLIG?!?!?!?!?!?!?! Tror mildt sagt hun har lært nå at tax IKKE betyr TIPS. Og dere studenter som kommer med prekenen at "jeg skulle så gjeeerne tipset men jeg er student og har lite nok penger fra før" med en regning med mat på 350 og 4 øl i tillegg. Håper du må spise nudler resten av studietiden din da din fjøsnisse! Tipsing er en stygg uvane vi har med oss fra andre land, hvor servitørenes lønn består mest av tipsen. Tips er faktisk inkludert i en norsk servitørs lønn. 37
Populært innlegg riotgrrrl Skrevet 16. februar 2012 Populært innlegg #3 Skrevet 16. februar 2012 (endret) Og dere studenter som kommer med prekenen at "jeg skulle så gjeeerne tipset men jeg er student og har lite nok penger fra før" med en regning med mat på 350 og 4 øl i tillegg. Håper du må spise nudler resten av studietiden din da din fjøsnisse! Unnskyld meg, men du har da ingenting med hva jeg velger å bruke pengene mine på. Og som student foretrekker jeg å bruke dem på mat og drikke som jeg faktisk får glede av, over å tipse en usmakelig og frekk servitør som har fast lønn fra før av. Slik du fremstiller deg her, fortjener du ikke tips i mine øyne. Endret 16. februar 2012 av PamRavenscroft 50
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #4 Skrevet 16. februar 2012 Og tips!!! Ikke sitt der og fortell meg hvor god servicen var, hvor god maten var, hvor imponert dere er over alt mulig for å så ikke legge igjen en krone i tips. Den verste opplevelsen jeg har hatt noensinne var et kvinnemenneske som sa vi tok utrolig mye tips. Jeg spurte hva hun mente med det og hun pekte på ("included tax kr...") ALVORLIG?!?!?!?!?!?!?! Tror mildt sagt hun har lært nå at tax IKKE betyr TIPS. Og dere studenter som kommer med prekenen at "jeg skulle så gjeeerne tipset men jeg er student og har lite nok penger fra før" med en regning med mat på 350 og 4 øl i tillegg. Håper du må spise nudler resten av studietiden din da din fjøsnisse! Bare idioter tipser i Norge. Du får ikke en krone i tips av meg uansett hvor god servicen var. 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 Bare idioter tipser i Norge. Du får ikke en krone i tips av meg uansett hvor god servicen var. det er gjester som deg man ikke kan fordra. 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #6 Skrevet 16. februar 2012 Og tips!!! Ikke sitt der og fortell meg hvor god servicen var, hvor god maten var, hvor imponert dere er over alt mulig for å så ikke legge igjen en krone i tips. Den verste opplevelsen jeg har hatt noensinne var et kvinnemenneske som sa vi tok utrolig mye tips. Jeg spurte hva hun mente med det og hun pekte på ("included tax kr...") ALVORLIG?!?!?!?!?!?!?! Tror mildt sagt hun har lært nå at tax IKKE betyr TIPS. Og dere studenter som kommer med prekenen at "jeg skulle så gjeeerne tipset men jeg er student og har lite nok penger fra før" med en regning med mat på 350 og 4 øl i tillegg. Håper du må spise nudler resten av studietiden din da din fjøsnisse! Du, jeg skal si deg det at du får faktisk lønn av din arbeidsgiver. Når vi må betale 350kr for 4 øl så faller det på sin egen urimelighet at vi i tillegg skal være med å betale på din lønn. Jeg tipser altså, fordi jeg er feig og blir flau om jeg ikke gjør det, men det er faktisk en jævla uting. Å "tvinge" kunden til å tipse gjør at arbeidsgiver kan gi deg mindre i lønn fordi "du må jo telle med tipsen!", men det er faktisk din arbeidsgiver som er gniten -ikke vi kundene. Og iallfall ikke med øl og matprisene som er i Norge. Tips i Norge skulle vært forbudt! 24
