Gå til innhold

Besteforeldre som ikke vil passe barnebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor normalt er det at besteforekdre ikke orker å omgås helt normale, fine barnebarn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert ikke så vanlig, men hvorfor er det viktig hva som er normalt?

• Liker 5
Skrevet

Det hender vel det. Kan være mange grunner, som at besteforeldrene er slitne, har sitt eget å stri med eller at de ikke lenger føler seg komfortable med ansvar for småbarn over tid.

• Liker 4
Skrevet

Hvor normalt er det at besteforekdre ikke orker å omgås helt normale, fine barnebarn?

Mener du å passe dem, eller å være med dem med deg/dere til stede? Det finnes nok av de som sier nei til å avlaste andre i hytt og pinevær fordi de ønsker å ta vare på sin egen fritid. Hvis de ikke ønsker å passe barnebarna er det kanskje derfor?

• Liker 9
Skrevet

Dette er ikke normalt i min verden. Her elsker både barnebarn og besteforeldre å omgås med hverandre. Forstår godt du blir såret.

• Liker 5
Skrevet

Hm. Jeg kjenner til besteforeldre som er veldig selektive med når det paser og når det ikke passer. De er ikke akkurat de cooleste menneskene jeg vet om for å si det sånn.

Mine besteforeldre hadde aldri noe valg, jeg rant inn og ut hos de støtt og så og si bodde der i helgene. Og godt var det, for foreldrene mine var det litt så som så med. Jeg tror aldri det slo mine besteforeldre at de først måtte verne om sin egen fritid.

Men det var lenge før golf og lange spaniaopphold ble vanlig.

Gode besteforeldre er gull verdt :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg kommer heller ikke til å passe barnebarna en hel masse og hvis det da ikke er noe helt spesiellt.

Vi har tre barn, to som har flyttet ut og en som fremdeles bor hjemme. Den eldste datteren vil prøve å få barn nå. Det blir nok koselig, men jeg setter meg ikke til som barnevakt i helgene hvis hun vil ha seg en fest. Da får hun finne seg en fast barnevakt hun betaler for.

Vi har med glede gitt mange år til barna og når minsten flytter ut vil jeg bruke tiden mer på meg selv. De siste 25 årene har jeg latt ungene være første prioritet i livet mitt og jeg syns jeg kan unne meg selv litt snart.

• Liker 23
Skrevet

Hm. Jeg kjenner til besteforeldre som er veldig selektive med når det paser og når det ikke passer. De er ikke akkurat de cooleste menneskene jeg vet om for å si det sånn.

Mine besteforeldre hadde aldri noe valg, jeg rant inn og ut hos de støtt og så og si bodde der i helgene. Og godt var det, for foreldrene mine var det litt så som så med. Jeg tror aldri det slo mine besteforeldre at de først måtte verne om sin egen fritid.

Men det var lenge før golf og lange spaniaopphold ble vanlig.

Gode besteforeldre er gull verdt :)

I alle dager! Mener du de ikke skal bestemme selv når det passer dem? Skal de altså avlyse planer de har fra før fordi du trenger barnevakt?

Visste ikke at man ble umyndiggjort så fort det kom barnebarn....

• Liker 21
Skrevet

Jeg kommer heller ikke til å passe barnebarna en hel masse og hvis det da ikke er noe helt spesiellt.

Vi har tre barn, to som har flyttet ut og en som fremdeles bor hjemme. Den eldste datteren vil prøve å få barn nå. Det blir nok koselig, men jeg setter meg ikke til som barnevakt i helgene hvis hun vil ha seg en fest. Da får hun finne seg en fast barnevakt hun betaler for.

Vi har med glede gitt mange år til barna og når minsten flytter ut vil jeg bruke tiden mer på meg selv. De siste 25 årene har jeg latt ungene være første prioritet i livet mitt og jeg syns jeg kan unne meg selv litt snart.

Du hadde ikke foreldre som passet barna dine heller i oppveksten?

• Liker 2
Skrevet

Jo, det hadde jeg. De passet dem ved helt spesielle anledninger. Helt greit å ha dem å spørre når det er krise, men det er ikke det foreldrene mine er til.

Ellers hadde vi ei snill og flink nabojente som kom fast.

• Liker 12
Skrevet

De aller fleste av oss som i dag får barn for første gang, var faktisk ikke spesielt mye hos besteforeldre annet enn ved besøk sammen med foreldrene våre. Og det var svært få som hadde barnevakt på kvelds- og natterstid mer enn en håndfull ganger i året, og da var det oftest nabotenåringen som passet på, ikke besteforeldrene.

• Liker 8
Skrevet

I alle dager! Mener du de ikke skal bestemme selv når det passer dem? Skal de altså avlyse planer de har fra før fordi du trenger barnevakt?

Visste ikke at man ble umyndiggjort så fort det kom barnebarn....

Eh - bestemme gjør du selv, velg det du mener er rett - og stå for det. Det reflekterer ganske bra hva du synes er viktigst i livet pg sier en del om deg som person. Kjør golf som førstepri hvis det er det du vil :)

Nå trenger ikke jeg barnevakt, og foreldrene mine er ubrukelige, så neitakk, jeg ville aldri latt de passe uansett. Men det hadde vært fantastisk om min datter kunne hatt slike besteforeldre som jeg selv hadde som liten.