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 det er gjester som deg man ikke kan fordra. Hvorfor det? Jeg prøver ikke å starte en krangel, jeg er bare genuint interessert i hvorfor du synes jeg skal skal ta penger ut av min egen lønn for å gi deg ekstra i tillegg til din egen. 19
sjøge Skrevet 16. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 16. februar 2012 Du, jeg skal si deg det at du får faktisk lønn av din arbeidsgiver. Når vi må betale 350kr for 4 øl så faller det på sin egen urimelighet at vi i tillegg skal være med å betale på din lønn. Jeg tipser altså, fordi jeg er feig og blir flau om jeg ikke gjør det, men det er faktisk en jævla uting. Å "tvinge" kunden til å tipse gjør at arbeidsgiver kan gi deg mindre i lønn fordi "du må jo telle med tipsen!", men det er faktisk din arbeidsgiver som er gniten -ikke vi kundene. Og iallfall ikke med øl og matprisene som er i Norge. Tips i Norge skulle vært forbudt! HOVEDRETT til 350 + 4 øl smartass! Det er en regning på 550 kroner om du må ha det så forbanna korrekt. Og til alle dere som mener det ikke er rart jeg ikke får tips, og at man ikke SKAL tipse i norge, vel... JEG har samme lønn som en vanlig butikkmedarbeider, jeg jobber kveld og natt. Jeg har INGEN tillegg, og ingen tips inkludert. Det er FÅ restauranter som følger disse organinsasjonsreglene, og dere har åpenbart aldri prøvd å jobbe i en. Den ENESTE grunnen til at jeg er i dette yrket er på grunn av at jeg får en ekstrainntekt i tillegg til lønnen, NEMLIG tips. Og jeg får jævlig mye av det også! Kommentarene jeg skriver i etterkant som at jeg håper dere studenter må leve på nudler. JA, det er noe jeg tenker en gang iblant, ikke sier til kundene. En annen sak er å gi beskjed til 20åringer som kaster dritt i stearinen, i sånne tilfeller har jeg faktisk fått tips av de eldre menneskene ved siden av etterpå, fordi de mente det var positivt å høre noen gi beskjed til folk på egen alder. Er det en ting jeg kan så er det å ikke vise aggresjonen min ovenfor gjester, og jeg kan få verdens sureste person til å le med meg. Jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til par der damen er sjalu, døve, utviklingshemmede, gamle, studenter osv. Så ikke kom her og fortell meg at jeg ikke gir service på jobben min før du opplever det selv! Og til alle dere som mener tips er en uting så er jeg fullstendig enig i noe en skrev over her: " det er nettop sånne gjester som deg vi ikke vil ha". Og hvis du skal være så gniten, så kan også la vær å kommentere god service til meg, og heller spre det til vennene dine, så kanskje de kommer og gir meg en 10'er eller en 50lapp, det skal ikke mer til fra hvert bord på en kveld. Alle som faktisk kommenterer utifra yrket sitt her, vet hva det er snakk om, alle dere andre. Har åpenbart aldri prøvd å jobbe som servitør eller lignende!
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #9 Skrevet 16. februar 2012 HOVEDRETT til 350 + 4 øl smartass! Det er en regning på 550 kroner om du må ha det så forbanna korrekt. Og til alle dere som mener det ikke er rart jeg ikke får tips, og at man ikke SKAL tipse i norge, vel... JEG har samme lønn som en vanlig butikkmedarbeider, jeg jobber kveld og natt. Jeg har INGEN tillegg, og ingen tips inkludert. Det er FÅ restauranter som følger disse organinsasjonsreglene, og dere har åpenbart aldri prøvd å jobbe i en. Den ENESTE grunnen til at jeg er i dette yrket er på grunn av at jeg får en ekstrainntekt i tillegg til lønnen, NEMLIG tips. Og jeg får jævlig mye av det også! Kommentarene jeg skriver i etterkant som at jeg håper dere studenter må leve på nudler. JA, det er noe jeg tenker en gang iblant, ikke sier til kundene. En annen sak er å gi beskjed til 20åringer som kaster dritt i stearinen, i sånne tilfeller har jeg faktisk fått tips av de eldre menneskene ved siden av etterpå, fordi de mente det var positivt å høre noen gi beskjed til folk på egen alder. Er det en ting jeg kan så er det å ikke vise aggresjonen min ovenfor gjester, og jeg kan få verdens sureste person til å le med meg. Jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til par der damen er sjalu, døve, utviklingshemmede, gamle, studenter osv. Så ikke kom her og fortell meg at jeg ikke gir service på jobben min før du opplever det selv! Og til alle dere som mener tips er en uting så er jeg fullstendig enig i noe en skrev over her: " det er nettop sånne gjester som deg vi ikke vil ha". Og hvis du skal være så gniten, så kan også la vær å kommentere god service til meg, og heller spre det til vennene dine, så kanskje de kommer og gir meg en 10'er eller en 50lapp, det skal ikke mer til fra hvert bord på en kveld. Alle som faktisk kommenterer utifra yrket sitt her, vet hva det er snakk om, alle dere andre. Har åpenbart aldri prøvd å jobbe som servitør eller lignende! Herregud så ufordragelig du er. Det er da ikke vårt problem at sjefen din snyter deg for penger. Tips er bare noe tull for at han skal slippe å betale deg en anstendig lønn. Du har jo ikke peiling. Hvordan jeg ønsker å bruke pengene mine har du ingenting med, og om jeg ønsker å drikke 4 øl, istedet for 3 for å ha råd til å tipse deg, så skal du drite til helvete langt i det. Har du en så elendig lønn i en jobb du hater så får du skaffe deg en utdannelse da. Du får som fortjent. Selv har jeg jobbet i mange serviceyrker, inkl servitør og barkeeper og aldri har jeg krevd noe tips. Jeg valgte å ta utdannelse fordi jeg ønsket nettopp høyere lønn og en artigere jobbhverdag. Syns det er helt på tryne av deg å faktisk mene at kunder som betaler i dyre dommer for mat og drikke i tillegg skal være med på å betale lønnen din. På tryne! 22
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #10 Skrevet 16. februar 2012 Og til alle dere som mener det ikke er rart jeg ikke får tips, og at man ikke SKAL tipse i norge, vel... JEG har samme lønn som en vanlig butikkmedarbeider, jeg jobber kveld og natt. Jeg har INGEN tillegg, og ingen tips inkludert. Det er FÅ restauranter som følger disse organinsasjonsreglene, og dere har åpenbart aldri prøvd å jobbe i en. Det er da ikke kundenes ansvar å betale lønna di bare fordi du jobber i en kjip bransje!? 19
sjøge Skrevet 16. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 16. februar 2012 Hvorfor det? Jeg prøver ikke å starte en krangel, jeg er bare genuint interessert i hvorfor du synes jeg skal skal ta penger ut av min egen lønn for å gi deg ekstra i tillegg til din egen. ...Et forslag kan jo være fordi vedkommende har behandlet deg og følget ditt bra hele kvelden, sørget for at dere ikke fikk det dere ikke tåler, presentert viner og foreslått ting som passer til det dere har valgt, fylt på glassene deres når de nærmer seg tomme, gitt dere en hyggelig velkomst, en koselig middag og presentert alt på tallerkenen deres. Svart dere på ting dere kanskje ikke visste og kastet inn en vits her og der som fikk dere til å le og huske servitøren til neste gang. Det er slike ting som får deg til å ville komme tilbake dit, og eventuelt ta med bekjente tilbake, og enkelte ber tilogmed om å få samme servitør. Og det er de kronene du legger igjen, enten det er 5 eller 500, (bare ikke 0) som gjør at vedkommende også er glad for å se dere igjen, og jo høyere beløpet er, jo sikrere kan du være på at du blir husket. Jeg husker stort sett tilogmed hva du bestilte sist, om du tipser over det som er vanlig for meg. Og dette er noe folk setter pris på! Det er kanskje nettop derfor du aldri har lagt merke til dette før, for det første fordi du tror at vi har så jævla godt betalt, noe vi ikke har. Og fordi det andre fordi du er en dust generelt, og servitører som kjenner deg igjen kanskje vet det. Og dermed heller tar seg tid til å gi det lille ekstra til dem de ikke kjenner igjen for å være en gniten "tips er ukultur-dust".