Skrevet

Alle bodde ikke i nærheten av besteforeldrene sine. Mine besteforeldre bodde et stykke unna men jeg var hos dem i feriene, hvis mine foreldre skulle bort så hadde vi barnepike (som det het den gangen). Også i dag er det mange som ikke bor ved siden av besteforeldrene sine. Jeg var heldig og hadde mine svigerforeldre som dagmamma til barna før de begynte i barnehagen, de likte å være sammen med dem og ville passe dem selv. Siden de passet ungene på ukedagene så ville vi ikke bry dem med å passe ungene i helgene, det ble det ikke noe av før de gikk i barnehage og noe spesielt dukket opp.

Jeg syns det er hyggelig om besteforeldre vil være sammen med sine barnebarn, samtidig må det være litt på deres premisser. Jeg vil bruke tid på mine barnebarn når de kommer, men samtidig ønsker jeg å ha noe annet i livet mitt også og at det er rom for at jeg ikke er bare bestemor.

• Liker 1
Gjest David John jr.
Skrevet

Takk for innlegget ditt. Jeg tror du representerer mange i dagens samfunn. Et samfunn hvor solidaritet er passè og hvor egoet får råde grunnen. Hvor det er vanlig å se på det å ha omsorg for barna som et ork og en plikt, barnebarn like så. Jeg tror nok du kan få noe å reflektere over når du sitter der gammel og .... alene...

• Liker 9
Skrevet

Det er visstnok langt mer normalt nå med yngre besteforeldre i tidsklemma, enn hva det var før. Min mor passer ungene mine kanskje en gang i året, når hun selv gidder. Jeg sluttet for lenge siden å be om hjelp.

• Liker 1
Skrevet

At besteforeldre prioriterer barn og barnebarn blir nok stadig mindre vanlig hos mange, da de selv også må verne om sin fritid for å kunne nyte et liv nogenlunde 'fritt for ansvar'. Det synes jeg vi kan unne de eldre foreldre.

Men om du mener at de prøver ikke omgås barnebarn, vil jeg si det er heller uvanlig og utrolig lite kjært. Jeg hadde ikke hatt det aller beste forhold til familien om de stadig prøvde å unngå ungene mine.

• Liker 9
Skrevet

Eh - bestemme gjør du selv, velg det du mener er rett - og stå for det. Det reflekterer ganske bra hva du synes er viktigst i livet pg sier en del om deg som person. Kjør golf som førstepri hvis det er det du vil :)

Nå trenger ikke jeg barnevakt, og foreldrene mine er ubrukelige, så neitakk, jeg ville aldri latt de passe uansett. Men det hadde vært fantastisk om min datter kunne hatt slike besteforeldre som jeg selv hadde som liten.

Det sier veldig mye om DEG som person hvis du ikke har respekt for at foreldrene dine har planer som ikke involverer å ta hensyn til deg.

Bitter fordi du sitter mye uten barnevakt eller?

• Liker 7
Skrevet

Det sier veldig mye om DEG som person hvis du ikke har respekt for at foreldrene dine har planer som ikke involverer å ta hensyn til deg.

Bitter fordi du sitter mye uten barnevakt eller?

Snakker ikke om mine foreldre i det hele tatt, de er ikke å regne med - de kan ikke sitte barnevakt pga rus/psykiske problemer. jeg synes bare det er rart at voksne ressurssterke, friske mennesker velger bort sine barnebarn. Jeg tenker mest på en venninne som har slike svigerforeldre.

Nei jeg "sitter" ikke noe sted, datteren min er tenåring, jeg trenger ikke barnevakt. Du AB... :)

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg virkelig stilt opp for unger i alle årene. Nå er det uendelig deilig å slippe det ansvaret. Jeg gleder meg til å bli bestemor og kommer til å gjøre mitt for at jeg er til stede i barnebarns liv. Samtidig så har jeg full jobb og en skrantende helse. Etter å ha gått som turbo i alle år så er jeg sliten. Endelig har jeg frihet til å gjøre ting jeg ønsker. Både i kroner og tid. Samtidig så har man avstand som spiller inn hos meg. Hadde vært mye lettere å hente barnebarn i barnehagen for å ha de et par timer før foreldrene henter. Altså relativt hyppig, men kort kontakt. Jeg kommer til å se ann tiden. Jeg sitter ikke barnevakt en hel helg for så å møte på jobb mandag utslitt. Jeg føler overhode ikke at jeg er egoistisk som tar vare på meg selv. Mitt liv består ikke bare av voksne barn og barnebarn.

• Liker 15
Skrevet (endret)

Jeg hadde besteforeldre som tok oss mye med på tur og andre aktiviteter jeg. Men de var aldri barnevakt fordi det passet mine foreldre.Hvis det ikke var krise da. Det var alltid på mine besteforeldres premisser, men vi var allikevel mye sammen med dem for det.

Jeg tror at enkelte forventer at besteforeldre skal stille opp når det passer dem selv. Det er da det blir feil.

Endret av Armitage
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...