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #12 Skrevet 16. februar 2012 HOVEDRETT til 350 + 4 øl smartass! Det er en regning på 550 kroner om du må ha det så forbanna korrekt. Og til alle dere som mener det ikke er rart jeg ikke får tips, og at man ikke SKAL tipse i norge, vel... JEG har samme lønn som en vanlig butikkmedarbeider, jeg jobber kveld og natt. Jeg har INGEN tillegg, og ingen tips inkludert. Det er FÅ restauranter som følger disse organinsasjonsreglene, og dere har åpenbart aldri prøvd å jobbe i en. Den ENESTE grunnen til at jeg er i dette yrket er på grunn av at jeg får en ekstrainntekt i tillegg til lønnen, NEMLIG tips. Og jeg får jævlig mye av det også! Kommentarene jeg skriver i etterkant som at jeg håper dere studenter må leve på nudler. JA, det er noe jeg tenker en gang iblant, ikke sier til kundene. En annen sak er å gi beskjed til 20åringer som kaster dritt i stearinen, i sånne tilfeller har jeg faktisk fått tips av de eldre menneskene ved siden av etterpå, fordi de mente det var positivt å høre noen gi beskjed til folk på egen alder. Er det en ting jeg kan så er det å ikke vise aggresjonen min ovenfor gjester, og jeg kan få verdens sureste person til å le med meg. Jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til par der damen er sjalu, døve, utviklingshemmede, gamle, studenter osv. Så ikke kom her og fortell meg at jeg ikke gir service på jobben min før du opplever det selv! Og til alle dere som mener tips er en uting så er jeg fullstendig enig i noe en skrev over her: " det er nettop sånne gjester som deg vi ikke vil ha". Og hvis du skal være så gniten, så kan også la vær å kommentere god service til meg, og heller spre det til vennene dine, så kanskje de kommer og gir meg en 10'er eller en 50lapp, det skal ikke mer til fra hvert bord på en kveld. Alle som faktisk kommenterer utifra yrket sitt her, vet hva det er snakk om, alle dere andre. Har åpenbart aldri prøvd å jobbe som servitør eller lignende! -Jeg kan ikke se at det stod noe som helst i innlegget om at du ikke gir folk god service -Så du synes ikke det er hyggelig å få høre at man har gjort en god jobb? Herregud, må man betale deg for å gi deg et kompliment? Og hvorfor er det absolutt slik at akkurat restaurant og pubansatte skal få tips? Hva med bussjåførene? Eller de som jobber på Cubus? Synes du det er rimelig at gynekologen din skal ha et syltetøyglass med pålimt "tips" ved siden av undersøkelsesbenken? Du må rett og slett endre holdningene dine. 23
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #13 Skrevet 16. februar 2012 ...Et forslag kan jo være fordi vedkommende har behandlet deg og følget ditt bra hele kvelden, sørget for at dere ikke fikk det dere ikke tåler, presentert viner og foreslått ting som passer til det dere har valgt, fylt på glassene deres når de nærmer seg tomme, gitt dere en hyggelig velkomst, en koselig middag og presentert alt på tallerkenen deres. Svart dere på ting dere kanskje ikke visste og kastet inn en vits her og der som fikk dere til å le og huske servitøren til neste gang. Det er slike ting som får deg til å ville komme tilbake dit, og eventuelt ta med bekjente tilbake, og enkelte ber tilogmed om å få samme servitør. Og det er de kronene du legger igjen, enten det er 5 eller 500, (bare ikke 0) som gjør at vedkommende også er glad for å se dere igjen, og jo høyere beløpet er, jo sikrere kan du være på at du blir husket. Jeg husker stort sett tilogmed hva du bestilte sist, om du tipser over det som er vanlig for meg. Og dette er noe folk setter pris på! Det er kanskje nettop derfor du aldri har lagt merke til dette før, for det første fordi du tror at vi har så jævla godt betalt, noe vi ikke har. Og fordi det andre fordi du er en dust generelt, og servitører som kjenner deg igjen kanskje vet det. Og dermed heller tar seg tid til å gi det lille ekstra til dem de ikke kjenner igjen for å være en gniten "tips er ukultur-dust". Dette er JOBBEN DIN som du får betalt av ARBEIDSGIVER FOR. Vi betaler lønna di gjennom å betale (overpriset) for middag og drikke. Arbeidsgiver skal derette gi deg passelig lønn. Er den for lav så er det arbeidsgiver som er den vanskelige her. 34
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #14 Skrevet 16. februar 2012 ...Et forslag kan jo være fordi vedkommende har behandlet deg og følget ditt bra hele kvelden, sørget for at dere ikke fikk det dere ikke tåler, presentert viner og foreslått ting som passer til det dere har valgt, fylt på glassene deres når de nærmer seg tomme, gitt dere en hyggelig velkomst, en koselig middag og presentert alt på tallerkenen deres. Svart dere på ting dere kanskje ikke visste og kastet inn en vits her og der som fikk dere til å le og huske servitøren til neste gang. Det er slike ting som får deg til å ville komme tilbake dit, og eventuelt ta med bekjente tilbake, og enkelte ber tilogmed om å få samme servitør. Og det er de kronene du legger igjen, enten det er 5 eller 500, (bare ikke 0) som gjør at vedkommende også er glad for å se dere igjen, og jo høyere beløpet er, jo sikrere kan du være på at du blir husket. Jeg husker stort sett tilogmed hva du bestilte sist, om du tipser over det som er vanlig for meg. Og dette er noe folk setter pris på! Det er kanskje nettop derfor du aldri har lagt merke til dette før, for det første fordi du tror at vi har så jævla godt betalt, noe vi ikke har. Og fordi det andre fordi du er en dust generelt, og servitører som kjenner deg igjen kanskje vet det. Og dermed heller tar seg tid til å gi det lille ekstra til dem de ikke kjenner igjen for å være en gniten "tips er ukultur-dust". Det får du ta opp med arbeidsgiver eller skaffe deg utdannelse. 11
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #15 Skrevet 16. februar 2012 ...Et forslag kan jo være fordi vedkommende har behandlet deg og følget ditt bra hele kvelden, sørget for at dere ikke fikk det dere ikke tåler, presentert viner og foreslått ting som passer til det dere har valgt, fylt på glassene deres når de nærmer seg tomme, gitt dere en hyggelig velkomst, en koselig middag og presentert alt på tallerkenen deres. Svart dere på ting dere kanskje ikke visste og kastet inn en vits her og der som fikk dere til å le og huske servitøren til neste gang. Det er slike ting som får deg til å ville komme tilbake dit, og eventuelt ta med bekjente tilbake, og enkelte ber tilogmed om å få samme servitør. Og det er de kronene du legger igjen, enten det er 5 eller 500, (bare ikke 0) som gjør at vedkommende også er glad for å se dere igjen, og jo høyere beløpet er, jo sikrere kan du være på at du blir husket. Jeg husker stort sett tilogmed hva du bestilte sist, om du tipser over det som er vanlig for meg. Og dette er noe folk setter pris på! Det er kanskje nettop derfor du aldri har lagt merke til dette før, for det første fordi du tror at vi har så jævla godt betalt, noe vi ikke har. Og fordi det andre fordi du er en dust generelt, og servitører som kjenner deg igjen kanskje vet det. Og dermed heller tar seg tid til å gi det lille ekstra til dem de ikke kjenner igjen for å være en gniten "tips er ukultur-dust". Men det er da ikke noe annerledes i en klesbutikk. Der blir jeg ofte oppsøkt av en kjempehyggelig ansatt, hun viser meg de nye klærne, hjelper meg med å plukke ut ting som passer sammen og som passer stilen min, gir meg råd angående materialer og moter, henter nye plagg for meg mens jeg er i prøverommet, henter nye størrelser for meg, forteller meg at jeg ser bra ut når jeg kommer ut i et plagg jeg har prøvd, ofte ler vi og smiler litt sammen, småprater om ting som kanskje kommer opp. Til slutt bretter hun alle klærne pent sammen, legger dem pent ned i en pose, opplyser meg om bytterett, og i et tilfelle i en butikk med stempelkort, ga hun meg et par ekstra stempel hvilket gjorde at jeg raskere kom meg til avslagsruten. Men det er da ingen som forventer at jeg skal gi henne noe ekstra i tillegg til det varene koster. Folk ville faktisk sett rart på meg om jeg gjorde det. Og angående det siste du sa: Og fordi det andre fordi du er en dust generelt, og servitører som kjenner deg igjen kanskje vet det Dette stemmer ikke på noen måte. Jeg har selv jobbet i serviceyrket og vet derfor veldig godt hvor stor forskjell en kunde kan gjøre. Jeg er alltid smørblid og kjempehyggelig. Det eneste jeg ikke gjør, er å betale mer enn prisen for varene mine. Og det synes jeg er helt naturlig. Jeg forventer ikke en ekstra potet/ekstra brød/mer ekstra saus enn det jeg har bestilt, og jeg synes ikke dere kan forvente mer penger enn hva jeg har spist for. 21
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #16 Skrevet 16. februar 2012 ...Et forslag kan jo være fordi vedkommende har behandlet deg og følget ditt bra hele kvelden, sørget for at dere ikke fikk det dere ikke tåler, presentert viner og foreslått ting som passer til det dere har valgt, fylt på glassene deres når de nærmer seg tomme, gitt dere en hyggelig velkomst, en koselig middag og presentert alt på tallerkenen deres. Svart dere på ting dere kanskje ikke visste og kastet inn en vits her og der som fikk dere til å le og huske servitøren til neste gang. Det er slike ting som får deg til å ville komme tilbake dit, og eventuelt ta med bekjente tilbake, og enkelte ber tilogmed om å få samme servitør. Og det er de kronene du legger igjen, enten det er 5 eller 500, (bare ikke 0) som gjør at vedkommende også er glad for å se dere igjen, og jo høyere beløpet er, jo sikrere kan du være på at du blir husket. Jeg husker stort sett tilogmed hva du bestilte sist, om du tipser over det som er vanlig for meg. Og dette er noe folk setter pris på! Det er jo jobben din, da. Det er veldig mange andre her i landet som gjør en god jobb, opplyser, lærer bort, gir service, og som har lave og moderate lønninger, men de får ikke tips de heller. 15
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. februar 2012 #17 Skrevet 16. februar 2012 Ja jeg har jobbet som servitør, ja jeg gir tips innimellom. jeg synes fortsatt tips i norge er en uting. Det er arbeidsgivers ansvar å gi deg lønn du kan leve av, ikke meg som kunde. Dessverre er restaurantbransjen preget av altfor mye utskifting og for lite fagorganisering av ansatte. Jeg synes også at åpningstider skal respekteres, men igjen er det ikke kunden sitt ansvar at bedriften ikke gir lønn i den tiden man trenger for å stenge og ta oppgjør. 11
sjøge Skrevet 16. februar 2012 Forfatter #18 Skrevet 16. februar 2012 Herregud så ufordragelig du er. Det er da ikke vårt problem at sjefen din snyter deg for penger. Tips er bare noe tull for at han skal slippe å betale deg en anstendig lønn. Du har jo ikke peiling. Vel jeg syntes du er ufordragelig også, heldigvis tipser 95% av gjestene på en kveld, så jeg klager ikke på at jeg får for lite. Det eneste jeg klager på er at man kommenterer at man ikke har råd til å tipse etter å ha ha brukt 500 kr. 10% eller 5% som er standard, ville utgjort 50 eller 25 kr, og det kan du ikke avse fordi du "må ta det fra egne penger?". Jeg har planer om å studere og utdanne meg til noe der jeg knapt trenger å ha med mennesker å gjøre i det hele tatt, nemlig kunstner. Så jeg klarer fint å overleve denne korte perioden av mitt lange liv med små irritasjoner i hverdagen. Jeg innså lenge før denne tråden ble laget at det kom til å bli et par snurte kommentarer, men det er det overalt på dette forumet. Nettop fordi folk kan være anonyme. Jeg tror faktisk at enkelte av disse inleggene kan få noen til å åpne øynene om hvordan de oppfører seg blant folk! Og det var poenget. Hva du og resten mener om meg, det driter jeg i. 1
LiveLaughLove Skrevet 16. februar 2012 #19 Skrevet 16. februar 2012 Men det er da ikke noe annerledes i en klesbutikk. Der blir jeg ofte oppsøkt av en kjempehyggelig ansatt, hun viser meg de nye klærne, hjelper meg med å plukke ut ting som passer sammen og som passer stilen min, gir meg råd angående materialer og moter, henter nye plagg for meg mens jeg er i prøverommet, henter nye størrelser for meg, forteller meg at jeg ser bra ut når jeg kommer ut i et plagg jeg har prøvd, ofte ler vi og smiler litt sammen, småprater om ting som kanskje kommer opp. Til slutt bretter hun alle klærne pent sammen, legger dem pent ned i en pose, opplyser meg om bytterett, og i et tilfelle i en butikk med stempelkort, ga hun meg et par ekstra stempel hvilket gjorde at jeg raskere kom meg til avslagsruten. Men det er da ingen som forventer at jeg skal gi henne noe ekstra i tillegg til det varene koster. Folk ville faktisk sett rart på meg om jeg gjorde det. Og angående det siste du sa: Dette stemmer ikke på noen måte. Jeg har selv jobbet i serviceyrket og vet derfor veldig godt hvor stor forskjell en kunde kan gjøre. Jeg er alltid smørblid og kjempehyggelig. Det eneste jeg ikke gjør, er å betale mer enn prisen for varene mine. Og det synes jeg er helt naturlig. Jeg forventer ikke en ekstra potet/ekstra brød/mer ekstra saus enn det jeg har bestilt, og jeg synes ikke dere kan forvente mer penger enn hva jeg har spist for. Helt enig! Her synes jeg folk får velge selv om de vil tipse eller ikke, vil kunden gi deg tips - så bra for deg! Hvis ikke, så er det opp til kunden selv. Jeg synes heller ikke at det skal forventes mer penger enn hva jeg har spist for. Jeg Har selv jobbet flere steder som servitør, bare så det er sagt, og JA - tipsen kommer godt med, men jeg forventer det da aldeles ikke. Dette er opp til kunden selv. 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #20 Skrevet 16. februar 2012 Alle som faktisk kommenterer utifra yrket sitt her, vet hva det er snakk om, alle dere andre. Har åpenbart aldri prøvd å jobbe som servitør eller lignende! Jo, jeg har jobbet som servitør i 5 år. Jeg mener fortsatt at tipsing er en ukultur. På stedet jeg bor og jobber, tipser omtrent ingen. Nei, lønna er ikke noe å hoppe i taket for, men jeg har da valgt jobben selv. Synes for øvrig du er jævlig frekk som kaller folk dust og andre ting i denne tråden. 16
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå